Windows 8.1 känner inte av min hårddisk

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 känner inte av min hårddisk

Hej, installerade precis windows 8.1 preview men det känner inte av min andra lagringsdisk som jag inte installerat operativsystemet på, den visas inte om jag går in i dator och kollar på enheter där men om jag går in i dator-hantering så ser jag den där samt att den visar sig i bios. Jag borde väl inte behöva formatera den? Vore trist att förlora 1tb media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Hej, installerade precis windows 8.1 preview men det känner inte av min andra lagringsdisk som jag inte installerat operativsystemet på, den visas inte om jag går in i dator och kollar på enheter där men om jag går in i dator-hantering så ser jag den där samt att den visar sig i bios. Jag borde väl inte behöva formatera den? Vore trist att förlora 1tb media.

Du kan kika i Diskhanteraren.
Kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Datorhantering > Lagring > Diskhantering.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Du behöver kanske bara ange en ny enhetsbeteckning för hårddisken, gör som freddyfresh skriver öppna Diskhantering läs sedan på denna sida om hur man anger en ny enhetsbeteckning http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/change-add-o...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Skall kika på detta nät jag kommer hem men misstänker annars att det är moderkorts drivrutiner eftersom jag inte kunde installera alla, är tvungen att uppdatera bios om jag ska installera en floppy och sata driver. Men den märks ändå i diskhantering så det borde ju vara något i Windows...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Skall kika på detta nät jag kommer hem men misstänker annars att det är moderkorts drivrutiner eftersom jag inte kunde installera alla, är tvungen att uppdatera bios om jag ska installera en floppy och sata driver. Men den märks ändå i diskhantering så det borde ju vara något i Windows...

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har Windows 8.1 så passar nog denna guide bättre http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

Edit: Jag misstänker att du har valt fel version av SATA drivrutin om du måste ha floppy, ibland finns det 2 versioner av SATA drivrutinen och då skall du bara välja den som inte behöver floppy för installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du har Windows 8.1 så passar nog denna guide bättre http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

Edit: Jag misstänker att du har valt fel version av SATA drivrutin om du måste ha floppy, ibland finns det 2 versioner av SATA drivrutinen och då skall du bara välja den som inte behöver floppy för installationen.

Funkar inte att köra filen, måste uppdatera bios och har inte gjort det ännu

Permalänk
Medlem

Hemma nu och det räckte med att ändra enhetsbeteckning! Stort tack till janee!

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du behöver kanske bara ange en ny enhetsbeteckning för hårddisken, gör som freddyfresh skriver öppna Diskhantering läs sedan på denna sida om hur man anger en ny enhetsbeteckning http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/change-add-o...

Har ett nytt liknande problem :/ Nu har jag kört 8.1 - Linux Mint och nu Windows 7 där jag inte kan känna igen hårddisken ;D Och kan inte ändra namnbeteckning eftersom Primary partition är System reserved. Måste jag in i Windows installern och ta bort system reserved därifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Har ett nytt liknande problem :/ Nu har jag kört 8.1 - Linux Mint och nu Windows 7 där jag inte kan känna igen hårddisken ;D Och kan inte ändra namnbeteckning eftersom Primary partition är System reserved. Måste jag in i Windows installern och ta bort system reserved därifrån?

Om du hade flera hårddiskar inkopplad vid den senaste installationen så kan boot filer för Windows 7 ligga på fel hårddisk och om du raderar System Reserv så finns det risk att du inte kan boota C: med Windows 7.

Det vore bra om du kunde länka en bild som visar hårddiskarna i Diskhantering så blir det lättare att hjälpa dig, du kan läsa detta inlägg så förstår du bättre vad jag menar #13544988

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du hade flera hårddiskar inkopplad vid den senaste installationen så kan boot filer för Windows 7 ligga på fel hårddisk och om du raderar System Reserv så finns det risk att du inte kan boota C: med Windows 7.

Det vore bra om du kunde länka en bild som visar hårddiskarna i Diskhantering så blir det lättare att hjälpa dig, du kan läsa detta inlägg så förstår du bättre vad jag menar #13544988

http://imgur.com/HvuwBMT

Permalänk
Medlem

Ja som du ser så ligger System Reserved på fel hårddisk och då kan du lösa problemet genom att koppla bort SATA kabeln till den stora hårddisken och sedan gör en ny installation på den lilla hårddisken, välj Custom (advanced) och Drive options (advanced) vid installationen och ta bort (Delete) C: partitionen, därefter kan du installera Windows direkt på Unallocated utrymmet utan att formatera eftersom installationen skapar och formaterar partitioner helt automatsikt när du klickar på Next.

När installationen är helt klar kopplar du SATA kabeln till din stora hårddisk, gå sedan in i Diskhantering ta bort (Delete) partitionen System Reserved D:, testa sedan att ange en ny enhetsbeteckning för partitionen som är kvar på den stora hårddisken, om detta fungerar så behöver du inte göra något med Unallocated utrymmet på den stora hårddisken eftersom det blir bara 244MB stort.

EDIT: Kontrollera att din lilla hårddisk är först i bootordningen i BIOS direkt efter du har kopplat in SATA kabeln till den stora hårddisken.

EDIT 2: Och jag ser att din stora hårddisk är helt tom och då kan du ta bort (Delete) alla partitioner på denna hårddisk och skapa en helt ny partition för hela hårddisken i Diskhantering, i denna tråd ser du hur man skapar en ny partition http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Visa signatur

janee