Coil whine på två grafikkort??

Permalänk

Coil whine på två grafikkort??

Hej!
Köpte nyss ett nytt grafikkkort på inet, Ett MSI GTX 760 2gb men när jag fick hem kortet hade det tyvärr coil whine och fick lämna tillbaka det! Fick ett nytt i början på förra veckan dock bytte jag mot ett GTX 760 fast med 4gb. Men även detta kort har coil whine?? Ljudet kommer endast då jag har uppe ett tex spel eller något grafik krävande, Så det blir tyst så fort jag tabbar ned.. Har ett http://www.fractal-design.com/home/product/power-supplies/discontinued-products/integra-400w-80 har räknat på det och min dator borde inte dra mer än ca 320-350w MAX, Hade även ett Radeon HD 6950 innan och dem ska kräva ca 150w båda dessa korten.

Vad tror ni? Har jag jätte otur med korten eller kan det va något i min dator som gör att det tjuter? det första kortet hade ju coil whine, det konstaterade dom ju på inet.... någon som varit med om liknande?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är grafikkortet? Dit nätagg jobbar väldigt mycket så det skulle lika grna kunna vara det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade också testat med ett annat nätagg, hade själv coilwhine på mitt Gigabyte gtx 670 när jag körde ett Corsair VX450 men det försvann sedan jag böt agg.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

Enligt Sweclockers egna test, drog deras test rigg och GTX 760 i genomsnitt 365watt och som max 380watt. Så jag gissar starkt på att det är ditt nätagg som jobbar lite väl hårt.

Du kan ju alltid testa ladda ner Msi Afterburner, och klicka ur Fläkt - auto så den alltid går på 30% och sen testa spela lite, men isf håll koll på temperaturen ( efter ca 5 min ). För grafikkort blir varm väldigt snabbt.
Så låter det då också, så är det ditt nätagg som jobbar enormt hårt.

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk

Okej ja jag har funderat lite på om det skulle va nätagget men tycker det låter från grafikkortet asså.. sen tycker jag att det borde låtit när jag körde med mitt HD6950 med då? I och med att dom bytte det första kortet borde det ju varit något fel på det tycker man?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av MuIIe1337:

Enligt Sweclockers egna test, drog deras test rigg och GTX 760 i genomsnitt 365watt och som max 380watt. Så jag gissar starkt på att det är ditt nätagg som jobbar lite väl hårt.

Du kan ju alltid testa ladda ner Msi Afterburner, och klicka ur Fläkt - auto så den alltid går på 30% och sen testa spela lite, men isf håll koll på temperaturen ( efter ca 5 min ). För grafikkort blir varm väldigt snabbt.
Så låter det då också, så är det ditt nätagg som jobbar enormt hårt.

Du menar att den ska sluta låta när den går varmt då? ska se, svårt att avgöra vart ifrån ljudet kommer!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

Du menar att den ska sluta låta när den går varmt då? ska se, svårt att avgöra vart ifrån ljudet kommer!

Menar att du ska låta fläktarna snurra i Idle hastighet och sen höra när datan pressas om det låter ändå eller inte.

EDIT: För grafikkort tar ca 2 - 5 min tills dom ligger i " Spel Temp ", kan ofc öka ca ytterligare 5 grader.
Notera dock att grafikkort kan öka ifrån 30 till 50 - 60 grader på några sekunder när du öppnar ett grafikkrävande spel.

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Skrivet av MuIIe1337:

Menar att du ska låta fläktarna snurra i Idle hastighet och sen höra när datan pressas om det låter ändå eller inte.

EDIT: För grafikkort tar ca 2 - 5 min tills dom ligger i " Spel Temp ", kan ofc öka ca ytterligare 5 grader.
Notera dock att grafikkort kan öka ifrån 30 till 50 - 60 grader på några sekunder när du öppnar ett grafikkrävande spel.

Jo det vet jag att det kan jo det tjuter lite mycket ändå, menar du att ljudet skulle komma från fläktarna då eller vad skulle detta test annars komma fram till?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Köp ett agg som är Haswell certat först och främst eller be åf testa kortet.
Jag hade själv 2st msi kort med coilwhine på bägge så det är inte omöjligt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Det är bäst att inte stirra sig blind på det specifierade totala effektuttaget på ett nätagg, drar ditt nya kort mer än ditt gamla 6950 finns det en risk att 12v-linan belastas på gränsen. Med det sagt finns säkert risken att du fått 2 dåliga ex, skulle dock säga att risken att ditt nätagg är problemet är desto större.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

Testa med ett CORSAIR TX750M som jag fick låna från jobbet... det e klart kortet låter fortfarande vid ~90-94% last (stresstest) samt i tex wow i max grafik men inte riktigt lika högt... hur fan ska man göra nu då? de e ju inte helt tyst vet dock inte hur tyska dom brukar/ska va? första Nvidia kortet på säkert 4-5år...... Mitt HD 6950 va knäpptyst just med coil whine ljud...

Så nu kan jag ju utesluta att det är nätagget som låter i alla fall... fast mitt 400W nätagg gör att det låter "värre"

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Skrivet av TObbeSkatt:

Jo det vet jag att det kan jo det tjuter lite mycket ändå, menar du att ljudet skulle komma från fläktarna då eller vad skulle detta test annars komma fram till?

Tänkte lite fel ^^
Det skulle utesluta nätagget

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |