Google Sverige-lanserar nya Nexus 7 den 4 oktober

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Lär er lansera Google...

Hypen har både kommit, gått och lagt sig för länge sedan.
Nu finns det nya produkter från andra tillverkare annonserade, kolla lite på Apple

Apple har självklart presenterat an ny surfplatta likt Google?
Det var väl två telefoner va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Apple har självklart presenterat an ny surfplatta likt Google?
Det var väl två telefoner va?

Syftade på att Apple faktiskt kan lansera produkter på ett vettigt sätt:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Finns det endast tre varianter av denna(16GB+wifi, 32GB+wifi och 32GB+wifi+4g)? Dvs ingen variant med mer än wifi-stöd som lanseras innan jul?

Permalänk
Medlem

Asså jag är riktigt sugen på en surfplatta. Nu har jag ju dock en S4, och då känns det inte riktigt rätt att köpa en 7-8"-tablet pga den minimala skillnaden i skärmstorlek... Så tror nog att det får bli en 9-11"-platta för min del när det blir dags!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Syftade på att Apple faktiskt kan lansera produkter på ett vettigt sätt:)

Var glad att Asus säljer den här. Skulle de skicka alla till Google skulle det inte bli något.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Syftade på att Apple faktiskt kan lansera produkter på ett vettigt sätt:)

Saken är att Apple SLÄPPER otroligt lite saker.
Så dom Hyppar sönder dom och alla köper dom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att köpa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeltaniC:

köpte min vid release veckan i USA. mycket nöjd och till rätt pris med. Hade inte köpt för 2 299. 600:- mer för samma produkt är vansinnigt.

Du vet att vi har 25% moms i Sverige?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Saken är att Apple SLÄPPER otroligt lite saker.
Så dom Hyppar sönder dom och alla köper dom.

Då har dem lyckats:)

Det släpps inte så många nexusenheter heller:)

Andra företag måste lära sig att skeppa ut produkterna innan hypen lagt sig, så enkelt är det. Om det betyder att dem skjuter upp (pappers)lanseringsdagen, so be it.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Först tyckte jag att 7" verkade för litet, men när jag väl fick prova det så kändes ändå helt okej lätt vikt framför allt.
Så detta får nog bli nästan inköp.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
99:e percentilen

Åmme Macke, asså jag ger dig 20 000, bara du filmar allt! Macke! Det enda jag ber dig om är att FILMA ALLT.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Åmme Macke, asså jag ger dig 20 000, bara du filmar allt! Macke! Det enda jag ber dig om är att FILMA ALLT.

Mm

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tittade på den i usa förra veckan, riktigt sugen men kunde inte riktigt motivera köp eftersom den gamla har räckt för allt jag gjort hitills.

Appropå 7" klarade en 3 veckors roadtripp i usa med gamla nexusen som enda dator. Använde den för kartor, leta information bankärenden, hålla kontakt med familj osv.

Laddade den med solcellsladdare när jag var på ställen utan el vilket jag inte kunnat göra med datorn inom rimlig tid.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Då har dem lyckats:)

Det släpps inte så många nexusenheter heller:)

Andra företag måste lära sig att skeppa ut produkterna innan hypen lagt sig, så enkelt är det. Om det betyder att dem skjuter upp (pappers)lanseringsdagen, so be it.

I just Googles fall tror jag mest beror på att de inte bryr sig så mycket. För dem är ju nexus-modellerna lite av en bisyssla, något att visa upp sitt OS på. Inte för att sälja massvis med enheter och dra in stora pengar (marginalerna för nya N7:an lär ju inte vara de högsta).

Men annars håller jag verkligen med dig!

Permalänk
Medlem

Det var på tiden att den kom till Sverige!

Förhandsbokade den nyss från komplett!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=793364#extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Då har dem lyckats:)

Det släpps inte så många nexusenheter heller:)

Andra företag måste lära sig att skeppa ut produkterna innan hypen lagt sig, så enkelt är det. Om det betyder att dem skjuter upp (pappers)lanseringsdagen, so be it.

iPhone 5S
Lanseringsevent: 2013-09-10
Släppdatum i USA: 2013-09-20 - 10 dagar efter lanseringseventet
Släppdatum i Sverige: December - minst 82 dagar efter lanseringseventet

Nexus 7
Lanseringsevent: 2013-07-24
Släppdatum i USA: 2013-07-26 - 2 dagar efter lanseringseventet
Släppdatum i Sverige: 2013-10-04 - 72 dagar efter lanseringseventet

Exakt vad är det dom ska lära sig?

Det är så fånigt att du låtsats att du var en potentiell köpare av Nexus 7 men väljer att avstå pga. att hypen lagt sig när alla förstår direkt att sannolikheten att du köper något annat än Apples surfplatta är lika med noll.
Och även om jag skulle ha fel, vilket jag inte har, hur vettigt är det att köpa produkter baserat på hype?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kunzite:

Önskar att de hade kunnat ta bort den fula tjocka kanten runt skärmen. Alldeles onödigt stor med tanke på att det bara är 7" skärm.

Som platt-veteran måste jag säga att själv tycker jag kanten är bra och gör plattan lättare att hålla på det sättet jag brukar hålla plattor.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

iPhone 5S
Lanseringsevent: 2013-09-10
Släppdatum i USA: 2013-09-20 - 10 dagar efter lanseringseventet
Släppdatum i Sverige: December - minst 82 dagar efter lanseringseventet

Nexus 7
Lanseringsevent: 2013-07-24
Släppdatum i USA: 2013-07-26 - 2 dagar efter lanseringseventet
Släppdatum i Sverige: 2013-10-04 - 72 dagar efter lanseringseventet

Exakt vad är det dom ska lära sig?

Det är så fånigt att du låtsats att du var en potentiell köpare av Nexus 7 men väljer att avstå pga. att hypen lagt sig när alla förstår direkt att sannolikheten att du köper något annat än Apples surfplatta är lika med noll.
Och även om jag skulle ha fel, vilket jag inte har, hur vettigt är det att köpa produkter baserat på hype?

Nej, jag skulle inte köpa en Nexus 7 ändå, den är för liten för mig.
Apple är riktigt duktiga på en sak, försäljning och marknadsföring. Vad man tycker om deras produkter är inte särskilt relevant (jag äger t ex endast en fruktprodukt, en Ipad)

Du måste erkänna att hypen som Apple skapar lyckas dem också bibehålla till din svenska releasen, oavsett vad datumen säger.

"Perception is reality" eller vad man nu säger.

Jag som teknikintresserad kan vara rationell men det viktiga är en de 1% (obs, rectrum derived) på SweC, den breda massan köper inte saker på dess teknika specs, de köper saker pga marknadsföring.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Har förra Nexus 7an men det är ett givet köp. Dock måste man vänta till Julhandeln då man vill ha en 4G variant... Men denna kommer installeras i bilen.
Den gamla får ungarna

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Nexus är fortfarande inte Googles produkt utan i detta fall Asus. Så det är inte Google som tjänar pengar eller säljer den, utan här är det Asus som distribuerar och marknadsför sin egen produkt och det går bra.

Nexus väntar man inte på om man inte behöver Nexus. Samsung och HTC verkar inte gråta för det, och släpper i staterna "Google Edition" för de som vill ha så nära AOSP som möjligt. Ska du ha iOS måste du köpa Apple.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mfm:

Du vet att vi har 25% moms i Sverige?

Skrivet av CeltaniC:

köpte min vid release veckan i USA. mycket nöjd och till rätt pris med. Hade inte köpt för 2 299. 600:- mer för samma produkt är vansinnigt.

Momsen är ju 25% på det ursprungliga priset. Så om vi tar 2299*0,8, så får vi fram vad den kostar utan moms. 1839kr kostar enheten utan svensk moms, vilket tyvärr är dyrare än vad den kostar i USA där man har ingen eller väldigt låg moms. I USA kostar den 229$ vilket blir 1492kr, skulle vara intressant att höra Asus motivering till ett 347kr högre pris i Sverige flera månader efter amerikansk release, nu borde ju dessutom marginalerna vara högre än vid lanseringen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Momsen är ju 25% på det ursprungliga priset. Så om vi tar 2299*0,8, så får vi fram vad den kostar utan moms. 1839kr kostar enheten utan svensk moms, vilket tyvärr är dyrare än vad den kostar i USA där man har ingen eller väldigt låg moms. I USA kostar den 229$ vilket blir 1492kr, skulle vara intressant att höra Asus motivering till ett 347kr högre pris i Sverige flera månader efter amerikansk release, nu borde ju dessutom marginalerna vara högre än vid lanseringen.

20% dyrare samt fördröjd. Är det inte underbart att leva i Sverige? Annars kan man ju mer fundera på Tyskland som den kostar 230€~2000sek. Skillnaden mellan våra länder är ingen i princip...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

iPhone 5S
Lanseringsevent: 2013-09-10
Släppdatum i USA: 2013-09-20 - 10 dagar efter lanseringseventet
Släppdatum i Sverige: December - minst 82 dagar efter lanseringseventet

Nexus 7
Lanseringsevent: 2013-07-24
Släppdatum i USA: 2013-07-26 - 2 dagar efter lanseringseventet
Släppdatum i Sverige: 2013-10-04 - 72 dagar efter lanseringseventet

Exakt vad är det dom ska lära sig?

Det är så fånigt att du låtsats att du var en potentiell köpare av Nexus 7 men väljer att avstå pga. att hypen lagt sig när alla förstår direkt att sannolikheten att du köper något annat än Apples surfplatta är lika med noll.
Och även om jag skulle ha fel, vilket jag inte har, hur vettigt är det att köpa produkter baserat på hype?

Det är fortfarande inte bekräftat att släppdatumet i Sverige är vid december. Trots det, vore det första gången den nordiska marknaden blir tvungen att vänta så pass länge. Det är egentligen ganska lönnlöst att diskutera kring något som Apple alltid varit överlägsna inom. De vet definitivt hur och när man lanserar produkter.

Permalänk
Avstängd

Lanseringen är alldeles försen. Produkten börjar kännas förlegad.
1.5 GHz, nu finns 2.2 GHz.
32-bit, nu finns 64-bit.
2 GB RAM, nu finns 3 GB RAM.

Dessutom är produkten för tung.

Sen är den 7" men är egentligen större med de breda skärmkanterna.
Phablets som inte har några skärmkanter kanske är lite mindre och man får bara 6" kanske, men och andra sidan så blir enheten väsentligt mindre, inte bara 1" mindre, eftersom man inte har några stora kanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Lanseringen är alldeles försen. Produkten börjar kännas förlegad.

Haha, men köp en Note 3 eller iPhone 5S då om du nu måste.

Jasså, de finns inte att köpa ännu? De kommer kännas förlegade vid releasen då...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Lanseringen är alldeles försen. Produkten börjar kännas förlegad.
1.5 GHz, nu finns 2.2 GHz.
32-bit, nu finns 64-bit.
2 GB RAM, nu finns 3 GB RAM.

Dessutom är produkten för tung.

Sen är den 7" men är egentligen större med de breda skärmkanterna.
Phablets som inte har några skärmkanter kanske är lite mindre och man får bara 6" kanske, men och andra sidan så blir enheten väsentligt mindre, inte bara 1" mindre, eftersom man inte har några stora kanter.

Qualcomm har ingen 64-bit och Nexus 7 har aldrig senaste high-end-chippen. Det är däremot Krait 300 och Adreno 320 som är det senaste om vi bortser från Snapdragon 800 med Adreno 330 och Krait 400 som inte hade kommit ut i några enheter i somras. Sen är det inte meningen att den ska vara snabbare än Note 3 t ex. Vill någon göra en Google Edition 6"-telefon får de väl göra det. Google utesluter nog inte det om leverantören lägger ner jobb för att det ska vara möjligt. Känns inte som det har något att göra med 7-10" surfplattor. Nästa Nexus-telefon som säkerligen ha starkare och hetare SoC. Fast vad spelar det för roll? Det är fortfarande en enhet som kommer kosta mindre än Nexus 5 eller Galaxy Note 3.

Apple har för övrigt inga surfplattor med 64-bit i dagläget.

Permalänk
Medlem

Efter att sett den för så länge sen och att den varit släppt så länge i USA har jag tappat hype´n lite :/

När man kan få en 16Gb wifi för under 2k så kan jag tänka mig att plocka upp en

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Lanseringen är alldeles försen. Produkten börjar kännas förlegad.
1.5 GHz, nu finns 2.2 GHz.
32-bit, nu finns 64-bit.
2 GB RAM, nu finns 3 GB RAM.

Tror du verkligen att de kunde stoppat in elektronik i det absoluta toppskiktet (64-bit finns knappt inte på marknaden än) för de priserna som Nexus 7 kostar?

Permalänk

Så den kommer ut den 4 oktober OCH den 17 september? Bestäm er ffs!

Permalänk

kan man ringa med den dvs ha ett vanligt sim i den?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®