nytt moderkort, drivers fastnat. Win7

Permalänk

nytt moderkort, drivers fastnat. Win7

många drivers som installerats, dock några som bara står o jobbar. ska jag starta om datorn? det kommer upp en varning om man försöker stänga ner device manager om att datorn kan bli ostabil om man stänger av den medans den uppdaterar drivrutiner. dessa står och bara jobbar:
PCI to PCI Bridge
PCI to PCI Bridge
ATA channel 0
ATA channel 1
ATA channel 3
Video Controller(VGA compatible)

device manager öppnade jag för att installera drivrutiner till trådlös nätverks usb adapter.

så, vad göra? är det bara starta om?

Visa signatur

i7 2600k ;Corsair H80i med två Noctua NF-P12 PWM;8GB Corsair Vengeance;EVGA GTX 760 4GB; Sabertooth p67; Plexgear PS-600; Crosair Force GT; Coolermaster HAF X ;

Permalänk
Medlem

Just dessa kan i vissa lägen ta en stund, tänker då på.
ATA channel 0
ATA channel 1
ATA channel 3

Men om det går timmar är det nått fel.

Fast om du bara skulle installera en drivrutin till en USB hub så borde inte ATA och grafik osv hålla på, känns som om Windows håller på med att identifiera alla hårdvaruenheter.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Just dessa kan i vissa lägen ta en stund, tänker då på.
ATA channel 0
ATA channel 1
ATA channel 3

Men om det går timmar är det nått fel.

det har stått på mer än 1,5h. bara att starta om eller?

Visa signatur

i7 2600k ;Corsair H80i med två Noctua NF-P12 PWM;8GB Corsair Vengeance;EVGA GTX 760 4GB; Sabertooth p67; Plexgear PS-600; Crosair Force GT; Coolermaster HAF X ;

Permalänk

verkar som det är jus nätverksadaptern som windows inte vill avbryta. men varningen avser ju drivrutiner i allmänhet. vad ska jag göra?

Visa signatur

i7 2600k ;Corsair H80i med två Noctua NF-P12 PWM;8GB Corsair Vengeance;EVGA GTX 760 4GB; Sabertooth p67; Plexgear PS-600; Crosair Force GT; Coolermaster HAF X ;

Permalänk
Medlem

Du skrev nytt moderkort...

Tror du bootar datorn på en gammal Windowsinstallation, kan bli sådär då.

Nytt moderkort betyder att man helst ska göra en nyinstallation av Windows.

Var med om nått liknade nån gång för några år sen med Vista, när moderkortet hade bytts.
Vid start av datorn höll den på sådär i 2 timmar med att identifiera hårdvara och lägga in drivrutiner.
dagen efter nyinstallera jag datorn då det blev massa konstiga buggar.

Ibland fungerar det smärtfritt, ibland fungerar det inte alls, med gamla Windowsinstallationer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Du skrev nytt moderkort...

Tror du bootar datorn på en gammal Windowsinstallation, kan bli sådär då.

Nytt moderkort betyder att man helst ska göra en nyinstallation av Windows.

Var med om nått liknade nån gång för några år sen med Vista, när moderkortet hade bytts.
Vid start av datorn höll den på sådär i 2 timmar med att identifiera hårdvara och lägga in drivrutiner.
dagen efter nyinstallera jag datorn då det blev massa konstiga buggar.

Ibland fungerar det smärtfritt, ibland fungerar det inte alls, med gamla Windowsinstallationer.

okej. har startat om ett antal gånger och har fått ner alla drivers nu, men datorn vill inte stänga av sig korrekt. det är väl tecken på att ominstallation av win behövs? kan man göra det i windows miljö? måste man formatera disken eller kan man ominstallera fast alla filer är kvar?

Visa signatur

i7 2600k ;Corsair H80i med två Noctua NF-P12 PWM;8GB Corsair Vengeance;EVGA GTX 760 4GB; Sabertooth p67; Plexgear PS-600; Crosair Force GT; Coolermaster HAF X ;

Permalänk
Medlem

Prova att boota mot Windows DVD/USB. När Windows startat finns alternativet "Reparera Windows", prova det innan du installerar om allt. Du behöver inte formattera systemdisken vid ominstallation men du kommer att ha kvar din gamla installation i Windows.old

Permalänk
Medlem

Vill du bli av med diverse problem och att den är seg/långsammare än vad den borde vara så ska du starta datorn från DVD/USB minne och installera om allt.

Du kan välj om du vill ha filer kvar men helst ska du flytta dom och göra en reninstallation. Har du ingen backup så är det verkligen dags att fixa det.

Permalänk

okej, tack för alla svar:) tror jag ska kunna fixa det nu.

Visa signatur

i7 2600k ;Corsair H80i med två Noctua NF-P12 PWM;8GB Corsair Vengeance;EVGA GTX 760 4GB; Sabertooth p67; Plexgear PS-600; Crosair Force GT; Coolermaster HAF X ;