Permalänk

Få input från användare

Hej.
Gör ett skolprojekt i C#. Ska för tillfället bara koda ett enkelt program som räknar ut arean av en rektangel. Men vill att man ska kunna ange längden på sidorna hur man vill och det genom "inputboxes".

Nuvarande kod:

namespace conCalcArea { class Program { static void Main(string[] args) { double x; double y; double total; Interaction.InputBox("Enter the lenght of the first side: "); x = Convert.ToDouble(Console.ReadLine()); Interaction.InputBox("Enter the lenght of the last side: "); y = Convert.ToDouble(Console.ReadLine()); total = x * y; MessageBox.Show("The area is : " + (total.ToString())); Console.ReadKey(); } } }

problmet: När jag kör programmet så kommer först rutan upp, matar in tex 5 och trycker ok... inget mer händer. Vad är felet?

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Medlem

Varför köra med MessageBox för att visa upp informationen om du ändå använder en console application? Skippa interaction klassen och kör på ReadLine och Write/WriteLine, inte säker på om du måste eller är ombedd av din lärare (gissar på uppgift från skolan) att använda den men ser inte riktigt anledning till varför.

Lösning utan interaction:

using System; using System.Collections.Generic; using System.Linq; using System.Text; namespace ConsoleApplication1 { class Program { static void Main(string[] args) { double Width, Height; Console.Write("Width of rectangle (cm): "); //input one (width) Width = double.Parse(Console.ReadLine()); Console.Write("Height of rectangle (cm): "); //input two (height) Height = double.Parse(Console.ReadLine()); Console.WriteLine("\nThe area of the rectangle with dimensions of:\n\tWidth:{0}cm\n\tHeight: {1}cm\n\nis {2}cm ²", Width, Height, (Width * Height)); Console.ReadKey(); } } }

Dold text
Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Varför köra med MessageBox för att visa upp informationen om du ändå använder en console application? Skippa interaction klassen och kör på ReadLine och Write/WriteLine, inte säker på om du måste eller är ombedd av din lärare (gissar på uppgift från skolan) att använda den men ser inte riktigt anledning till varför.

Lösning utan interaction:

using System; using System.Collections.Generic; using System.Linq; using System.Text; namespace ConsoleApplication1 { class Program { static void Main(string[] args) { double Width, Height; Console.Write("Width of rectangle (cm): "); //input one (width) Width = double.Parse(Console.ReadLine()); Console.Write("Height of rectangle (cm): "); //input two (height) Height = double.Parse(Console.ReadLine()); Console.WriteLine("\nThe area of the rectangle with dimensions of:\n\tWidth:{0}cm\n\tHeight: {1}cm\n\nis {2}cm ²", Width, Height, (Width * Height)); Console.ReadKey(); } } }

Dold text

Grejen är att det ska bli så likt en application som möjligt, alltså få allt det där du precis gjorde fast med "snygga" fönster istället för cmd fönstret.

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossibula10:

Grejen är att det ska bli så likt en application som möjligt, alltså få allt det där du precis gjorde fast med "snygga" fönster istället för cmd fönstret.

Skapa ett Windows Forms/WPF projekt istället då, Konsolapplikationer är till för att all interaktion ska ske i konsolfönstret.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av celoz:

Skapa ett Windows Forms/WPF projekt istället då, Konsolapplikationer är till för att all interaktion ska ske i konsolfönstret.

Hela uppgiften är att skriva en console app, lära sig skriva kod och inget annat, lösa problemet. Notch är min lärares idol enbart för att han skapade minecraft utan massa design program och gjorde allt genom kodning. Det är på det sättet han vill att vi ska arbeta också.

Men eftersom jag bara verkar få massa kritik om uppgiften så tackar jag för mig på denna frågan och går vidare till annat forum.

//B

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossibula10:

Hela uppgiften är att skriva en console app, lära sig skriva kod och inget annat, lösa problemet. Notch är min lärares idol enbart för att han skapade minecraft utan massa design program och gjorde allt genom kodning. Det är på det sättet han vill att vi ska arbeta också.

Men eftersom jag bara verkar få massa kritik om uppgiften så tackar jag för mig på denna frågan och går vidare till annat forum.

//B

Om din programmeringslärares idol är Notch skulle jag nog byta klass, visst byggde han Minecraft från scratch men koden presterade ju därefter också...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossibula10:

Hela uppgiften är att skriva en console app, lära sig skriva kod och inget annat, lösa problemet. Notch är min lärares idol enbart för att han skapade minecraft utan massa design program och gjorde allt genom kodning. Det är på det sättet han vill att vi ska arbeta också.

Men eftersom jag bara verkar få massa kritik om uppgiften så tackar jag för mig på denna frågan och går vidare till annat forum.

//B

Faktum är att i en Windows Form/WPF applikation kan du skapa all design genom kod också. En console applikation däremot är inte gjord för att skapa grafiska gränssnitt och saknar därför nödvändiga bibliotek men det går lägga till dessa känns dock otroligt onödigt och jag tycker din lärare bör tänka om. Här har du en forum post där dom behandlar din fråga utgå ifrån den http://stackoverflow.com/questions/1627014/windows-form-from-...

MVH

Fj0mp

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossibula10:

Hela uppgiften är att skriva en console app, lära sig skriva kod och inget annat, lösa problemet. Notch är min lärares idol enbart för att han skapade minecraft utan massa design program och gjorde allt genom kodning. Det är på det sättet han vill att vi ska arbeta också.

Men eftersom jag bara verkar få massa kritik om uppgiften så tackar jag för mig på denna frågan och går vidare till annat forum.

//B

Kritik? Direkt kommer försvarsmekanismen "hjälp, någon håller inte med mig, jag är ett offer!"... jag svarar på din fråga hur du ska gå till väga.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bossibula10:

Hela uppgiften är att skriva en console app, lära sig skriva kod och inget annat, lösa problemet. Notch är min lärares idol enbart för att han skapade minecraft utan massa design program och gjorde allt genom kodning. Det är på det sättet han vill att vi ska arbeta också.

Men eftersom jag bara verkar få massa kritik om uppgiften så tackar jag för mig på denna frågan och går vidare till annat forum.

//B

Hela idealet bakom en console är att inte ha flera rutor, terminal ftw.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40