klocka gtx 780 sli..OC for dummies?..

Permalänk

klocka gtx 780 sli..OC for dummies?..

hej, var länge sen jag höll på med pc och klockade, senast var på den tiden det inte fanns sli.

köpte en http://www.inet.se/produkt/1517100/taurus-uberkill-gtx-780-sl...

samt en http://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x14... skärm.

jag skulle behöva en oc för dummies gällande detta.

jag körde ner evga precision programmet och pillade runt lite, men är rädd att bränna sönder något.

vad jag helt enkelt vill är att klocka datorn + skärm "säkert" vilket säkert kan diskuteras.

så..cpu I7 4770K har jag läst bör kunna klockas rätt ok, vilket program bör jag köra? Hur mycket anses "säkert"?

för gtx korten, köra EVGA precision, köra upp 102%, och sen 5% på core och mem? SAmma här, vad anses säkert? Några extra problem med tanke på sli?

gällande skärmen så funderar jag på att köra den i 70 hz (testat snabbt utan prob), samma igen..är detta "säkert"?

inser att det inte finns något säkert när det gäller oc, men vilka prog och vilka värden tror ni är relativt säkra utan krash? något annat jag missat?

mvh

"OC newb"

Permalänk
Skrivet av Nybörjare2:

hej, var länge sen jag höll på med pc och klockade, senast var på den tiden det inte fanns sli.

köpte en http://www.inet.se/produkt/1517100/taurus-uberkill-gtx-780-sl...

samt en http://www.inet.se/produkt/2204935/asus-27-pb278q-pls-2560x14... skärm.

jag skulle behöva en oc för dummies gällande detta.

jag körde ner evga precision programmet och pillade runt lite, men är rädd att bränna sönder något.

vad jag helt enkelt vill är att klocka datorn + skärm "säkert" vilket säkert kan diskuteras.

så..cpu I7 4770K har jag läst bör kunna klockas rätt ok, vilket program bör jag köra? Hur mycket anses "säkert"?

för gtx korten, köra EVGA precision, köra upp 102%, och sen 5% på core och mem? SAmma här, vad anses säkert? Några extra problem med tanke på sli?

gällande skärmen så funderar jag på att köra den i 70 hz (testat snabbt utan prob), samma igen..är detta "säkert"?

inser att det inte finns något säkert när det gäller oc, men vilka prog och vilka värden tror ni är relativt säkra utan krash? något annat jag missat?

mvh

"OC newb"

Risken att förstöra Nvidias nyare kort pga för hög överklockning är nästan obefintlig, på några få kort i tidigare serier har mosfets exploderat pga för hög volt men de senare korten tål ganska mycket.
Ifall man klockar för högt och kör något grafikkrävande så brukar datorn antingen hänga sig eller så omställs korten till VBIOS default values för att skydda kortet.

Men om man använder program som furmark/kombustor för att stressa korten så kan de gå sönder även på stock clocks, dessa program bör alltid undvikas då de stressar korten på helt fel sätt.

700-serien har ju denna GPU boost 2.0 funktionen som kanske är bra ifall man inte överklockar men är mindre bra ifall man överklockar, jag kan modifiera VBIOS med denna funktion avstängd.

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

Risken att förstöra Nvidias nyare kort pga för hög överklockning är nästan obefintlig, på några få kort i tidigare serier har mosfets exploderat pga för hög volt men de senare korten tål ganska mycket.
Ifall man klockar för högt och kör något grafikkrävande så brukar datorn antingen hänga sig eller så omställs korten till VBIOS default values för att skydda kortet.

Men om man använder program som furmark/kombustor för att stressa korten så kan de gå sönder även på stock clocks, dessa program bör alltid undvikas då de stressar korten på helt fel sätt.

700-serien har ju denna GPU boost 2.0 funktionen som kanske är bra ifall man inte överklockar men är mindre bra ifall man överklockar, jag kan modifiera VBIOS med denna funktion avstängd.

jag är ju en riktigt newb på detta..så jag skulle enligt dig då kunna köra den med tex 4% extra volt och köra upp både core och mem med ca 10% utan att det är någon större risk? EVGA precision bör användas?

Är det någon ide att klocka CPU? om det är det, vilket prog bör jag köra och hur mycket kan jag köra upp den?

och skärmen, är det risk att köra den snabbare oxo?

jag är inte ute efter att maxa datorn nära krash, utan endast någorlunda säkra oc för stabilt i spel mm, och ger det inte mer än 2-3 % så kan det vara.

borde finnas någon snabb-faq för idioter med nya datorer...:-) (tex har jag ingen aning om vad mosfets är..:-)

Permalänk
Skrivet av Nybörjare2:

jag är ju en riktigt newb på detta..så jag skulle enligt dig då kunna köra den med tex 4% extra volt och köra upp både core och mem med ca 10% utan att det är någon större risk? EVGA precision bör användas?

Är det någon ide att klocka CPU? om det är det, vilket prog bör jag köra och hur mycket kan jag köra upp den?

och skärmen, är det risk att köra den snabbare oxo?

jag är inte ute efter att maxa datorn nära krash, utan endast någorlunda säkra oc för stabilt i spel mm, och ger det inte mer än 2-3 % så kan det vara.

borde finnas någon snabb-faq för idioter med nya datorer...:-) (tex har jag ingen aning om vad mosfets är..:-)

Du borde börja med att öka core och mem och se ifall det går stabilt utan att höja volten, om inte så kan du höja volten med några mv i taget. Den ökningen av core och memory kan vara bra att börja med
Du kan också använda msi afterburner eller nvidia inspector, är kortet av EVGA?

Jag har ingen erfarenhet av haswell serien så jag kan nog inte hjälpa dig på den punkten, finns massor av inlägg i diverse forum om i7 4770k.

Det bör inte vara någon risk med att höja hz på skärmen men du kan uppleva en viss fps-förlust vilket iofs kanske inte är märkbart på en 10hz höjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nybörjare2:

jag är ju en riktigt newb på detta..så jag skulle enligt dig då kunna köra den med tex 4% extra volt och köra upp både core och mem med ca 10% utan att det är någon större risk? EVGA precision bör användas?

Du bör ju titta om spänningen ens ändras när du pillar på den. Jag gissar på att den inte gör det.

När du överklockar så får du förvänta dig krascher. Överklocka grafikkort är buslätt eftersom att man kan höja lite, köra igång furmark och titta, ser man inga artefakter eller får några krascher så höjer man lite till. Gör man detta försiktigt och stänger av furmark direkt när man ser en artefakt så kan man överklocka hela utan att grafikdrivrutinen kraschar, inte för att det spelar någon roll men det går snabbare så.

för att överklocka processorn går du in i bios/uefi.

Skrivet av nakednakedguy:

Det bör inte vara någon risk med att höja hz på skärmen men du kan uppleva en viss fps-förlust vilket iofs kanske inte är märkbart på en 10hz höjning.

varför skulle man förlora fps på att höja skärmens frekvens?

En till fråga, kan man ens överklocka den där skärmen?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

Du borde börja med att öka core och mem och se ifall det går stabilt utan att höja volten, om inte så kan du höja volten med några mv i taget. Den ökningen av core och memory kan vara bra att börja med
Du kan också använda msi afterburner eller nvidia inspector, är kortet av EVGA?

Jag har ingen erfarenhet av haswell serien så jag kan nog inte hjälpa dig på den punkten, finns massor av inlägg i diverse forum om i7 4770k.

Det bör inte vara någon risk med att höja hz på skärmen men du kan uppleva en viss fps-förlust vilket iofs kanske inte är märkbart på en 10hz höjning.

Då testar jag med 10%, och möjligtvis 2% på volt (är någon slider som är kopplad till temp). Korten är evga superclocked ja.

ok, googlar på cpu, vet inte om det är värt att köra upp den bara, men får kolla runt.

gällande skärmen, så verkar datorn dra runt snabbare än 60 fps på de flesta spel maxade, så tänkte se om jag kan köra skärmen snabbare så inte den blir en flaskals.

Permalänk
Skrivet av deadich:

Du bör ju titta om spänningen ens ändras när du pillar på den. Jag gissar på att den inte gör det.

När du överklockar så får du förvänta dig krascher. Överklocka grafikkort är buslätt eftersom att man kan höja lite, köra igång furmark och titta, ser man inga artefakter eller får några krascher så höjer man lite till. Gör man detta försiktigt och stänger av furmark direkt när man ser en artefakt så kan man överklocka hela utan att grafikdrivrutinen kraschar, inte för att det spelar någon roll men det går snabbare så.

för att överklocka processorn går du in i bios/uefi.

varför skulle man förlora fps på att höja skärmens frekvens?

En till fråga, kan man ens överklocka den där skärmen?

Tänkte bara oc "säkert", så 10% verkar funka utan problem för de flesta vad jag läst?

ja, jag fattar inte heller varför man tappar fps när jag höjer skärmens hz. Ja, enligt några inlägg på nätet samt testade själv (drog upp den till 72 hz tror jag) så funkar det fint. Frågan är om det tar skada av att köra i 70hz längre tid.

Ok, så inget nice "program" som jag kan köra enkelt för att klocka processorn då..:-(, hoppar nog det om det är risky då.

Permalänk
Skrivet av deadich:

[QUOTE=deadich;13936770
varför skulle man förlora fps på att höja skärmens frekvens?

Om en skärm och dess kretsuppsättning är gjord för en viss hz så kommer man förlora frames ju mer du ökar hertzen på grund av att uppdateringsfrekvensen blir snabbare men framesen hänger inte med.
Om detta ens är möjligt på Ts skärm vet jag inte men det går på vissa.[/QUOTE]

Skrivet av Nybörjare2:

Då testar jag med 10%, och möjligtvis 2% på volt (är någon slider som är kopplad till temp)

Om du inte kan öka volten så kan du PMa mig ifall du vill så låser jag upp volt limit.
Använd inte furmark som tidigare skrev.

Permalänk

Jag använder EVGA precision x och har ställt mina grafikkort på följande sätt:
Power target 106%,
Temp target 94 grader,
Gpu clock offset +100MHz
Mem clock offset +300Mhz
Volten har jag inte rört.

Här maxar jag inte överklockningen utan kör på lite lagom. Dock är mina kort av referensmodell, så dina kort kanske inte går att pressa lika långt då de redan är överklockade från fabrik. Dessutom är mina kort vattenkylda så temperaturer är inget bekymmer för mig. Det kan vara en bra idé att se över fläktkurvan så att inte temperaturerna rusar iväg när du överklockar.

Själv kör jag 96Hz på min skärm, men det är iof en koreaskärm så den kanske pallar lite mer. Kan pressa upp den i 118Hz, men även här backar jag några steg för stabilitetens skull.

Angående processoröverklockning har ju de flesta moderna moderkort en automatisk överklockningsfunktion. Ditt moderkort ska också ha det. Kolla manualen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Jag använder EVGA precision x och har ställt mina grafikkort på följande sätt:
Power target 106%,
Temp target 94 grader,
Gpu clock offset +100MHz
Mem clock offset +300Mhz
Volten har jag inte rört.

Här maxar jag inte överklockningen utan kör på lite lagom. Dock är mina kort av referensmodell, så dina kort kanske inte går att pressa lika långt då de redan är överklockade från fabrik. Dessutom är mina kort vattenkylda så temperaturer är inget bekymmer för mig. Det kan vara en bra idé att se över fläktkurvan så att inte temperaturerna rusar iväg när du överklockar.

Själv kör jag 96Hz på min skärm, men det är iof en koreaskärm så den kanske pallar lite mer. Kan pressa upp den i 118Hz, men även här backar jag några steg för stabilitetens skull.

Angående processoröverklockning har ju de flesta moderna moderkort en automatisk överklockningsfunktion. Ditt moderkort ska också ha det. Kolla manualen.

Tack. jag rörde nog ihop volt med power target. testar 104, +70 på gpu och +200 på mem. Körde skärmen fort i 85 hz utan att jag märkte något, men vill oxo vara säker så 70-75 känns väll stabilt på den. Tack, skall kolla manualen. Temp 94 låter högt kanske? 85 känns mer ok? (kanske inte är någon risk).

Så det är risk att köra 3dmark oxo? körde 3dmark 11 och hamnade på 17k ca, därför jag började fundera på att klocka, eftesom det värdet tydde på att jag låg rätt kasst till med tanke på min config jämfört med liknande configs. Är alla testprog risky att köra?

Permalänk

3dmark och krävande spel är dunder

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

3dmark och krävande spel är dunder

newb var jag ja..trodde du stavat futuremark fel och blev furmark..:) känns som om någon ägnar sig åt varumärkesintrång..:-)

Grymmt engagemang i mina frågor. Tack alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Använd inte furmark som tidigare skrev.

varför inte?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

varför inte?

Furmark grillar datorn alldeles för mycket, ibland till punkten att det blir skador som följd. Det ger ingen realistisk bild av om temperaturerna, skulle rekommendera att spela något väldigt krävande, battlefield 3 på högsta, 3D Mark med flera

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk

vad jag läst verkar det inte ge vidare mycket vid spel att börja klocka cpu? (verkar vara lite risky). newb som jag är, borde jag nöja mig med gpu och skärmen (de flesta spel ligger ju över 60 fps maxat så antar att jag får mer ut av det om jag kör den i 70..) å andra sidan verkar ett 4770k cpu lättclockat (har ju vattenkylning oxo)