Permalänk
Medlem
Skrivet av Marelix:

Tack för svaret! Ska kolla vidare i SolidWorks annars får jag väl importera filerna i något annat program.

Låter bra om flödet, ska kolla in lite pumpar då då. Och gänglängden låter bra, ungefär som jag förväntat mig! Tacktack för info!

EDIT: Här är också den nyaste versionen av kylblocket.
http://i.imgur.com/y1hXkgq.jpg

Rundade kanter och allt! Bilden blev lite suddig av någon anledning, antar att jag ändrade något i inställningarna som jag inte skulle göra...

Dold text

Snyggt!

Tror du sparade ut bilden med fel Gamma. Testa 2.2 ist

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Snyggt!

Tror du sparade ut bilden med fel Gamma. Testa 2.2 ist

Började med 1,2 men ändrade efter renderingen till 1,3. kan ha sabbat kvallitén lite. Men jag vill samtidigt ha det lite mörkare så konturerna och glansen kommer fram tydligare.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marelix:

Angående anslutningarna så var det lite det jag oroade mig över. Inte särskilt optimalt att ha anslutningarna där dom är nu, dels för flödet och dels för platsen. Jag kommer dock i första hand undvika flera grafikkort, så på den punkten är det lugnt.
Visste inte att akrylplast var så skört, har ingen erfarenhet av det i för sig, men det borde väl fortfarande funka att ha anslutingarna i det? Man kanske inte behöver skruva i så hårt utan istället använda något "täthetslim" kanske?
Finsen går inte att fräsa mindre med den CNC-fräsen vi har på skolan, tyvärr. Att senare modifiera dem ytterligare har jag dock inte lagt tankekraft på, men vet inte om det finns någon lämplig metod för att öka kontaktytan. Ska dock kolla upp det lite senare, vi får se om det blri något.
Det där med VRM har jag ingen koll på. Om vi tar min bild med grafikkortet på, var ligger VRM? Ursäkta min inkompetens inom ämnet, har en mindre kunskap i elektronik eller moddning för den delen. För tillfället finns det en kylfläns på grafikkortet som, enligt mina tankar, ska vara kvar just på grund av att inte göra det för komplicerat med gymnasiearbetet eller för min skull, men är det VRM?

Är inga problem att gänga akrylplast! se bara till att ha rätt storlek på hålet! Och är man lite orolig har jag hört att det går att värmebehandla gängorna för att "härda" dem på något vis.. bara o snacka med någon lokal plastfirma så kan de nog hjälpa dig med det!

Och för att flytta på anslutningarna till sidan är det möjligt att limma på block som du gängar i istället

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Är inga problem att gänga akrylplast! se bara till att ha rätt storlek på hålet! Och är man lite orolig har jag hört att det går att värmebehandla gängorna för att "härda" dem på något vis.. bara o snacka med någon lokal plastfirma så kan de nog hjälpa dig med det!

Och för att flytta på anslutningarna till sidan är det möjligt att limma på block som du gängar i istället

Har tänkt ha kopparblocket 15mm tjockt så egentligen kanske man kan gänga direkt i kopparn kanske? Och få det att funka typ. Men hur menar du med att limma på? Akrylplast? Koppar?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Akrylplast är inte jätte skört, men det går att spräcka det.
Min reservoar är helt gjort i akryl och har således anlsutningar i akryl också så det fungerar ju. Men man drar åt anslutningarna hårt hör man ett oroväckande ljud och det är rätt enkelt att dra sönder gängorna om man sätter i anslutningarna fel.
Kompressions anslutningar har oftast en gummipackning så tror inte du behöver något täthetslim eller gängtejp, borde vara tätt ändå.
Tänk på att standardgängning inom vattenkylning är G1/4. Tror det är en amerikansk standard.

För att öka kontaktytan kan du som sagt använda en väldigt smal cirkelsåg. Här kan du se ett exempel: http://i.imgur.com/weTYEdj.jpg

Skulle gissa att VMR:en på ditt kort sitter under kylflänsen som sitter kvar på sista bilden, till vänster om komponenterna märkta R22.
VRM används för att omvandla (transformera?) spänningen på grafikkortet. 12V in från nätagget men en GPU vill oftast inte ha mer än 1.2V. Gäller att hålla temperaturen på dessa ok så inte kortet blir ostabilt. Oftast brukar dessa vara designade för att klara högra temperaturer, skulle gissa att dom klarar temperaturer upp mot 100 grader så passiv kylning kan vara ok men det är som sagt en gissning så ta inte mitt ord på det.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Har börjat ta mig an processorblocket och detta är det jag gjort hittills för underdelen(koppar). Nu snackar vi helt andra mått då jag hade tänkt ha kylblocket 50x50mm. Bara hålen för anslutningarna är väldigt stora i denna ritning. Måtten för kanalerna är satta till 8mm bredd och 7,5mm djup. Jag har även gjort kontaktytan till processorn och den är ju självfallet mycket mindre än måtten på hela kylblocket. Som ritat så ser ni inloppet och utloppet. Den ensamma "kylflänsen" är allt somm får plats med de verktyg skolan tillhandahåller... Bättre än inget I guess.

Fridens!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Akrylplast är inte jätte skört, men det går att spräcka det.
Min reservoar är helt gjort i akryl och har således anlsutningar i akryl också så det fungerar ju. Men man drar åt anslutningarna hårt hör man ett oroväckande ljud och det är rätt enkelt att dra sönder gängorna om man sätter i anslutningarna fel.
Kompressions anslutningar har oftast en gummipackning så tror inte du behöver något täthetslim eller gängtejp, borde vara tätt ändå.
Tänk på att standardgängning inom vattenkylning är G1/4. Tror det är en amerikansk standard.

För att öka kontaktytan kan du som sagt använda en väldigt smal cirkelsåg. Här kan du se ett exempel: http://i.imgur.com/weTYEdj.jpg

Skulle gissa att VMR:en på ditt kort sitter under kylflänsen som sitter kvar på sista bilden, till vänster om komponenterna märkta R22.
VRM används för att omvandla (transformera?) spänningen på grafikkortet. 12V in från nätagget men en GPU vill oftast inte ha mer än 1.2V. Gäller att hålla temperaturen på dessa ok så inte kortet blir ostabilt. Oftast brukar dessa vara designade för att klara högra temperaturer, skulle gissa att dom klarar temperaturer upp mot 100 grader så passiv kylning kan vara ok men det är som sagt en gissning så ta inte mitt ord på det.

Tack för beskrivningen!
Kommer antagligen använda kompressionsnipplar, så då hoppas jag det löser sig. Men det där med cirkelsåg ska jag absolut kolla upp! Hade ju varit bra med lite extra yta för vattnet. Bildexemplet hade dock väldigt mycket mindre flänsar, men antar att man kan göra liknande i alla fall.

Gissade på under kylflänsen också. Antar att VRM:en påverkas vid överklockning(?), men eftersom jag inte i första hand ska överklocka så kanske jag inte behöver prioritera dess kylning. Annars får jag väl hitta på någon lösning i efterhand.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag känna mig redo att visa lite fler bilder på CPU-blocket jag ritade ihop i helgen.

Här har vi hela kylblocket. Kan hända att jag kommer ända lite mått på ex. o-ringsförsänkningen. Man kanske inte riktigt ser det, men det är riktigt tight med måtten. Allt är jättelitet!(tycker jag i alla fall. ^^)

En renderad bild på bara bottenblocket kommer asap. :3

Och så har vi lite flödessimuleringar. Eller ja, en simulering - olika perspektiv och inställningar.

Nu matade jag faktiskt in ett verkligt värde så hastigheten är förhoppningsvis rätt rimlig. Referenspump. Omvandlade från liter/timmen till kubikmeter/sekunden. Från 1500 l/h till ~0.0004167 m^3/s. Tror allt gick rätt till...

Annan vinkel.

Och med sträck istället för punkter. Det verkar som det inte finns allt för låga hastigheter, så jag är rätt nöjd. Som man kanske kan se i bilden så verkade ju som att hastigheten ökar när vattnet kommer in i blocket, som ett resultat av kanalernas något klenare mått. Jag har fått en uppfattning om att detta främjar värmeöverföringen, vilket kanske också är rätt logiskt.

Har förövrigt inte riktigt kollat upp mått på o-ringar. I ritningen har försänkningen 1,5mm tjocklek och den ligger 2mm från vattenkanalerna. Kan man minska något av måtten för att lättare få plats med skruvar? Och på tal om skruvar; hur många bör jag ha som håller ihop de två delarna?

Fridens!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marelix:

Nu börjar jag känna mig redo att visa lite fler bilder på CPU-blocket jag ritade ihop i helgen.

http://i.imgur.com/7ndi7rc.jpg

Här har vi hela kylblocket. Kan hända att jag kommer ända lite mått på ex. o-ringsförsänkningen. Man kanske inte riktigt ser det, men det är riktigt tight med måtten. Allt är jättelitet!(tycker jag i alla fall. ^^)

En renderad bild på bara bottenblocket kommer asap. :3

Och så har vi lite flödessimuleringar. Eller ja, en simulering - olika perspektiv och inställningar.
http://i.imgur.com/UVBM6ZX.jpg

Nu matade jag faktiskt in ett verkligt värde så hastigheten är förhoppningsvis rätt rimlig. Referenspump. Omvandlade från liter/timmen till kubikmeter/sekunden. Från 1500 l/h till ~0.0004167 m^3/s. Tror allt gick rätt till...

http://i.imgur.com/c2O6T6w.jpg

Annan vinkel.

http://i.imgur.com/DaPsv9C.jpg

Och med sträck istället för punkter. Det verkar som det inte finns allt för låga hastigheter, så jag är rätt nöjd. Som man kanske kan se i bilden så verkade ju som att hastigheten ökar när vattnet kommer in i blocket, som ett resultat av kanalernas något klenare mått. Jag har fått en uppfattning om att detta främjar värmeöverföringen, vilket kanske också är rätt logiskt.

Har förövrigt inte riktigt kollat upp mått på o-ringar. I ritningen har försänkningen 1,5mm tjocklek och den ligger 2mm från vattenkanalerna. Kan man minska något av måtten för att lättare få plats med skruvar? Och på tal om skruvar; hur många bör jag ha som håller ihop de två delarna?

Fridens!

Du bör slänga in lite värme beräkningar där med.. Känns som att du har väldigt lite yta för att få en effektiv värmeöverföring.. Hur har du tänkt göra försänkningen för o-ringen om ni inte har mindre än 4mm fräsar?

När det gäller skruvar bör du ha minst en i varje hörn

Skulle föreslå att du gör kanalerna mer som en labyrint där vattnet måste snirkla sig fram, får du mer yta eller kanske ha såna små torn, som du har vid inlet, lite här o där!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Du bör slänga in lite värme beräkningar där med.. Känns som att du har väldigt lite yta för att få en effektiv värmeöverföring.. Hur har du tänkt göra försänkningen för o-ringen om ni inte har mindre än 4mm fräsar?

När det gäller skruvar bör du ha minst en i varje hörn

Skulle föreslå att du gör kanalerna mer som en labyrint där vattnet måste snirkla sig fram, får du mer yta eller kanske ha såna små torn, som du har vid inlet, lite här o där!

Jag har för tillfället inte kompetensen att räkna med värmekälla... Tips mottages! Ska i alla fall leta vidare och se om jag hittar någon tutorial i programmet... Angående försänkningen för o-ringen så har de fräsar som är mindre än 4mm men som bara går ner någon millimeter eller två. Till för att skriva med huvudsakligen, tror jag.

Vi får se hur kanalerna blir, men tror tyvärr inte det finns plats(läs för stora fräsar...) med piggar i mitten av kanalen. Kan ju försöka rista in lite små kanaler/ojämnheter i botten av vattenkanalen, men vet inte hur stor skillnad det kommer göra.

Tack för feedback!

EDIT: Här kommer också en bild på bara bottenblocket. Testade att använda camera perspektive som tydligen skulle göra bilden lite mer fotorealistisk.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk

Ser trevligt ut att snickra ihop ett eget block
Jag har en halvfärdig modell utav detta blocket, det som inte är klart är dess yttre, men kanalerna på insidan är så lika jag kan göra med mått osv. Kan skicka över modellen till dig om du vill ta en titt och kanske köra flödes simulering på det, då får du något att jämföra med.

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av miccke_13:

Ser trevligt ut att snickra ihop ett eget block
Jag har en halvfärdig modell utav detta blocket, det som inte är klart är dess yttre, men kanalerna på insidan är så lika jag kan göra med mått osv. Kan skicka över modellen till dig om du vill ta en titt och kanske köra flödes simulering på det, då får du något att jämföra med.

Det skulle jag gärna vilja. Hade varit intressant att även jämföra måtten mm.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marelix:

Jag har för tillfället inte kompetensen att räkna med värmekälla... Tips mottages! Ska i alla fall leta vidare och se om jag hittar någon tutorial i programmet... Angående försänkningen för o-ringen så har de fräsar som är mindre än 4mm men som bara går ner någon millimeter eller två. Till för att skriva med huvudsakligen, tror jag.

Vi får se hur kanalerna blir, men tror tyvärr inte det finns plats(läs för stora fräsar...) med piggar i mitten av kanalen. Kan ju försöka rista in lite små kanaler/ojämnheter i botten av vattenkanalen, men vet inte hur stor skillnad det kommer göra.

Kolla upp exakt hur hur små fräsen är och hur djupt de klarar att gå! Mycket möjligt att det är bättre att göra massa små skåror under inlet om du nu kanske kan göra dem ett par mm djupa iaf

Går ju även att göra resterande kanal i mer zick-zack form

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Kolla upp exakt hur hur små fräsen är och hur djupt de klarar att gå! Mycket möjligt att det är bättre att göra massa små skåror under inlet om du nu kanske kan göra dem ett par mm djupa iaf

Går ju även att göra resterande kanal i mer zick-zack form

Har snackat med CNC-läraren och han snackade om att fräsa o-ringsförsänkningen i plexit istället. Tydligen mycket lättare, samt att det gick med de fräsarna som fanns på skolan.

Har även rådfrågat om akrylplast och tydligen fanns det en verkstad här i Älmhult som kunde avvara spillbitar av det till den som önskar. Hade varit mycket underlättande att få tag på 8-10mm-bitar i närområdet!

Men med detta bör man ju kunna dra en slutsats att det antagligen går att göra någon form av mönster i botten av vattenkanalen ex. också. Frågan är hur djupt. Till o-ringen behövs ju inte mer än 0,5mm +- 0,2mm men jag vet inte hur mycket djupare det går med de fräsar man bara ska använda för att rista med... :/

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag antar att du kommer fräsa med en vanlig pinnfräs i kylspåret. Återigen en skitsak men tänk på att radien i kanten blir betydligt mindre. Skulle tro 0.2mm eller 0.4mm beroende på fräs.

Sen ditt O-ringspår. Tänk på vad du har för sträcka runt ditt spår, finns det O-ringar med den diametern? Tänk även på att det kan vara bökigt att forma och få ringen att ligga kvar med den formen därför bör du göra spåret djupare än halva diametern på ringen så den har lite plan yta att ligga på. Täta med O-ring i spår som inte är runda kan vara ett helvete, en packing kanske kan vara ett alternativ?

Då du ska köra detta i en CNC-fräs låter det konstigt att din skola snålar på små pinnfräsar då eran maskin borde klara av att ha rätt varv-tal, men men..
Synd att en rolig idé ska begränsas av snålhet från din skola

Angående värmeberäkningar, försök hitta något i stil med "thermal analysis" eller dylikt i solidworks. Kan hänga ihop med FEM-modulen om ni har den, ganska säker på att det finns i solidworks.

Keep it up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Jag antar att du kommer fräsa med en vanlig pinnfräs i kylspåret. Återigen en skitsak men tänk på att radien i kanten blir betydligt mindre. Skulle tro 0.2mm eller 0.4mm beroende på fräs.

Sen ditt O-ringspår. Tänk på vad du har för sträcka runt ditt spår, finns det O-ringar med den diametern? Tänk även på att det kan vara bökigt att forma och få ringen att ligga kvar med den formen därför bör du göra spåret djupare än halva diametern på ringen så den har lite plan yta att ligga på. Täta med O-ring i spår som inte är runda kan vara ett helvete, en packing kanske kan vara ett alternativ?

Då du ska köra detta i en CNC-fräs låter det konstigt att din skola snålar på små pinnfräsar då eran maskin borde klara av att ha rätt varv-tal, men men..
Synd att en rolig idé ska begränsas av snålhet från din skola

Angående värmeberäkningar, försök hitta något i stil med "thermal analysis" eller dylikt i solidworks. Kan hänga ihop med FEM-modulen om ni har den, ganska säker på att det finns i solidworks.

Keep it up!

Är det såpass liten radie på vattenkanalerna? Hade för mig han sa att radien blev hälften av tjockleken på fräset, men det kan ju inte stämma nu när jag tänker efter. Då är ju spetsen rund isåfall, vilket den i detta fallet inte är. ^^ Kan väl återkomma med vilken radie som uppstår...

O-ringen var det tydligen inga problem med. Finns i tusen olika storlekar så det värsta är väl att man behöver flytta försänkningen nån tiondels millimeter åt något håll kanske. Och det där med djupet ska nog också gå, inga problem att försänka 1mm om det verkligen skulle behövas. Ska antagligen göra det i plasten istället dock.

Väldigt tråkigt att det inte går att göra som jag vill. Synd att behöva begränsa sig och att det dessutom handlar om en hel del förluster, dels prestanda, dels design... Men nu är det som det är, så får jag försöka göra det bästa av det!

Ska söka vidare efter värmesimuleringsfunktionen, återkommer om jag lyckas!

Tack för feedback!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Halloj igen!

Har fått en annan ritning att jämföra med flödessimuleringar. Tack till miccke_13 som gjorde detta möjligt.

Renderat kylblock. Har gjort överdelen genomskinlig(akrylplast) för att lättare kunna se strukturen av innerdesignen.

Och bara underdelen.

Flödessimulering med punkter. Som man kan se så är blocket helt annat utformat än mitt block. Här använder man istället ett stort antal piggar som ger vattnet en stor yta att kyla på. Samma värden är användna för flödet som i den senaste uppdateringen.

Annan vinkel.

Uppifrån med strängar istället. Här ser man verkligen hur det sprutar ner på piggarna.

Och så en annan vinkel.

Den absolut största skillnaden mellan detta och mitt kylblock, bortsett från designen, är ju flödeshastigheten. Hur reflekterar ni om detta? Kan ju tänka mig att vattnet tar upp mer värme i detta block, men tydligen transporteras det inte lika snabbt.

Har återigen även snackat med CNC-läraren och radien är, som någon nämnde, betydligt mindre än den jag har i mina ritningar. Med den fräs jag kommer använda är radien nästan försumbar. Bra eller dåligt?

EDIT: En 3D-utskriven plastprototyp kan komma under denna eller nästa vecka. Vi får se hur det blir. Om så är fallet så blir det nog bara underdelen av kylbocken då det dels krävs för mycket plast för båda delarna men även för att överdelen inte är intressant i sammanhanget.

Fridens!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marelix:

Halloj igen!
Den absolut största skillnaden mellan detta och mitt kylblock, bortsett från designen, är ju flödeshastigheten. Hur reflekterar ni om detta? Kan ju tänka mig att vattnet tar upp mer värme i detta block, men tydligen transporteras det inte lika snabbt.

Får du ett mindre flöde har du ett högre motstånd. Ökar du hastigheten på pumpen borde du få samma flöde men en mycket bättre värmeavledning från blocket då vattnet passerar en mycket större yta inuti blocket jämfört med din tidigare design.
Det man helst vill ha är ett block med lågt motstånd och hög värmeledningsförmåga men tyvärr brukar dom jobba mot varandra.
Har du allt för högt motstånd i blocket kommer du få väldigt lågt flöde vilket kommer ge försämrad prestanda.
Här är en sida som förklarar det ganska bra: http://www.xtremerigs.net/noobs-corner/how-to-read-a-pressure...

Ditt senaste block ser ut som många andra CPU block på marknaden. Här har du ett exempel: http://www.xtremerigs.net/reviews/water-cooling/2012-cpu-wate...
Något som också är väldigt populärt är att ha små kanaler istället för pinnar - man sågar bara åt ett håll, inte 2 ggr i 90 graders vinkel som du gjort. Exempel: http://www.xtremerigs.net/reviews/water-cooling/2012-cpu-wate...

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaldoT:

Får du ett mindre flöde har du ett högre motstånd. Ökar du hastigheten på pumpen borde du få samma flöde men en mycket bättre värmeavledning från blocket då vattnet passerar en mycket större yta inuti blocket jämfört med din tidigare design.
Det man helst vill ha är ett block med lågt motstånd och hög värmeledningsförmåga men tyvärr brukar dom jobba mot varandra.
Har du allt för högt motstånd i blocket kommer du få väldigt lågt flöde vilket kommer ge försämrad prestanda.
Här är en sida som förklarar det ganska bra: http://www.xtremerigs.net/noobs-corner/how-to-read-a-pressure...

Ditt senaste block ser ut som många andra CPU block på marknaden. Här har du ett exempel: http://www.xtremerigs.net/reviews/water-cooling/2012-cpu-wate...
Något som också är väldigt populärt är att ha små kanaler istället för pinnar - man sågar bara åt ett håll, inte 2 ggr i 90 graders vinkel som du gjort. Exempel: http://www.xtremerigs.net/reviews/water-cooling/2012-cpu-wate...

Det där med flöde och värmeledning är ju rätt självklart, det visste jag. Då gäller det ju att hitta ett sätt att balansera mellan flöde och värmeledning.

Ska förtydliga att detta inte är mitt block. Ritningen kommer från miccke_13 och är avritat från ett befintligt block. Jag har inte gjort något, mer än själva testen.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

En fråga angående flödessimulering med värme inkluderat; Hur importerar man en CAD-fil från SolidWorks till COMSOL? Någon med den rätta kunskapen får gärna lägga fram lite förnuft i tråden. Har läst nu lite på kvällskvisten, men jag har inte riktigt fått till det...

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Trevlig linje du går!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Intressant detta. :).
Ska följas.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Ser väldigt ambitiöst ut! Skall följas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Trevlig linje du går!

Eller hur?! Fanns inga andra alternativ för min del.

Skrivet av Mogwaii:

Intressant detta. :).
Ska följas.

Tack för visat intresse!

Skrivet av jonasies:

Ser väldigt ambitiöst ut! Skall följas.

Tack, tack! Ska försöka bli bra på updateringar.

Förhoppningsvis kan jag göra lite prototyper snart som jag kan ta lite fina foton på för att höja standarden på byggloggen!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Hej igen alla!

Tyvärr har det stått lite stilla med projektet då jag dels haft en hel del i skolan och dels håller på med ett annat projekt(med MSCB här på Sweclockers) parallellt med detta.(Röstning på hur vattenblocket kommer se ut!) Det enda som jag gjort på mitt gymnasiearbete är en monteringsram(kommer bli ungefär liknande) som kommer sitta ovanpå kylblocket. Kommer nog bli i aluminium, funkar bra va? Fästets preliminära tjocklek är 3mm.

Då mitt samarbete med MSCB utgår från detta projektet till viss del, kommer jag även göra prototyper för både samarbetet och mitt gymnasiearbete vilket förhoppningsvis kommer ske de kommande veckorna. Annars är mina ritningar mer eller mindre klara och det som återstår är rapportskrivning och själva tillverkningen av kylblocken vilket kan dröja till januari kanske.

Har också snackat med en klasskamrat som har tillgång till både kompetens och utrustning för att få några snygga bilder på kylblocken, tror ni inte kommer bli besvikna på bilderna i alla fall. Ska bort på språkresa till Tyskland nästa vecka dessutom, så då blir det antagligen inget datorrelaterat på agendan.

Fridens!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Tackar Osby Glas för att ha försett mig med lite plastbitar för mitt gymnasiearbete!

Var ju ute efter någon form av plastskiva för överdelen av kylblocken och passade på att få tag i lite material i närområdet. Sågade upp bitarna till mig i den mån det gick. Materialet är polykarbonat om någon undrar. Jag, å andra sidan, undrar hur bra det går att bearbeta? Borra och gänga, samt att skruva i skruvar och nipplar. Plastbitarna är för övrigt 8mm tjocka.

Efter en snabb googling av materialet verkar det som om det är väldigt flexibelt, alltså inte skört, och bör väl därför gå utmärkt att användas till mitt projekt? Någon med mer kompetens och/eller erfarenheter får gärna besvara dessa tankar.

Här infinner sig lite bilder på bitarna jag fick.

De långa bitarna är 50mm breda som senare också ska bli 50mm långa. Var dock för smått för sågen på glasgrossisten.

De andra, bredare bitarna, är, inte helt oväntat, till grafikkortskylningen.

Sorry för väldigt dåligt med uppdateringar, har inte gått framåt på senaste alls pga mycket annat i skolan och privat. Kommer dock försöka få fram lite alu-prototyper på, i första hand, kylblocket till processorn.

Fridens!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Har själv använt polykarbonat i jobbet till skyddsglas och det var inga problem att bearbeta i(vad jag vet, verkstaden fick fram det iaf:)).
Har bra materialegenskaper, väldigt tåligt. Om jag inte missminner mig så är det polykarbonat som används till hockeysarger och det får ju stå ut med lite tuffare tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marelix:

Materialet är polykarbonat om någon undrar. Jag, å andra sidan, undrar hur bra det går att bearbeta? Borra och gänga, samt att skruva i skruvar och nipplar. Plastbitarna är för övrigt 8mm tjocka.

Fridens!

Det får alldeles ypperligt att bearbeta, se bara till att du har vassa borrar och inte mata/trycka för fort/hårt, det spricker lätt när det går igenom materialet. Alltså på baksidan.
Annars är det lugnt fräsa och svarva är det inga som helst problem med.
Dock bli ytorna matta när dom bearbetas, det går dock att fixa med att smälta ytorna eller polera dom med en polertrissa. Jag skulle kört på det senare då det är minst risk för att materialet ska förändras allt för mycket, eftersom att dom ska täta mot den undre delen av blocket.

Jag gjorde en LP spelare i polykarbonat i 2an på gymnasiet. Fast det var 30mm tjockt. Har för mig att jag laget upp en bild här på sweclockers för något år sedan.
Lycka till iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Har själv använt polykarbonat i jobbet till skyddsglas och det var inga problem att bearbeta i(vad jag vet, verkstaden fick fram det iaf:)).
Har bra materialegenskaper, väldigt tåligt. Om jag inte missminner mig så är det polykarbonat som används till hockeysarger och det får ju stå ut med lite tuffare tag

Skrivet av swetox:

Det får alldeles ypperligt att bearbeta, se bara till att du har vassa borrar och inte mata/trycka för fort/hårt, det spricker lätt när det går igenom materialet. Alltså på baksidan.
Annars är det lugnt fräsa och svarva är det inga som helst problem med.
Dock bli ytorna matta när dom bearbetas, det går dock att fixa med att smälta ytorna eller polera dom med en polertrissa. Jag skulle kört på det senare då det är minst risk för att materialet ska förändras allt för mycket, eftersom att dom ska täta mot den undre delen av blocket.

Jag gjorde en LP spelare i polykarbonat i 2an på gymnasiet. Fast det var 30mm tjockt. Har för mig att jag laget upp en bild här på sweclockers för något år sedan.
Lycka till iaf

Låter lovande det ni säger, ytterligare lite mindre problem att eventuellt stöta på då.
Kommer nog ändå vara väldigt försiktig när jag borrar, vill verkligen inte att det ska spricka!

Hoppas det ska gå bra med bearbetningen, kommer antagligen inte göra ytorna någon större skada mer än hål som ändå ska rakt igenom, så på den biten är det nog inga problem. Däremot får vi se om det blir något inristat i materialet, man vet aldrig. Den dimmiga ytan kan dessutom bli en fräck detalj om man ska blanda in lite dioder i bygget, men det är allt för långt fram för att diskutera sådana detaljer.

Tack för respons!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk

Ser väldigt cleant ut.
kommer följas

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni