Permalänk
Medlem

Ny router (RT-N56U) tappar kontakt

Så, jag har då köpt en ny router (RT-N56U) eftersom min telia "smart" gateway krånglade, och jag kunde inte spela FIFA online eftersom det blev blockerat av routern och gick inte att ordna.

Hur som helst, med den så hade jag alltid full mottagning över trådlöst och jag tappade inte internet. Dock med denna så pendlar det mellan full kontakt och att den tappar 1 "plupp". Jag sitter ungefär 2.5 meter ifrån routern och kör på 2.4GHz och det är INGENTING ivägen... Så förstår inte, hur kan denna "hyllade" routern inte ge mig full mottagning, och tappa mottagning - när Telias skitgateway inte gjorde det?

Måste ha med någon inställning eller någonting att göra, hoppas att någon kan guida mig lite.

Mvh

edit: jag har bryggat telias gateway så att den nya routern är själva huvudenheten.
Gjorde även 3 mätningar på bredbandskollen:

Fick ut 12/5, 16/5 och 25/5. (dessa mätningar gjordes med några sekunders mellanrum, inga spel eller andra program igång)
Med Thomson fick jag ut 30/5 99% av gångerna.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har du laddat in senaste firmwaren från Asus?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har gjort det nu.
Har inte tappat mottagningen än, dock pendlar det fortfarande mellan full kontakt och 1 "plupp" borta, samt att de där mätningarna från bredbandskollen var från de nyaste firmwaren. Tycker det är otroligt att den inte kan ha full kontakt på 2.5 meters avstånd..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

den routern har jag och mkt riktigt har den problem med att den tappar kontakten till wan och oftast genom trådlöst men det verkar som senaste firmwaren fixat problemet. läs runt på nätet har varit ett ganska stort problem för många.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://code.google.com/p/rt-n56u/

Ladda ner det här rysska versionen så borde inte det bli några problem.

Jag har samma router som dig och har kört rysska versionen hur länge som helst utan några problem.

Tappar inte nätverk mot varken WAN eller WLAN. Funkar grymt. Sen borde du också ha full täckning om du sitter i samma rum som routern tycker jag.

Om inte några störningar finns.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Har gjort det nu.
Har inte tappat mottagningen än, dock pendlar det fortfarande mellan full kontakt och 1 "plupp" borta, samt att de där mätningarna från bredbandskollen var från de nyaste firmwaren. Tycker det är otroligt att den inte kan ha full kontakt på 2.5 meters avstånd..

Du förstår väl själv att något är väldigt fel, kolla firmware osv och om inte det hjälper kontakta återförsäljare där du köpte den.

Vad jag vet finns det inte så många inställningar som påverkar så drastiskt, testa byta kaneler.
Kör samma och har inte upplevet några problem alls med sänding, oavsett vad för olika inställningar jag har testat.
Uppdaterat drivrutiner osv? Fått full mottagning direkt från default inställningar och inte kopplat ner eller tappat sen jag köpte den för några månader sen.
med förra och senaste firmware.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hmm, uppdaterade till den versionen någon länkade här i tråden:

"http://rt-n56u.googlecode.com/files/...6-069_dlna.zip"

Har nu uppdaterat och ville gå in och kolla på 192.168.1.1 för att se så den uppdaterat sig, startade ju om routern genom att dra ur och in strömkabeln till routern.

Dock så kommer jag inte in på 192.168.1.1, står att jag har fel lösenord... Bytte mitt lösenord till "password" (som brukar vara standard) första gången jag kopplade in modemet... Hmm?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hmm, uppdaterade till den versionen någon länkade här i tråden:

"http://rt-n56u.googlecode.com/files/...6-069_dlna.zip"

Har nu uppdaterat och ville gå in och kolla på 192.168.1.1 för att se så den uppdaterat sig, startade ju om routern genom att dra ur och in strömkabeln till routern.

Dock så kommer jag inte in på 192.168.1.1, står att jag har fel lösenord... Bytte mitt lösenord till "password" (som brukar vara standard) första gången jag kopplade in modemet... Hmm?

Hmm... Återställ(Reset) routern och försök igen, eller så kan du testa att inte skriva något om den ber om ett lösenord.

Användarnamn: Admin
Lösenord: (blankt)