Ett underpresterande gtx 580?

Permalänk
Medlem

Ett underpresterande gtx 580?

Hejsan, tänkte kolla med er lite om tips till min lilla felsökning.
Sitter idag med ett GTX 580 (se fulländad spec på datorn i signatur-fältet)
Detta kort köpte jag väldigt nyligen av min chef. Mitt problem idag är att det underpresterar, satt tidigare med ett gtx 460. Detta kort gjorde som det skulle. Men efter grafikkorts byte så fick jag en väldigt liten prestandaökning.

I bf3 kan jag ligga på medium med en fps på runt 60.
Har samma fps som tidigare i CS GO.
I heaven benchmark ligger jag på runt 25 i fps på de högsta inställningarna.

Hade väl ett väldigt liknande resultat med mitt 460.

Det är även värt att notera att jag ibland kan köra två skärmar i 1080, därmed en upplösning på 3840x1080. När detta körs så kan jag ibland köra en serie eller liknande i VLC på ena skärmen medans jag sitter och surfar på andra, i detta fallet så "laggar" filmen. Den ligger då på runt 10-15 fps. Även när jag skall dra olika fönstren över till andra skärmen så "laggar" fönstret.

Jag kör med nvidias 320.49 drivisar idag och dem ser ut att fungera som dem skall.

GPU-Z = http://piclair.com/bv8qk

Är det säkerligen grafikkortet som inte beter sig som den skall?

Några synpunkter kring det hela?
Är väldigt tacksam för svar.

Permalänk

Tror det är kört.

Permalänk
Medlem

Skulle testa med en rejäl ominstallation av grafikdrivisarna.
Med driversweeper (eller liknande) och allt.
Även om 580 har samma arkitektur som ditt gamla 460 så kan det ibland hjälpa.

Permalänk
Avstängd

Rensade du tidigare drivrutiner ordentligt i felsäkert läge?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av pTw:

I bf3 kan jag ligga på medium med en fps på runt 60.
Har samma fps som tidigare i CS GO.

vsync eller så är cpu'n flaskhals. cs:go är inte grafikkrävande för fem öre.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Rensade du tidigare drivrutiner ordentligt i felsäkert läge?

Skrivet av Svensktiger:

Skulle testa med en rejäl ominstallation av grafikdrivisarna.
Med driversweeper (eller liknande) och allt.
Även om 580 har samma arkitektur som ditt gamla 460 så kan det ibland hjälpa.

Jag gjorde en noggrann ominstallation av drivisarna nu igen och gjorde detta i felsäkert läge. Gick genast efter installation igen av drivrutinerna in och kollade i heaven där jag fick likadant resultat igen.

Skrivet av Mispelled:

Tror det är kört.

Jobbar inte du på inet?

Skrivet av deadich:

vsync eller så är cpu'n flaskhals. cs:go är inte grafikkrävande för fem öre.

Tvekar på om det är en flaskhals i detta fallet som påverkar så pass grovt. Får ut runt 200 i fps på cs go som jag även fick tidigare med 460-kortet

Permalänk

Köpte du kortet begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Köpte du kortet begagnat?

Yes, av min chef

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pTw:

Yes, av min chef

Man ska aldrig köpa av sin chef, det betyder otur

Naevars men jag tror att det är någonting med drivrutinerna. Du borde installera om operativsystemet för att helt försäkra dig om att det inte är något mjukvarurelaterat problem tycker jag.

En sak du också kan göra för att bekräfta att kortet underpresterar är ju att köra igenom en 3dmark11-run och se vilken poäng du får och jämföra den med andra GTX 580'n.

Vad får du för poäng i Heaven, är det Heaven 4.0 och kör du testet i "ExtremeHD"?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av pTw:

Tvekar på om det är en flaskhals i detta fallet som påverkar så pass grovt. Får ut runt 200 i fps på cs go som jag även fick tidigare med 460-kortet

CS belastar bara cpu och inte grafikkortet för fem öre. mitt kort ligger på typ 10% usage och klockar inte ens upp sig när jag maxar cs:go. Spelare ingen roll om du köper 3 titan-kort, du får inte högre fps i cs.

Konstigare att du får samma score i bench och bf3, men vad har du för cpu btw? Du kan också kolla i bf3 om din fps begränsas av gpu eller cpu med något jävla kommando, perfoverlay någonting har jag för mig.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Har du ändrat Power Management mode i nvidia control panel? "Prefer maximum performance"

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i?

Om inte full HD utan lägre så flaskas kortet av din processor, kör du dock på full hd eller högre bör du köra nog formatera om eller testa kortet i en annan dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Vilken upplösning spelar du i?

Om inte full HD utan lägre så flaskas kortet av din processor, kör du dock på full hd eller högre bör du köra nog formatera om eller testa kortet i en annan dator..

I cs kör jag väldigt låg upplösning och det visste jag inte att kortet skulle flaska med processorn. Skall imorgon testa kortet i en annan dator

Skrivet av Daquis:

Har du ändrat Power Management mode i nvidia control panel? "Prefer maximum performance"

Yes, detta har jag gjort vilket inte har gjort något märkvärdigt. :/

Skrivet av deadich:

CS belastar bara cpu och inte grafikkortet för fem öre. mitt kort ligger på typ 10% usage och klockar inte ens upp sig när jag maxar cs:go. Spelare ingen roll om du köper 3 titan-kort, du får inte högre fps i cs.

Konstigare att du får samma score i bench och bf3, men vad har du för cpu btw? Du kan också kolla i bf3 om din fps begränsas av gpu eller cpu med något jävla kommando, perfoverlay någonting har jag för mig.

Jag sitter med en phenom ifrån amd som ändå borde göra ganska okej ifrån sig i bf3!

Skrivet av Sisyfos:

Man ska aldrig köpa av sin chef, det betyder otur

Naevars men jag tror att det är någonting med drivrutinerna. Du borde installera om operativsystemet för att helt försäkra dig om att det inte är något mjukvarurelaterat problem tycker jag.

En sak du också kan göra för att bekräfta att kortet underpresterar är ju att köra igenom en 3dmark11-run och se vilken poäng du får och jämföra den med andra GTX 580'n.

Vad får du för poäng i Heaven, är det Heaven 4.0 och kör du testet i "ExtremeHD"?

Har gjort en formatering nu på bootdisken, har fortfarande samma problem :/ tankade också hem 3dmark11 nu så får köra den efter installationen. Jag kör testet i extreme med en likadan upplösning som skärmen lirar i. Sitter även med fullskärm.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pTw:

Har gjort en formatering nu på bootdisken, har fortfarande samma problem :/ tankade också hem 3dmark11 nu så får köra den efter installationen. Jag kör testet i extreme med en likadan upplösning som skärmen lirar i. Sitter även med fullskärm.

Och den upplösningen är 1920x1080 antar jag?
Hur som helst så skulle poängen i testet vara intressant och också om du kör Heaven 4.0 eller 3.0?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Och den upplösningen är 1920x1080 antar jag?
Hur som helst så skulle poängen i testet vara intressant och också om du kör Heaven 4.0 eller 3.0?

Har inte benchmarkat riktigt än, endast kört igenom och bevakat fps samt temp men kör en benchmark alldeles strax, kör heaven 4.0 med en upplösning på 1920x1200 just nu.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=pTw;13862535

Jag sitter med en phenom ifrån amd som ändå borde göra ganska okej ifrån sig i bf3!
[/QUOTE]

60 fps är ju helt ok.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Och den upplösningen är 1920x1080 antar jag?
Hur som helst så skulle poängen i testet vara intressant och också om du kör Heaven 4.0 eller 3.0?

benchmarkat i 3dmark nu: http://www.3dmark.com/3dm/1195156

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pTw:

Det resultatet är som det ska... Poäng i Heaven då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Och den upplösningen är 1920x1080 antar jag?
Hur som helst så skulle poängen i testet vara intressant och också om du kör Heaven 4.0 eller 3.0?

http://piclair.com/gisyo
Heaven 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pTw:

Skit i heaven, kör 3dmark som delar upp gpu och cpu-testerna.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Skit i heaven, kör 3dmark som delar upp gpu och cpu-testerna.

http://www.3dmark.com/3dm/1195156

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pTw:

Heaven 4.0 är också som det ska, Heaven 4.0 är otroligt krävande.

Summan av kardemumman är att FPS:en du får i dina spel (Speciellt BF3) är helt och hållet beroende på din lite halvdana CPU.
Såhär presterar din CPU oklockad i BF3:

Dold text

Klockad till 4GHz vilket du har gjort - något bättre men fortfarande inte över den magiska 60FPS-gränsen konstant i alla fall.

Såhär är det nog i de flesta spelen om du inte höjer grafikinställningarna men det där multi-skärms problemet som du har är dock lite mystiskt.
Om du vill lösa det så kan du ju prova att gå tillbaka till drivrutin: 314.22 då den är den senaste drivrutinen som fungerat perfekt för alla grafikkortsserier enligt många.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara fel på graffen, kan vara moderkortet eller nätagget som stryper graffen. Se till att du har tillräckligt med saft på nätagget, och att du har uppdaterat firmwaren på mobon.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LS_07:

Det behöver inte vara fel på graffen, kan vara moderkortet eller nätagget som stryper graffen. Se till att du har tillräckligt med saft på nätagget, och att du har uppdaterat firmwaren på mobon.

Nej... nej det kan det inte.

Moderkortet och nätagget har ingenting med ett grafikkorts prestanda att göra, möjligen överklockningsmöjligheter men inte prestanda över huvud taget.
Det är endast processorn och i vissa enstaka fall RAM-minnena som kan sätta stopp för ett grafikkort.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Heaven 4.0 är också som det ska, Heaven 4.0 är otroligt krävande.

Summan av kardemumman är att FPS:en du får i dina spel (Speciellt BF3) är helt och hållet beroende på din lite halvdana CPU.
Såhär presterar din CPU oklockad i BF3:

Klockad till 4GHz vilket du har gjort - något bättre men fortfarande inte över den magiska 60FPS-gränsen konstant i alla fall.

Såhär är det nog i de flesta spelen om du inte höjer grafikinställningarna men det där multi-skärms problemet som du har är dock lite mystiskt.
Om du vill lösa det så kan du ju prova att gå tillbaka till drivrutin: 314.22 då den är den senaste drivrutinen som fungerat perfekt för alla grafikkortsserier enligt många.

Tack för hjälpen! Kan nog stämma, dock så finns inte min cpu med i listan. Har en 965a!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nej... nej det kan det inte.

Moderkortet och nätagget har ingenting med ett grafikkorts prestanda att göra, möjligen överklockningsmöjligheter men inte prestanda över huvud taget.
Det är endast processorn och i vissa enstaka fall RAM-minnena som kan sätta stopp för ett grafikkort.

Faktiskt kan dem, ett 580 har ett ganska hög effektkrav, dessutom förlorar nätaggregat sin effekt med tiden, mer eller mindre beroende på tillverkaren, vilket påverkar prestanda hos komponenter. Detta påverkar oftast stabiliteten men med Nvidia grafikkort kan de påverka dess klockfrekvens då de nya graffarnas PCB automatiskt justerar sina klockfrekvenser beroende på effekten och temperaturen. Moderkort kan ha all sorts okompatibilitet, vilket medverkar ostabilitet och prestanda för komponenter allt från RAM till CPU, ljudkort och grafikkort.
För datorer gäller: "datorn är lika snabb som den svagaste länken".

-Ingenjör, Datateknik och Mobil IT

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pTw:

Tack för hjälpen! Kan nog stämma, dock så finns inte min cpu med i listan. Har en 965a!

Vet det. Men din 965'a är identisk med de andra två Phenom II X4-CPU'erna i testet förutom att din har 3.3GHz som stockfrekvens

Skrivet av LS_07:

Faktiskt kan dem, ett 580 har ett ganska hög effektkrav, dessutom förlorar nätaggregat sin effekt med tiden, mer eller mindre beroende på tillverkaren, vilket påverkar prestanda hos komponenter. Detta påverkar oftast stabiliteten men med Nvidia grafikkort kan de påverka dess klockfrekvens då de nya graffarnas PCB automatiskt justerar sina klockfrekvenser beroende på effekten och temperaturen. Moderkort kan ha all sorts okompatibilitet, vilket medverkar ostabilitet och prestanda för komponenter allt från RAM till CPU, ljudkort och grafikkort.
För datorer gäller: "datorn är lika snabb som den svagaste länken".

-Ingenjör, Datateknik och Mobil IT

Det är ju i stort sett det jag menar, ett nätagg begränsar inte ett grafikkorts prestanda direkt men indirekt om du inte har tillräckligt mycket kraft för att hålla sitt grafikkort överklockat eller på sina basfrekvenser.
Moderkortet kan så vitt jag vet inte påverka ett grafikkorts prestanda på något sätt utan endast stabilitet eller okompatibilitet.

I detta fallet så har ju TS i alla fall normala värden i benchmark-program vilket tyder på att grafikkortet inte är begränsat av varken strömtillförsel eller okompatibilitet/ostabilitet orsakat av moderkortet.

-Påläst.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vet det. Men din 965'a är identisk med de andra två Phenom II X4-CPU'erna i testet förutom att din har 3.3GHz som stockfrekvens

Det är ju i stort sett det jag menar, ett nätagg begränsar inte ett grafikkorts prestanda direkt men indirekt om du inte har tillräckligt mycket kraft för att hålla sitt grafikkort överklockat eller på sina basfrekvenser.
Moderkortet kan så vitt jag vet inte påverka ett grafikkorts prestanda på något sätt utan endast stabilitet eller okompatibilitet.

I detta fallet så har ju TS i alla fall normala värden i benchmark-program vilket tyder på att grafikkortet inte är begränsat av varken strömtillförsel eller okompatibilitet/ostabilitet orsakat av moderkortet.

-Påläst.

Trådskaparen klagar på att hans grafikkort underpresterar, hans jämförelse är förmodligen mot andra gtx 580. Dessa andra 580 han jämför mot är från recensioner där exempelvis nätaggregaten och processorerna är långt över kraven. Därför borde du räkna med graffe-överklockningen som sker på benchmarkarna på recensionerna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LS_07:

Trådskaparen klagar på att hans grafikkort underpresterar, hans jämförelse är förmodligen mot andra gtx 580. Dessa andra 580 han jämför mot är från recensioner där exempelvis nätaggregaten och processorerna är långt över kraven. Därför borde du räkna med graffe-överklockningen som sker på benchmarkarna på recensionerna.

Va...?

Hur som helst så är det varken moderkortets eller nätaggregatets fel i det här fallet och det är bevisligen så eftersom TS värden i Heaven 4.0 och 3dmark är normala för ett GTX 580.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag menade 3dmark 11, har ingen aning om vad folk brukar få för score i dom där

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595