Logitech falsk CE märkning Z-2300

Permalänk

Logitech falsk CE märkning Z-2300

Hejsan, har för länge sedan köpt ett ljudsystem på ONOFF, ett Z-2300 som jag varit mycket nöjd med. Men nu på senare dagar så har jag pluggat på lite om CE-märkningar och kommit fram till att min produkt inte är CE-märkt. Har nyligen ringt till logitech och dom påstår att alla deras produkter ska vara korrekt CE-märkta och att jag köpt en kopia. Självklart skyller dom på onoff eftersom dom gått i konkurs.

Undrar nu om det finns något jag kan göra?
Skulle vara kul om det är någon mer som har samma högtalarsystem skulle kunna fota baksidan av baslådan för o se om det ser likadant ut som för mig.

För att förtydliga lite vad som är fel: (Plus att mitt märke är i fet-stil.)

OBSERVERA! Det finns ingen officiell "China Export-märkning utan bilden används endast i illustrerande syfte för att demonstrera skillnaderna mellan en korrekt och inkorrekt märkning! Källa.

http://v=UZJkp68N8_I

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Att sådant här godkänns av Kinesiska myndigheter alltså. Sicket skitland.
Men vore kul att se om det är kopia eller om Logitech helt enkelt inte är CE-märkta.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Att sådant här godkänns av Kinesiska myndigheter alltså. Sicket skitland.
Men vore kul att se om det är kopia eller om Logitech helt enkelt inte är CE-märkta.

Ja, det är det jag vill gå till botten med. Jag personligen hittar INGA bilder på nätet där det finns en korrekt CE-märkning på denna produkt.
Finns även värre saker att gå in på, som t.ex. Biltema och Kjell o co som nästan bara har kinesiska produkter helt UTAN CE-märkning.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Kollade baktill på mitt Z-2300 och visst har jag också den kinesiska "märkningen". Köpt runt 2007 från någon av de svenska internetshopparna (inet?)

Permalänk
Skrivet av den:

Kollade baktill på mitt Z-2300 och visst har jag också den kinesiska "märkningen". Köpt runt 2007 från någon av de svenska internetshopparna (inet?)

Perfekt, skulle vara jättesnällt om du kunde ta en bild på baksidan och ladda upp här så jag kan bifoga det till någon form av anmälan. (Antar att det är elsakerhetsverket som gäller).

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Det här var mycket intressant, nu måste man ju ut på CE-märkningsjakt!

Edit:

Logitech MX 400: OK
Razer Arctosa: FAKE!
Filco Majestouch-2 TKL: FAKE!
Lenovo dockningsstation: OK
Akasa chassi för extern disk: OK
Dell U2711: OK

Det trodde jag inte om Filco. Skäms!

Edit 2: Gjorde en snabb undersökning här hemma också:

Ducky G2Pro TKL: OK
Mionix Naos 5000: FAKE!
Panasonic NE9LKE värmepump: FAKE!
Diverse Raidsonic/Icy Box-prylar: FAKE!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det här var mycket intressant, nu måste man ju ut på CE-märkningsjakt!

Hehe precis! Jag tycker sådant är jättekul. Och går man in på t.ex. kjell så har många förpackningar ce-märkning.

Men jag vill köpa en CE-märkt produkt, inte en CE-märkt förpackning!

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att produkten uppfyller CE-märkning, och att de helt enkelt använt fel logotype? Tror inte att logitech skulle sälja produkter som inte var godkända för den europeiska marknaden.
Det är ju inte så att varje enskild CE-godkänd produkt skickas till ett företag som trycker loggan på varenda produkt, en och en...

Dessutom finns det ingen officiell "Chinese Export" märkning, utan det är en myt. Källa:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?referenc...
Sen förekommer det ju relativt ofta att saker från t.ex. Kina stämplas med CE-märket helt felaktigt.

/Jacob

Permalänk
Medlem

Lade med ett korrekt märkt laptopbatteri för att illustrera skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Ja, det är det jag vill gå till botten med. Jag personligen hittar INGA bilder på nätet där det finns en korrekt CE-märkning på denna produkt.
Finns även värre saker att gå in på, som t.ex. Biltema och Kjell o co som nästan bara har kinesiska produkter helt UTAN CE-märkning.

Är väl ganska troligt att Logitech bara skyller ifrån sig också tyvärr. :/

Permalänk
Medlem

min Z-640-sub har också ett CE-märke med för litet mellanrum.
det ser dessutom ut som att min gamla goa MX510 har ett CE-märke där det set ut att vara lite för stort mellanrum mellan bokstäverna...

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem

Mitt Razer Lycosa-gamingtangentbord har också en CE-märkning med för lite mellanrum. Har censurerat ut det som kan vara känsligt.

Visa signatur

Spel: FD R4 | i7-3820 | 2*GTX 670@770 DC2 TOP | 2*HyperX 120 GB 5K + 2*2 TB | ProSeries 850W | Samsung SA950D 27" | Windows 8.1 | Mamba 4G | CM Storm TK Stealth, bruna brytare
Server: Moneual MonCaso 312 | i7-870 | GT 610 | Corsair Force 3 60 GB + 2*4 TB | HX650 650W | Debian 7.8

Permalänk
Skrivet av Lalle-:

Det kan inte vara så att produkten uppfyller CE-märkning, och att de helt enkelt använt fel logotype? Tror inte att logitech skulle sälja produkter som inte var godkända för den europeiska marknaden.
Det är ju inte så att varje enskild CE-godkänd produkt skickas till ett företag som trycker loggan på varenda produkt, en och en...

Dessutom finns det ingen officiell "Chinese Export" märkning, utan det är en myt. Källa:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?referenc...
Sen förekommer det ju relativt ofta att saker från t.ex. Kina stämplas med CE-märket helt felaktigt.

/Jacob

Det du skriver om China Export är jag mycket medveten om, dock så är märket felaktigt och därmed olagligt.
"Märkningen ska vara väl synlig, lätt läsbar och permanent. " "Andra märken som lätt kan förväxlas med CE-märket får inte användas."
Källa: Konsumentverket

Edit: Utökade min första post, tack för länken till källan.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk

Väldigt intressant

Min logitech mx518 är äkta CE-märkt!

Permalänk
Medlem

Jag hittar inga produkter hemma med det falska CE märket, blev lite besviken!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

logitech använder iaf riktig CE på deras c920 webcam

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Skrivet av wrox:

Mitt Razer Lycosa-gamingtangentbord har också en CE-märkning med för lite mellanrum. Har censurerat ut det som kan vara känsligt.

http://i.imgur.com/X2qnSaq.jpg

Ser ut att vara ett klistermärke dessutom, en CE-märkning ska vara permanent. Enligt mig så är inte ett klistermärke permanent.

Skrivet av deilwynna:

http://i.imgur.com/U61Kge0.jpg

logitech använder iaf riktig CE på deras c920 webcam

Här gäller samma sak, märkningen måste finnas på kameran. Permanent ditsatt.

(Detta är min tolkning av lagen.)

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Har också Logitech Z-2300 och den har CE märkningen med bostäverna tätare ihop.
Logitech MX Revolution och G19 har den *korrekta* CE märkningen.

Är du säker på att det inte bara är fel/annan font som blivit använd...

Permalänk
Skrivet av DilluTioN:

Ser ut att vara ett klistermärke dessutom, en CE-märkning ska vara permanent. Enligt mig så är inte ett klistermärke permanent.

Här gäller samma sak, märkningen måste finnas på kameran. Permanent ditsatt.

(Detta är min tolkning av lagen.)

Vad är din åsikt om permanent? Etsat? Brännmärkt? Klart att ett klistermärke kan klassas som permanent.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Man kan ju tolka "permanent" olika också, men jag tycker nog att ett klistermärke kan duga.
Det är tillåtet att ha CE-märket på andra platser än mitt på produkten, källa: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/c...

Jag vill inte starta en diskussion om lagtolkning, utan bara poängtera att folk får lite väl mycket panik över något som egentligen inte är ett problem. Att ett CE-märke inte ser ut exakt som det "ska" är inget problem, problemet är att oseriösa aktörer CE-märker produkter som inte alls uppfyller kraven. Jag litar på stora företag som t.ex. Logitech, men är mer skeptisk till billiga saker från Kina.

/ Jacob

Permalänk
Skrivet av in a bodybag:

Vad är din åsikt om permanent? Etsat? Brännmärkt? Klart att ett klistermärke kan klassas som permanent.

Det är min tolkning som permanent ja, eller tryckt. Ett klistermärke är ju hur lätt som helst att sätta dit eller ta bort.
Synonymer från synonymer.se: stadigvarande, beständig, ständig, varaktig, bestående, oföränderlig, oavbruten, fast, stationär (motsatsord: temporär, tillfällig, provisorisk).
Ser inte ett klistermärke som något permanent. Men det är min åsikt.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

kollade precis på min HP mus på jobbet, också felmärkt, men som sagt är det nog bara själva märket som är fel så länge produkten kommer från stora kända "väst" företag. Lite dåligt dock att de inte har bättre koll på att allting är rätt.

Edit: På musen är CE märket gjutet i plasten så det är verkligen permanent.

Permalänk
Medlem

Qpad 5K-mus är korrekt märkt.

Permalänk
Medlem

Dell musen på skrivbordet samt tillhörande tangenbord är korrekt märkta!

Klart spännande tråd!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

Logitech Z-4: felmärkt
Razer Arctosa: felmärkt
Razer deathadder 3.5g: korrekt!

Permalänk
Medlem

Steelseries RAW: OK
Corsair Vengeance K70: OK
Xbox controller 1 och 2: fake!

tog bort ett uttryck som kan tolkas som nedsättande
Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

M705 korrekt märke, klisterlapp under batterierna !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Logitech G400: Ok (klistermärke)
Filco Majestouch: EJ OK (klistermärke)
Sennheiser PC360 G4ME: OK (märkt i plasten)
Laddare ASUS laptop: OK
Laddare ASUS Nexus 7: OK
Panasonic Plasma TX-P42G20ES: OK
Högtalare något gammalt Creative 5.1: OK
Braun Eltandborste: OK

Det var de grejor jag orkade kolla upp. Verkar vara mestadels okej.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av DilluTioN:

Det är min tolkning som permanent ja, eller tryckt. Ett klistermärke är ju hur lätt som helst att sätta dit eller ta bort.
Synonymer från synonymer.se: stadigvarande, beständig, ständig, varaktig, bestående, oföränderlig, oavbruten, fast, stationär (motsatsord: temporär, tillfällig, provisorisk).
Ser inte ett klistermärke som något permanent. Men det är min åsikt.

Jag tolkar permanent som något som kunden inte ska behöva ta bort för att använda produkten. Elsäkerhetsverket skiter fullständigt i om någon pillar bort en label med CE-märkning på en mus. Finner det även intressant att labeln är det som ser fräschast ut på min tre år gamla MX518, trots att det är det enda på hela musen som är ett klistermärke.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Inaktiv

Om jag fattar rätt: bokstäverna tätt ihop = falsk.
Åtskilda bokstäver (så att C kan bilda ett O) = äkta.

Min mionix naos 5000 har ett eget CE märke med helt annat typsnitt, alltså falsk?
Mina högtalare Z5500 ser också falsk ut, tjocka bokstäver med lite mellanrum, däremot är min Dell U2711 mer eller mindre helt identisk med den korrekta märkningen.

Kolla mionixmusen här (hittade en i swecs galleri)

Uppenbar fake, eller hur?
Och detta är även olagligt?