Logitech falsk CE märkning Z-2300

Permalänk

Har hittat hit tills hemma som är "felmärkt": En nordeabankdosa, ett par hörlurar från deltaco.
Saker som varit rätta, logitech mus, HP dator, massa appleprodukter, LG Tv, massor grendosor, en utetermometer av okänt märke.
Ska bli intressant att se vart detta leder, men med tanke på hur mycket som är fel så verkar det ju som att kontrollen av märkena inte varit så bra...

Ska vi tipsa aftonbladet så vi kan få lite roliga rubriker "FÖREMÅLEN I DITT HEM DU MÅSTE PASSA DIG FÖR"

Permalänk

Har nu skrivit till ett mail till uppdrag granskning på SVT.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Om varan måste vara CE-märkt och har en felaktig CE-märkning, så ja absolut. Det jag inte menar är att varorna på något sätt skulle vara farliga att använda, eller dom kanske till och med har CE-certifikat. Men det är ju omöjligt för kunden att veta om inte alla använder korrekta märkningar.

Har ju faktiskt själv parat med Logitech som påstod att dom var jättenoga med märkningarna och har man en logitech-produkt med ogiltig CE-märkning så är det en piratkopia enligt dom.

Jo för det vore jo helt omöjligt med följande förklaring.

Logitech ber Kina skriva CE på produkten, Kina tillverkarna har inte fått några "mallar" eller några specifikationer på hur exact avståndet mellan C och E är. Och har helt enkelt skrivit in C och E som de typsnittet dom använder sig av gör. Och har inte varit så noga med mellanrumet, och det hela helt enkelt är en missförstånd betydelsen av själva C och E.

Men andra ord varan är CE märkt, och giltig men det blev fel när den tillverkades.

Jag menar om det så vore en "fake" tror du då dom med flit gör den avvikande på hur den ska vara ?

Jag är rätt övertygad på att det finns register på vilka produkter som är godkännda osv. Och inte en simpel "CE" märke på varan gör den laglig eller inte.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Skrivet av TheWolfbane:

Jo för det vore jo helt omöjligt med följande förklaring.

Logitech ber Kina skriva CE på produkten, Kina tillverkarna har inte fått några "mallar" eller några specifikationer på hur exact avståndet mellan C och E är. Och har helt enkelt skrivit in C och E som de typsnittet dom använder sig av gör. Och har inte varit så noga med mellanrumet, och det hela helt enkelt är en missförstånd betydelsen av själva C och E.

Men andra ord varan är CE märkt, och giltig men det blev fel när den tillverkades.

Jag menar om det så vore en "fake" tror du då dom med flit gör den avvikande på hur den ska vara ?

Jag är rätt övertygad på att det finns register på vilka produkter som är godkännda osv. Och inte en simpel "CE" märke på varan gör den laglig eller inte.

Förstår hur du tänker, men hur ska en konsument kunna veta om varan är CE-märkt eller inte, om inte märkningen är korrekt? Logitech påstod ju t.ex. att mitt ljudsystem var piratkopierat.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Jo för det vore jo helt omöjligt med följande förklaring.

Logitech ber Kina skriva CE på produkten, Kina tillverkarna har inte fått några "mallar" eller några specifikationer på hur exact avståndet mellan C och E är. Och har helt enkelt skrivit in C och E som de typsnittet dom använder sig av gör. Och har inte varit så noga med mellanrumet, och det hela helt enkelt är en missförstånd betydelsen av själva C och E.

Men andra ord varan är CE märkt, och giltig men det blev fel när den tillverkades.

Jag menar om det så vore en "fake" tror du då dom med flit gör den avvikande på hur den ska vara ?

Jag är rätt övertygad på att det finns register på vilka produkter som är godkännda osv. Och inte en simpel "CE" märke på varan gör den laglig eller inte.

Troligtvis inte. Det vore så osannolikt korkat av Logitech och övriga tillverkare att kräva CE-märkning utan att bistå med en mall på hur märkningen ska se ut.

Till trådskaparen: Jag väntar med spänning på mer information om hur det går för dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheWolfbane:

Varför skulle jag testa det ?

Jag tror inte att det är något fel på dom, du är den som hävdar att CE märkningen är felaktig.

Vad jag hävdar är följande, Logitech ger en deisgn till tillverkana i Kina, Kina följer logitech instruktioner.
Logtech hävdar inte att varan är CE märkt, dom endast har en liknande symbol. Men dom har inte copywrite på bokstäverna C och E så därför kan andra personer sätta bokstäverna C och E på sina produkter så länge som dom inte ser likadant ut som de klassiska "CE" märkningen.

Men bara för att en vara inte har CE märkning så betyder det inte att dom inte är CE kvalificerade. Det är nog så att för att få CE märkning så är det tid och pengar som krävs = Onödig utgift för företag. Då CE märkning inte är något KRAV.

Det är samma med "Krav märkt" kaffe, "Svanen" och alla andra märkningar som finns på matprodukter. Men det finns även en bunt med "liknande" märken.

Det är du som vill bevisa att dom är felaktigt märkta, inte jag = Bevisbördan ligger hos dig.

Frågan är om du missförstår medvetet för att du vet att du har fel? Bevisbördan ligger inte hos mig, var får du det ifrån? Läs tråden, alla här kan se om märkningen är äkta eller inte, eller hur? Läs mitt inlägg igen, CE märkningen är ju ett krav. Läs de länkar som postats i tråden, vad mer behövs? Du litar inte på elsäkerhetsverket eller konsumentverket utan tycker att dina egna _åsikter_ är bättre?

Och nej det är inte samma sak som kravmärkt osv då det är frivilligt, finns ingen lag eller direktiv som säger att våra livsmedel eller rengörningsprodukter måste vara märkta med krav, svanen eller något annat.

http://enterpriseeurope.tillvaxtverket.se/radgivningochinform...
"Notera att CE-märkning aldrig är frivillig. Antingen omfattas produkten av reglerna och då måste den märkas för att få säljas, eller omfattas man inte och då får man inte märka den med CE. Omfattas produkten av CE-märkning tar dessa regler över produktsäkerhetsdirektivet även om produkterna säljs till konsumentledet."

Läs även här för att få ett hum om vilka produkter som måste CE-märkas.
http://www.expowera.se/mentor/eu/cemarkning.htm

Det du hävdar har inget med hur regelsystemet ser ut att göra.

Permalänk
Medlem

Ska inte alla CE-märkta produkter komma med ett certifikatnummer, om produkter ska kunna CE märkas ska du ju bli godkända av någon institution eller liknande, så egentligen om man är osäker kan man ju be om ett sådent certifikat och kolla med den institutionen som har hand om att kontrollera det så att märkningen stämmer.

Det är ju som en föregående talare skrev, det kan vara misstryck, fel bokstavsavstånd(det har ett namn jag inte kommer på nu) eller dåliga instruktioner ifrån beställaren av trycken. Många tryck kommer ifrån kina och mycket kan försvinna i översättningarna då många inhemska kineser minst sagt har medelmåttig engelska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Logitech z-5500

Sandisk clip+ mp3 spelare

Fujifilm digitalkamera (5år gammal)

Lite jag fann på 2 minuter hemma.

Alla felmärkta

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Logitech z-5500
http://i44.tinypic.com/2r4sdc7.jpg

Sandisk clip+ mp3 spelare
http://i39.tinypic.com/2ro5gdd.jpg

Fujifilm digitalkamera (5år gammal)
http://i44.tinypic.com/30bny41.jpg

Lite jag fann på 2 minuter hemma.

Alla felmärkta

det var värst vad dammigt du har det

OnT: kollade just luren, (L900) helt korrektmärkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på vad det är för produkt, CE är en samling regler där man plockar ut olika delar för olika produkttyper men märkningen ska vara densamma för att lätt kännas igen och tillverkaren ansvarar att alla relevanta krav uppfylls, märkningen visar alltså att tillverkaren garanterar att kraven uppfylls, tex maskindirektivet och emc direktivet och kanske några direktiv om elsäkerhet osv...
http://www.sp.se/sv/index/services/ce_mark/sidor/default.aspx
http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/sakra-varor-och-tj...
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Lag-och-ratt/Radsforordnin...
http://www.sis.se/tema/maskinsakerhet/Maskindirektivet/
http://sv.wikipedia.org/wiki/EMC-direktivet

Tackar!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

det var värst vad dammigt du har det

OnT: kollade just luren, (L900) helt korrektmärkt

Skickades från m.sweclockers.com

Dammig kan du vara själv!!

Jag skickade en bild till Kjell o Company på Sandisk mp3 spelaren, får se vad dom svarar:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Ska inte alla CE-märkta produkter komma med ett certifikatnummer, om produkter ska kunna CE märkas ska du ju bli godkända av någon institution eller liknande,.

Nej. Man gör testningen själv och man skickar inte in den någonstans.

Skrivet av DilluTioN:

Förstår hur du tänker, men hur ska en konsument kunna veta om varan är CE-märkt eller inte, om inte märkningen är korrekt? Logitech påstod ju t.ex. att mitt ljudsystem var piratkopierat.

Den är ju CE-märkt, bara att det tydligen inte är så viktigt som du tror att den har de exakta proportionerna.

Enda källan du har är en felaktig EU-rapport om "China export" som avskrevs som en felaktig konspirationsteori.

Sen brukar kundservice-avdelningarna ha noll koll på annat än de enklaste fakta, så det är inte förvånande att du får felaktiga svar från Logitech. Är ju inte direkt deras chefsingenjör som svarar utan någon outsourcad kundtjänst....

Skrivet av NiQ3:

Fujifilm digitalkamera (5år gammal)
http://i44.tinypic.com/30bny41.jpg

[...]

Alla felmärkta

Så vem tror vi har rätt, Fujifilm Corporation (och Samsung Electronics, Lenovo, Fluke osv) eller random foliehattar på Sweclockers....

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Så vem tror vi har rätt, Fujifilm Corporation (och Samsung Electronics, Lenovo, Fluke osv) eller random foliehattar på Sweclockers....

Spelar ingen roll, märkningen är felaktig oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Spelar ingen roll, märkningen är felaktig oavsett.

Det spelar uppenbart ingen roll, det lär ändå räknas som CE-märkning och uppfylla EU-kraven.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Hur är det om det inte finns något märke över huvud taget?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hur är det om det inte finns något märke över huvud taget?

Om produkten är liten räcker det med att det finns på förpackningen. Annars måste det vara med.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om produkten är liten räcker det med att det finns på förpackningen. Annars måste det vara med.

Min telefon t.ex har inget märke, är en htc one s så man tycker att de bör ha lyckats klämma in det. Måste det finnas en CE märkning på allt?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Min telefon t.ex har inget märke, är en htc one s så man tycker att de bör ha lyckats klämma in det. Måste det finnas en CE märkning på allt?

CE-märket sitter här:

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ingen som funnit något fast installerat som saknar CE-märkning?
Om en elprodukt saknar CE-märkning och är för fast installation så får inte en elektriker göra installationen då han blir ansvarig för eventuella skador...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Min hypotes:
TS logitech-pryl är helt godkänd enligt CE, och Logitech har själva satt CE-märke på den.
Av någon anledning, platsbrist, okunskap, vadvetjag, har de tryckt ihop loggan lite grand.
TS kontaktar Logitech och säger att hens produkt är felaktigt CE-märkt.
Logitech svarar med att alla deras produkter är CE-märkta, för enligt dom själva är det ju precis vad de gjort.
För inte sa de att "Våra produkter märks alltid med ett CE-märke av korrekt proportioner"?
TS tror hen har avslöjat en stor skandal och kontaktar uppdrag granskning.

Allt detta för att CE-loggan ibland ser lite annorlunda ut.
Vissa får för sej att detta betyder "china export", vilket är felaktigt.
"Hur ska man då veta om det är en äkta märkning" undrar vissa.
Det kan du inte veta, ens om märket är av rätt proportioner!
Företagen får själva sätta CE-märket på de flesta produkter. Det är endast vissa produkter som måste testas och valideras av externt organ.

Men lagen säger att man måste ha rätt logga, annars gäller inte CE-märkningen.
Paragrafryttare kan kanske få det till att företagen måste märka om alla produkter märkta med en logotyp av fel proportioner, men vad spelar det för roll? Kom ihåg att ett CE-märke av rätt proportioner inte är en bättra kvalitetsstämpel en ett CE-märke med fel proportioner.
Det skulle bara kosta företagen en massa pengar, som skulle avspeglas i produktens pris mot konsument.
Dessutom har jag inte hittat något i lagen som säger att det måste vara just "den rätta" CE-logotypen, bara att den ska vara tydlig och inte vilseledande.
Är en ihoptryckt variant av CE-loggan verkligen vilseledande?

Lagen säger så, och rätt ska vara rätt, säger vissa.
Oscar Wilde ska tydligen ha sagt att lagar och regler är till för idioter, vi andra förlitar oss på sunt förnuft.

I denna tråd tycker jag många inlägg saknar just sunt förnuft.

Varför lägger jag själv energi på det här då?
Jag har jobbat lite inom området test och certifiering och blir trött på okunskapen, samt oviljan att läsa genom inlägg och ta åt sej kunskap som finns i tråden.
Nu ska jag försöka släppa det här och lägga fokus på något användbart istället. Jag föreslår att ni gör detsamma.

Mina 0.02$
/Jacob

Permalänk

Känns ju ganska troligt att det är tillverkarna som har lite dålig koll och helt enkelt använder en inkorrekt CE-märkning även om produkten är godkänd.

Xbox-kontroller (trådlösa): ej korrekt
Mionix Naos 3200: ej korrekt

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk

Mionix NAOS 3200 - Fake
Ducky SHINE2 - Ok
Logitech MX -Ok
Pentax K-5 - Ok
LG W2220P - Ok
Toshiba Z930 - Ok

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Heh, kul diskussion. Kollade lite snabbt här hemma och allt ser ok ut tycker jag

Steelseries-mus och 360 trådad

Min gamla Sharp Aqous från typ 2006

Q-PAD QH-90

Gammalt Logitech Y-RJ20 tbord

AOC G2460P (skärm)

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Förstod inte riktigt. Är det fake om E:ets mitten sträck är kortare än dom andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Känns ju ganska troligt att det är tillverkarna som har lite dålig koll

Mer troligt att folk i tråden inte har koll... det är inte som att tillverkarna inte har en massa folk anställda för att veta sånt här.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 920 (vit). Korrekt märkt.

Vill ha mer uppföljning! Hoppas någon media hoppar på tåget.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Ducky shine 2: Äkta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Ingen som funnit något fast installerat som saknar CE-märkning?
Om en elprodukt saknar CE-märkning och är för fast installation så får inte en elektriker göra installationen då han blir ansvarig för eventuella skador...

Är du helt säker på detta? Då sitter nog bra många personer potentiellt i skiten, då det tidigare räckte att produkten var S-märkt för att vara godkänd i Sverige.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Ytterst intressant, hoppas det blir någon uppföljning på det här. Jag har hittills bara hittat en sak som är felmärkt här hemma, en extern Lacie hårddisk.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Hejsan, har för länge sedan köpt ett ljudsystem på ONOFF, ett Z-2300 som jag varit mycket nöjd med. Men nu på senare dagar så har jag pluggat på lite om CE-märkningar och kommit fram till att min produkt inte är CE-märkt. Har nyligen ringt till logitech och dom påstår att alla deras produkter ska vara korrekt CE-märkta och att jag köpt en kopia. Självklart skyller dom på onoff eftersom dom gått i konkurs.

Undrar nu om det finns något jag kan göra?
Skulle vara kul om det är någon mer som har samma högtalarsystem skulle kunna fota baksidan av baslådan för o se om det ser likadant ut som för mig.
http://img20.imageshack.us/img20/8607/tjm0.jpg

För att förtydliga lite vad som är fel: (Plus att mitt märke är i fet-stil.)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/CE_marks.j...

http://cdn26.muratorplus.smcloud.net/t/photos/thumbnails/df/8...

OBSERVERA! Det finns ingen officiell "China Export-märkning utan bilden används endast i illustrerande syfte för att demonstrera skillnaderna mellan en korrekt och inkorrekt märkning! Källa.

Kollade nyss på min gamla Z4 ifrån logitech och där är symbolen som den ska vara.