Oregelbunden Processor-Frequency, Hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Oregelbunden Processor-Frequency, Hjälp mig!

Hej allihopa! Nu är det så att jag plötsligt utan att ens göra något får en oregelbunden Klockfrekvens, Något som jag inte alls gillar och som jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig med. Till och börja med har jag inte ens varit i närheten av BIOS och när jag idag skulle kolla Temp på BF4 så såg jag att Frekvensen ändra sig oregelbundet.

Bild på Frequency och komponenterna:
http://i.imgur.com/CM3u3E8.png

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

när processorn inte belastas så kommer frekvensen att gå ner för att spara ström, ska gå att stänga av i bios

på amd heter turbo core/epu, stepping kallas det även (tror det var så i vart fall)

så om du hittar en energispar funktion i bios kan du stänga av den, och ditt problem kommer försvinna med den,.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Helt normalt som Nbwu skriver. Om den inte går på max när du spelar så är det något annat som är flaskhalsen i ditt system eller så har du någon limit på fps.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

när processorn inte belastas så kommer frekvensen att gå ner för att spara ström, ska gå att stänga av i bios

på amd heter turbo core/epu, stepping kallas det även (tror det var så i vart fall)

så om du hittar en energispar funktion i bios kan du stänga av den, och ditt problem kommer försvinna med den,.

Problemet är också att den går ibland över frekvensen upp till 6Ghz vilket är tok för mycket för min lilla Intel fläkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Problemet är också att den går ibland över frekvensen upp till 6Ghz vilket är tok för mycket för min lilla Intel fläkt.

Gå med i 5GHz klubben

Visa signatur

98% okunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Problemet är också att den går ibland över frekvensen upp till 6Ghz vilket är tok för mycket för min lilla Intel fläkt.

Ligger den på 6GHz under några längre perioder? Annars är det nog ingenting att oroa sig för.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pajen887:

Gå med i 5GHz klubben

Önskade jag kunde, Men då behöver jag förmodligen en bättre fläkt, Men jag vill som sagt bara ha en linje på 3.4 Ghz och jag vill helst inte ha någon som helst överklockning i nuläget.

Skrivet av BrutalSwede:

Ligger den på 6GHz under några längre perioder? Annars är det nog ingenting att oroa sig för.

Visst, Men jag vill ändå inte att det ska vara så!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Önskade jag kunde, Men då behöver jag förmodligen en bättre fläkt, Men jag vill som sagt bara ha en linje på 3.4 Ghz och jag vill helst inte ha någon som helst överklockning i nuläget.

Visst, Men jag vill ändå inte att det ska vara så!

Du får stänga av c1 och allt som har med energisparning i bios + stäng av tubro. Tror du kan göra detta i Windows power options, under processor power management trädet, om du inte hittar det i bios.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske skulle köpt en äldre CPU. En i5 4670k går dels ner i frekvens när den inte används och dels kan den boosta frekvensen på en eller två kärnor när de andra kärnorna är sysslolösa. Även när den boostar frekvensen så kommer du hålla dig inom TDP osv som processorn är specad för.

Har du en liten fläkt är det bättre att låta processorn göra sitt, för stänger du av de här funktionerna kommer processorn att generera mer värme när den inte används eller när bara ett par kärnor används. Den kommer att köra fullt ös hela tiden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Problemet är också att den går ibland över frekvensen upp till 6Ghz vilket är tok för mycket för min lilla Intel fläkt.

Den Cpu:n kan inte gå upp i hastigheter som 6 GHz, om den inte överklockas det vill säga. Troligtvis programmet som visar fel, har hänt mig förut på nån Amd Athlon 64 X2, som ett visst program (tror det var Coretemp) rapporterade en klockfrekvens på 5 GHz (stock 2,6 GHz...). Testa med Cpu-Z och se vilken frekvens som rapporteras där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Du får stänga av c1 och allt som har med energisparning i bios + stäng av tubro. Tror du kan göra detta i Windows power options, under processor power management trädet, om du inte hittar det i bios.

Skrivet av Neutralis:

Den Cpu:n kan inte gå upp i hastigheter som 6 GHz, om den inte överklockas det vill säga. Troligtvis programmet som visar fel, har hänt mig förut på nån Amd Athlon 64 X2, som ett visst program (tror det var Coretemp) rapporterade en klockfrekvens på 5 GHz (stock 2,6 GHz...). Testa med Cpu-Z och se vilken frekvens som rapporteras där

Tack!, Ska prova.Till övrigt så får jag se vad som får göras annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cenorida:

Tack!, Ska prova.Till övrigt så får jag se vad som får göras annars.

Förstår inte varför folk envisas med "att stänga av enrgisparsfunktionerna" för "frekvensen hoppar och jag gillar inte det".

Det finns ingen anledning för dig att stänga av det om du inte ska kraftigt överklocka.
Du får 0 prestanda förluster.
Och bara prestanda ökning då vissa kärnor kan boostas oftare och processorn drar lägre energi och utvecklar mindre värme.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

när processorn inte belastas så kommer frekvensen att gå ner för att spara ström, ska gå att stänga av i bios

på amd heter turbo core/epu, stepping kallas det även (tror det var så i vart fall)

så om du hittar en energispar funktion i bios kan du stänga av den, och ditt problem kommer försvinna med den,.

På mitt moderkort (se sign) heter det "Enhanced Intel SpeedStep Technology".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Problemet är också att den går ibland över frekvensen upp till 6Ghz vilket är tok för mycket för min lilla Intel fläkt.

mm okey. Ändra inga inställningar, låt allt vara som det är. Stäng inte av någon energisparning.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Problemet är också att den går ibland över frekvensen upp till 6Ghz vilket är tok för mycket för min lilla Intel fläkt.

då vill du ha kvar alla energispar funktioner du kan tänka dig, känns som något blivigt fel med stepping/throttling funktionen som ska se till att processorn inte går för varmt.
har du möjlighet att kontrollera temperaturerna så vi kan få se en kurva över dem? bara lite siffror går det med

men då kan vi se hur temperaturerna ligger i förhållande till frekvensen, så du får belasta medans du testar.
min lilla baktanke är att den går svalt och därför inte throttlar...
men 6GHz!! det är ju fin fint ju!

ta och dra ner cpuz och lägg till dig i 5GHz+ klubben!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Har inte gjort några större förändringar och får la låta det vara och eftersom temperaturen alltid är under 70 grader så är det la lungt och OK, Jag överdrev när jag sa 6GHz men omkring 5GHz åtminstone.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cenorida:

Har inte gjort några större förändringar och får la låta det vara och eftersom temperaturen alltid är under 70 grader så är det la lungt och OK, Jag överdrev när jag sa 6GHz men omkring 5GHz åtminstone.

Troligen bara sensorfel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin