Permalänk
Medlem

boot problem från dvd disk windows 7/8

Hej,

Har installerat ett nytt moderkort, i5 4670K, ram minn samt ssd hårddisk. När jag ska installera windows 8 (har provat med w7 också) vill den inte boota. Får meddelande att "reboot and select proper boot device Instert boot media..."

mitt set:

Gigabyte ga-z87x-d3h
samsung ssd 120gb
corsair minne 8gb

har uppdaterat bios till senaste F7.

I bios hittar den enheterna och ser ut som att boot ordningen är dvd först och sedan ssd.

Vad kan vara problemet?

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dala590:

Hej,

Har installerat ett nytt moderkort, i5 4670K, ram minn samt ssd hårddisk. När jag ska installera windows 8 (har provat med w7 också) vill den inte boota. Får meddelande att "reboot and select proper boot device Instert boot media..."

mitt set:

Gigabyte ga-z87x-d3h
samsung ssd 120gb
corsair minne 8gb

har uppdaterat bios till senaste F7.

I bios hittar den enheterna och ser ut som att boot ordningen är dvd först och sedan ssd.

Vad kan vara problemet?

/Daniel

Säker på att din dvd enhet fungerar som den ska? Finns det möjlighet att boota temporärt från dvd läsaren kan du testa det, annars läger över operativsystemet på en usb sticka.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Säker på att din dvd enhet fungerar som den ska? Finns det möjlighet att boota temporärt från dvd läsaren kan du testa det, annars läger över operativsystemet på en usb sticka.

är ju inte helt säker. Det kan man ju inte vara på något när det gäller datorer :). Kanske ska prova att lägga över os på en usb sticka och boota från den. Hade i en usb sticka när jag gjorde en update på bios och hittade bios den som en 'uefi'. Har du tips på hur jag lägger över window 8 (eller 7) på en usb sticka?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dala590:

är ju inte helt säker. Det kan man ju inte vara på något när det gäller datorer :). Kanske ska prova att lägga över os på en usb sticka och boota från den. Hade i en usb sticka när jag gjorde en update på bios och hittade bios den som en 'uefi'. Har du tips på hur jag lägger över window 8 (eller 7) på en usb sticka?

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dala590:

är ju inte helt säker. Det kan man ju inte vara på något när det gäller datorer :). Kanske ska prova att lägga över os på en usb sticka och boota från den. Hade i en usb sticka när jag gjorde en update på bios och hittade bios den som en 'uefi'. Har du tips på hur jag lägger över window 8 (eller 7) på en usb sticka?

http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Wi...

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Tack för det. Den håller på att installerar just nu från usb:n. Kan det verkligen vara så att dvd läsare har lagt av. Det märker jag väl när installationen är klar.