Permalänk

haha menar du inte 3 år kvar erik xD

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Jag kan lova dig att en söndertrimmad gammal Volvo är det roligaste man kan ha med nytaget körtkort:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny91:

Jag kan lova dig att en söndertrimmad gammal Volvo är det roligaste man kan ha med nytaget körtkort:D

Ingen vill bli sedd som Volvoraggare...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Ingen vill bli sedd som Volvoraggare...

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar väl ingen roll hur man blir sedd bara man har kul och en riktig sluskraggare har för det mesta riktigt kul:D

Permalänk
Medlem

köp en bil för max 10 tusen. för du kommer köra sönder bilen om du är något bilintresserad. och när du har blivit lite äldre och mer "mogen" så köper du den bilen du vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av krejsi:

köp en bil för max 10 tusen. för du kommer köra sönder bilen om du är något bilintresserad. och när du har blivit lite äldre och mer "mogen" så köper du den bilen du vill ha

Är det dessa bilentusiaster som ylar runt med sina rosthögar mitt i natten? Förstår inte varför man som ung inte "skall" köpa en helt duglig bil, de flesta kör ändå helt förnuftigt.

50.000kr är dock en ganska liten budget om man vill ha något snyggar som en större Audi/BMW eller Mercedes men ändå inte något så gammalt. Helt dugliga vanliga mindre bilar får man men de är inte precis snygga eller har samma kvalitet.

Permalänk
Medlem

Köp en golf 2a och gör i ordning!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av krejsi:

köp en bil för max 10 tusen. för du kommer köra sönder bilen om du är något bilintresserad. och när du har blivit lite äldre och mer "mogen" så köper du den bilen du vill ha

Hmmm, kanske sanning med modifikation?

Min första bil var ironiskt* nog en Porsche 944 S2.
Har kört den sedan dagen jag blev 18, och nu 7 år senare funkar den bättre än någonsin.

* Ironiskt med tanke på denna scenen: http://www.youtube.com/watch?v=ICnPmpeQVCA

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

WORD på det. Har själv en golf 2a och det lätt den trevligaste bilen jag har kört, av de bilar jag kört så är det nog bara en som klår den och det är pappas caddy från 2011

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 REV 3.1 | intel core i5 2500K | Corsair Vengance 8GB | ASUS Radeon HD 6970 OC | Corsair CS800 | Samsung 1TB 7200rpm |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Andreas16:

WORD på det. Har själv en golf 2a och det lätt den trevligaste bilen jag har kört, av de bilar jag kört så är det nog bara en som klår den och det är pappas caddy från 2011

Ehrm... Resterande bilar du kört är diverse Volvo då, eller?

Vill man ha kul billigt är Peugeot 205 GTI löjligt billiga. I inköp, alltså. Vill man köpa en billig första bil med förnuft är det nog en gammal Toyota eller liknande. Eller så kan man mötas någonstans i gränslandet mellan roligt och semiförnuftigt med en typ Swift GTI Mk 1. Lite svårare att få tag på, men full patte överallt på under 0.5 liter milen var ganska underhållande.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Jonny91:

Jag kan lova dig att en söndertrimmad gammal Volvo är det roligaste man kan ha med nytaget körtkort:D

Bland det farligaste du kan ha också, både för dig själv och framförallt för alla andra. Folk med nytaget körkort och get sig ut med sin precis införskaffade 740 för att sladda på allmän väg, är något man inte vill möta. Totalt livsfarliga när övermoded och förstår inte risken i körstilen, framförallt är väll problemet att de kan inte kontrollera brestället mer än när de rycker kryckan. Tro mig, jag har sladdat en hel del med mina 945'or och instämmer att det är kul, NÄR du kan kontrollera det och kör på vägar där bara DU är på (industriområden på kvällen är ett bra tips).

EDIT: Sedan trimmar man inte sönder en volvo, det är bara pinsamt.

Skrivet av KaakaaN:

Ingen vill bli sedd som Volvoraggare...

Skickades från m.sweclockers.com

Volvoraggare och volvoälskare är två helt olika saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Bland det farligaste du kan ha också, både för dig själv och framförallt för alla andra. Folk med nytaget körkort och get sig ut med sin precis införskaffade 740 för att sladda på allmän väg, är något man inte vill möta. Totalt livsfarliga när övermoded och förstår inte risken i körstilen, framförallt är väll problemet att de kan inte kontrollera brestället mer än när de rycker kryckan. Tro mig, jag har sladdat en hel del med mina 945'or och instämmer att det är kul, NÄR du kan kontrollera det och kör på vägar där bara DU är på (industriområden på kvällen är ett bra tips).

EDIT: Sedan trimmar man inte sönder en volvo, det är bara pinsamt.

Volvoraggare och volvoälskare är två helt olika saker

Självklart ska lekandet ske på ställen där du inte utsätter andra för fara, tyvärr finns det många som gör tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ehrm... Resterande bilar du kört är diverse Volvo då, eller?

Vill man ha kul billigt är Peugeot 205 GTI löjligt billiga. I inköp, alltså. Vill man köpa en billig första bil med förnuft är det nog en gammal Toyota eller liknande. Eller så kan man mötas någonstans i gränslandet mellan roligt och semiförnuftigt med en typ Swift GTI Mk 1. Lite svårare att få tag på, men full patte överallt på under 0.5 liter milen var ganska underhållande.

Ska man ha 205 GTI är det 1.9l som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Volvoraggare och volvoälskare är två helt olika saker

De flesta här kör runt i en sketen volvo och lyssnar på Eddie Meduza och har sydstatsflagga i skiten. o.s.v o.s.v

Har inget emot de som gör lite iordning med sin bil!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en ok bil i 10k klassen som klarar besiktningen och sen kan skita i att serva. Gärna en 1.3a. Man behöver inte bry sig särskilt om den samt man kan experimentera med egenskaperna på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänkte som du och kollade på BMW och Mercedes (t o m Jaguar). Sen insåg jag att om jag valde ett billigare märke fick jag en bil från -06 istället för -00, med samma utrustning och i bättre skick.

Så jag köpte en Ford Mondeo (en sån här). Ser snygg ut (tycker jag), har allt lull-lull man kan önska sig och eftersom den ändå är så pass ny går den inte sönder så ofta. Känns nästan som att köra en ny bil. Enda nackdelen är att den drar sjukt med soppa (typ 1,2 liter/mil i stadstrafik), men det är OK för min del för jag kör inte så mycket.

Nu säger jag inte att just den bilen är det du letar efter men poängen är att man kan hitta rätt schyssta bilar om man kliver ner i prestige. Köp en Volvo, en Opel eller nästan vad som helst av lite nyare årsmodell så har du en bra bil. Jag tror nämligen på att nya bilar är bra bilar. En tre år gammal Renault kommer garanterat innebära mindre bekymmer än en tolv år gammal BMW för samma pengar, oavsett hur bra kvalitet den sistnämnda har. En Vectra från 2009 som du är inne på är nog inget dumt val alls.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Bland det farligaste du kan ha också, både för dig själv och framförallt för alla andra. Folk med nytaget körkort och get sig ut med sin precis införskaffade 740 för att sladda på allmän väg, är något man inte vill möta. Totalt livsfarliga när övermoded och förstår inte risken i körstilen, framförallt är väll problemet att de kan inte kontrollera brestället mer än när de rycker kryckan. Tro mig, jag har sladdat en hel del med mina 945'or och instämmer att det är kul, NÄR du kan kontrollera det och kör på vägar där bara DU är på (industriområden på kvällen är ett bra tips).

Håller med, många kör väldigt vågat utan att tänka sig för!
Har också varit i den fasen då man sladdar på vintern och det är roligt, men nu händer det knappt aldrig för man har väl blivit mer mogen i trafiken antar jag och fått lite mer vett i huvet. Alla som vill testa på det får gärna göra det för min del men inte i trafiken tack.

Till TS vill jag också gärna tipsa om att skaffa en enklare/billigare bil till att börja med.
Är det inte du som sliter bilen kan jag lova att dina kompisar gör det, många vet inte hur man beter sig i andras bilar och lämnar märken lite överallt.
Kan tipsa om Golf 2, billig att äga och köra. Går att tuffa till om man så önskar.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Du vill inte ha saab för att kvaliten är skit men du vill ha en opel vectra vilken saab 9-3 är uppbyggd på.

Permalänk
Medlem

Du har 2 år på dig, köp en bil nu och rusta upp den tills du är 18. Om du har plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

När du ändå drar upp hela WV concernen så glöm inte Lamborghini.

Jag vet inte hur mycket som kan tänkas vara samma eller liknande plattform men Lamborghini är sedan 1998 ett dotterbolag till Audi som ägs av WV. Jävla röra i bilbranshen

Jomenvisst, och även Porsche ingår i samma soppa. Porsche Panamera använder ju VAG:s V6-diesel och hela Cayennen är ett samarbete med VW (Touareg).

Lamborgini kör sitt eget race till stor del, men man hittar nog en del Audireglage i inredningen på vissa modeller. Sen är ju Audi R8 systermodell till Lamborghini Gallardo också.

Sen ska vi ju inte glömma Bentley. Modellerna Continental GT och Flying Spur är nära släkt med Audi A8 och i synnerhet Volkswagen Phaeton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ehrm... Resterande bilar du kört är diverse Volvo då, eller?

Vill man ha kul billigt är Peugeot 205 GTI löjligt billiga. I inköp, alltså. Vill man köpa en billig första bil med förnuft är det nog en gammal Toyota eller liknande. Eller så kan man mötas någonstans i gränslandet mellan roligt och semiförnuftigt med en typ Swift GTI Mk 1. Lite svårare att få tag på, men full patte överallt på under 0.5 liter milen var ganska underhållande.

205 T16 då? Mer drag är nog svårt att hitta xD
Själv vill jag ha en R34 med RB26:an. Nästan 600hp original är inte fy skam. Bara å börja spara så har jag råd med en om 3 år då jag fyller 18

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

205 T16 då? Mer drag är nog svårt att hitta xD
Själv vill jag ha en R34 med RB26:an. Nästan 600hp original är inte fy skam. Bara å börja spara så har jag råd med en om 3 år då jag fyller 18

Skickades från m.sweclockers.com

Några 600hk orginal kommer du tyvärr inte i närheten av. RB26an har 280hk orginal.
Fixar man standardprylarna med avgas, luft, ic osv så bör man väl kunna hamna på runt 400-450hk (troligtvis närmare 400 än 450) med rätt mappning.

Det kostar rätt mycket att trimma dessutom och det är rätt dyra bilar att äga men det är väldigt roliga bilar att köra. Så du får se till att spara alla slantar du kan.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

205 T16 då? Mer drag är nog svårt att hitta xD
Själv vill jag ha en R34 med RB26:an. Nästan 600hp original är inte fy skam. Bara å börja spara så har jag råd med en om 3 år då jag fyller 18

Skickades från m.sweclockers.com

600 häst i valfri normal bil så får du lägga ner mer pengar än vad du köper bilen för kan jag lova, det är inte billigt. Sen att äga en sån bil är svindyrt i försäkring och skatt, men har man pengarna så är det väl inga större problem antar jag. Dock tycker jag man kan hoppa över turbo i förstabilen, folk kör ju som svin i dessa och det är lätt att körkortsdrömmen försvinner snabbare än den gick i uppfyllelse.
Just sayin

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Föredetting
Skrivet av TheFlyingFin:

205 T16 då? Mer drag är nog svårt att hitta xD

Ja, har du drygt en miljon över, så visst.

Skrivet av turbi:

Ska man ha 205 GTI är det 1.9l som gäller

Gör ingen större skillnad. 1.6:an (XU5) varvar lite mer, den tidiga 1.9:an (XU9J1) har mycket mer vrid, varvar inte alls lika mycket, och den senare 1.9:an (XU9JAZ) känns lite som en traktormotor. Tyckte nog J1:an var roligare och piggare än JAZen, trots 17hk mindre på pappret. Har hunnit med några stycken.

Ett annat alternativ är ju Mi16-motorn i en 205 GTI, dvs XU9J4Z. Då börjar det röra på sig på riktigt, 150hk och över 7000RPM.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loki:

Några 600hk orginal kommer du tyvärr inte i närheten av. RB26an har 280hk orginal.
Fixar man standardprylarna med avgas, luft, ic osv så bör man väl kunna hamna på runt 400-450hk (troligtvis närmare 400 än 450) med rätt mappning.

Det kostar rätt mycket att trimma dessutom och det är rätt dyra bilar att äga men det är väldigt roliga bilar att köra. Så du får se till att spara alla slantar du kan.

mm, men då har väl japsarna en strypning som gör att de maxxar 180, men sitter den på växellådan eller i motorn? Förvisso är inte 400hp fyskam. Och ja jag får spara rejält. Iaf så ska jag ha antingen BMW E46 eller nån japs med nån av de värre motorerna. Då hela släkten är trimmare, driftare, mappare, drag race snubbar, mekaniker osv så är det ju skämmigt att inte bli det själv =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

mm, men då har väl japsarna en strypning som gör att de maxxar 180, men sitter den på växellådan eller i motorn? Förvisso är inte 400hp fyskam. Och ja jag får spara rejält. Iaf så ska jag ha antingen BMW E46 eller nån japs med nån av de värre motorerna. Då hela släkten är trimmare, driftare, mappare, drag race snubbar, mekaniker osv så är det ju skämmigt att inte bli det själv =D

Ja den är spärrad till 180km/h och spärren sitter i ECU:n. Det räcker med att klippa en kabel om man kör med orginalsprut.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Köpa gammal tysk lite fetare modell för 50 000 så får man nog lägga undan 25 000 per år i drift/försäkring/underhåll också

Efter ett antal bilar inser man att inköpspris och driftskostnad är två helt olika saker, billiga bilar kan bli allt annat än billiga...

Köper man dessutom en lite mer premium-klassad bil för 50 000 så är det verkligen ingen "nyare bil" utan snarare en bil som står på randen att börja gå sönder och kosta rätt rejält med pengar, lägg på 100k till så kanske man får en bil som inte är så mycket problem.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av krejsi:

köp en bil för max 10 tusen. för du kommer köra sönder bilen om du är något bilintresserad. och när du har blivit lite äldre och mer "mogen" så köper du den bilen du vill ha

Menar du att han kommer köra sönder den pga. onormalt hårt mekaniskt slitage eller pga. en olycka?
Det där låter ju helt absurt, "om du är något bilintresserad så kommer du köra sönder bilen".
Stämmer inte för fem öre.

Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Tack så mycket! Saab vill jag helst undvika pga kass kvalite och ful design. Men merca varianten gillade jag XD
Har aldrig stylat en bil så kommer det bli dyrt? fler såna tips är vällkomna!

Saab är dock precis som volvo.. så länge den är välvårdad så håller den för typ allt! problemet är bara att idag finns det nästan bara sönderkörda saabar (om man ska ha med turbo) men hittar man en välvårdad typ saab 9-3 02a så kommer du fan aldrig någonsin få mer bil för pengarna! (så länge dom inte ska ha groteska över priser dvs)

sen att du tycker dom gör fula bilar är en helt annan femma^^

men om jag va dig så hade jag försökt få tag på en 430clk för dom pengarna.. ska du ha en "rysk mafia stukad bil" så är det typ mercedes sedan av valfri modell från mitten av 90 talet som gäller.. samt du ska inte begränsa dig med endast bilar nyare än 00 då du går fasen miste om dom absolut bästa bilarna man kan få då typ! speciellt när det kommer till BPK (bil per krona)

Skrivet av KaakaaN:

Ingen vill bli sedd som Volvoraggare...

Skickades från m.sweclockers.com

volvoraggare = gammal sunkig 240/740

Volvo älskare = välvårdad monster volvo

över 500 häst i denna för den delen!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke_95:

Du vill inte ha saab för att kvaliten är skit men du vill ha en opel vectra vilken saab 9-3 är uppbyggd på.

må vara uppbyggd på vectra men det är inte ens i närheten av samma bil.. varför tror du att saab gick i kk för? jo för att dom fick order att bygga en bil baserad på bil X, dvs sätt eran kaross på den bara typ, men istället gjorde man om bilen till 90% och sen sålde den.. så att 9-3 är baserad på vectra från början men det är fan inga likheter mellan dom när det kommer till kritan å bilen kom ut ur hallen å började säljas

Visa signatur

here we go!