Permalänk

Bredband 2, långsamt och problematisk

Hej alla,

Jag har varit kund hos Bredband 2 men har den senaste tiden (4 månader) upplevt att hastigheten på internet går upp och ner. Ibland är det väldigt segt och ibland ok. Nu har jag tröttnat på de och vill prova någon annan leverantör.

Vilka andra skulle ni rekommendera? Jag måste välja mellan Bahnhof och Tele2.
Så var föreslår ni? Och har ni först och främst också upplevt att Bredband 2 har blivit långsam?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej alla,

Jag har varit kund hos Bredband 2 men har den senaste tiden (4 månader) upplevt att hastigheten på internet går upp och ner. Ibland är det väldigt segt och ibland ok. Nu har jag tröttnat på de och vill prova någon annan leverantör.

Vilka andra skulle ni rekommendera? Jag måste välja mellan Bahnhof och Tele2.
Så var föreslår ni? Och har ni först och främst också upplevt att Bredband 2 har blivit långsam?

Tack

Stopp och belägg. Att agera som du är som att köpa ny bil bara för att den inte startar.
Har du felsökt någonting över huvud taget?

Är det fiber eller ADSL du har?
Har du testat koppla datorn direkt i modemet/fiberuttaget och koppla bort och stänga av alla switchar, routrar etc.?

Vad har du för router?
Har du en D-Link, Netgear eller andra billiga konsumentroutrar kan det mycket väl vara din router som krånglar.

Har du pratat med BB2 om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Stopp och belägg. Att agera som du är som att köpa ny bil bara för att den inte startar.
Har du felsökt någonting över huvud taget?

Är det fiber eller ADSL du har?
Har du testat koppla datorn direkt i modemet/fiberuttaget och koppla bort och stänga av alla switchar, routrar etc.?

Vad har du för router?
Har du en D-Link, Netgear eller andra billiga konsumentroutrar kan det mycket väl vara din router som krånglar.

Har du pratat med BB2 om det?

Instämmer, det kan ju vara något som påverkar alla internet leverantörer i ditt område. OM du har fiber så kanske felet/överbelastningen är i det stadsnät som levererar till dig.

Trist och byta och ha samma problem.

Alternativet är att knacka på hos grannarna och fråga hur det fungerar för dem, vilken Internet leverantör de har osv.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Instämmer, det kan ju vara något som påverkar alla internet leverantörer i ditt område. OM du har fiber så kanske felet/överbelastningen är i det stadsnät som levererar till dig.

Trist och byta och ha samma problem.

Alternativet är att knacka på hos grannarna och fråga hur det fungerar för dem, vilken Internet leverantör de har osv.

I 99% av alla de fall där man upplever långsam förbindelse så är det fel på ens egna prylar. ISPn som håller i stadsnäten har oftast så mycket backbone att det räcker och blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej alla,

Jag har varit kund hos Bredband 2 men har den senaste tiden (4 månader) upplevt att hastigheten på internet går upp och ner. Ibland är det väldigt segt och ibland ok. Nu har jag tröttnat på de och vill prova någon annan leverantör.

Vilka andra skulle ni rekommendera? Jag måste välja mellan Bahnhof och Tele2.
Så var föreslår ni? Och har ni först och främst också upplevt att Bredband 2 har blivit långsam?

Tack

Steg 1: Kör direkt i uttaget om du har router, testa annan dator osv.
Steg 2 (om inte 1 hjälper): Ring Bredband2.
Steg 3 (om inte 1 eller 2 hjälper): Byt ISP.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Om det handlar om fiber är information om vilket stadsnät du har minst lika viktigt. Mer information gör det lättare att hjälpa till, som vanligt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

I Bredband2's fall är det 99.9% problem på grund av deras egna hårdvara och nätverk, i alla fall av min erfarenhet. Jag hade tidigare Ownit som leverantör i ungefär 2 år, under denna tid hade jag inte ett enda problem. Sedan min BRF bytte till Bredband2 har jag haft läskigt mycket problem. Händer ungefär 1-2 gånger per månad att jag är helt utan bredband i 1-2 dagar. Detta har alla gånger varit på grund av att "det är problem i ditt område och kunder inte tilldelas IP".

Hursomhelst Ownit kan jag rekommendera alternativt har jag hört gott om Bahnhof. I mitt tycke är allt bättre än Bredband2.

Visa signatur

Desktop: Win7 @ CPU: AMD X4 640 @ 3.5GHz RAM: 16GB DDR3
Server: ESXi @ CPU: AMD FX8120 @ 3.8GHz RAM: 32GB DDR3
Laptop: Lenovo G500 Win8 @ CPU: Intel i5 2.6GHz RAM: 8GB DDR3
NAS: Synology DS211j HDD: 2 x 2TB RAID1
Webb: http://www.ciph.se/

Permalänk

Jag har varit i kontakt med dem och de säger att de kollar upp det och kommer att skicka SMS så fort det är klart.
Jag har paket förlust men pingen är stabil på 37. Nu på morgonen fungerar det återigen ok men fram mot eftermiddag och kvällen så sänks hastigheten med 8-9 Mbits och då står jag bara med 1 Mbit. Dessutom tar det en evighet under dessa timmar att surga eller kolla på Youtube videos. Jag sitter med fiber stadsnät(Malmö) just nu och hoppas givetvis på att det löser sig. Jag är lite rädd att byta till annan leverantör då problemet kan ligga hos fibern(stadsnät) och inte hos leverantör.

PS

Har paket förlust uppemot 15% under dessa timmar då belastningen är som störst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag har varit i kontakt med dem och de säger att de kollar upp det och kommer att skicka SMS så fort det är klart.
Jag har paket förlust men pingen är stabil på 37. Nu på morgonen fungerar det återigen ok men fram mot eftermiddag och kvällen så sänks hastigheten med 8-9 Mbits och då står jag bara med 1 Mbit. Dessutom tar det en evighet under dessa timmar att surga eller kolla på Youtube videos. Jag sitter med fiber stadsnät(Malmö) just nu och hoppas givetvis på att det löser sig. Jag är lite rädd att byta till annan leverantör då problemet kan ligga hos fibern(stadsnät) och inte hos leverantör.

PS

Har paket förlust uppemot 15% under dessa timmar då belastningen är som störst.

De har problem just nu i Malmö MBK vad jag vet. Senaste veckan har jag från haft 255Mbit/s till 1-5Mbit/s. Det är något i Malmö Stadsnät / MKBnet.

Jag ringde i torsdags om detta och problemet försvinner ibland helt men skall nog ringa idag igen. Kolla på deras facebook "Bredband2 mötesplats" så ser du att andra har liknande problem i Malmö MKB.

Denna morgon på min 250/100 lina.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Ok tack för svaret Commander, då får vi hålla tummarna så länge.

Permalänk
Medlem

Har själv MKB's nät och har samma problem med Bredband2, har en 100/100 tjänst men får ner till 1mbit i download större delen av dagen. Dock är oftast uploaden inte påverkad alls.
Har fått samma besked som Commander men är tveksam till det eftersom många BB2 kunder i hela landet verkar ha samma problem.
Har själv kört ett par random traceroute och resultatet ger en ping topp på första hoppet efter gatewayn (ip 10.40.8.2).
För mig verkar det som det är deras egen utrustning som felar, dock är det hopplöst att prata med deras kundtjänst eftersom den verkar mest vara bemannad av personer som sitter och läser direkt ur en manual vad dom skall säga.

Permalänk

Har varit i kontakt med MKB nät och har fått besked om att problemet ligger hos de.
Jag frågade om det kan vara hårdvara fel hos mig eller om jag måste kontakta leverantören och då sa supporten nej. De jobbar för fullt med att lösa problemet, vilket de trodde var löst i fredags.
Bra att man kan utesluta olika teorier och lokalisera problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

De har problem just nu i Malmö MBK vad jag vet. Senaste veckan har jag från haft 255Mbit/s till 1-5Mbit/s. Det är något i Malmö Stadsnät / MKBnet.

Jag ringde i torsdags om detta och problemet försvinner ibland helt men skall nog ringa idag igen. Kolla på deras facebook "Bredband2 mötesplats" så ser du att andra har liknande problem i Malmö MKB.

Denna morgon på min 250/100 lina.
http://www.speedtest.net/result/2969787794.png

Skrivet av Flexiblus:

Har varit i kontakt med MKB nät och har fått besked om att problemet ligger hos de.
Jag frågade om det kan vara hårdvara fel hos mig eller om jag måste kontakta leverantören och då sa supporten nej. De jobbar för fullt med att lösa problemet, vilket de trodde var löst i fredags.
Bra att man kan utesluta olika teorier och lokalisera problemet.

Blev uppringd av MKB igår eftersom jag skickat mail till dom angående detta problemet.
Dom bekräftade att problemet ligger i det nya nätet på en av deras switchar/routers och att det troligen är ett mjukvarufel, felet drabbar således inte alla utan är lite beroende på var man bor och ev vilken isp man har.
Dom skall även ha fixat det temporärt medans leverantören ordnar ny mjukvara till den felande utrustningen.

Permalänk

Det har funkat bra senaste dygnet i alla fall. Ganska stabilt just nu.