USB-kondom skyddar telefoner vid laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Men... jag bygger mina kablar själv för att få önskad längd med lösa kontakter och på mina laddningskablar skipar jag bara data pinnarna när jag löder samman och vill man ha möjlighet att aktivera data pinnarna är det itne svårare än att ha en brytare på kabeln för dem?

Förstår inte riktigt vitsen med detta... Då jag alltid kunnat ladda mina telefoner via USB utan datapinnarna anslutna.

Edit: vad kommer den här att kosta? Jag betalar under en tia för två kontakter + brytare och kabel för att löda ihop en egen kabel för laddning. Det är smidigare att ha med sig än en extra adapter då du bara behöver en kabel...

Det här med att kunna sträcka sitt medvetande utanför sin egen siituation och identifiera sig med resten av omvärlden är sjukt bra ibland. Tanken har inte slagit dig att det är relativt få personer som sätter ihop sina egna kablar jämfört med att köpa en kabel av lämplig längd för någon eller några tior?

En halvtimmes jobb med att kapa, måtta och terminera kablar är för många mer värt att lägga på annat och lägga några tior extra för att få en färdigbyggd kabel.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon200213:

Läs resten av inläggen innan du kommenterar

Om du syftar på att man "inte kan" stjäla data från en iPhone via USB, menar du då också att man inte kan sänka de flesta iOS-appar med en enkel textsträng?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Om du syftar på att man "inte kan" stjäla data från en iPhone via USB, menar du då också att man inte kan sänka de flesta iOS-appar med en enkel textsträng?

Sänka? Fattar inte vad du menar. Jag sitter på iOS nu?

Permalänk
Medlem

Detta med USB-kontakter är som sex på fyllan. Man träffar aldrig rätt på första försöket!

Visa signatur

Don´t call me stupid!

Permalänk
Medlem

äsch, sätt en smal bit tejp över de två pinnarna i mitten på A-sidan istället.
funkar att pilla ner en pappersremsa också, som man viker och tejpar runt på utsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det här med att kunna sträcka sitt medvetande utanför sin egen siituation och identifiera sig med resten av omvärlden är sjukt bra ibland. Tanken har inte slagit dig att det är relativt få personer som sätter ihop sina egna kablar jämfört med att köpa en kabel av lämplig längd för någon eller några tior?

En halvtimmes jobb med att kapa, måtta och terminera kablar är för många mer värt att lägga på annat och lägga några tior extra för att få en färdigbyggd kabel.

Nu var inte det så det var menat, tanken var att om det räcker att ha en brytare på data kablarna så är det förmodligen billigare och smidigare att införskaffa än produkten i artikeln för gick det köpa kablar av den typen jag förklarade att jag sätter ihop så hade du inte haft behovet att släpa med dig ännu en adapter för att sätta på din befintliga kabel, allt i ett är smidigare än en extra sak att hålla reda på och sen så menar jag absolut inte att alla skall bygga sina egna kablar för så pass dum är jag inte att jag tror att alla är villiga att bygga egna kablar.

Jag ifrågasatte produktens slutnytta gämfört med en produkt som motsvarar det jag själv sätter ihop då jag tycker det skulle vara mer praktiskt med allt i ett, varför jag skrev vad jag gör var för att jag inte snubblat över liknande kablar på marknaden någon gång och undrar om funktionaliteten på artikelns produkt har några fördelar över vad jag sätter ihop.

Edit: för mig var den här produkten lite som att sätta en strömbrytare mellan väggutag och golvlampa istället för att ha en strömbrytare på sladden som är både smidigare och mer logiskt. Vad jag bygger själv har inte med andra att göra men om det fungerar lika bra förstår jag som sagt inte vitsen med en extra adapter över en kabel med samma funktion ifall priset skulle vara jämnlikt mellan ny kabel och extra adapter.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

omg! vilken stor grej det här blev då! dem har i princip tillverkat en usb kabel (utan signal kablar) som bara matar ström. När man nämner säkerhet och kapningar så blir det plötsligt en viktig sak att ha med sig, hur svårt är det att skala av en av 20 micro usb kablar man har och klippa data kablarna i den? så jävla löjligt!

Visa signatur

Asus Maximus X Hero z370| i7 8700k | RTX2080 TI | Corsair AX1200W | Corsair Vengeance 16Gb | EKWB Custom Loop PETG

Permalänk
Avstängd

Smart!
Cool uppfinning.
Kan man göra en laddare med inbyggd USB kondom?

Då kan användaren se att laddaren är kondom och är safe.
Så kan ansvaret ligga hos tillverkarna av laddare att tillhandahålla laddare som signalerar att dom är säkra.
Så kan användare uppmuntras att inte stoppa in sina USB-enheter i laddare som inte har USB kondom.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon200213:

Sänka? Fattar inte vad du menar. Jag sitter på iOS nu?

Aha, ja, då är det ju lugnt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Ja sant, där har du en poäng, men det är dumt att göra fel, och då får man skylla sig själv

Mja, säkerhetshålet patchades i 6.1 som släpptes i Januari, så det snart 10 månader sedan, vilket i branschen får anses som "sedan länge"

Då syftar vi nog inte på samma hål.

Jag vet föresten inte hur det är på androider. "Officiella" program kommer inte heller åt något innan man låser upp skärmen, men det är fullt möjligt att det finns bakdörrar för sådant.

Men ju mer jag funderar på det så känns det som huvudsyftet med denna kondom är att man ska kunna använda sin telefon medans man laddar, och då har man lika stor nytta oavsett fabrikat.

Vill man bara ladda säkert, så finns det ju en avstängsningsknapp som fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av som99:

Nu var inte det så det var menat, tanken var att om det räcker att ha en brytare på data kablarna så är det förmodligen billigare och smidigare att införskaffa än produkten i artikeln för gick det köpa kablar av den typen jag förklarade att jag sätter ihop så hade du inte haft behovet att släpa med dig ännu en adapter för att sätta på din befintliga kabel, allt i ett är smidigare än en extra sak att hålla reda på.

Jag ifrågasatte produktens slutnytta gämfört med en produkt som motsvarar det jag själv sätter ihop då jag tycker det skulle vara mer praktiskt med allt i ett, varför jag skrev vad jag gör var för att jag inte snubblat över liknande kablar på marknaden någon gång och undrar om funktionaliteten på artikelns produkt har några fördelar över vad jag sätter ihop.

Edit: för mig var den här produkten lite som att sätta en strömbrytare mellan väggutag och golvlampa istället för att ha en strömbrytare på sladden som är både smidigare och mer logiskt. Vad jag bygger själv har inte med andra att göra men om det fungerar lika bra förstår jag som sagt inte vitsen med en extra adapter över en kabel med samma funktion ifall priset skulle vara jämnlikt mellan ny kabel och extra adapter.

Fast om du bara gör en kabel med strömdelen och ingen data, hur går det med handskakningen då? Eller har datorerna tagit bort funktionen där man måste identifiera sig för att få 500 mA istället för 100 mA?

Jag tänkte också att det verkade enklare att bara ha en kabel utan några ledare för data tills jag kom på det där med handskakningen och identifieringen som ligger inbyggt i USB-protokollet.

Var hittar man förresten kontaktdon till USB?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Aha, ja, då är det ju lugnt!

Jag fattar inget av vad det än är du försöker säga just nu

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Var hittar man förresten kontaktdon till USB?

"Dom vanliga ställena" minus Elfa, för Micro-USB.
Större storlekar både på Elfa och Kjell.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast om du bara gör en kabel med strömdelen och ingen data, hur går det med handskakningen då? Eller har datorerna tagit bort funktionen där man måste identifiera sig för att få 500 mA istället för 100 mA?

Jag tänkte också att det verkade enklare att bara ha en kabel utan några ledare för data tills jag kom på det där med handskakningen och identifieringen som ligger inbyggt i USB-protokollet.

Var hittar man förresten kontaktdon till USB?

Jag fick samma svar innan, jag skrev då att jag missat att tänka på den biten då jag uteslutande använder mig av en strömförsörjd USB-hub, jag skall ta en test när jag har tid med USB-portar bak på datorn och chassikontakterna för att se hur det blir, jag driver ett par 5v prylar över USB utan data kablar som borde kräva mer än 100mA som fungerar som de skall och har för mig att jag laddat min mobil över USB-portar utan att märkt att det tatt fem gånger längre tid. Jag kan ha fel och blanda ihop det och skall ta en test senare

Men tack för påpekan

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Som, även den använder USB. Apple kanske har en kondom i guld till salu!

Du har bevisligen inte hängt med i iOS-utvecklingen

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Piece of Cake:

Ursäkta off topic, men vad är det där som står på sista raden i ditt inlägg?

Gå in och läs den här tråden med en iOS- eller OS X-enhet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Då syftar vi nog inte på samma hål.

Jag vet föresten inte hur det är på androider. "Officiella" program kommer inte heller åt något innan man låser upp skärmen, men det är fullt möjligt att det finns bakdörrar för sådant.

Men ju mer jag funderar på det så känns det som huvudsyftet med denna kondom är att man ska kunna använda sin telefon medans man laddar, och då har man lika stor nytta oavsett fabrikat.

Vill man bara ladda säkert, så finns det ju en avstängsningsknapp som fungerar hur bra som helst.

Allmänt känt och statistiskt uppbackat att Android i sig är ett stort j*vla säkerhetshål, så jag hade aldrig känt mig särskilt säker med Android.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Lämpligt att det heter "Juice Jacking"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Gå in och läs den här tråden med en iOS- eller OS X-enhet.

Det är precis det jag har gjort. Hur ser det ut i windows då? Vill inte starta upp windowsburken bara för att kolla själv.
Men framför allt, vad är det för "fenomen" och vad beror det på? Det är väl den frågan som är mest intressant.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

"Dom vanliga ställena" minus Elfa, för Micro-USB.
Större storlekar både på Elfa och Kjell.

Tack för tipset.

Skrivet av som99:

Jag fick samma svar innan, jag skrev då att jag missat att tänka på den biten då jag uteslutande använder mig av en strömförsörjd USB-hub, jag skall ta en test när jag har tid med USB-portar bak på datorn och chassikontakterna för att se hur det blir, jag driver ett par 5v prylar över USB utan data kablar som borde kräva mer än 100mA som fungerar som de skall och har för mig att jag laddat min mobil över USB-portar utan att märkt att det tatt fem gånger längre tid. Jag kan ha fel och blanda ihop det och skall ta en test senare

Men tack för påpekan

Oj, jag missade att du redan svarat på det. Läste tråden lite för snabbt. Men hör gärna av dig när du kollat för det vore intressant att veta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ursäkta off topic, men vad är det där som står på sista raden i ditt inlägg?

En bug som gör/gjorde att webbläsare i IOS krånglade/krånglar enligt vad jag fick fram när jag googlade det.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Piece of Cake:

Det är precis det jag har gjort. Hur ser det ut i windows då? Vill inte starta upp windowsburken bara för att kolla själv.
Men framför allt, vad är det för "fenomen" och vad beror det på? Det är väl den frågan som är mest intressant.

Om jag försöker läsa den här tråden med min iPad stängs Safari (eller Chrome) bara ner så fort sidan laddas. Skickar man strängen i ett SMS till en iPhone kraschar Messages, och försöker användaren öppna den igen stängs den omedelbart ner. Det går lätt att ta sig ur det om personen som skickade SMS:et hjälper till, så det är ett extremt roligt prank.

Skrivet av Shockwave:

En bug som gör/gjorde att webbläsare i IOS krånglade/krånglar enligt vad jag fick fram när jag googlade det.

Alla appar som använder CoreText kraschar när den strängen förekommer. Några exempel är Safari, Chrome, Messages och Facebook.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Slut på lager och antagligen rövarpriser för en lite adapter. Jag gör hellre en egen

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Som, även den använder USB. Apple kanske har en kondom i guld till salu!

Lightning bygger väl ändå på Thunderbolt och inte USB?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Om jag försöker läsa den här tråden med min iPad stängs Safari (eller Chrome) bara ner så fort sidan laddas. Skickar man strängen i ett SMS till en iPhone kraschar Messages, och försöker användaren öppna den igen stängs den omedelbart ner. Det går lätt att ta sig ur det om personen som skickade SMS:et hjälper till, så det är ett extremt roligt prank.

Alla appar som använder CoreText kraschar när den strängen förekommer. Några exempel är Safari, Chrome, Messages och Facebook.

Händer inte på min Mac eller på min iPhone, jag ser bara massa siffror och hash-tecken. Men sen å andra sidan så kör jag alltid med den senaste uppdaterade mjukvaran och med security option till "appstore only" så jag får väl inte in skit i mina maskiner antar jag.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Lightning bygger väl ändå på Thunderbolt och inte USB?

Lightningkabeln använder väl flertalet olika protokoll, för olika tillbehör och dockningsstationer.
USB är en av dom, jag tror inte Thunderbolt är det.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Bra att veta när man laddar sin enhet via en helt okänd dator (för det händer ju sååå ofta).

Du får inbrott sååååå ofta, men ändå låser du dörrarna och har larm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Så länge telefonen inte är jailbreakad så måste du fortfarande låsa upp skärmlåset för att komma åt datat.

Glömde att det var exakt så android har det... Fasen då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Oj, jag missade att du redan svarat på det. Läste tråden lite för snabbt. Men hör gärna av dig när du kollat för det vore intressant att veta.

Absolut, är till och från vid datorn så kan ta en stund mellan svaren då vi precis håller på att flytta men så fort tiden räcker till så skall jag undersöka det hela

Sen ang vart jag köper mina kontakter, så köper jag dem från en leverantör i hong-kong och de håller rätt hög kvalité och jag betalar runt en krona styck när jag köper mer än 500 eller fler

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

En bug som gör/gjorde att webbläsare i IOS krånglade/krånglar enligt vad jag fick fram när jag googlade det.

Skrivet av HurMycket:

Om jag försöker läsa den här tråden med min iPad stängs Safari (eller Chrome) bara ner så fort sidan laddas. Skickar man strängen i ett SMS till en iPhone kraschar Messages, och försöker användaren öppna den igen stängs den omedelbart ner. Det går lätt att ta sig ur det om personen som skickade SMS:et hjälper till, så det är ett extremt roligt prank.

Alla appar som använder CoreText kraschar när den strängen förekommer. Några exempel är Safari, Chrome, Messages och Facebook.

Skrivet av anon200213:

Händer inte på min Mac eller på min iPhone, jag ser bara massa siffror och hash-tecken. Men sen å andra sidan så kör jag alltid med den senaste uppdaterade mjukvaran och med security option till "appstore only" så jag får väl inte in skit i mina maskiner antar jag.

Inget kraschar för mig heller, varken på OS X 10.7.4 eller på iOS 5.1.1
Men tack för informationen!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!