SD-kort hittas bara i Linux och OSX

Permalänk

SD-kort hittas bara i Linux och OSX

Jag har ett besynnerligt problem med ett SD-kort (Sandisk Extreme, 32 GB). Det har alltid fungerat bra i Windows, min Android-surfplatta samt i min kamera. nyligen använde jag det i min Raspberry Pi, vilket fungerade bra. Efter detta tänkte jag använda kortet till surfplattan, men jag upptäckte att endast 56 MB fanns tillgängligt på kortet.

Inga konstigheter då FAT32-partitionen på kortet bara är så stort, och resten av kortet är upptaget av någon Linux-partition till R-Pi. Det var efter detta problemen började. Jag har tidigare stoppat tillbaka minneskortet i min Windows 7-laptop och formaterat SD-kortet så att det endast består av en stor, vanlig FAT32-partition, men den här gången gick det inte. När jag stoppade in minneskortet i laptopen hittade inte Windows kortet alls.

Det finns inte med någonstans, i Diskhantering t ex. Då lyckades jag genom en del pulande boota upp min Raspberry Pi från ett USB-minne, vilket gav mig möjlighet att komma åt SD-kortet från den. Inga problem, tänkte jag, och raderade alla partitioner på kortet och skapade en enda FAT32-partition.

Trots detta vill inte Windows kännas av kortet över huvud taget, och inte surfplattan heller för den delen. Jag tänkte att jag kanske hade lyckats sabba kortet totalt på något vis, men tog med det hem till en kompis som kör OSX i sin Macbook. Datorn hittade kortet direkt och gnällde lite över att det var något tokigt (minns inte exakta formuleringen) med det, men det var inga problem att formatera kortet som FAT32 och använda det.

När jag sen tog hem kortet så var det samma sak igen - varken Windows eller surfplattan reagerar över huvud taget när jag matar in kortet. Det är som att det inte existerar. Däremot funkar det i min Raspberry Pi om jag bootar den från ett USB-minne.

Jag blir tokig, någon som har ett tips?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Testa med att radera allt med denna:

http://gparted.sourceforge.net/liveusb.php

Sen skapar du en ny partition på ca 32gb o testar o ser.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Eller testa med SDFormatter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

Testa med att radera allt med denna:

http://gparted.sourceforge.net/liveusb.php

Sen skapar du en ny partition på ca 32gb o testar o ser.

Testade, Gparted hittar ej minneskortet. Om jag stoppar in ett annat kort så hittas den på /dev/sdc/, men kortet som strular dyker inte upp alls.

Skrivet av MatteN:

Eller testa med SDFormatter.

Funkar ej då kortet inte hittas alls av Windows.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du i Windows öppnar CMD (kommandoprompten) och skriver "diskpart" och därefter "list disk".
Ser du SD-kortet i listan då?

Jag har för mig jag hade ett liknande problem och löste det genom att formatera SD-kortet från CMD då den inte kunde hittas i diskhanteraren.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Vad händer om du i Windows öppnar CMD (kommandoprompten) och skriver "diskpart" och därefter "list disk".
Ser du SD-kortet i listan då?

Jag har för mig jag hade ett liknande problem och löste det genom att formatera SD-kortet från CMD då den inte kunde hittas i diskhanteraren.

Då ser jag endast hårddisken, Disk 0. Jag ska träffa min polare idag igen och testa minneskortet i hans Macbook och se hur det går

Tack för alla tips, ni som har svarat.

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Wierd, tog hem minneskortet till min polare och testade det i hans Macbook - funkade hur bra som helst. Testade att formatera det både som exFAT och FAT32 och satte sedan in det i surfplattan - men icke. Den reagerar inte alls, med något av filsystemen. Jag har använt samma minneskort i den förr, innan jag började hålla på, och andra SD-kort fungerar hur bra som helst också.

Visa signatur

Dator.