Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Hur gör du för att reseta? För att använda recovery-partitionen får du ha datorn avstängd klicka på assist.

Jag håller in shift då jag startar om datorn.

Hmm det står fortfarande "insert your windows installation or recovery media to continue".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Jag håller in shift då jag startar om datorn.

Hmm det står fortfarande "insert your windows installation or recovery media to continue".

Gå in i vaio care i Windows. Ska gå att göra recovery utan att behöva skapa ett medium.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Gå in i vaio care i Windows. Ska gå att göra recovery utan att behöva skapa ett medium.

Jag ska reseta, inte göra en recovery

Jag lyckades i alla fall nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Jag ska reseta, inte göra en recovery

Jag lyckades i alla fall nu.

Om du menar reseta som att ställa tillbaka datorn till fabrik så menar vi exakt samma sak. Hur gick det till?

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Om du menar reseta som att ställa tillbaka datorn till fabrik så menar vi exakt samma sak. Hur gick det till?

Jag trodde att jag hade klarat det... Jag lyckades göra en recovery media för att installera om windows till fabriksinställningar men när jag sätter in usbn så står det att den är invalid. Har provat tre olika minnen på 16, 8 och 4 gb men ingenting fungerar. Ger snart upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Jag trodde att jag hade klarat det... Jag lyckades göra en recovery media för att installera om windows till fabriksinställningar men när jag sätter in usbn så står det att den är invalid. Har provat tre olika minnen på 16, 8 och 4 gb men ingenting fungerar. Ger snart upp.

Om du vill använda USB måste det vara minst 16GB(vet ej varför det inte funkade med ditt på 16GB). Har du testat följande: Vaio care -> advanced tools -> restore and recovery -> recover or maintain your system ?

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Om du vill använda USB måste det vara minst 16GB(vet ej varför det inte funkade med ditt på 16GB). Har du testat följande: Vaio care -> advanced tools -> restore and recovery -> recover or maintain your system ?

Yep, jag får väl fixa ett till 16 gb... Ja, samt att hålla in shift när jag startar om datorn. Så jävla tråkigt att det ska vara så svårt att installera om Windows, de har för fan till och med gjort en recovery partition så att det ska bli enklare. Får väl köra vidare till det brister, har inte tid att sitta med detta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Yep, jag får väl fixa ett till 16 gb... Ja, samt att hålla in shift när jag startar om datorn. Så jävla tråkigt att det ska vara så svårt att installera om Windows, de har för fan till och med gjort en recovery partition så att det ska bli enklare. Får väl köra vidare till det brister, har inte tid att sitta med detta mer.

Jag förstår inte varför det INTE fungerar. Om jag vill recovera/reseta datorn gör jag följande: http://db.tt/ghcwij79

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Går det att ändra scroll-riktningen när man drar med två fingrar? När jag drar neråt med mina fingrar så scrollar den uppåt och tvärtom. Så var det inte på min gamla laptop. Hittar inget på Vaio control center eller vad det heter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Jag förstår inte varför det INTE fungerar. Om jag vill recovera/reseta datorn gör jag följande: http://db.tt/ghcwij79

Då jag väljer reset (vill installera om till fabriksinställningar, inte göra en recovery) och sedan ska sätta in min boot media så står det bara att den inte är valid. Jag hittar fram till reset men då jag ska boota från usb:t så står det att den inte är valid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Då jag väljer reset (vill installera om till fabriksinställningar, inte göra en recovery) och sedan ska sätta in min boot media så står det bara att den inte är valid. Jag hittar fram till reset men då jag ska boota från usb:t så står det att den inte är valid.

Jag försöker ju förklara att recovery är just att installera om till fabriksinställningar!

Det finns 2 sätt att "börja om från början": Med bloatware(som när du öppnade lådan och satte på datorn för första gången): gör som jag gör i videon. Utan bloatware("clean install"): Charms -> inställningar -> Ändra datorinställningar -> Allmänt -> Scrolla ner och finn: "Ta bort allt och installera om Windows".

Om du inte är ute efter något av dessa alternativ förstår jag inte vad du vill och kan därför tyvärr inte hjälpa dig.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Jag försöker ju förklara att recovery är just att installera om till fabriksinställningar!

Det finns 2 sätt att "börja om från början": Med bloatware(som när du öppnade lådan och satte på datorn för första gången): gör som jag gör i videon. Utan bloatware("clean install"): Charms -> inställningar -> Ändra datorinställningar -> Allmänt -> Scrolla ner och finn: "Ta bort allt och installera om Windows".

Om du inte är ute efter något av dessa alternativ förstår jag inte vad du vill och kan därför tyvärr inte hjälpa dig.

Det är det sistnämnda som är vad jag försöker med! Har kollat guider på internet som är på engelska och då kallas det för "reset".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Det är det sistnämnda som är vad jag försöker med! Har kollat guider på internet som är på engelska och då kallas det för "reset".

Och det funkar inte att göra så som jag beskriver? Har funkat att göra så för mig tidigare.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Går det att ändra scroll-riktningen när man drar med två fingrar? När jag drar neråt med mina fingrar så scrollar den uppåt och tvärtom. Så var det inte på min gamla laptop. Hittar inget på Vaio control center eller vad det heter..

Om du går in på kontrollpanelen, inställningar för musen sen typ avancerat så får du upp inställningar för musen. Där kan du ändra så att den skrollar åt det hållet du själv vill, man kan även ändra så att det går att skrolla tex med enbart ett finger osv (vilket jag tycker är avsevärt mycket skönare iaf).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeeeerka:

Är väldigt nöjd med min dator hittills! Om en vecka åker jag dock på utlandsstudier och har nu fått veta att för att vara garanterad god internetåtkomst så är det bästa att köra med nätverkskabel där men SVPn har ju ingen port för detta. Vad tror ni, ska man beställa sonys trådlösa rauter och hinner den anlända? Eller ska jag bara plocka med mig en gammal som farsan har liggandes?

Att tänka på är att med Sonys wifi router så får du ju inte riktigt trådbundet nätverk.
Jag köpte en sådan här USB 3.0 ethernet adapter på Dustin och den fungerar klockrent!
http://www.dustinhome.se/product/5010665975/startech-usb-3-0-...

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk

För de som vill skapa recovery media med hjälp av USB minne så är tipset att skaffa ett på över 16gb, vilket i nästa steg blir 32gb. Datorn visar t.ex. mitt 16gb minne som inköptes för just detta som 15,7gb och då säger Vaio care ifrån.

Permalänk
Medlem

Ni som haft denna ett tag nu, vad säger ni? Vilka problem finns? Vad stör ni er på?
Min jobbdator ger upp nu, så jag behöver en ersättare och denna verkar vara den enda vettiga datorn med 8gb ram, fullhd, haswell.

Har klämt på den 4-5 gånger men vet inte om jag är övertygad, skärmen är seeeg känns det som när man kör touch, pekplattan känns sträv å seg den med.

Byggkvalitén, kommer den hålla i 3 år om man släpar den till å från jobbet varje dag och använder den 8-10 timmar om dagen?

Det där extrabatteriet, kommer det istället för det vanliga eller får man 2 batterier?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av issue:

Ni som haft denna ett tag nu, vad säger ni? Vilka problem finns? Vad stör ni er på?
Min jobbdator ger upp nu, så jag behöver en ersättare och denna verkar vara den enda vettiga datorn med 8gb ram, fullhd, haswell.

Har klämt på den 4-5 gånger men vet inte om jag är övertygad, skärmen är seeeg känns det som när man kör touch, pekplattan känns sträv å seg den med.

Byggkvalitén, kommer den hålla i 3 år om man släpar den till å från jobbet varje dag och använder den 8-10 timmar om dagen?

Det där extrabatteriet, kommer det istället för det vanliga eller får man 2 batterier?

Jag har haft min vaio ett litet tag nu. Först var jag osäker på om jag skulle byta till en mac (air) då flera verkade ha problem med med bla wifi, fläkt samt byggkvalitet mm. men efter att ha använt datorn själv ett tag så kan jag säga att inga av dessa problem existerar för mig. Wifi verkar ha blivit åtgärdat för allla, fläken har jag inte hört sen jag startade datorn och var tvungen att köra alla uppdateringar. Men jag har inte heller kört några tyngre program så jag jag ska inte uttala mig helt om den saken. Angående byggkvaliteten så har jag inte heller där haft några problem, tvärtom så tycker jag datorn känns väldigt stabil trots sin storlek och lätta vikt. Jag har också sett någon klaga på tangentbordet men själv tycker det är riktigt skönt att skriva på.
Jag är hittils väldigt nöjd med min Vaio och jag har svårt att tro att man inte kan vara det sålänge allt stämmer och är som det ska.

Touch modellen kan jag inte yttra mig om då jag inte äger en touch modell. Men extra-batteriet äger jag och det är som ett extra-batteri man fäster under datorn. Man har alltså två batterier.

Hoppas du fick lite klarhet kring dina funderingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ni som haft denna ett tag nu, vad säger ni? Vilka problem finns? Vad stör ni er på?
Min jobbdator ger upp nu, så jag behöver en ersättare och denna verkar vara den enda vettiga datorn med 8gb ram, fullhd, haswell.

Har klämt på den 4-5 gånger men vet inte om jag är övertygad, skärmen är seeeg känns det som när man kör touch, pekplattan känns sträv å seg den med.

Byggkvalitén, kommer den hålla i 3 år om man släpar den till å från jobbet varje dag och använder den 8-10 timmar om dagen?

Det där extrabatteriet, kommer det istället för det vanliga eller får man 2 batterier?

Min fungerar perfekt. Jag har inga problem, men om jag måste välja något ser det lite skumt ut att ramen på undersidan skärmen inte sitter fast på skärmen, men det kan ha funktion vid böjning.

Jag har inte touch-modellen så kan inte svara angående touch. pekplattan är gjord för att var sträv(jag föredrar det över glatt), och det finns "oändligt" med inställningsmöjligheter för sensitivity och speed.

Jag tror inte det är någon fara med datorn om du inte är väldigt våldsam med den(kolfiber tåligare än aluminium, som t ex MBA är byggd i). Däremot kan det kännas lite läskigt med hur den flexar om du är van vid en metalldator. Om du bestämmer dig för att vänja dig kommer du göra det.

Det ersätter inte det vanliga. Du sätter fast det undertill för att dubbla batteritiden.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Nu har min dator vart hos sony i lite mer än en vecka om den väntar fortfarande på reservdelar.

Inte kul.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ni som haft denna ett tag nu, vad säger ni? Vilka problem finns? Vad stör ni er på?
Min jobbdator ger upp nu, så jag behöver en ersättare och denna verkar vara den enda vettiga datorn med 8gb ram, fullhd, haswell.

Har klämt på den 4-5 gånger men vet inte om jag är övertygad, skärmen är seeeg känns det som när man kör touch, pekplattan känns sträv å seg den med.

Byggkvalitén, kommer den hålla i 3 år om man släpar den till å från jobbet varje dag och använder den 8-10 timmar om dagen?

Det där extrabatteriet, kommer det istället för det vanliga eller får man 2 batterier?

Jag är väldigt nöjd efter att ha ägt min i en vecka. Det enda som jag kan komma på som stör mig är att räckvidden för wifi är sämre än på min gamla maskin, var ute i föräldrarnas stuga nu i helgen och med den gamla kunde jag använda grannens wifi vilket inte funkade med denna tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ni som haft denna ett tag nu, vad säger ni? Vilka problem finns? Vad stör ni er på?
Min jobbdator ger upp nu, så jag behöver en ersättare och denna verkar vara den enda vettiga datorn med 8gb ram, fullhd, haswell.

Har klämt på den 4-5 gånger men vet inte om jag är övertygad, skärmen är seeeg känns det som när man kör touch, pekplattan känns sträv å seg den med.

Byggkvalitén, kommer den hålla i 3 år om man släpar den till å från jobbet varje dag och använder den 8-10 timmar om dagen?

Det där extrabatteriet, kommer det istället för det vanliga eller får man 2 batterier?

Själv har jag haft min Vaio i ca 3 veckor nu och jag är toknöjd Jag har inte upplevt något av de problem som andra har haft oturen att få uppleva.
Mest nöjd är jag över designen, att den är sjukt tunn och batteritiden.
Det jag var lite missnöjd med från början var att skärmen i vissa lägen upplevs som en aning "grynig".
Detta framkommer främst mot ljusa/vita bakgrunder och då man sitter i en mörkare omgivning. Dock så har jag kommit på mig själv nu med att jag inte längre stör mig på detta.
I övrigt så tycker jag att skärmen presterar otroliga färger!

Några personer har klagat på tangentbordet. Själv tycker jag att det är det bästa tangentbordet på en bärbar dator som jag har knappat på.
Skönt bakbelyst tangentbord med rätt känsla i knapparna.
Touchpaden är lite knepig i början men efter lite inställningar så fungerar även den klockrent.

Visst, datorn flexar lite men det är ingenting som jag upplever som störande och byggkvalitén känns bra.

Jag tycker att du ska slå till! Är du missnöjd så kan du alltid skicka tillbaka datorn

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Hurra, idag kom TNT med datorn. Äntligen, får man väl säga, men den blev i alla fall inte ytterligare 2-3 veckor försenad, som Sony varande för. Nu ska vi se vad den går för!

Permalänk
Skrivet av Sweagle:

Hurra, idag kom TNT med datorn. Äntligen, får man väl säga, men den blev i alla fall inte ytterligare 2-3 veckor försenad, som Sony varande för. Nu ska vi se vad den går för!

Lycka till och hoppa du blir lika nöjd som oss andra! Återkomm gärna med resultat senare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu åker denna skitburk tillbaka till Sony. Klarar ju bannemig inte av någonting. Tappar kontakten med min externa HDD, ljudet laggar sönder och muspekaren "fryser fast". Streamingtjänster fungerar mycket dåligt.

Tur att det verkar gå smidigt till om man vill göra ett återköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepefatha:

Nu åker denna skitburk tillbaka till Sony. Klarar ju bannemig inte av någonting. Tappar kontakten med min externa HDD, ljudet laggar sönder och muspekaren "fryser fast". Streamingtjänster fungerar mycket dåligt.

Tur att det verkar gå smidigt till om man vill göra ett återköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du en i5a i din? För jag har inte haft något problem med lagg eller frysningar. Kör i Balanserat energiläge med fläkten på silent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepefatha:

Nu åker denna skitburk tillbaka till Sony. Klarar ju bannemig inte av någonting. Tappar kontakten med min externa HDD, ljudet laggar sönder och muspekaren "fryser fast". Streamingtjänster fungerar mycket dåligt.

Tur att det verkar gå smidigt till om man vill göra ett återköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också en i5a och jag kör i balanderat energiläge och silentmode och upplever inga sådana problem. Jag streamar t ex. Netflix och Youtube i HD utan några som helst problem.

Har du verkligen kört in nyaste drivrutiner för BIOS och wifi?

Har du kört alla uppdateringar i windows update?

Har du avinstallerat McAfee? *Viktigt*
Detta skräp till antivirusprogram slukar resurser och folk som har behållit detta har haft problem med toksega datorer.

Har du testat att köra din HDD i alla usb portar?

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Igår lyckade jag streama Sveriges fotbollsmatch på tvplay5 genom wifi utan några problem. Men jag hade samma problem med wifi som andra från början.
Efter att ha uppdaterat drivrutiner, windows updates samt avinstallerat mcafee så fungerar det bättre. Är dock inte helt 100 på att det är helt problemfritt än men glad över att jag kunde streama utan hack ett bra tag igår.

Ett annat problem som var väldigt störande var att datorn vaknar från sleepmode och drar ur hela batteriet under natten. Kunde rätta till det genom att ändra inställningar för wifiadaptern så att den inte tillåtes att väcka upp datorn. Lite störande att den kommer med sådana fabriksinställningar.

Nu är det mest windows 8 som stör genom blue screens of death. Men där får man hoppas på att win 8.1 är stabilare.

Sedan har jag touch på min så jag har inga konstigheter med byggkvalitén skärmen som andra tyvärr verkar ha. Tycker det är riktigt trevligt med touch och har redan börjat gå över till att scrolla o trycka på skärmen när jag slösurfar i sängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av melcor:

Igår lyckade jag streama Sveriges fotbollsmatch på tvplay5 genom wifi utan några problem. Men jag hade samma problem med wifi som andra från början.
Efter att ha uppdaterat drivrutiner, windows updates samt avinstallerat mcafee så fungerar det bättre. Är dock inte helt 100 på att det är helt problemfritt än men glad över att jag kunde streama utan hack ett bra tag igår.

Ett annat problem som var väldigt störande var att datorn vaknar från sleepmode och drar ur hela batteriet under natten. Kunde rätta till det genom att ändra inställningar för wifiadaptern så att den inte tillåtes att väcka upp datorn. Lite störande att den kommer med sådana fabriksinställningar.

Nu är det mest windows 8 som stör genom blue screens of death. Men där får man hoppas på att win 8.1 är stabilare.

Sedan har jag touch på min så jag har inga konstigheter med byggkvalitén skärmen som andra tyvärr verkar ha. Tycker det är riktigt trevligt med touch och har redan börjat gå över till att scrolla o trycka på skärmen när jag slösurfar i sängen.

Angående att batteriet dras ur när den sover: Intel Smart Connect Technology: Om du upplever ett problem med det här eller bara vill spara batteri när datorn sover kan du stänga av detta i Vaio Control Center.
Taget från: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av kletgunnar:

Om du går in på kontrollpanelen, inställningar för musen sen typ avancerat så får du upp inställningar för musen. Där kan du ändra så att den skrollar åt det hållet du själv vill, man kan även ändra så att det går att skrolla tex med enbart ett finger osv (vilket jag tycker är avsevärt mycket skönare iaf).

Skickades från m.sweclockers.com

Kontrollpanelen -> enheter och skrivare -> mus ?

Finns ingenstans där man kan ändra det :(.