Permalänk
Medlem

Netflix till tvn?

Tjenare!
Nu är det så att jag har blivit less på mina föräldrars konstanta gnällande om tv-reklamer och det dåliga utbudet serier som finns på tv nuförtiden.
Så jag introducerade dem till Netflix, vilket de genast fastnade för och tycker väldigt mycket om.
Saken är den att de nu bara kan se på Netflix via datorn, eller sina mobiler..

Jag skulle väldigt gärna få Netflix att fungera till deras Tv också, de har en random LG platt LCD-tv, tror det är 26LG3000
http://www.hitechreview.com/uploads/2008/12/26lg3000img2.jpg
Eller någon annan i deras serie, den var väldigt snarlik iaf.
Det är inte en smart-tv, så appar och dylikt finns inte att tillgå. Men HDMI, USB portar finns det gått om!

Vilka alternativ har jag?

Jag har ett xbox360 som samlar damm i mitt rum, men för att få netflix att fungera så måste man tydligen ha Guld live.. Vilket jag inte är särskilt intresserad av att lägga pengarna på.. Så att köpa Live till 360 eller att köpa en ps3 är inte något alternativ jag är sugen på..

Har tittat runt lite på internet och kommit fram till att "Roku" verkar vara ett lovande alternativ:
http://www.roku.com/roku-products
Mellan 400-600kr beroende på vilken modell man vill ha, tycker jag verkar vara rätt vettigt!

Problematiken är att jag inte vet om huruvida det fungerar i Sverige?
Finns det något bättre / billigare alternativ?

Är tacksam för alla svar!

Mvh // Grante

Permalänk
Medlem

Hittade just Western Digitals alternativ också, men då kostar hela kalaset 700-800kr, och det börjar nästan kännas dyrt. Men om någon vet att det är en bra produkt så kan jag väl överse priset^^
http://www.pricerunner.se/pl/649-2803656/Mediacenter/Western-...

Permalänk
Medlem

AppleTV är ju ett flawless alternativ, dock kostar den dubbelt så mycket som roku.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Grante:

Tjenare!
Nu är det så att jag har blivit less på mina föräldrars konstanta gnällande om tv-reklamer och det dåliga utbudet serier som finns på tv nuförtiden.
Så jag introducerade dem till Netflix, vilket de genast fastnade för och tycker väldigt mycket om.
Saken är den att de nu bara kan se på Netflix via datorn, eller sina mobiler..

Jag skulle väldigt gärna få Netflix att fungera till deras Tv också, de har en random LG platt LCD-tv, tror det är 26LG3000
http://www.hitechreview.com/uploads/2008/12/26lg3000img2.jpg
Eller någon annan i deras serie, den var väldigt snarlik iaf.
Det är inte en smart-tv, så appar och dylikt finns inte att tillgå. Men HDMI, USB portar finns det gått om!

Vilka alternativ har jag?

Jag har ett xbox360 som samlar damm i mitt rum, men för att få netflix att fungera så måste man tydligen ha Guld live.. Vilket jag inte är särskilt intresserad av att lägga pengarna på.. Så att köpa Live till 360 eller att köpa en ps3 är inte något alternativ jag är sugen på..

Har tittat runt lite på internet och kommit fram till att "Roku" verkar vara ett lovande alternativ:
http://www.roku.com/roku-products
Mellan 400-600kr beroende på vilken modell man vill ha, tycker jag verkar vara rätt vettigt!

Problematiken är att jag inte vet om huruvida det fungerar i Sverige?
Finns det något bättre / billigare alternativ?

Är tacksam för alla svar!

Mvh // Grante

Har dom inte en gammal dator stående? Min HTPC är farsans gamla HP-stationära som han pensionerade när han upptäckte laptops. Har den dessutom Win8 är det riktigt sweet, eftersom Netflix har en Metro-app så man slipper starta webläsaren och tramsa runt i skrivbordsläget alls. Rullar kungligt på min 46" LG.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har dom inte en gammal dator stående? Min HTPC är farsans gamla HP-stationära som han pensionerade när han upptäckte laptops. Har den dessutom Win8 är det riktigt sweet, eftersom Netflix har en Metro-app så man slipper starta webläsaren och tramsa runt i skrivbordsläget alls. Rullar kungligt på min 46" LG.

Har skickat iväg alla gamla datorer till röda korset / skroten tyvärr :/
De enda datorerna som finns i huset atm är deras stationära dator (de vill ha kvar den på kontoret) och min stationära^^
Skulle en raspberry pi lösning fungera mån tro?
Vad skulle jag behöva köpa / göra i sådana fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grante:

Har skickat iväg alla gamla datorer till röda korset / skroten tyvärr :/
De enda datorerna som finns i huset atm är deras stationära dator (de vill ha kvar den på kontoret) och min stationära^^
Skulle en raspberry pi lösning fungera mån tro?
Vad skulle jag behöva köpa / göra i sådana fall?

Raspberry Pi fungerar inte med Netflix, jag har testat

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

AppleTV är ju ett flawless alternativ, dock kostar den dubbelt så mycket som roku.

Nja, 850kr för en apple produkt när vi i familjen inte ens har några andra apple produkter känns nästan meningslöst och dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Raspberry Pi fungerar inte med Netflix, jag har testat

Vad synd! :/ Det hade varit en underbar liten, tyst lösning annars...

Permalänk
Medlem

Kör AppleTv vilket funkar utmärkt och som nämdes tidigare. Dock så är en HTPC, bättre alternativ om man inte vill fastna i Apple träsket. Finns ju även viaplay.se för samma pris som Netflix om man vill prova på men det går ej att köra på AppleTv..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grante:

Nja, 850kr för en apple produkt när vi i familjen inte ens har några andra apple produkter känns nästan meningslöst och dyrt

Dock är Appleprylar väldigt lätta att använda, det känns nästan värt att betala dubbelt så mycket för det när det gäller "gamla" människor faktiskt...

Permalänk
Medlem

När det är något man köper till sina föräldrar har jag lärt mig att det ska vara så nerdummat det bara går, annars får man bara agera telefonsupport.:)
En HTPC har dessutom uppstart stöd som kan var rätt drygt. Apple TV är ju smidig och lätt att ha att göra med. Den kanske kostar några hundralappar mer, men det kan man spara in i många arbetstimmar kanske.

Permalänk
Entusiast

Ärligt talat så är ju Xbox 360+Guldmedlemskap ett väldigt prisvärt val för dem.
Xbox LIVE kostar bara 50kr i månaden och på ett år blir det 600kr vilket är betydligt mindre än att köpa en helt ny AppleTV/HTPC eller dylikt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det är väldigt sant det ni säger, att försöka "dumma" ner saker och ting gör det mycket enklare för de äldre.
Men appletv är nog inte ett alternativ, då de är negativ inställda mot apple produkter, ingen aning om varför^^
Men det är inte någon som vet något om Roku eller WD? I värsta fall så blir det så att jag får göra som Uzanar säger och fixa live till xboxen och helt sonika flytta den till vardagsrummet, men jag är inte så jätte taggad på att punga ut mer pengar till MS..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grante:

Det är väldigt sant det ni säger, att försöka "dumma" ner saker och ting gör det mycket enklare för de äldre.
Men appletv är nog inte ett alternativ, då de är negativ inställda mot apple produkter, ingen aning om varför^^
Men det är inte någon som vet något om Roku eller WD? I värsta fall så blir det så att jag får göra som Uzanar säger och fixa live till xboxen och helt sonika flytta den till vardagsrummet, men jag är inte så jätte taggad på att punga ut mer pengar till MS..

Jag har haft netflix till xbox men mitt xbox lät så mycket så jag hade nog inte rekommenderat det tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyx:

Jag har haft netflix till xbox men mitt xbox lät så mycket så jag hade nog inte rekommenderat det tyvärr.

Det är också sant, original 360 låter mycket som fan. Hur löste du Netflix problemet då? Dvs vad har du istället?

Permalänk

Skulle gått på en Apple TV eller en WD. Lätta att använda och den ihop med netflix i ett år blir typ mindre än ett Kanal-paket.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Apple TV. Dyrt, ja. Men tillräckligt lätt att använda när man har föräldrar med tekniksinne från stenåldern.

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta lite så är nog Google ChromeCast ett bra alternativ.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grante:

Det är också sant, original 360 låter mycket som fan. Hur löste du Netflix problemet då? Dvs vad har du istället?

Ja jag har slim och den låter mindre än orginal men det var sånt oljud som gjorde det jobbigt att se på netflix, jag spelade det från datorn sen. Hittade detta när jag sökte lite vet dock inte om det är en höjdare men billigare än köpa xbox live för ett år. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1585959

Permalänk
Medlem

Jag hoppar också in och förespråkar Apple Tv. Har Netflix via lg smart tv app, Boxee och som sagt Apple Tv. Utav dessa 3 så fungerar det bäst via Appael Tv. Enkelt och klart bäst bild.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyx:

Ja jag har slim och den låter mindre än orginal men det var sånt oljud som gjorde det jobbigt att se på netflix, jag spelade det från datorn sen. Hittade detta när jag sökte lite vet dock inte om det är en höjdare men billigare än köpa xbox live för ett år. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1585959

Såg ändå rätt intressant ut, frågan är ju om den fungerar bra med Netflix! Om någon skulle kunna säga att ja, det funkar bra, så blir det nog en sådan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du kan vänta lite så är nog Google ChromeCast ett bra alternativ.

Jomen du, ännu ett intressant alternativ!
Förstår jag dig rätt så har den inte lanserats i Sverige / Europa? Eller är det någon annan anledning varför jag skall vänta?

Permalänk
Medlem

Testa Chromecast!!
Finns på proshop, och cdon väntas få den vilken dag som helst!

Men köp inte Chromecast förrän du absolut förstår hur den funkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloon:

Testa Chromecast!!
Finns på proshop, och cdon väntas få den vilken dag som helst!

Men köp inte Chromecast förrän du absolut förstår hur den funkar!

Chromecast kräver att du streamar från din PC/Laptop till TVn vilket kan vara störande. Köp valfri blu-ray spelare med Netflix stöd för någon hundring så har du en billig och bra funktion för Netflix.

Jag har 2x Chromecasts,2x 360 och en blu-ray spelare med Netflix. Använder 360n i 90% av fallen men i sovrummet kör jag med min blu-ray spelare

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Chromecast kräver att du streamar från din PC/Laptop till TVn vilket kan vara störande. Köp valfri blu-ray spelare med Netflix stöd för någon hundring så har du en billig och bra funktion för Netflix.

Jag har 2x Chromecasts,2x 360 och en blu-ray spelare med Netflix. Använder 360n i 90% av fallen men i sovrummet kör jag med min blu-ray spelare

Någon blueray spelare som du rekommenderar för en billig peng som har netflix?

Permalänk
Medlem

Btw för eventuella intresserade, ja skrev med Roku support nyss (efter ha väntat 40 min i kö lol) och deras produkter fungerar typ inte bra utanför USA, dvs Netflix fungerar int i Sverige :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Chromecast kräver att du streamar från din PC/Laptop till TVn vilket kan vara störande.

Mobil android eller iOS skall väl också funka!

Permalänk
Medlem

Du får nog tyvärr vara beredd att öka budgeten lite, alla alternativ jag kommer på ligger över en röding (Apple TV, BluRay-spelare med SmartTV, HTPC av begagnad dator vilket du i ditt fall måste köpa, WD mediacenter).

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Du får nog tyvärr vara beredd att öka budgeten lite, alla alternativ jag kommer på ligger över en röding (Apple TV, BluRay-spelare med SmartTV, HTPC av begagnad dator vilket du i ditt fall måste köpa, WD mediacenter).

http://www.pricerunner.se/pl/649-2803656/Mediacenter/Western-...
729kr, dyrt imo men funkar Netflix bra så är det väl ett alternativ.. Skrev på deras support och frågade, väntar på svar atm.

Permalänk
Skrivet av Grante:

http://www.pricerunner.se/pl/649-2803656/Mediacenter/Western-...
729kr, dyrt imo men funkar Netflix bra så är det väl ett alternativ.. Skrev på deras support och frågade, väntar på svar atm.

Det där är det näst bästa alternativet, men Apple TV funkar så sjukt bra (bättre än WDTV Live, även när det gäller netflix) så det är dumt att köpa den där för några tior mindre... Om man nu inte värderar möjligheten att spela upp lokala filer via WDTV Live, isf är den ett bättre köp. Du får räkna med att lägga ~800kr för att få en bra upplevelse. Tredje bästa alternativet är en Androidsticka som du varit inne på för ~400kr.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌