Behöver jag windows server eller räcker xp?

Permalänk
Medlem

Behöver jag windows server eller räcker xp?

Har tänkt sätta upp en server här hemma som ska agera filserver, för filmer bland annat. Eventghost kommer antagligen läggas in också. Det är väl egentligen det jag kommer på just nu. Någon FTP eller liknande utåt kommer antagligen inte användas i någon större skala. Kommer dock använda telefonen för och där kommer eventghost antagligen bli inblandat.

Filmerna kommer strömmas till min HTPC och eventghost ska vara ett komplement till tellstick för att utföra extra kommandon när jag tex släcker lampor via telefonen.

Kanske sätta upp någon typ av backup på den så alla bilder osv jag lägger in på övriga datorer sparar automatiskt till servern.

Detta kan jag komma på nu och tycker inte att det är så anvacerade grejer så windows server kanske är overkill? Fick en gammal dator av jobbet, celleron, 256mg ram, denna kommer bara användas för testmaskin tills jag får det att funka och sen bytas ut mot något lite bättre och mer strömsnålt. Fick även produktnyckeln för xp professional så hade ju vart ju fint att använda den istället för att skaffa nytt.

Linux är jag egentligen inte så sugen på att använda. Om det är många många gånger bättre än xp / win server så ska jag fundera.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Visst kan du köra med XP men supporten avslutas åttonde april nästa år och sedan kommer det inga fler säkerhetsuppdateringar, även om man upptäcker säkerhetshål stora nog att köra en långtradare igenom.
Känns kanske inte så framtidssäkert, å andra sidan kan du ju helt enkelt enbart dela ut den på det interna nätverket och se till att man inte kommer åt den från internet.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.