Permalänk
Medlem

[c++:ljud] mikrofon input

Hej!

Jag tänkte gå vidare lite i c++ träsket tänkte lära mig lite om ljud programmering i c++ specifikt så sitter jag på ubuntu och vill ta input från en mikrofon.

tänkte höra om någon har nåt bra tips på ett biblotek som är händigt att använda!

tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk

ALSA är rätt trevligt. Änvänder det själv till mitt projektarbete. Det är viktigt att tänka på om du har stereomikrofoner och väljer att ha interlaced (enda som verkar funka på min skoldator) att ena varannan sample kommer från den ena mikrofonen.

Dock ska det finnas ett annat projekt som använder ALSA (bland annat) under huven som ska fungera på fler platformar. Audacity använder det, men jag kommer tyvärr inte ihåg namnet.

EDIT: PortAudio heter det projektet och verkar vara lite lättare att hantera.

Permalänk
Medlem

Audio verkar som ett väldigt under-represeterat område inom programming. Det är nästan förvånansvärt svårt att hitta folk med erfarenhet av ljudprogrammering. Tyvärr kan jag inte ens peka dig till en bra tutorial för det finns inga. Hur som helst, med min begränsade kunskap, vill jag rekommendera OpenAL om du kör linux. OpenSLES är inte heller helt fel om du vill rikta dig till mobila enheter. Annars verkar FMOD också populärt, men det har jag inte kollat något på själv.

Jag tog en snabb-titt in i detta fält för någon vecka sen och här kan du se vad jag lyckades åstadkomma. (och här för användande av det, med ogg-dekodning)

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Jag tror SDL har stöd för att ta in ljud för mikrofonen. SDL är mer än bara ljud och fixar saker som grafik.

Permalänk
Medlem

Ska ta och kolla in openAL, det verkar inte allt för jobbigt när jag läser dina klasser! Vill även tack alla för så många förslag!

Skrivet av gibbon_:

Audio verkar som ett väldigt under-represeterat område inom programming. Det är nästan förvånansvärt svårt att hitta folk med erfarenhet av ljudprogrammering. Tyvärr kan jag inte ens peka dig till en bra tutorial för det finns inga. Hur som helst, med min begränsade kunskap, vill jag rekommendera OpenAL om du kör linux. OpenSLES är inte heller helt fel om du vill rikta dig till mobila enheter. Annars verkar FMOD också populärt, men det har jag inte kollat något på själv.

Jag tog en snabb-titt in i detta fält för någon vecka sen och här kan du se vad jag lyckades åstadkomma. (och här för användande av det, med ogg-dekodning)

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

iom openal hemsida är typ nere(vet inte vad creative gör?) så rekomenderar jag openal soft, http://kcat.strangesoft.net/openal.html fullt mjukvaru version. Dock vet jag inte vart dokumentationen är, men klasserna har samma uppbyggnad som OpenAL, gick konvertera rakt över!

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

iom openal hemsida är typ nere(vet inte vad creative gör?) så rekomenderar jag openal soft, http://kcat.strangesoft.net/openal.html fullt mjukvaru version. Dock vet jag inte vart dokumentationen är, men klasserna har samma uppbyggnad som OpenAL, gick konvertera rakt över!

Ja, det är väldigt sant, och det kanske jag borde ha nämnt.. jag vet inte riktigt vad "the deal is" med OpenAL. Det är väldigt skumt hur senaste stable (open source) version släptes i 2005, och Creative verkar halvhjärtat fortsätta stödja det efter det.. men det verkar användas trotts allt. Kanske det inte funnits mycket utrymme för tex Khronos att ta täten helt enkelt? OpenAL är "good enough" som det är.. kanske.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell