Utbytt gainward ti4200-kort från komplett

Permalänk
Medlem

Utbytt gainward ti4200-kort från komplett

Jag hade ett sånt där gainwardkort med dåliga kondensatorer, så jag skickade in kortet till komplett för att byta ut det..
Idag, en vecka efter att de fick in kortet, damp det ner ett mail från komplett.se med ämnet Orderbekräftelse.. full av förväntan av vad för kort jag skulle få istället kollade jag mailet...
Men jag måste säga det att jag blev en gnutta besviken när jag såg vad för kort det var jag skulle få, nämligen:
Asus V8420 GeForce4 Ti4200 64MB DDR. AGP, (V8420/TD) DVI, Tv-Out, Retail

Jag hade hoppats på att jag skulle få ett kort med 128MB minne på, men det trodde jag knappast att jag skulle få.. men jag trodde iaf att jag skulle ett nyare kort.. det här kortet finns inte äns med i komplett.se's sortiment längre.. det är ett utgånget kort.. och vad jag minns från när jag beställde mitt kort från början så valde jag inte ASUS för de körde med vesäntlig lägre klockfrekvens än övriga tillverkare... Gainward körde med lite högre klockfrekvens än standard plus att de hade lite snabbare minnen (3.5ns mot standards 4ns)

så här stod det i RMA-bekräftelsen "6) När vi mottagit returen så testar vi den enligt felbeskrivningen i RMA-ansökan. Sedan reparerar vi, eller om nödvändigt byter ut varan mot en ny likadan eller bättre."

Om inte jag har helt fel så är detta kortet inte ett likadant som jag skickade in.. det är dessutom inte bättre..
Skall jag vara nöjd med detta eller skall jag klaga på att de inte följt vad som har sagts??

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

r0bber, jag får bara en klump i magen och börjar bli nervös för hur komplett.se sköter sig. Hade du ett Golden Sample av Gainwardkortet? I sådana fall har du ju fått ett sämre och billigare kort... = inte acceptabelt!!! Hade du begärt att få kortet utbytt till något annat kort/märke eller har du inte påverkat vallet alls?

Jag har också skickat in mitt Gainward Ti4200 64 mb Golden Sample men inte fått något svar än, jag accepterar inte att få ett billigare/sämre kort. Jag måste nog ringa dom imorgon innan de skickar ett ASUS-kort till mig.

Övriga som hart skickat sina Gainward-kort till komplett.se och fått de utbytta?

Visa signatur

:: Palamino XP (AGOGA) 1700+ :: GlacialTech 2320 PRO :: Abit KD7 :: TwinMos PC2700 512 Mb :: MSI Ti4200 128 Mb :: Seagate Barracuda V 80 Gb :: Hansol 920D 19" :: Chieftech 5x80mm fläktar ::

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på svar, jag vet inte om jag kan gå med på ett Asus eftersom de tydligen ska vara inkompatibla med vissa Abit-moderkort...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

ahansson: det var inget Golden sample tror jag, men jag vet att gainward-kortet hade snabbare minnen och något högre klockfrekvens än vad standard-korten hade...
När jag beställde mitt kort så kollade jag upp väldigt noga vad de olika korten hade för klockfrekvenser och minnen osv, och där låg ASUS under standard på sina kort..
Så då är ju det ett sämre kort jag får tillbaka än vad jag skickade in.. det tycker inte jag stämmer överäns med vad jag fått reda på av komplett..
det kortet som jag fått skickat till mig nu har dem som sagt inte inne längre och de har de inte haft på ett bra tag heller.. Det är alltså ett gammalt kort.. fattas bara att det redan är använt också..

När jag skickade in min RMA-ansökan hade de ju fortfarande kvar såna gainward-kort, och ett sånt ville ju inte jag ha, så jag skrev att jag inte gärna ville ha ett gainwardkort tillbaka.. det är det ända.. men att få tillbaka ett sämre kort vill man ju inte..

det kan ju hända att det har blitt något fel också när de skicka ut orderbekräftelsen,, alltså att det ligger ett annat kort i paketet, men det tror jag knappast..

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat upp kortet lite bättre och dessutom fått se att det nu finns att köpa på komplett.se får jag nog ge med mig..

Om inte jag minns helt fel så var mitt gammla korts klockfrekvenser 250/513 MHz, och om jag har förstått det rätt så har ASUS-kortet 260/550MHz klockfrekvenser..

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Min polare Bman, skickade tillbaka sitt då en kondesator smalt, och han ska få ett Gainward med 128mb ram, från koplett också, så det låter konstigt)=

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Va faen.. är det rättvist då?? Visserligen sa jag att jag inte gärna ville ha ett gainwardkort.. men ändå.. ett 128Mb's kort måste vara bättre än det jag skall få?

vet du om det var ett "vanligt" kort eller ett "Golden sample"? (du kan ju tipsa honom om den här tråden så kan han ju svara själv)

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

64 är snabbare än 128 på Ti4200.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
64 är snabbare än 128 på Ti4200.

Vad är snabbare? minnena, klockfrekvensen?

det jag menar är att inom en snar framtid är det tveksammt om det räcker med att ha ett 64Mb's grafikkort.. även om det kanske är snabbare än ett med 128.. det är ändå inte så mycket det skiljer i t.ex. 3D Mark där minnesmängden inte spelar nån roll..

men men..

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
64 är snabbare än 128 på Ti4200.

LOL! 64mb modellerna kan få något poäng mera i 3dmark, men de kan aldrig matcha 128mb-måttet när det gäller prestanda krävande spel! Typ Unreal2, Doom3 e.tc... Skulle jag välja mellan 128mb och ett 64mb så finns det ju ingen tvekan. 64mb? No fucking way! 128mb blir det för mig. Är för övrigt mycket nöjd med mitt Albatron GF4Ti4200 128mb ddr 3.3ns Turbo 330/730.

Visa signatur

[Main]a64 3000 : 2048MB Corsair value S : Msi k8n neo2 : 320GB : Albatron 6800Ultra : DVDrw. Dell 2405fpw.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt var det som så att de första modellerna med 128 mb minne körde på lägre klockfrekvens än 64 och därmed förlorade lite i prestanda, numera kör ju nästan varje tillverkare på 3.3 ns 128 mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XeroX

LOL! 64mb modellerna kan få något poäng mera i 3dmark, men de kan aldrig matcha 128mb-måttet när det gäller prestanda krävande spel! Typ Unreal2, Doom3 e.tc... Skulle jag välja mellan 128mb och ett 64mb så finns det ju ingen tvekan. 64mb? No fucking way! 128mb blir det för mig. Är för övrigt mycket nöjd med mitt Albatron GF4Ti4200 128mb ddr 3.3ns Turbo 330/730.

Det är lite roligt för att ut2k3 använder inte mer än 64mb.
DOOMIII använder MAX 80mb när det är som mest krävande om man har maxade inställningar, ut2k3 är inte alls lika krävande.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Idag fick jag svar ifrån komplett.se och de byter ut mitt kort mot ett MSI 128 Mb och jag får betala en mellanskillnad på 250:- men det känns helt ok. (Mitt gamla var ett 64 mb). De får in kortet på onsdag så om jag har lite tur får jag det på fredag.

Tyvärr märkte jag att MSI verkar köra med Samsung 4 ns minnen = inte så överklockningsvänligt. Men va f..

komplett.se sköter sig!

Visa signatur

:: Palamino XP (AGOGA) 1700+ :: GlacialTech 2320 PRO :: Abit KD7 :: TwinMos PC2700 512 Mb :: MSI Ti4200 128 Mb :: Seagate Barracuda V 80 Gb :: Hansol 920D 19" :: Chieftech 5x80mm fläktar ::

Permalänk
Medlem

fusk lr nåt..

jag är ändå lite missnöjd med min retur..
när jag körde in kortet så visade det sig att de där specifikationer 260/550MHz som jag sett inte stämmde, utan det var "standard" och sen har jag inte fått nån ersättning för frakten heller..

jag testade 3D Mark också, och där fick jag sämmre poäng än innan...

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Idag fick jag ett paket från Gainward i Tyskland. Det var ett Geforce Ti4800-SE Golden Sample 128 MB.
Det är jag väldigt nöjd med eftersom kortet, med dåliga kondensatorer, som jag skickade dem var ett vanligt Ti4200 64 MB (ej Golden Sample).
Frakten till Tyskland kostade visserligen 140 kr men det får det vara värt. Det gick ganska snabbt också, lite mindre än två veckor.

Visa signatur

AMD Athlon X2 3800+ | Abit KN8-SLI | 2x1 GB | 8800GTS

Permalänk
Medlem

r0bber, har du skickat in kvitton osv. till komplett.se, det tar typ upp till en månad innan du får pengarna.

Jag har inte skickat in kvittona än. Man kanske skulle ha skickat kortet till Tyskland... f..

Visa signatur

:: Palamino XP (AGOGA) 1700+ :: GlacialTech 2320 PRO :: Abit KD7 :: TwinMos PC2700 512 Mb :: MSI Ti4200 128 Mb :: Seagate Barracuda V 80 Gb :: Hansol 920D 19" :: Chieftech 5x80mm fläktar ::

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått svar, de skickar ett Creative 3DBlaster GeForce4 Ti4200 64MB, Retail, m/HITMAN 2. Jag får väl vara nöjd.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

jag har skickar in mitt, men jag har inte fått ngt svar en.... *väntar*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ahansson
r0bber, har du skickat in kvitton osv. till komplett.se, det tar typ upp till en månad innan du får pengarna.

Jag har inte skickat in kvittona än. Man kanske skulle ha skickat kortet till Tyskland... f..

jo, jag skickade med kvittot med paketet, då det stod det..

och ja.. tyvärr verkar det som att man skulle skickat kortet till tyskland istället.. tog ju nästan 2 veckor att få tillbaka kortet via komplett också... ville dock inte skicka det till tyskland för jag trodde att de skulle skicka tillbaka ett likadant kort..

tyvärr är det smällar man får ta..

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk

jag måste säga att jag är mycket nöjd med kompletts behandling av min rma...fick mail från dom idag och får ett:

Asus V9280 GeForce4 Ti4200-8X 128MB DDR.
AGP, (V9280/TD) DVI, Tv-Out, Retail ....kostar 2038kr hos dom och jag behöver inte betala ngn mellanskillnad

det kortet jag skickade in var ett:

Gainward AGP GeForce4 Ti4200 64MB DDR "Ultra/650TV/DVI", Retail.

Permalänk
Medlem

BlackCola, det var ju riktigt schysst!

MEN jag skickade in ett likadant kort som ditt fast ett GOLDEN SAMPLE och jag fick betala en mellanskillnad på ca. 250:- till ett MSI kort som kostar exakt lika myckat som ditt ASUS... :o(

F.. jag måste nog ringa komplett.se och gnälla lite, det känns som det ska vara lika för alla.

BTW när köpte du ditt kort ifrån komplett.se och vad betalade du för det?

Visa signatur

:: Palamino XP (AGOGA) 1700+ :: GlacialTech 2320 PRO :: Abit KD7 :: TwinMos PC2700 512 Mb :: MSI Ti4200 128 Mb :: Seagate Barracuda V 80 Gb :: Hansol 920D 19" :: Chieftech 5x80mm fläktar ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR

Det är lite roligt för att ut2k3 använder inte mer än 64mb.
DOOMIII använder MAX 80mb när det är som mest krävande om man har maxade inställningar, ut2k3 är inte alls lika krävande.

För att citera Sachankara så använder UT2k3 160mb grafikminne på maximala inställningar

Det skulle också förklara varför 256mb kort på topprestandanivån börjar dyka upp.. GeforceFX t.ex..

Och om jag inte minns fel så kunde man inte köra UT2k3 på ett Radeon9500 med 64mb minne, allt max (AA+AF) just för att minnet inte räckte till (anandtech)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackCola
jag måste säga att jag är mycket nöjd med kompletts behandling av min rma...fick mail från dom idag och får ett:

Asus V9280 GeForce4 Ti4200-8X 128MB DDR.
AGP, (V9280/TD) DVI, Tv-Out, Retail ....kostar 2038kr hos dom och jag behöver inte betala ngn mellanskillnad

det kortet jag skickade in var ett:

Gainward AGP GeForce4 Ti4200 64MB DDR "Ultra/650TV/DVI", Retail.

va faen.. nu börjar jag blir riktigt grinig alltså.. det var ju exakt ett sådant kort som jag skickade in..
mailade dem och fråga varför jag inte fått ett bättre kort än det som jag skickade in, och dessutom inte fått ersättning för frakten.. såhär svarade dem:

Citat:

Det kortet som du fått är den aktuella ersättningsvaran för ditt kort.

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk

ahansson:

jag köpte mitt kort i augusti 02...betalade 1950kr för det om jag inte minns fel....sjukt att du ska behöva betala extra fast du hade ett bättre kort....jag antar att jag hade tur..

robber:
=( e ju lite skumt hur komplett behandlar det här...kanske tog ersättningskorten slut å jag fick ett bättre.......

Permalänk
Medlem

möjligt att det är så.. men igår fick jag meddelandet om att det kortet är det _aktuella_ ersättningskortet, och idag får jag reda på att det inte alls stämmer... känns surt..

måste säga att jag nog känner mig allt annat än nöjd över den här returen..
1) det tog väldigt lång tid innan det hände något
2) fick ett sämmre kort (iaf så var det inte bättre)
3) har inte fått ersättning från frakten ännu..

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Jaja, hoppas bara nu att man får sitt kort snart. Jag ska nog skriva till komplett.se och tala om att de borde sköta saker och ting lite mer "lika" och inte ha varierande åtgärder.

Visa signatur

:: Palamino XP (AGOGA) 1700+ :: GlacialTech 2320 PRO :: Abit KD7 :: TwinMos PC2700 512 Mb :: MSI Ti4200 128 Mb :: Seagate Barracuda V 80 Gb :: Hansol 920D 19" :: Chieftech 5x80mm fläktar ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR

Det är lite roligt för att ut2k3 använder inte mer än 64mb.
DOOMIII använder MAX 80mb när det är som mest krävande om man har maxade inställningar, ut2k3 är inte alls lika krävande.

hrm hrm.. jag jämförde med mitt Creative Ti4200 med 64MB med brorsans Albatron 4200P Turbo (128MB) i min maskin och hrm hrm... det är en ganska märkbar skillnad mellan 64 och 128 kan jag säga. Jag körde korten på samma frekvens, 280/550, och i upplösningar över 1024X768 så var Albatronkortet helt klart betydligt mjukare än Creative kortet som behövde swappa emellanåt och gärna segade till i 1280X1024, vilket albatron kortet aldrig gjorde. Gick kanonfint att köra Albatron kortet i 1600x1200 också men betydligt värre gick det med Creatives.

Så nog har det betydelse mellan 64 och 128mb på korten även i UT2k3. Och Doom3 kommer att ääälska 128MB korten och än mer 256MB korten som snart kommer.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

hrm.. svarade på det där meddelandet jag fick för ett par dagar sen då jag läste det..
när jag mailade första gången svarade de på en dag bara (och då skicka jag ändå efter kontorstid, och jag fick det vid 8 på morgonen), men nu har jag inte sett röken av dem.. och ersättningen för frakten har jag inte fått heller..

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Avstängd

för ungefär 10 minuter sedan var komplett min älsklings datorbutik eftersom de är dem som jag anser haft bäst service och snabbast på att leverera grejjor jag kanske ska börja fundera lite på andra alternativ

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk
Medlem

Jag tycker bara sämmre och sämmre om komplett för varje gång jag hör från dem..

Nu skicka de ett nästan precis likadant svar som förra gången.. nämligen "att det kortet jag fick _ÄR_ den aktuella ersättningsvaran"
Fy f-n säger jag.. de ljuger mig ju rakt upp i ansiktet, efter som att BlackCola fick ett, imo, mycket bättre kort än vad jag fick för samma vara så att säga..

kanske jag verkar girig lr nåt sånt, men det har blivit en principsak nu.
Jag kan kanske stå ut att det blev som det blev, men då hade jag allt behövt en bra förklaring att det blev som det blev..

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN