Permalänk
Medlem

Tips på ljudkort

Ber om ursäkt om detta är fel forumsdel för denna typen av frågor men jag är på jakt efter ett ljudkort då flickvännen inte gillar ljudet från moderkortet.

Jag gjorde ett inlägg i min gamla tråd där ni kan se vad det är för dator som jag sitter på nu:
#13942629

Som jag skrev i tråden har jag noll koll på ljudkort, vilken ljudkvalité man får från vilken prisnivå o.s.v.
Jag är inte intresserad av att lägga allt för mycket på ett ljudkort om inte jag själv märker någon skillnad.

Jag sökte lite här på forumet och såg att någon blev rekommenderad ett "Asus Xonar Essence STX" vad tror ni om det?

Tack för hjälpen på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikonane:

jag är på jakt efter ett ljudkort

Om flickvännen din inte är nöjd med ljudet så behöver vi veta, vart tar ljudet vägen efter datorn? Vad har du för förstärkare, högtalare, osvosv? Anledningen till att jag frågar är för att detta påverkar faktiskt valet av ljudkort.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Vilka högtalare/hörlurar har du?

EDIT: Blev ninjad...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ljudkortet är sällan det begränsande när det gäller ljudkvalitet. Vad är det hon är missnöjd med och van lyssnar ni med (högtalare/hörlurar? Modell?)

Permalänk
Medlem

Essence STX är helt okej för mig då jag kör det tillsammans med lite tyngre lurar och gillar ljudet, men jag förstår att priset kanske inte är okej. Om du har noll koll på ljudkort och ljud i allmänhet så kan du nog komma undan med ett billigare och fortfarande få en markant förbättrad upplevelse av ljudet jämfört med när du kör på moderkortets inbyggda. För andra än audiofiler är nog avkastningen markant lägre ovanför ca 700kr skulle jag tro.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem

Fungerar perfekt och är bra mycket bättre än moderkortens inbyggda ljudkort. Annars ansluter jag mig till de övriga och undrar vad du kopplat det till för utrustning och hur du kopplat det. Anledningen att skaffa ett ljudkort är att du ska ta ljudet analogt till hörlurar eller ljudanläggning.

Edit: Glömde säga att jag har ett ASUS Xonar DX PCI-E 1x. Fungerar perfekt.

annons bortredigerad
Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Ljudkortet är sällan det begränsande när det gäller ljudkvalitet. Vad är det hon är missnöjd med och van lyssnar ni med (högtalare/hörlurar? Modell?)

Jag vill inte vara den som kastar skit, men skojar du? Ljudkortet (eller annan DAC) är OFTA det som begränsar när det gäller ljudkvaliten. Spelar ingen roll om du köper referenslurar för 7000 spänn om du kopplar dem till interna ljudkortet på en bärbar PC av billigare typ.

Men oftast är det ju en hälsosam kombinationen av källa, dac, förstärkare och högtalare/lurar som ger välljud.

Till trådskaparen: Xonar STX är mig veterligen ett mycket trevligt kort (haft ett HDAV1.3). Själv kör jag med ett Soundblaster ZxR som jag är väldigt nöjd med. Men även ett vanligt Xonar DX (som någon hade till salu) är ett steg upp från integrerade kretsen på de flesta flesta moderkort.

Sen är jag, ovanstående kritik till trots, också jätteintresserad av att veta vad ljudet kommer ut genom i andra änden!

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Logitech Z623 men de är inte ikopplade för tillfället utan vi har ett par gamla Labtec Pulse 424 (Nästan hundra på att det är sådana) och Koss SB/45 d.v.s. inget speciellt ö.h.t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Jag vill inte vara den som kastar skit, men skojar du? Ljudkortet (eller annan DAC) är OFTA det som begränsar när det gäller ljudkvaliten. Spelar ingen roll om du köper referenslurar för 7000 spänn om du kopplar dem till interna ljudkortet på en bärbar PC av billigare typ.

Men oftast är det ju en hälsosam kombinationen av källa, dac, förstärkare och högtalare/lurar som ger välljud.

För det är ofta en person har ett par hörlurar för 7000kr eller ens för 1000kr+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikonane:

Jag har ett par Logitech Z623 men de är inte ikopplade för tillfället utan vi har ett par gamla Labtec Pulse 424 (Nästan hundra på att det är sådana) och Koss SB/45 d.v.s. inget speciellt ö.h.t.

Då är det nog inte ljudkortet som är problemet. Du behöver nya lurar och högtalare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Då är det nog inte ljudkortet som är problemet. Du behöver nya lurar och högtalare.

Hon menar på att hon hör skillnad med samma högtalare som förut fast med mitt nya integrerade ljudkort.
Är det plasebo måntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikonane:

Hon menar på att hon hör skillnad med samma högtalare som förut fast med mitt nya integrerade ljudkort.
Är det plasebo måntro?

Skillnaden ligger troligtvis i att några "specialeffekter" är aktiverade/inaktiverade. Ta en titt i ljudkontrollpanelen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Skillnaden ligger troligtvis i att några "specialeffekter" är aktiverade/inaktiverade. Ta en titt i ljudkontrollpanelen.

Kan ligga något i det, har helt glömt att installera drivarna skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Jag vill inte vara den som kastar skit, men skojar du? Ljudkortet (eller annan DAC) är OFTA det som begränsar när det gäller ljudkvaliten. Spelar ingen roll om du köper referenslurar för 7000 spänn om du kopplar dem till interna ljudkortet på en bärbar PC av billigare typ.

Men oftast är det ju en hälsosam kombinationen av källa, dac, förstärkare och högtalare/lurar som ger välljud.

Sluta prata i nattmössan. En bra DAC gör en ganska liten skillnad mot de hyfsade som finns i dagens moderkort. Det är något som bara är värt att uppgradera när man har allt det viktigare klart - bra högtalare/hörlurar, förstärkare/hörlursförstärkare (om det behövs), ev. rumsakustik. Högtalare/hörlurar och rumsakustik för högtalarna är de faktorer som har överlägset störst betydelse för ljudet vid normal lyssning.

Första posten visar att TS har stationär dator och de har sällan riktigt usla ljudkort.
"Sällan" i mitt första inlägg innebär att det finns undantag där ljudkortet begränsar som t.ex. ditt exempel med 7000:- lurar till en billig netbook eller liknande. Tror ändå de skulle låta riktigt bra med de flesta inbyggda ljudkort (DAC:en) så länge de kombineras med en hörlursstärkare. I normalfallet för de allra flesta håller det inbyggda ljudkortet mycket högre kvalitet än det skräpet som ofta kopplas in där (logitechsaker, medföljande hörlurar m.m.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Sluta prata i nattmössan. En bra DAC gör en ganska liten skillnad mot de hyfsade som finns i dagens moderkort. Det är något som bara är värt att uppgradera när man har allt det viktigare klart - bra högtalare/hörlurar, förstärkare/hörlursförstärkare (om det behövs), ev. rumsakustik. Högtalare/hörlurar och rumsakustik för högtalarna är de faktorer som har överlägset störst betydelse för ljudet vid normal lyssning.

Första posten visar att TS har stationär dator och de har sällan riktigt usla ljudkort.
"Sällan" i mitt första inlägg innebär att det finns undantag där ljudkortet begränsar som t.ex. ditt exempel med 7000:- lurar till en billig netbook eller liknande. Tror ändå de skulle låta riktigt bra med de flesta inbyggda ljudkort (DAC:en) så länge de kombineras med en hörlursstärkare. I normalfallet för de allra flesta håller det inbyggda ljudkortet mycket högre kvalitet än det skräpet som ofta kopplas in där (logitechsaker, medföljande hörlurar m.m.)

Så mån tro men oftast kan man höra skillnad. Jag körde tidigare Creative X-FI och när det kortet stup i kvarten gav upp eller drivrutinerna dog och jag hoppade över till moderkortet som körde Realtek HD Audio där S/PDIF på något vis fick brus och analoga ingångarna var helt skräp.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.