Permalänk
Medlem

Dammsugare i datorn

Jag har börjat tröttna på allt damm som samlas i datorn och som sprutar ut ur datorn när man drar igång fläktarna.. Jag måste typ dammsuga mitt rum varje dag för att inte dö av en dammattack..

Därför kom jag att tänka på följande..

Jag har en ganska ljudlös och liten damsugare.. Hur vore det inte om man montera in den i chassit och lägger den på låg effekt.. Sen suger den upp allt damm innan det hinner rymma ut i friheten..

Vad tror ni? Kommer det att funka? Kan ni tänka er några fördelar eller nackdelar?

Tacksam för svar..

Permalänk
Medlem

Tror du dammet bildas av hårddiskarna i datorn eller?

Fundera lite på vad damm är och var det kommer ifrån, sen kanske du har lösningen också.

Visa signatur

Äta olja, dricka sand.

Permalänk
Inaktiv

bara skaffa dammfilter och damsuga av dom nån gång då och då..

Permalänk
Medlem

drugga -> jupp mina hårddiskar producerar damm fattar du väll.. eller så kan du ju läsa vad jag skrev igen...

hmm dammfilter, det måste kollas upp...

Permalänk
Inaktiv

finns typ på alla vanliga datorbutiker...
www.komplett.se
www.datorbutiken.se osv osv

Permalänk
Medlem

Bara en liten fråga.. det kommer ju inte bli mindre dammigt i rummet bara för att du minskar mängden damm i datorn ? Dammet som lagras i datorn kommer ju från ditt rum ? Eller är det john blund som får mig att känna mig förvirrad..

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk

hoppas du inte tänkt använda damsugarens slang i detta projekt då vanliga "svensson" damsugares slangar är tillverkade av en plast som VÄLDIGT lätt blir extremt statisk laddad.

Permalänk
Medlem

Själv så tejpade jag fast ett dammfilter bak på burken, fast igentligen är den bästa lösningen att städa rummet oftare

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk

"ljudlös liten dammsugare"...
hmmm... tror inte datorn kan få ont i ljudkortet...

skämt åsido...
Dammfilter samt att minska luftflödet en aaaaning bara genom fläktarna... minska varvtalet på de fläktar som drar in dammet...
sätt in en justerbar varvtalsregulator

Visa signatur

[size="2"]Moahahaaaaha, Im the great Gugh[/size]
:-P
[size="1"]Herman Hedning Copyright Jonas Darnell http://www.hermanhedning.com[/size]

Permalänk

Tjena sirap !!

Jag tror det är enklast att köpa ett dammfilter och börja dammsuga rummet lite oftare... det skulle vara ganska bra...

men jag gillar din idé med dammsugare ... det kanske nån gång i historien blir trend ?

MvH //Fir3b0Lt

Visa signatur

What is the computer whitout a brain ?

Permalänk
Medlem

Ett annat tips om du har lite platsbrist med att få in en hel dammsugare i chassit är ju att köpa en 120mm delta, bygga en timer som drar igång 1min varje dag, och sen sätter någon form av filterpåse bakom där allt damm samlas upp.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |