SLI - bara koppla in kortet och köra?

Permalänk
Medlem

SLI - bara koppla in kortet och köra?

God morgon sweclockers!

Jag har installerat ett 660ti till i min burk men jag får inga nämnvärda ökningar i fps (bf4). Är det något jag bör göra när jag kopplat in kortet eller är det bara att börja spela? Jag har googlat runt en del men hittar ingenting...

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Det enda man behöver koppla in är el och om du har 2st en sli brygga som man får med modekortet men om du ej har kvar den kan du köpa ett nytt.

Permalänk

Som ovan har sagt, ström, sli-brygga och jag tror också du måste aktivera sli i NVIDIAs kontrollpanel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Två stycken av samma grafik kärna ( T.e.x 680 eller 670 , model kvittar dock så kommer det utgå från den långsammaste ) SLI brygga och som sagt.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Två stycken av samma grafik kärna ( T.e.x 680 eller 670 , model kvittar dock så kommer det utgå från den långsammaste )

Detta stämmer inte, det är endast med AMD detta fungerar, t.ex går det att ha ett 280X, ett 7970 GHz, ett 7970 och ett 7950 i CrossFireX då alla dessa baseras på Tahiti, men alla kommer klockas ner till 7950:s frekvens. Med nVidia däremot måste modellen vara identisk även om alla har t.ex GK104 som kärna, tillverkare spelar dock ingen roll.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Du måste aktivera:

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Detta stämmer inte, det är endast med AMD detta fungerar, t.ex går det att ha ett 280X, ett 7970 GHz, ett 7970 och ett 7950 i CrossFireX då alla dessa baseras på Tahiti, men alla kommer klockas ner till 7950:s frekvens. Med nVidia däremot måste modellen vara identisk även om alla har t.ex GK104 som kärna, tillverkare spelar dock ingen roll.

Säker ?, hade för mig att nivida kärnor funkade likadant, aka superclocked med 1100 mhz klockar ner sig till ett referens kort's hastighet.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Säker ?, hade för mig att nivida kärnor funkade likadant, aka superclocked med 1100 mhz klockar ner sig till ett referens kort's hastighet.

Jo, men det är fortfarande samma kort! Bara att en är överklockad, 670 SOC + 670 stock går, men 670 SOC klockar ned sig till det andra kortets klock.
670 + 650 går inte i sli, dock kan man köra ett av dem som physx kort

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Säker ?, hade för mig att nivida kärnor funkade likadant, aka superclocked med 1100 mhz klockar ner sig till ett referens kort's hastighet.

Det stämmer, t.ex 680 Superclocked spelar bra med 680 referens. Du tog som exempel 670 och 680. Båda dessa kör med GK104 men går inte ihop i SLI.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Jo, men det är fortfarande samma kort! Bara att en är överklockad, 670 SOC + 670 stock går, men 670 SOC klockar ned sig till det andra kortets klock.
670 + 650 går inte i sli, dock kan man köra ett av dem som physx kort

Skrivet av MrMunchy:

Det stämmer, t.ex 680 Superclocked spelar bra med 680 referens. Du tog som exempel 670 och 680. Båda dessa kör med GK104 men går inte ihop i SLI.

Jo jag vet men skulle bara poängtera det

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Som ovan har sagt, ström, sli-brygga och jag tror också du måste aktivera sli i NVIDIAs kontrollpanel.

Skrivet av SweCake:

Det enda man behöver koppla in är el och om du har 2st en sli brygga som man får med modekortet men om du ej har kvar den kan du köpa ett nytt.

Tack för svar. Jag har aktiverat det men får inte mycket mer fps än om jag hade ett kort. Jag har sett att det finns profiler för sli till olika spel men det jag inte vet är hur man aktiverar dem. Kan det bero på att det bara är en beta? När jag kollat runt på benchmarks så har det legat runt 180% då man kör två stycken 660ti. Tycker det är surt att man lagt 2000 spänn på ett kort till och sen ger det inte ens en märkbar skillnad i fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Tack för svar. Jag har aktiverat det men får inte mycket mer fps än om jag hade ett kort. Jag har sett att det finns profiler för sli till olika spel men det jag inte vet är hur man aktiverar dem. Kan det bero på att det bara är en beta? När jag kollat runt på benchmarks så har det legat runt 180% då man kör två stycken 660ti. Tycker det är surt att man lagt 2000 spänn på ett kort till och sen ger det inte ens en märkbar skillnad i fps.

Har du testat några andra spel? För att säga att det inte fungerar när du bara har testat en gammal beta build av ett spel är inte särskilt klokt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

ja du lär få vänta till slutet av månaden om du vill se skilnad i BF4 som du skrev att du spelade .
BF4 är bara BETA just nu .
BF4 BETAn har visat sig ha en stor grad av olik prestanda hos alla spelare .
några med monster burkar får bara 30fps och en del lagg
samt de med klena burkar har visats ha blandad bra prestanda i betan .

detta var samma under BF3 Betan och det var likadant liv om uppgraderingar för just en beta som inte är helt fullt optimerad till det bästa samt att det inte var en ny Build som dom lade upp i Betan.

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk

Kör ett gpu test och titta i tex MSI afterburner hur de jobbar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Har du testat några andra spel? För att säga att det inte fungerar när du bara har testat en gammal beta build av ett spel är inte särskilt klokt.

Skrivet av Skynet-IRC:

ja du lär få vänta till slutet av månaden om du vill se skilnad i BF4 som du skrev att du spelade .
BF4 är bara BETA just nu .
BF4 BETAn har visat sig ha en stor grad av olik prestanda hos alla spelare .
några med monster burkar får bara 30fps och en del lagg
samt de med klena burkar har visats ha blandad bra prestanda i betan .

detta var samma under BF3 Betan och det var likadant liv om uppgraderingar för just en beta som inte är helt fullt optimerad till det bästa samt att det inte var en ny Build som dom lade upp i Betan.

Skrivet av Gunner357:

Kör ett gpu test och titta i tex MSI afterburner hur de jobbar.

Ser nu att det bara är ett av korten som jobbar... Kan lika gärna stänga av sli då o.o Det stod att det skulle finnas sli-profiler (331.40 beta) men de verkar inte fungera. Eller behöver man aktivera dem på något sätt?

Permalänk

om det är som ATI så ska det finnas en flik i nvidaias program för SLI .
kolla om du har SLI aktiverat
har du det aktiverat så kör ett grafik test program och kolla hur korten arbetar.

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

om det är som ATI så ska det finnas en flik i nvidaias program för SLI .
kolla om du har SLI aktiverat
har du det aktiverat så kör ett grafik test program och kolla hur korten arbetar.

Skrivet av Gunner357:

Kör ett gpu test och titta i tex MSI afterburner hur de jobbar.

Skrivet av Skynet-IRC:

ja du lär få vänta till slutet av månaden om du vill se skilnad i BF4 som du skrev att du spelade .
BF4 är bara BETA just nu .
BF4 BETAn har visat sig ha en stor grad av olik prestanda hos alla spelare .
några med monster burkar får bara 30fps och en del lagg
samt de med klena burkar har visats ha blandad bra prestanda i betan .

detta var samma under BF3 Betan och det var likadant liv om uppgraderingar för just en beta som inte är helt fullt optimerad till det bästa samt att det inte var en ny Build som dom lade upp i Betan.

Körde allt på ultra med vsync på. Pendlade från 30-60 hela tiden helt oberoende av situationer. Kunde vara mitt bland explosioner och rök med konstant 60 och sedan när jag är inomhus så droppar det till 30. Sänkte till high men det var exakt samma sak där. Ett av korten jobbar 100% medan det andra ligger på runt 45%. Jag provade att stänga av sli och då hade jag helt plötsligt konstant 60 fps på high... Jag får väl vänta på riktiga drivrutiner samt det färdiga spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Tack för svar. Jag har aktiverat det men får inte mycket mer fps än om jag hade ett kort. Jag har sett att det finns profiler för sli till olika spel men det jag inte vet är hur man aktiverar dem. Kan det bero på att det bara är en beta? När jag kollat runt på benchmarks så har det legat runt 180% då man kör två stycken 660ti. Tycker det är surt att man lagt 2000 spänn på ett kort till och sen ger det inte ens en märkbar skillnad i fps.

Får du ingen fps-ökning med SLI så ligger med 99.9% sannolikhet flaskhalsen hos din processor.

För övrigt, börja med att ladda hem ett benchmark-program, så provar du vad du får för värden med och utan SLI påslaget.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

rätta mig om jag har fel men vsync ger bara max 60fps ?

testa slå av vsync så ska du nog se mer än 60fps som top

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

rätta mig om jag har fel men vsync ger bara max 60fps ?

testa slå av vsync så ska du nog se mer än 60fps som top

Detta.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz