Permalänk
Medlem

Programmerings-lek!

Tjena SweC!

Tänkte att vi kunde köra en liten lek, där vi gör ett program tillsammans!

Det går till så här:
Jag börjar med en kodrad, sen fortsätter nästa person med en ny rad nedanför, osv.
Tänkte att vi kör i Python för det verkar populärt och roligt, även om jag själv knappt kan det alls.
Exempel:

string = raw_input('>> ')

Nästa person fortsätter då med t. ex:

string = raw_input('>> ') string = string * 2

Regler:
1) Endast en kodrad per post, med två undantag:

  1. Import, om det krävs för den kod man vill skriva.

  2. Funktioner, man får definera en funktion och börja på den en rad nedanför.

2) Se över syntaxen! Koden måste inte kunna exekveras efter varje ny rad som skrivs (t. ex. halvfärdiga if-satser är tillåtna), men se till att inte glömma kolon eller liknande.
3) Använd "[code]"-taggen, och skriv inte bara din egen rad - klistra in all kod som tidigare skrivits i din forumpost.
4)Var kreativ!

Själv ser jag helst att koden kan köras under Linux, men antar att de flesta sitter på Windows-maskiner, så då kanske vi ska hålla oss till det? Eller bara se till så att den går att köra under de flesta OS?

Tänkte det kunde vara kul att se vad det blir av detta. Säg till om ni tycker att vi ska byta språk eller ändra reglerna, så kan jag redigera detta inlägg. Eller om det är något som är otydligt.

EDIT:
Bör också säga att koden som skrivs kan komma att vara skadlig för ditt system, kör den inte om du inte vet vad den gör!
Beslutade också att vi kör Python 2.x, om ni hellre vill köra 3.x så säg till!

Då börjar jag!

file = open('file1.txt', 'w')

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

PI = 4

Edit Skrev i pearl.. sorry

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

file.close();

Visa signatur
Permalänk
Medlem

import random file = open('file1.txt', 'w') PI = 4 file.close() def random_ord(PI): i = PI * random.randint(1,10)

EDIT: Jag kan inte alls python så min första kod funkade ju inte alls :S

Permalänk
Medlem

Tänk på att samla ihop koden så blir det lättare!

import random file = open('file1.txt', 'w') PI = 4 file.close() def random_ord(PI): i = PI * random.randint(1,10) return i

EDIT: La till en egen rad

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

kör vi python 2.x eller 3.x? Sen bör man väl kanske poängtera risken med att det kan smygas in skadlig kod :/ men rätt kul ide, jag är med ett tag iaf

import random file = open('file1.txt', 'w') PI = 4 file.close() def random_ord(PI): i = PI * random.randint(1,10) return i PI = random_ord(1337)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

import random file = open('file1.txt', 'w') PI = 4 file.close() def random_ord(PI): i = PI * random.randint(1,10) return i PI = random_ord(1337) print(PI)

Permalänk
Medlem

import random file = open('file1.txt', 'w') PI = 4 file.close() def random_ord(PI): i = PI * random.randint(1,10) return i PI = random_ord(1337) print(PI) for i in xrange(0,PI):

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

import random file = open('file1.txt', 'w') PI = 4 file.close() def random_ord(PI): i = PI * random.randint(1,10) return i PI = random_ord(1337) print(PI) for i in xrange(0,PI): for j in xrange(i, PI*i):

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Datavetare

Filen 'file1.txt' skapas ju bara. Kanske behövs lite innehåll också?

import random file = open('file1.txt', 'w') file.write(reduce(lambda x,y: y+"\n\nTake one down, pass it around,\n"+x, ["%d bottles of beer on the wall" % x for x in range(1, 100)], "no more beer on the wall\n")) PI = 4 file.close() def random_ord(PI): i = PI * random.randint(1,10) return i PI = random_ord(1337) print(PI) for i in xrange(0,PI): for j in xrange(i, PI*i):

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

import random file = open('file1.txt', 'w') file.write(reduce(lambda x,y: y+"\n\nTake one down, pass it around,\n"+x, ["%d bottles of beer on the wall" % x for x in range(1, 100)], "no more beer on the wall\n")) PI = 4 file.close() def random_ord(PI): i = PI * random.randint(1,10) return i PI = random_ord(1337) print(PI) for i in xrange(0,PI): for j in xrange(i, PI*i): if j / 1337 == i:

EDIT:

Skrivet av Ragin Pig:

kör vi python 2.x eller 3.x? Sen bör man väl kanske poängtera risken med att det kan smygas in skadlig kod :/ men rätt kul ide, jag är med ett tag iaf

Hehe, ja om vi kör 2.x eller 3.x kan ju vara bra att veta. Tänkte 2.x om ingen annan säger emot. Har ändrat första posten nu, och lagt till disclaimer om skadlig kod.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

import random file = open('file1.txt', 'w') file.write(reduce(lambda x,y: y+"\n\nTake one down, pass it around,\n"+x, ["%d bottles of beer on the wall" % x for x in range(1, 100)], "no more beer on the wall\n")) PI = 4 file.close() def random_ord(PI): i = PI * random.randint(1,10) return i PI = random_ord(1337) print(PI) for i in xrange(0,PI): for j in xrange(i, PI*i): if j / 1337 == i: print("LEET")

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

import random file = open('file1.txt', 'w') file.write(reduce(lambda x,y: y+"\n\nTake one down, pass it around,\n"+x, ["%d bottles of beer on the wall" % x for x in range(1, 100)], "no more beer on the wall\n")) PI = 4 file.close() def random_ord(PI): i = PI * random.randint(1,10) return i PI = random_ord(1337) print(PI) for i in xrange(0,PI): for j in xrange(i, PI*i): if j / 1337 == i: print("LEET") sys.exit("Cy@")

Dold text

´

Edit:
Ok sorry ska inte förstöra leken;

import random file = open('file1.txt', 'w') file.write(reduce(lambda x,y: y+"\n\nTake one down, pass it around,\n"+x, ["%d bottles of beer on the wall" % x for x in range(1, 100)], "no more beer on the wall\n")) PI = 4 file.close() def random_ord(PI): i = PI * random.randint(1,10) return i PI = random_ord(1337) print(PI) for i in xrange(0,PI): for j in xrange(i, PI*i): if j / 1337 == i: print("LEET") else: