Permalänk
Medlem

överklockning

hur gör man om man ska överklocka en processor har en i5 3570k ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnev1k:

hur gör man om man ska överklocka en processor har en i5 3570k ?

Man börjar genom att googla, alternativt söka här på forumet. Den som letar, han söker.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

är en skoluppgift därför jag frågade annars vet jag att man kan leta

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnev1k:

är en skoluppgift därför jag frågade annars vet jag att man kan leta

Men om du vet vart du kan leta, då har du ju svaret?
Verkar ha dykt upp många "skoluppgifter" idag som bara resulterar i totalt meningslösa trådar. Kan du säga till dina klasskamrater alternativt din lärare att skriva en meningslös tråd inte kan fylla något vettigt syfte?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnev1k:

är en skoluppgift därför jag frågade annars vet jag att man kan leta

Så du vill vi ska lösa din skoluppgift. Alltså kommer du få betyg/utlåtande på vad vi har åstadkommit och inte vad du själv gjort?
Då kanske du får tillräckligt bra betyg för att söka in på läkarlinjen och bli en läkare sedan, tack vare oss. Sedan tjänar du fett med pengar och kör en Maserati och en cabbe på sommaren.

Ska jag göra din läxa så du kan få köra Maserati i framtiden?
Nej

Permalänk
Medlem

3570k är en Ivy Bridge CPU och därför bör man ha ett moderkort med Z77 chipseten. För att överklocka sin CPU går man helt enkelt in i BIOS och ändrar multipliern samtidigt som man ändrar volten lite.

Sedan går man in i datorn och använder som av HWmonitor eller annat för att mäta temperaturer samtidigt som man stresstestar datorn med Prime95 och Intel Burn Test för att se om överklocken är stabil. Folk brukar tycka om att stresstesta olika länge men jag säger att 6-8 timmar räcker eftersom det är den ungefärliga tiden man kan tänka sig att en dator står på. Behöver man stresstesta längre så brukar man veta om det.

Edit: Kom igen nu, istället för att kommentera att det är en skoluppgift så kan ni väl beskriva hur man gör, det var ju en legit fråga trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

3570k är en Ivy Bridge CPU och därför bör man ha ett moderkort med Z77 chipseten. För att överklocka sin CPU går man helt enkelt in i BIOS och ändrar multipliern samtidigt som man ändrar volten lite.

Sedan går man in i datorn och använder som av HWmonitor eller annat för att mäta temperaturer samtidigt som man stresstestar datorn med Prime95 och Intel Burn Test för att se om överklocken är stabil. Folk brukar tycka om att stresstesta olika länge men jag säger att 6-8 timmar räcker eftersom det är den ungefärliga tiden man kan tänka sig att en dator står på. Behöver man stresstesta längre så brukar man veta om det.

Edit: Kom igen nu, istället för att kommentera att det är en skoluppgift så kan ni väl beskriva hur man gör, det var ju en legit fråga trots allt.

tackar för ditt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Så du vill vi ska lösa din skoluppgift. Alltså kommer du få betyg/utlåtande på vad vi har åstadkommit och inte vad du själv gjort?
Då kanske du får tillräckligt bra betyg för att söka in på läkarlinjen och bli en läkare sedan, tack vare oss. Sedan tjänar du fett med pengar och kör en Maserati och en cabbe på sommaren.

Ska jag göra din läxa så du kan få köra Maserati i framtiden?
Nej

tack för ett gott skratt men förstår innebörden av vad du skrivit

Permalänk
Medlem

Säg åt dina klasskamrater att sluta flooda forumet med onödiga trådar, tänk ut något vettigt att skriva först.

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Edit: Kom igen nu, istället för att kommentera att det är en skoluppgift så kan ni väl beskriva hur man gör, det var ju en legit fråga trots allt.

Hej,

Nej, det var inte en legit fråga. Han har ju redan erkänt att han redan vet vart han kan hitta informationen, han har skapat en tråd enbart med syftet att skapa en tråd, på uppdrag av någon batik-tekniklärare.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Nej, det var inte en legit fråga. Han har ju redan erkänt att han redan vet vart han kan hitta informationen, han har skapat en tråd enbart med syftet att skapa en tråd, på uppdrag av någon batik-tekniklärare.

Oj då, nu var man lite snabb att skriva innan man läst allt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Nej, det var inte en legit fråga. Han har ju redan erkänt att han redan vet vart han kan hitta informationen, han har skapat en tråd enbart med syftet att skapa en tråd, på uppdrag av någon batik-tekniklärare.

klart det var en legit fråga jag frågade om hur man överklockar en processor. Jag kan erkänna att jag vet hur man hittar men varför kan man göra trådar på ett forum? jo för att få hjälp. bry er inte om att det är ett skolarbete för det är en sak jag behöver hjälp med jag har frågat om.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnev1k:

klart det var en legit fråga jag frågade om hur man överklockar en processor. Jag kan erkänna att jag vet hur man hittar men varför kan man göra trådar på ett forum? jo för att få hjälp. bry er inte om att det är ett skolarbete för det är en sak jag behöver hjälp med jag har frågat om.

Hej,

Javisst, men om frågan redan finns besvarad på forumet? Och överallt annars, om du som sagt bara googlar lite snabbt? Om du isåfall letat i 1 minut (15 sekunder?) istället för att ödsla andra människors tid..?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Moderator
Moderator

Besvarat i tråden, nog med information att göra arbetet har lagts fram.

*Tråd låst.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.