Permalänk

Ikeas vitvaror

Tråd om annan hårdvara

Jo, jag skall köpa mig en bostadsrätt där köket behöver nya vitvaror, utom kyl/frys och jag vill gärna försöka spara en slant och har då tittat på Ikeas sortiment av vitvaror, det jag skall köpa är en inbyggnadshäll, en inbyggnadsugn och en spisfläkt.

Därför undrar jag om det finns någon här på Sweclockers som har erfarenhet av Ikeas vitvaror.

Permalänk
Medlem

Ikea har inte tidigare gjort vitvaror själva, utan det är mest anpassat för att se bra ut med deras kök.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig om att det är Whirlpool som gör deras vitvaror så kvalitén är det nog inga problem med.

Permalänk
Medlem

Har även hört electrolux tror jag.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Ja, det är vad jag hört också, att det främst är Whirlpool som sköter tillverkningen åt Ikea, men då är frågan hur mycket man tummat på kvaliteten för att få till priset, även om det inte är särdeles stor skillnad i pris mellan just dessa två.

Permalänk
Inaktiv

Personligen så hade jag skippat ikea och gå till en butik som har ett större utbud, allt för att du ska få så bra som möjligt, så att det passar dig.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte heller tagit något från Ikea, speciellt inte om det inte rör sig om ett helt kök där du eventuellt skulle kunna få någon större rabatt på vitvarorna.

Permalänk
Medlem

Köpte spisfläkt på IKEA, Luftig-nånting och det var en rebrandad Whirlpool. Kostade 60-70% av Whirlpoolfläkten och funkar helt ok.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Morsan och farsan har kök och vitvaror från Ikea och vill minnas att kyl/frys var Electrolux. I övrigt så håller Ikeas kök hög kvalitet, farsan har varit snickare i 30år och monterat massvis med kök och han var väldigt nöjd med Ikeas grejor och då har han monterat dyra kök från Kvänum-kök, Marbodal, Vedum-kök mfl.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Har micro, induktionhäll och ugn, allt utom micron är kanon,

Permalänk

Hmm, det blir väl att åka och titta först och sen jämföra med de vanliga märkena.

Permalänk
Medlem

Har ugn, induktionshäll, mikro och fläkt från IKEA. Det enda som är av lite tveksam kvalitet är fläkten. Den låter lite skramligt tycker jag. Jag valde IKEA's vitvaror dels för att de ger fem års garanti och för att det ger ett enhetligt utseende. Priserna kändes helt okej också. Sedan var det en ren bonus jag trillade över 40 000:- när jag köpte mitt kök så jag fick ett presentkort på 4000kr. Köpte mitt kök förra året när IKEA erbjöd 1000kr per 10 000kr man köpte kök för.

Permalänk
Skrivet av Mafnus:

Har ugn, induktionshäll, mikro och fläkt från IKEA. Det enda som är av lite tveksam kvalitet är fläkten. Den låter lite skramligt tycker jag. Jag valde IKEA's vitvaror dels för att de ger fem års garanti och för att det ger ett enhetligt utseende. Priserna kändes helt okej också. Sedan var det en ren bonus jag trillade över 40 000:- när jag köpte mitt kök så jag fick ett presentkort på 4000kr. Köpte mitt kök förra året när IKEA erbjöd 1000kr per 10 000kr man köpte kök för.

Jag har hört att fläkten i induktionshällen låter rätt mycket, gör din det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Jag har hört att fläkten i induktionshällen låter rätt mycket, gör din det?

Nej min låter inte nämnvärt mycket. Absolut inget som stör.

Permalänk
Skrivet av Mafnus:

Nej min låter inte nämnvärt mycket. Absolut inget som stör.

Köpte du även köksbänk från Ikea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Köpte du även köksbänk från Ikea?

Japp. Köpte komplett kök från IKEA. Stommar, luckor, bänkskiva, vitvaror etc.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen byggt ett Ikea-kök(1 månad sen) och kör en raffinerad ugn och en folklig induktionshäll. Jag är ruggigt nöjd med båda två. Båda har en rejäl kvalitetskänsla tycker jag. Hällen blir varm lika snabbt som mina föräldrars Samsunghäll som kostar mycket mer. Det finns inget jag kan klaga på om vitvarorna. Riktigt prisvärda!

Det enda som är lite tveksamt är köksfläkten "Utdrag". Jag kör den som kolfilterfläkt, och den gör ett riktigt bra jobb att få bort os. En extrem skillnad mot att inte ha fläkt, vilket jag inte hade innan. Dock kan den skramla en del ibland, så man får putta till den lite så att den hamnar i ett läge där den inte skramlar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell