Permalänk
Medlem

Dator startar inte överhuvudtaget

Hej,

Min dator startar inte. Inget händer när jag trycker på startknappen. Dvs ingen fläkt går igång eller inget annat ljud alls.
Moderkort- och grafikkortslampan lyser så ström kommer in. Kan jag anta då att det inte är PSU:n som felar då?

Jag har försökt att starta datorn med enbart moderkort, cpu,cpukylning, psu, grafikkort och ett ramminne men samma resultat som tidigare.

Det började med att jag fick random omstarter, något med kernel power error i loggen. Då var det rekommenderat att uppdatera alla drivrutiner. Försökte göra det men datorn startade om så mycket så tänkte försöka dagen efter och det var då den inte startade alls. Kan det varit den sista omstarten som kortslöt något?

Jag har inga egna andra delar att prova med. Har läst om att rensa CMOS minnet, är det nåt som kan hjälpa här och är det lätt?
Eller finns det något annat jag kan prova utan att börja byta delar?

System:
Asus P5E Socket 775
Intel Core 2 Quad Q9450 2,66GHz
Noctua NH-U12P SE2
Corsair HX520 520W
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 4x2GB DDR2-minnen
ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII
Samsung 840 Pro Series MZ-7PD128 128GB
Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS 32MB 500GB 3,5 tums S-ATA

MVH,
Osc

Permalänk

Prova ryck grafikkortet... tänkte jag säga, sen såg jag vilken cpu du körde. Den har väl ingen integrerad grafik?

Clear CMOS är nästa steg. Du kan antingen rycka det runda batteriet på moderkortet, eller så finns det en knapp någonstans med text i stil med "Clear CMOS". Eller så har du en jumper någonstans.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Hedersmedlem

Lysdioderna (inga "lampor" ) får sin ström från en separat krets i nätagget (5V standby) och därför kan 3,3, 5 och 12V vara trasigt ändå.

HX520 är ett mycket välbyggt nätagg och kan hålla mycket länge, men du kanske inte har rengjort regelbundet och det därför är fullt med damm och överhettat. Vill man att grejerna ska hålla är det viktigt att blåsa ur kylare på CPU och grafikkort samt nätagget med tryckluft/luft på burk någorlunda regelbundet, iaf minst en gång per år.

Jag tycker det låter som nätagget, men kan givetvis vara andra saker. Agget har fem års garanti, men eftersom det kom 2007 kanske den är utgången.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Prova ryck grafikkortet... tänkte jag säga, sen såg jag vilken cpu du körde. Den har väl ingen integrerad grafik?

Clear CMOS är nästa steg. Du kan antingen rycka det runda batteriet på moderkortet, eller så finns det en knapp någonstans med text i stil med "Clear CMOS". Eller så har du en jumper någonstans.

Ska försöka lista ut hur jag ska göra med CMOS på moderkortet då helt enkelt.

Skrivet av MultiMan:

Lysdioderna (inga "lampor" ) får sin ström från en separat krets i nätagget (5V standby) och därför kan 3,3, 5 och 12V vara trasigt ändå.

HX520 är ett mycket välbyggt nätagg och kan hålla mycket länge, men du kanske inte har rengjort regelbundet och det därför är fullt med damm och överhettat. Vill man att grejerna ska hålla är det viktigt att blåsa ur kylare på CPU och grafikkort samt nätagget med tryckluft/luft på burk någorlunda regelbundet, iaf minst en gång per år.

Jag tycker det låter som nätagget, men kan givetvis vara andra saker. Agget har fem års garanti, men eftersom det kom 2007 kanske den är utgången.

Visste inte att lysdioderna (tack:)) hade en separat krets. Köpte det för över 5 år sen så tyvärr är garantin över. Kollade temperaturen innan datorn dog och varken CPU eller grafikkort var över normalt. Har aldrig blåst ur nätagget, trodde det inte var bra att blåsa in där för det känns som man helt enkelt blåser in mer damm i den. Men att prova en annan PSU kan jag nog göra (nån kompis borde ha en över), vore skönt att slippa prova nytt moderkort för det är mycket mer jobb

Återkommer senare när jag har hunnit prova nåt, tack båda för tipsen

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Jag tror jag lyckades cleara CMOS men det hjälpte inte. Ska försöka få tag på en till PSU och se om det hjälper.
Om det inte gör det kan det bara vara moderkortet då som inte fungerar eller finns det fler saker jag kan prova?

Permalänk
Medlem

Hallå igen.
Jag provade mitt nätagg i en dator med bara moderkort, cpu och cpu-kylning och då starta fläktarna på cpu-kylning och nätagg en kort stund.
Jag provade sen gemtricket på mitt nättagg och samma resultat.

Men är det nån som vet vad det betyder? Att det bara är fel på mitt nätagg eller är det nåt med grafikkortet också?