Svårt val mellan 2 budget hifi högtalare, vilka tror ni passar mig bäst?

Permalänk
Medlem

Svårt val mellan 2 budget hifi högtalare, vilka tror ni passar mig bäst?

Jag har alltid gillat att bygga högtalare och har aldrig köpt en färdig högtalare om man bortser från små högtalare till tex datorn. Men mina stora gamla högtalare som jag byggde när jag var runt 15år står sig inte riktigt längre. 12 tums basar är lite stort och att det är bil högtalare gör det inte hela bättre. Dom låter endå OK och det beror på att jag modifierat dom under åren. Dom såg rätt bra ut oxå tills sambons katt rev ned skyddet för dom och jag hade funderat på att byta element men insåg att baffeln är alldeles för förstörd. Den går inte byta utan att krossa hela lådan då allt är mkt väl limmat. Sen så ska man även bygga lådan efter elementen och inte tvärtom.

Bygga nytt var ett alternativ tills jag märkte att priset skulle springa iväg rätt kraftigt.

Då kikade jag på ljudfokus.se(gamla fynda.se). Där har jag köpt små dynavoice till datorn förut, dom är jag nöjd med.

2 st högtalare som fångade mitt öga som dessutom prisats som bland de bästa i budget klassen är: Dynavoice Challenger M-65 EX och Dynavoice Challenger M-85 EX men jag vet inte riktigt vad som kan passa mig och mitt system. Jag har en subb så då kanske den större varianten är överflödig?

Det jag har är:
Reciver: Technics SA-DA8
Subbwoffer: CSS SDX10 med egen ritad låda avstämd till ca 19hz (fick hjälp av forumet på faktiskt.se)
vardagsrummet är på ca 30 kvadrat meter.

Lyssnar på allt men föredrar rock och metal, både sambon och jag. Vi spelar ibland ganska högt, för att vi gillar det eller för att överrösta tex dammsugaren. Sen ser vi givetvis på film/TV.

Misstänker att det finns några här med dessa högtalare som kan säga vad dom tycker?

Tack på förhand!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om platsen inte är ett problem, ta de större. Jag tycker det skulle kännas lika bra. Har själv 65orna och de är bra men ibland saknar jag lite mer bastryck från frontarna.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Avstängd

Det är golvhögtalare som gäller, med andra ord?
Eftersom du har subbas så kan du avstå från de allra djupaste basen (ca 40HZ) som oftast är golvarnas största fördel mot stativare..

I mitt tycke skulle ett par stativhögtalare ge lika mycket för 90% av alla musikgenrer som golvgögtalare och när det är dags för dunka-dunka partymusik eller ljudeffekter i filmer, så har du subbasen som stjärna i uppsättningen.
Dynavoice har vettiga stativare i Challenger serien.

ett par stativare är också ur vägen för katters klor

Ursäkte offTopic svaret

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har provlyssnat på M65 i butiken och måste säga att jag gillade Dynamite-serien betydligt bättre, både för finlir och för dunkadunka. Nu finns ju dock bara 10"-varianten som minst och de är ju dyrare än de högtalare ni redan kollat på.

Ang. M65 och M85 så har jag bara lyssnat på M65 och jag tyckte att de hade för mycket "hängmatta" för min smak. För mycket diskant och bas och för lite mellanregister, vilket gjorde att jag inte upplevde att man fick något riktig närvaro. Det är möjligt att detta går att justera tillräckligt mycket med "X-Change" som de kallar det, det vågar jag inte svara på... Definition DF-5, som jag åxå lyssnade på, var tvärt om. Alldeles för "nasal" och jobbig.
Faktum är att jag faktiskt gillade Magic F6 bättre.

Permalänk
Medlem

det tråkiga är att ALLA tycker olika, tyvärr bor jag långt ifrån falkenberg så jag kan inte provlyssna. men jag har läst så mkt jag kan om båda högtalarna och de flesta säger positiva saker.

stativare skulle kunna fungera men de känns som de inte skulle räcka till när man vill "dra på" lite. har ett par gamla trasiga dynavoice challanger s6 som jag kan få igång genom att koppla förbi delningsfiltret och testa, är ena delnings filtret som gett upp. bara dom 2 och subben och se hur det låter. minns att jag gillade dom, delningsfiltret gav upp när jag "drog på lite".
tänkt beställa nästa vecka så lite tid har jag kvar att bestämma mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

det tråkiga är att ALLA tycker olika, tyvärr bor jag långt ifrån falkenberg så jag kan inte provlyssna. men jag har läst så mkt jag kan om båda högtalarna och de flesta säger positiva saker.

stativare skulle kunna fungera men de känns som de inte skulle räcka till när man vill "dra på" lite. har ett par gamla trasiga dynavoice challanger s6 som jag kan få igång genom att koppla förbi delningsfiltret och testa, är ena delnings filtret som gett upp. bara dom 2 och subben och se hur det låter. minns att jag gillade dom, delningsfiltret gav upp när jag "drog på lite".
tänkt beställa nästa vecka så lite tid har jag kvar att bestämma mig.

Du ska nog inte spela utan nåt filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du ska nog inte spela utan nåt filter.

Det vet jag men enbart för test, fast jag kanske kan laga filtret. Är ju inte direkt så avancerade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.