Permalänk

Problem med grafikkort efter datorbygge.

Hejsan Sweclockers!

Jag har precis gått igenom mitt första hemmabygge och stött på lite problem. Först trodde jag att det var fel på någon del när jag startade upp och inte fick någon bild. Nu har jag insett att problemet uppstår först när jag kopplar i grafikkortet. Manualen till grafikkortet är kanske 20 meningar lång men jag tror jag gjort rätt när jag kopplat in kortet i en ledig PCI slot och anslutet kortet (med till kortet medföljande kablar) till kablar till moderkortet. Jag har också prövat att starta med kortet bara i PCI-sloten och utan de extra kablarna men får samma resultat: När grafikkortet kopplas in blir skärmen svart istället för att windows startar. Grafikkortet lär få ström eftersom fläktarna på det snurrar. Vad är det för fel?

Datorn jag har

1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s
Corsair CX 500W 80+ Bronze
Zalman ZM-T1 Svart (chassi)
783614 Uppgraderingspaket - Intel Core i5-4430, 3.0GHz Quadcore, B85 Mainboard, 8GB DDR3
Operativsystem (som jag installerade när grafikkortet var ute) är windows 7 premium

Graffikkortet jag vill koppla in

Geforce GTX 660ti 2GB

Obs! Tänk gärna på att det här är mitt första datorbygge och att jag inte är så bra på teknisk jargong. Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Moderator

Hej!

Nu kanske du menade kablar från nätaggregatet men grafikkortet bör iaf inte ha några kablar som ska kopplas till moderkortet, vad är det för kablar du talar om?
Kortet ska in i PCIE-sloten på moderkortet och sedan kopplas till nätaggregatet.

Var har du kopplat bildskärmskabeln? Om den sitter i moderkortet så ska den flyttas till grafikkortet när du satt in det.
Om det sitter i grafikkortet men inte ger bild så kanske du bör ta en titt i UEFI att den inte har låst moderkortets interna utgång som standard.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Blev också fundersam på det där med "kopplat in kortet i en ledig PCI slot och anslutet kortet (med till kortet medföljande kablar) till kablar till moderkortet." låter oroväckande.

Hursom om det med grafikkortet medföljde adaptrar för dess strömförsörjning och det är dessa du menar, så ta bort allt sånt, om du har använd dessa.

Använd som man ska, dom PCIe kablar som redan finns på nätaggregatet, finns 2 sådana, och kortet har 2 ström kontakter, som bägge ska användas.

Om det sen ändå inte vill fungera, så kan en biosuppdatering av moderkortet möjligen vara en lösning.
Dock bios brukar mest behövas uppdateras med lite äldre moderkort, och nu färska Grafikkort, du har tvärt om.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Hej!

Nu kanske du menade kablar från nätaggregatet men grafikkortet bör iaf inte ha några kablar som ska kopplas till moderkortet, vad är det för kablar du talar om?
Kortet ska in i PCIE-sloten på moderkortet och sedan kopplas till nätaggregatet.

Var har du kopplat bildskärmskabeln? Om den sitter i moderkortet så ska den flyttas till grafikkortet när du satt in det.
Om det sitter i grafikkortet men inte ger bild så kanske du bör ta en titt i UEFI att den inte har låst moderkortets interna utgång som standard.

Skrivet av ggustavsson:

Blev också fundersam på det där med "kopplat in kortet i en ledig PCI slot och anslutet kortet (med till kortet medföljande kablar) till kablar till moderkortet." låter oroväckande.

Hursom om det med grafikkortet medföljde adaptrar för dess strömförsörjning och det är dessa du menar, så ta bort allt sånt, om du har använd dessa.

Använd som man ska, dom PCIe kablar som redan finns på nätaggregatet, finns 2 sådana, och kortet har 2 ström kontakter, som bägge ska användas.

Förlåt, det var naturligtvis en tankegroda. Grafikkortet har anslutits till en PCI-slot på moderkortet. Till grafikkortet kom två stycken strömkontakter. Oavsett om jag kopplar in de strömkontakterna till nätaggat eller inte får jag ingen bild.

Skärmen har kopplats in till VGA-kontakt på moderkortet. Grafikkortet har två utgångar som ser ut att vara till skärmar (med skruvkontakter) men ingen är en VGA-kontakt. En av de två utgångarna är en DVI-kontakt.
Problemet är att jag inte tillgång till någon DVI-sladd (skärmen jag köpte med datorn har visserligen en sådan utgång men fick bara en VGA-kabel med). Om ni tror att det enda problemet är att jag måste ansluta skärmen till grafikkortet istället för moderkortet så skulle det i så fall inte vara så stort problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DFTBAhitch:

Förlåt, det var naturligtvis en tankegroda. Grafikkortet har anslutits till en PCI-slot på moderkortet. Till grafikkortet kom två stycken strömkontakter. Oavsett om jag kopplar in de strömkontakterna till nätaggat eller inte får jag ingen bild.

Skärmen har kopplats in till VGA-kontakt på moderkortet. Grafikkortet har två utgångar som ser ut att vara till skärmar (med skruvkontakter) men ingen är en VGA-kontakt. En av de två utgångarna är en DVI-kontakt.
Problemet är att jag inte tillgång till någon DVI-sladd (skärmen jag köpte med datorn har visserligen en sådan utgång men fick bara en VGA-kabel med). Om ni tror att det enda problemet är att jag måste ansluta skärmen till grafikkortet istället för moderkortet så skulle det i så fall inte vara så stort problem...

Inte riktig säker på vad du menar fortfarande med "Till grafikkortet kom två stycken strömkontakter"
Ja det sitter 2 kontakter grafikkortet, några kablar som är lösa och följde med grafikkortet som har sådana strömkontakter ska INTE användas.
Nätaggregatet har redan dessa kablar med rätt strömkontakter, dessa ska du använda.

Om skärmen sitter i moderkortet så är det fel, den SKA sitta i grafikkortet, om det är så är det förklaringen till varför du inte får nån bild.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Såhär ser kablarna ut som kom till grafikkortet

Jag har använt dem för att ansluta till nätaggets kontakter som ser ut så här:

Grafikkortets egna utgångar ser ut så här:

http://imgur.com/LpGObK0,FEDIool,Dxr6gOG#1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DFTBAhitch:

Jag återkommer med bilder om en stund (jag kommer redigera det här meddelandet)

Det behövs inga bilder, skaffa en DVI kabel som du ansluter till ditt grafikkort och anslut rätt kablar från ditt nätagg till grafikkortet så kommer du att få bild på din skärm...

Permalänk
Medlem

OK, men om det faktisk är så att du bara har en VGA kabel och grafikkortet bara har DVI, så är det solklart problemet, för när du ansluter grafikkortet i datorn slår du samtidigt av CPU grafiken som du har använt hitintills.

Kabeln till skärmen MÅSTE sitta i grafikkortet, annars ingen bild.

Du fick inte med nån DVI till VGA adapter med grafikkortet måhända?
Dock inte så vanligt numera man får det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Det behövs inga bilder, skaffa en DVI kabel som du ansluter till ditt grafikkort och anslut rätt kablar från ditt nätagg till grafikkortet så kommer du att få bild på din skärm...

Ursäkta, det var inte meningen att vara otrevlig eller överdrivet långrandig. Om jag ska kunna ansluta grafikkortet till nätagget måste jag använda sladdarna (2st) som kom till grafikkortet. Nätagget har inga sladdar som kan ansluta direkt till grafikkortet.

Skrivet av ggustavsson:

OK, men om det faktisk är så att du bara har en VGA kabel och grafikkortet bara har DVI, så är det solklart problemet, för när du ansluter grafikkortet i datorn slår du samtidigt av CPU grafiken som du har använt hitintills.

Kabeln till skärmen MÅSTE sitta i grafikkortet, annars ingen bild.

Nej, ingen adapter till grafikkortet. Den har en annan utgång som påminner om DVI- men som inte ser likadan ut (fyra hål vid sidan istället för ett sträck). I så fall är det löst och jag måste bara köpa en ny kabel till skärmen/grafikkortet?! Ursäkta min okunnighet och tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DFTBAhitch:

Såhär ser kablarna ut som kom till grafikkortet

http://imgur.com/LpGObK0,FEDIool,Dxr6gOG#0

Jag har använt dem för att ansluta till nätaggets kontakter som ser ut så här:

http://imgur.com/LpGObK0,FEDIool,Dxr6gOG#2

Grafikkortets egna utgångar ser ut så här:

http://imgur.com/LpGObK0,FEDIool,Dxr6gOG#1

OK dock på nätagget ska du ha kontakter som ser ut så här, antigen ser dom ut som den ena eller den andra eller bägge likadana, ditt nätagg har enligt dess spec 2 sådana. det är dom du ska använda,
inte dom adaptrar du har på en av dina bilder.
Några nya nätagg som INTE har minst en sådan kontakt finns inte, möjligen nån svag tänkt för HTPC då kanske.

Du har Corsair CX 500W 80+ Bronze och den vet jag med säkerhet har rätt kontakter du behöver.

Se även Corsairs sida http://www.corsair.com/en/power-supply-units/cx-series-psu/cx... samt klicka på Tech Specs
det är specat på den sidan PCI-E Connector = 2st, så ta en titt i datorn igen och se var dom har gömt sig för finns det gör dom

EDIT: kom på att förut fanns det en variant av CX500-80-plus som var modulär, dvs dom flesta kablarna var lösa som man kunde ta loss från agget.
är det kanske ett sånt du har? i så fall är dessa kablar på vift någonstans..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

OK dock på nätagget ska du ha kontakter som ser ut så här, antigen ser dom ut som den ena eller den andra eller bägge likadana, ditt nätagg har enligt dess spec 2 sådana. det är dom du ska använda,
inte dom adaptrar du har på en av dina bilder.
Några nya nätagg som INTE har minst en sådan kontakt finns inte, möjligen nån svag tänkt för HTPC då kanske.

Du har Corsair CX 500W 80+ Bronze och den vet jag med säkerhet har rätt kontakter du behöver.
http://1.bp.blogspot.com/-_HjBLd1lHHA/TeeD_e1q3iI/AAAAAAAAAEA...

Se även Corsairs sida http://www.corsair.com/en/power-supply-units/cx-series-psu/cx... samt klicka på Tech Specs
det är specat på den sidan PCI-E Connector = 2st, så ta en titt i datorn igen och se var dom har gömt sig för finns det gör dom

EDIT: kom på att förut fanns det en variant av CX500-80-plus som var modulär, dvs dom flesta kablarna var lösa som man kunde ta loss från agget.
är det du har? i så fall är dessa kablar på vift någonstans..

Jadu, nu blir det här bara mer pinsamt. Det verkar som om jag sovit för lite och plötsligt låst mig i tanken att alla sladdar måste användas (Och det här nätagget har fan många och tjocka. Förlåt.
Men detta kommer alltså inte lösa mina problem med skärmen utan jag måste köpa en ny kabel till skärm/grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DFTBAhitch:

Jadu, nu blir det här bara mer pinsamt. Det verkar som om jag sovit för lite och plötsligt låst mig i tanken att alla sladdar måste användas (Och det här nätagget har fan många och tjocka. Förlåt.
Men detta kommer alltså inte lösa mina problem med skärmen utan jag måste köpa en ny kabel till skärm/grafikkort?

Det är riktigt, en ny skärmkabel är ett måste, alternativt en DVI till VGA adapter

Dock DVI kabel ger lite bättre bild då den blir helt digitalt kopplad.
Har du en vanlig 1920x1080 60hz skärm behövs inget exlusivt utan en billig vanlig DVI kabel, DVI-I eller DVI-D kabel om det ska vara noga...

Dual Link DVI-D behövs bara om du kör 120/144hz skärm eller högre upplösning än 1920x1200

EDIT: såg i din andra tråden att det var den modulära versionen du skaffat av nätagget, var därför det stöka till sig, antar att du hittat kablarna nu?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det är riktigt, en ny skärmkabel är ett måste, alternativt en DVI till VGA adapter

Dock DVI kabel ger lite bättre bild då den blir helt digitalt kopplad.
Har du en vanlig 1920x1080 60hz skärm behövs inget exlusivt utan en billig vanlig DVI kabel, DVI-I eller DVI-D kabel om det ska vara noga...

Dual Link DVI-D behövs bara om du kör 120/144hz skärm eller högre upplösning än 1920x1200

EDIT: såg i din andra tråden att det var den modulära versionen du skaffat av nätagget, var därför det stöka till sig, antar att du hittat kablarna nu?

Jag har lagt ner för natten nu, men när du visade med en bild så tyckte jag mig känna igen det. Ja, jävlar vad nättagget är stort! Jag kan inte ens fästa det i chassit jag har nu, och sladdarna är överallt (försöker ordna så bra jag kan).
Har du någon uppfattning vad sådan sladd kostar?

Permalänk
Medlem

Agget är normaltstort, ska passa bra i lådan, men vist kan det vara lite bökigt när chassit inte är stort och rymligt

Se här http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/dvi/... kan mycket väl tänkas att du kan hitta billigare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Agget är normaltstort, ska passa bra i lådan, men vist kan det vara lite bökigt när chassit inte är stort och rymligt

Se här http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/dvi/... kan mycket väl tänkas att du kan hitta billigare

Det är mer att hålen där jag ska skruva in nättagget inte matchar med hålen på chassit. För jag antar att nätaggets fläkt ska sitta uppåt (mot taket på towern). Tack så mycket för hjälpen också. Jag som trodde att det var något allvarligt/något någon men min bristande tekniska kompetens aldrig skulle kunna klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DFTBAhitch:

Det är mer att hålen där jag ska skruva in nättagget inte matchar med hålen på chassit. För jag antar att nätaggets fläkt ska sitta uppåt (mot taket på towern). Tack så mycket för hjälpen också. Jag som trodde att det var något allvarligt/något någon men min bristande tekniska kompetens aldrig skulle kunna klara.

Nätagget matchar hålen i chassit. Om de inte gör det, vänd på nätagget.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DFTBAhitch:

Det är mer att hålen där jag ska skruva in nättagget inte matchar med hålen på chassit. För jag antar att nätaggets fläkt ska sitta uppåt (mot taket på towern). Tack så mycket för hjälpen också. Jag som trodde att det var något allvarligt/något någon men min bristande tekniska kompetens aldrig skulle kunna klara.

Fläkten ska sitta så den pekar neråt vad jag kan få fram, dvs den suger luft via hål där i botten, förhoppningsvis via ett filter.

Många chassi ärr så man kan välja om fläkten ska peka upp eller ner, men då är skruvhålen dubblerade.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Fläkten ska sitta så den pekar neråt vad jag kan få fram, dvs den suger luft via hål där i botten, förhoppningsvis via ett filter.

Många chassi ärr så man kan välja om fläkten ska peka upp eller ner, men då är skruvhålen dubblerade.

Ah, det är därför det fanns hål där! Ska åtgärda så snart jag får resten av grejerna jag har beställt och skruvar ihop datorn igen.