5.1 system för 20 000 - 40 000.-

Permalänk
Medlem

Själv kör jag som Mogwaii med Dali och de låter riktigt bra för vad de kostar. Körs tillsammans med en enklare Integra 7.1-stärkare.

Sen sitter jag dock även på en projektor i 20kkr-klassen med en duk för bra återgivning av bild och färger i mitt ljusa rum som går på mer än projektorn.
Men det är det värt då jag ändå fick riktigt bra ljud till "småpengar" jämfört med andra märken.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

wow 40 papp på högtalare. ja de förklarar varför världens ekonomi ligger i spillror när vi som privatpersoner investerar våra pengar på sånt här trams

lycka till med ditt köp, hoppas du kör de billigare paketen, de går att komma undan med bra ljud utan att behöva spendera mer än 10-15k...

10.000 totalt ger typ, 3500 kr att lägga på frontarna? Det blir inget grymt ljud med den budgeten.

40k på högtalare som lätt håller i 15 år är ju för övrigt ungefär vad det kostar att hålla sig med en vettig speldator under samma tidsperiod.

Permalänk
Medlem

Alltså du kommer aldrig få det rätta svaret. Det är dina öron. Även fast öronen på oss människor fungerar på samma sätt rent teoretiskt så fungerar det på helt annat sätt i praktiken. Som exempel jag tycker Hegel är nej tack efter att ha lyssnat på H1/2/300 i butik och folk säger på diverse forum det är det bästa. Samma sak med B&W DM serien jag tycker den är dålig medan B&W CM serien är flera gånger bättre vilket någon annan skulle skratta över. Samma sak om jag till exempel skulle referera till gitarr strängar i nylon. Jag tycker d'addario låter så där medan Savarez är kung.

Min poäng med mitt inlägg är att du måste åka och lyssna i butik.

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

hoppas du kör de billigare paketen, de går att komma undan med bra ljud utan att behöva spendera mer än 10-15k...

Antar att du syftar på stöldgods nu, det är väl kanske inte helt lämpligt på detta forum.

Eller så har du helt enkelt aldrig hört bra ljud. Det kommer nog med tiden.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Man får helt ok ljud för 20 k (5.1). Köper man beggat så kan man i alla fall komma upp ett snäpp på skalan. Måste ju även kolla hur man bor, ingen ide lägga ut på ett system som du inte kan använda fullt ut.

Ska man ha baslåda så gör SVS riktigt bra och prisvärda subbar.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

2 st http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/subwoofers/rubrik_8
subbar för 4400kr styck är ett fynd.
Kör själv dem och du hittar ingen annan sub i den prisklassen som spelar såpass bra till film, annars får du köpa begagnat.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Fast 2st känns väldigt onödigt om man nu inte sitter i en idrottshall Men då är ju alla andra tips ändå fel
Kör bara en själv och den har mer att leverera än den gör just nu, och ändå tycker jag att den är på snudd för ljudlig.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Fast 2st känns väldigt onödigt om man nu inte sitter i en idrottshall Men då är ju alla andra tips ändå fel
Kör bara en själv och den har mer att leverera än den gör just nu, och ändå tycker jag att den är på snudd för ljudlig.

Jo en räcker läge men man får gämnare effekter och framförallt lättare att justera in med 2 st , speciellt om man har problem med hur lågt man ska/vill dela frekvensen.

Jag delar mitt rakt av efter thx standarn 80hz o neråt tar subbarna , funkar bra i min setup.

Och med 2 st subbar behöver dem inte gå så hårt för att få bra stöd i filmen, mina står ställda på ca 15% på volymkontrollen på subben o endå sätter kallibrerings testet -1 db på subbarna

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Kan rekommendera Genelec, då jag själv kom över ett bättre begagnat system. Kolla Huuto.net eller findit, alternativt thomann för nya högtalare. Jag kör med Genelecs 1030 som tre frontar samt 1029 för de tre bakkanalerna, funkar suveränt. Mostvarande nya modeller i storleksordning torde vara 8040/8030, och de lär vara mycket bättre, men jag har inte tyckt det har varit värt pengarna att uppgradera. Hittade mitt set för 1500€, så jag får nog skatta mig lycklig. Lägg sedan 1000€ på en ordentlig sub och lika mycket på förstärkare och kablar (förstärkaren fungerar ju mest som DAC och switch i ett sådant system) och du har en mycket god start. Nästa steg efter det skulle jag börja se på akustiken i rummet.

Summa summarum: checka begagnat.marknaden innan du bestämmer dig.

Offtopic: bor själv i Vasa och sysslar en del med film. Sammanträffande

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Kan rekommendera Genelec, då jag själv kom över ett bättre begagnat system. Kolla Huuto.net eller findit, alternativt thomann för nya högtalare. Jag kör med Genelecs 1030 som tre frontar samt 1029 för de tre bakkanalerna, funkar suveränt. Mostvarande nya modeller i storleksordning torde vara 8040/8030, och de lär vara mycket bättre, men jag har inte tyckt det har varit värt pengarna att uppgradera. Hittade mitt set för 1500€, så jag får nog skatta mig lycklig. Lägg sedan 1000€ på en ordentlig sub och lika mycket på förstärkare och kablar (förstärkaren fungerar ju mest som DAC och switch i ett sådant system) och du har en mycket god start. Nästa steg efter det skulle jag börja se på akustiken i rummet.

Summa summarum: checka begagnat.marknaden innan du bestämmer dig.

Offtopic: bor själv i Vasa och sysslar en del med film. Sammanträffande

OT:
Skyller på att jag är trött. Men när du skrev att du själv sysslar med film och jag såg ditt namn så kan jag bara tänka mig en sorts film

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Haha, nä mest musikvideos och dylikt. Nicket har hängt med en stund

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

OT:
Skyller på att jag är trött. Men när du skrev att du själv sysslar med film och jag såg ditt namn så kan jag bara tänka mig en sorts film

Hahaha, tänkte precis samma sak.

Permalänk

Jag skulle vilja slänga in Elac som alternativ
http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=88

Du bör kunna få in 247 eller motsvarande i den budgeten. Själv håller jag på att spara ihop till 407:er Har märkt att gränsen för riktigt fint ljud går där för mig.

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Fast 2st känns väldigt onödigt om man nu inte sitter i en idrottshall Men då är ju alla andra tips ändå fel
Kör bara en själv och den har mer att leverera än den gör just nu, och ändå tycker jag att den är på snudd för ljudlig.

Absolut inte. Visst, det går att få en ensam sub att spela bra, men det kostar betydligt mer än 4000 i rumsanpassning.

Jag har 2st nu, skulle gärna ha 4, och det är betydlig mindre än idrottshall i storlek.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefanlindblom:

Men, en fråga till någon som är en riktig hemmabionörd:
Varför inte köpa vettiga studiomonitorer - som ju är till för att återge ett korrekt (även om detta innebär att man hör artefakter (engelska artifacts?)) ljud.

Om man pratar aktiva monitorer skulle man alltså bara behöva en D/A-omvandlare (hemmabioförstärkare, fast utan att använda förstärkardelen) som sedan skickar signalerna till varje högtalare, till dess egna inbyggda förstärkare. Givetvis finns passiva monitorer också.

T.ex. 4-5st Genelec, Yamaha, KRK, Adam osv, som satelliter, och sedan kompletteras med en studio/referensklassad subwoofer.

Går alldeles utmärkt att göra så, har en kompis som kör en 5.1 setup med aktiva Fostex-monitorer som han matar med pre-out från en effektsvag (och därmed billig) receiver. Fördelen är just att det blir väldigt mycket billigare att uppgradera receivern när det kommer nya digitala funktioner och format som behöver avkodas.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdurabo:

Jag skulle vilja slänga in Elac som alternativ
http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=88

Du bör kunna få in 247 eller motsvarande i den budgeten. Själv håller jag på att spara ihop till 407:er Har märkt att gränsen för riktigt fint ljud går där för mig.

Jag har byggt min anläggning runt ett par 207A, är mycket nöjd hittills. Har bara gott att säga om Elac.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

jag kan ge lite tips på elekronikfronten:

anthem mrx 300,500,700 är intressanta recievers, kanske inget för audiofilerna men ändå bra för priset ifall man är intresserad av automatisk rumskompensering(det är mer effektivt till att kompensera för undermåliga högtalare egentligen men detta låter inte lika bra). följer med seriös mätmick

emotiva gör en den prisvärda förstärkare, kan vara värt att kika in ifall man vill ha mycket kraft för pengarna, de har även en billig 7.1 prepro.

Permalänk
Medlem

Tillbaks!

Jag har inte jätte mycket erfarenhet av ljud ännu, sitter med två Jamo Studio 130 som jag mixat det ljud jag jobbat med hittils (Ljud till video) De är gamla, men har trevligt ljud.

Var in till butiken här i Vasa och mannen som jobbade där råkar ha exakt det set jag har funderat på hemma hos sig! Dessutom skulle de ta in MK sounds M7 till butiken denna månad och dessutom ha den kanon i taket som jag funderar på

Med andra ord får jag "testa" både ljud och bild före jag bestämmer något

Mannen i butiken hade haft nåt anant dyrt märke men s aatt ha nblev överaskad av MK audios kvalité på ljudet, enda han var aningen missnöjd med var basen fast han påstod den hade bra ljud men inte lika mörkt som andra... Men det upplever jag mer som smaksak.

Så här ser tankarna ut för tillfället. Max 5000€ kommer får lite rabatt på hela paketet...

Grandview Cyber 120" duk (266cm)
Optoma HD25-LV kanon (Mera ljus än icke LV versionen)
Marants 5007 ( Tror 5008 borde vara på G nu så isf den om den fås)
MK Audio M7 5.1 Surround sound.

http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=prod...
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=prod...
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=prod...
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=prod...

Kommer som sagt testa dessa ( allt utom förstärkaren ) På plats i butiken före jag besluter mig

Tack för alla svar hittils.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, måste du ha mycket ljus till projektorn?
Sparar ju annars några lappar på icke-lv. Speciellt eftersom du verkar köra en vit duk, så är där mindre krav på ljusnivå, mer ljus går som reflekteras, men för mycket ljus påverkar både svärta och vita.

Själv kör jag en ReAct 2 duk pga ljust rum för att få bättre vita/svärta och där ger mer ljus bättre resultat, men vit duk tillsammans med högt ljusflöde gör ju mer skada än nytta. Och jag kör ändå i low-läge tillsammans med en lite förminskad iris för bästa bild.

Tänk på att även om det kanske ser bra ut i butik, då du sa du kan testa allt, så brukar vettiga butiker försöka ha optimala förhållanden i allafall för det som visas, så kan det se skit ut hemma sen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Måste helt enkelt se hur det ser ut i butiken för att veta.

Är det en god ide att spendera 100€ mer på duken i stället för projektorn ?

Kommer ha endast 3-4 meter från kanon till duk i början... men det kommer ändra sen...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Fyndbörsenpaktet för 25K ser bra ut tycker jag, men det kan bli bättre. En uppgradering är två subwoofers för jämnare frekvensgång i rummet. xtz12.18 ICE är väl bättre än 12.16 och sen får du med rumsanalysprogram till detta:
http://www.fyndborsen.se/ljud/hogtalare/subwoofer/2x12.18-ice...

Resten av pengarna behöver gå till reciever och separat slutsteg för fronthögttalarna (om inte recievern är väldigt kraftig), kablage, burayspelare, bakre surroundhögtalare om du ska ha 7.1 mm.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag har spenderat mer på min duk faktiskt än projektorn. Och det är jag glad över.
Projektorer idag är ju riktigt jäkla prisvärda med tanke på vad man får, min förra kanon kostade kanske hälften av vad min nya kostade och den var extremt prisvärd för man man fick, och den körde jag på en gråmålad skiva (specialfärg för projektoryta) men ändå inte riktigt nöjd.

Ingen rättvis jämförelse nu när jag skaffade ny kanon så skaffade jag även duk, så svårt att säga hur bilden hade varit på den ytan.
Men fick skaffa en enklare vit duk enbart för 3D då min huvudduk polariserade ljuset så att det blir missfärgat genom 3D-glasögonen.
Och där ser man ju riktigt skillnaden mellan en vanlig vit duk och min högkontrastduk.

Så jag hade spenderat en del på duken, det är ju ändå den som kommer hantera bilden från kanonen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Jag har spenderat mer på min duk faktiskt än projektorn. Och det är jag glad över.
Projektorer idag är ju riktigt jäkla prisvärda med tanke på vad man får, min förra kanon kostade kanske hälften av vad min nya kostade och den var extremt prisvärd för man man fick, och den körde jag på en gråmålad skiva (specialfärg för projektoryta) men ändå inte riktigt nöjd.

Ingen rättvis jämförelse nu när jag skaffade ny kanon så skaffade jag även duk, så svårt att säga hur bilden hade varit på den ytan.
Men fick skaffa en enklare vit duk enbart för 3D då min huvudduk polariserade ljuset så att det blir missfärgat genom 3D-glasögonen.
Och där ser man ju riktigt skillnaden mellan en vanlig vit duk och min högkontrastduk.

Så jag hade spenderat en del på duken, det är ju ändå den som kommer hantera bilden från kanonen

Yes, kommer som sagt att se duken jag tänkt köpa före jag bestämmer mig

Om jag upplever det som okej så kanske jag kör på.

Det är trots allt det dramaturgiska och storyn jag är mest intresserad av.

Sen om några år då jag inte bor i lägenhet så blir det en byggd hemmabio, där utrymmet byggs för akustiken böjd screen med mera...

Så ha den åtanken att flaskhalsen nu är utrymmet. 1940 hus med tegelväggar.

Kanske kompenserar aningen i ljudväg att hänga stora gardiner men utöver det njae, inte bästa utrymmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Fast 2st känns väldigt onödigt om man nu inte sitter i en idrottshall Men då är ju alla andra tips ändå fel
Kör bara en själv och den har mer att leverera än den gör just nu, och ändå tycker jag att den är på snudd för ljudlig.

Nja idrottshall eller inte, två är bättre en en. Du kan ju koppla ur baselementet i dina stativ/golvhögtalare och se hur det låter

Permalänk
Skrivet av one-o:

Nja idrottshall eller inte, två är bättre en en. Du kan ju koppla ur baselementet i dina stativ/golvhögtalare och se hur det låter

Menar du inte "koppla ur ena baselementet" nu?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Xlex:

Tillbaks!

Jag har inte jätte mycket erfarenhet av ljud ännu, sitter med två Jamo Studio 130 som jag mixat det ljud jag jobbat med hittils (Ljud till video) De är gamla, men har trevligt ljud.

Var in till butiken här i Vasa och mannen som jobbade där råkar ha exakt det set jag har funderat på hemma hos sig! Dessutom skulle de ta in MK sounds M7 till butiken denna månad och dessutom ha den kanon i taket som jag funderar på

Med andra ord får jag "testa" både ljud och bild före jag bestämmer något

Mannen i butiken hade haft nåt anant dyrt märke men s aatt ha nblev överaskad av MK audios kvalité på ljudet, enda han var aningen missnöjd med var basen fast han påstod den hade bra ljud men inte lika mörkt som andra... Men det upplever jag mer som smaksak.

Så här ser tankarna ut för tillfället. Max 5000€ kommer får lite rabatt på hela paketet...

Grandview Cyber 120" duk (266cm)
Optoma HD25-LV kanon (Mera ljus än icke LV versionen)
Marants 5007 ( Tror 5008 borde vara på G nu så isf den om den fås)
MK Audio M7 5.1 Surround sound.

http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=prod...
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=prod...
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=prod...
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=prod...

Kommer som sagt testa dessa ( allt utom förstärkaren ) På plats i butiken före jag besluter mig

Tack för alla svar hittils.

Jag skulle skippa LV versionen. Kolla på mätningar och tester så förstår du nog varför. Kommer inte ihåg vart jag såg testet (ska ta reda på det).
Finns en svart variant på Hd25, heter inte hd25 utan något fyrsiffrigt. Den ska tydligen vara bäst, sen är inte den vanliga hd25 så dålig den heller

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja rekommendera Klipschs högtalare. Stort fan av deras ljud. Även Focal är värda att titta på.