Permalänk
Medlem

Adsl-bredband. Hastigheten sjunker

Sitter här och försöker felsöka mitt adsl. Har Telia 24mbit och fick vanligtvis ut ca 13mbit av det. Under det senaste året har min nerhastighet minskat med ca 1mbit från 13mbit till 12mbit. Har under denna tiden inte bytt hårdvara eller bytt något annat, den har bara minskat av sig själv. Även pingen har minskat från vanligtvis 8-10 ms till 6-7 ms.

Så jag har alltså fått segare hastighet med bättre respons? Ser ingen som helst logik i det.

Vad kan jag göra åt saken?
Kan fixa fram mer fakta om det behövs.

Nuvarande resultat:

Permalänk
Medlem

Kan vara fler som har anslutit sig till telestationen, men är absolut inte säker.
Det med lägre ping låter väldigt konstigt, är du säker på att du pingar samma server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bachman:

Kan vara fler som har anslutit sig till telestationen, men är absolut inte säker.
Det med lägre ping låter väldigt konstigt, är du säker på att du pingar samma server?

Jag pingar samma server. Det ända jag kan tänka mig är att jag uppgraderat router-firmware till min DIR-655.
Går det på något sätt få reda på vilken/avstånd till den telestation man är ansluten till?

Permalänk
Medlem

Min router (Thomson skitrouter) tar fel hastighet ibland vid omstart (måste ibland göras för att den fatta att den ska öppna portar som jag har forwardat), jag kan då få 11Mbit/s istället för 18Mbit/s, testa att starta om modemet/routern och se om det hjälper. Har du Thomson så ska du aldrig sluta förvånas.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Min router (Thomson skitrouter) tar fel hastighet ibland vid omstart (måste ibland göras för att den fatta att den ska öppna portar som jag har forwardat), jag kan då få 11Mbit/s istället för 18Mbit/s, testa att starta om modemet/routern och se om det hjälper. Har du Thomson så ska du aldrig sluta förvånas.

Testade senast idag, ingen skillnad :/. Har förövrigt en D-Link och får samma värden även om jag kopplar ur den och kör endast med modemet.

Permalänk
Medlem

känner igen detdär, dock andra anledningar
hade mkt bra uppkoppling 24/1 från BBB fram till hösten 2005 hade jag runt 20mbit ner med tptest o fin ping ~10
men sen när BBB sålde av sin adsl del till telenor så gick allt ner till 12mbit, och skitping mer än fördupplat runt 30 ligger det på nu.
enligt BBB själva är det för att det är fler användare än tidigare men det är skitsnack, hastigheten gick ner över en natt

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cccm:

känner igen detdär, dock andra anledningar
hade mkt bra uppkoppling 24/1 från BBB fram till hösten 2005 hade jag runt 20mbit ner med tptest o fin ping ~10
men sen när BBB sålde av sin adsl del till telenor så gick allt ner till 12mbit, och skitping mer än fördupplat runt 30 ligger det på nu.
enligt BBB själva är det för att det är fler användare än tidigare men det är skitsnack, hastigheten gick ner över en natt

Samma här

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Hm

Du kan ringa din isp leverantör och fråga om avstånd och uppskattad hastighet. Förmodligen är det så att fler anslutit sig mot telestationen. Om det förändrats över en natt så vet jag inte om telenor har hyrt in sig på BBBs utrustning på telestationen eller kopplat in egen.Om telenor kopplat in egen utr.på stationen är det väl förståeligt med en nedgradering på 1mbit pga oliak utr.

Permalänk

Att ping går ned med hastigheten är inte ett dugg underligt.

Det omvända gäller, när modemet försöker synka med en för hög hastighet och det börjar gå massa fel så används felkorrigering vilket ökar pingtid.
Den som vill spela gör sig själv en björntjänst genom att ringa till ispn och be dem testa öka hastigheten.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med glocalnet nu.. Sen förra året har de bytt till dynamisk ip och sänkte i samma veva min hastighet från 12/1 till 9/1. Över senaste månaderna har hastigheten fortsatt hoppa neråt och nu hamnar jag som mest på 6-7Mbit ner och hemska avbrott i tjänsten på några timmar i veckan. Enligt operatören har kablarna till huset blivit dåliga (över en natt iom bytet till dyn-ip? Är de sjuka i huvudet?) och ingen vet något om nånting. Kommunen har inte ansvar, inte energiföretaget, inte televerket. VEM FAN ANSVARAR FÖR ATT KABLARNA FRÅN STATIONEN TILL HUSET/TOMTEN FUNGERAR?

*edit* var inte meningen att gräva upp en så gammal tråd, google...