Permalänk

7970 Bottleneck

Tja sweclockers
Jag köpte ett Sapphire 7970 vapor-x 3gb Ghz eddition. Jag märker att det får ett rejält bottleneck när jag spelar. T.ex Gta iv där jag får runt 20-30 fps på max settings. Jag har hört att man måste överklocka min processor för att det ska flyta på bra. Jaha då drar man upp den till 4.1 ghz från 3.1 ghz standard och då får jag helt OK fps. Men nu så fryser spelet efter ungefär 20 sekunder och jag blir tvungen och cntl+alt+del för att komma ut. Jag får inget bluescreen eller liknande.
***System Specs***
AMD BD 8120
8gb Ram
Mobo : GA-970A-DS3
550w PSU
7970 vapor-x ghz
Corsair A50
Jag skulle vara tacksam för svar och solutions.
Peace

Permalänk
Medlem

ostabil clock? på vilket sätt har du clockat cpu'n? Har du testat tex prime95 eller occt för att se om de genererar ngra fel?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

svag CPU
duh...

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Kan du beskriva hur du gjorde när du överklockade din processor? Överklockning är lite mer än att bara dra upp multipliern och sedan tro att det var allt.

Permalänk
Medlem

GTA IV är så dåligt kodat att det knappt använder din GPU så inget fel på den.

Det du behöver är en stark CPU och jag gissar på att du överklockat den för mycket. Antingen tycker inte din CPU om hastigheten den kör eller så blir den för varm. Var noga med att testa din överklock för att få ett stabilt system.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk

Cpu'n ligger på typ 40c när jag spelar och jag har testat prime 95 det funkar ok. När jag skulle överklocka så drog jag upp multipliern och lite på HT-link speed. Vill helst inte röra voltage då jag inte har garanti kvar.

Permalänk
Skrivet av Nikken:

GTA IV är så dåligt kodat att det knappt använder din GPU så inget fel på den.

Det du behöver är en stark CPU och jag gissar på att du överklockat den för mycket. Antingen tycker inte din CPU om hastigheten den kör eller så blir den för varm. Var noga med att testa din överklock för att få ett stabilt system.

Skulle PD 8350 vara bättre ?

Permalänk
Skrivet av cjal:

Kan du beskriva hur du gjorde när du överklockade din processor? Överklockning är lite mer än att bara dra upp multipliern och sedan tro att det var allt.

Jag drog upp multipliern och lite på ht-link speed. Vill helst inte pillla på voltage då jag inte har garanti.

Permalänk
Skrivet av MayorTroll:

svag CPU
duh...

Fanboy..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MayorTroll:

svag CPU
duh...

men hallå? 8120 ska väl klara gta iv med ett 7970 utan problem? hade förstått om det var metro eller crysis vi talade om där det krävs rejält mycket mer!, men gta är ju inte direkt så krävande. Och bulldozer är väl inte så mycket dåligare än FX processorerna? så det borde väl funka Med vänlig hälsning.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem

Nej, det krävs nog en I7'a för att dra runt den besten till spel tyvärr. Vissa verkar tycka att saker blir bättre med moddar, är själv inte alls insatt.

Men enligt mig är saken klar, detta spel ska inte spelas på PC över huvud taget. Det är så dåligt kodat att det är en ren förolämpning.

Bortkastade pengar på detta blev det iaf vid ngn steam read nån gång.

Och förresten, du kan nog aldrig räkna med att den någonsin kommer utnyttja mer än en CPU-kärna, så AMD-filosofin fungerar nog inget bra alls här.

Permalänk
Skrivet av GamerFX:

men hallå? 8120 ska väl klara gta iv med ett 7970 utan problem? hade förstått om det var metro eller crysis vi talade om där det krävs rejält mycket mer!, men gta är ju inte direkt så krävande. Och bulldozer är väl inte så mycket dåligare än FX processorerna? så det borde väl funka Med vänlig hälsning.

Nja, Jag tänker på att Gta IV är ett direct x 9 spel och funkar bättre på de korten som kör på samma platform. Eftesom jag kan köra BF3 på högsta settings utan problem. Och sen så är det ju så himla dåligt kodat så det finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag drog upp multipliern och lite på ht-link speed. Vill helst inte pillla på voltage då jag inte har garanti.

Skulle tro att du behöver öka volten lite. Ett sätt att överklocka är att använda ett program för att kolla temp och sedan köra Prime95 under ett par timmar för att se att det hela är stabilt, du kan även kompletera med Intel Burn Test. Kan inte AMD så du går nog googla lite men när jag kollade volt för Ivy så skrev de flesta att allt under 1.3V var ok för min CPU.