Permalänk

Första dator jag bygger (Gröna Lådan)

Hej!
Detta blir mitt första datorbygge för mig. Jag kallar den för Gröna Lådan.
Jag kommer att ladda upp ca 60 bilder i ordningen; komponenter, bygge av datorn, det färdiga bygget, benchmark samt en fin sista bild.

Komponenter jag använder för bygget:

Chassi: Bitfenix Prodigy Grön
Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W
Moderkort: ASUS Z87I-Pro mITX

Optisk enhet: ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black
SSD: Samsung Basic 840-Series 250GB
Hårddisk: 2X 2TB WD Caviar Green WD20EZRX
Ram-minne: Crucial 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Processor: Intel Core i5 4670K
Processorkylare: Stock
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 780

Första dator jag bygger (Gröna Lådan)

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S

Permalänk
Medlem

vart köpte du mountain dew?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

vart köpte du mountain dew?

det finns på ica i jönköping i allafall

Permalänk
Medlem

Fint Galleri och fin Burk med schysst färg måste jag säga,
är lite nyfiken på vad en sådan kompakt burk väger med alla komponenter installerade?
Ger dig 4 av 5
Mvh Felix

Permalänk
Medlem

Fint bygge, men varför har du ingen Eftermarknads CPU- Kylare?

Visa signatur

Chassi: Corsair Vengeance C70 Arctic White, Moderkort: Asus Maximus V Extreme, Processor: Intel Core I7 3770K, Grafikkort: Asus Geforce GTX 770 DirectCu II, Ram: Kingston HyperX beast 2133Mhz 2x4 Gb, Nätaggregat: Corsair AX760 80+ Platinum, CPU-Kylning: Cooler Master Hyper 212 Evo, SSD: Kingston HyperX 90 Gb.

Permalänk
Skrivet av FluXeN:

Fint Galleri och fin Burk med schysst färg måste jag säga,
är lite nyfiken på vad en sådan kompakt burk väger med alla komponenter installerade?
Ger dig 4 av 5
Mvh Felix

Den väger exakt 12 kg.

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S

Permalänk
Skrivet av albin98:

det finns på ica i jönköping i allafall

Den finns även att köpa på Game.

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S

Permalänk
Skrivet av Sampee:

Fint bygge, men varför har du ingen Eftermarknads CPU- Kylare?

Jag tycker att originalkylaren räcker till, spelar Medal of Honor Warfighter i ultra 1920x1080 och då ligger CPU-tempen på 50-55C. Men den låter relativt högt när den går i max rpm. Jag har funderat på att köpa samma kylare som du har p.g.a ljudnivån.

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S

Permalänk
Medlem

Hm, gröna diskar i RAID, de har väl inte TLER enabled och ger således problem? Kanske inte gäller i windows?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Hm, gröna diskar i RAID, de har väl inte TLER enabled och ger således problem? Kanske inte gäller i windows?

Jag är inte så jätte insatt i hur RAID fungerar men vad jag kommer i håg så har jag inte "TLER enabled" på datorn. Men hårddiskarna fungerar bra i alla fall.

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröna Lådan:

Jag tycker att originalkylaren räcker till, spelar Medal of Honor Warfighter i ultra 1920x1080 och då ligger CPU-tempen på 50-55C. Men den låter relativt högt när den går i max rpm. Jag har funderat på att köpa samma kylare som du har p.g.a ljudnivån.

Men du har ju K-processorn, det brukar ju innebära att man vill skruva upp frekvenserna lite. Alltså inte bara p.g.a. ljudnivån, tänker jag.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Men du har ju K-processorn, det brukar ju innebära att man vill skruva upp frekvenserna lite. Alltså inte bara p.g.a. ljudnivån, tänker jag.

Men jag tycker datorn redan är tillräckligt snabb. Jag höjer nog frekvensen när när jag märker att all teknik och spel börjar kräva mer av datorn.
Fast jag är mest sugen på att överklocka grafikkortet.

Om datorn redan är snabb på en acceptabel nivå, varför överklocka?

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S

Permalänk

Det va då en riktigt attraktiv salladsodling må jag säga

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröna Lådan:

Men jag tycker datorn redan är tillräckligt snabb. Jag höjer nog frekvensen när när jag märker att all teknik och spel börjar kräva mer av datorn.
Fast jag är mest sugen på att överklocka grafikkortet.

Om datorn redan är snabb på en acceptabel nivå, varför överklocka?

Varför inte? Det är ju trots allt "gratis" prestanda som du låter bli.
"Snabb" är relativt och jämför du med en överklockad 4670K är din processor långsam(-mare). Inget illa menat men "acceptabel nivå", det låter lite som att nöja sig med sämre.
Du behöver ju inte nödvändigtvis övervolta utan bara höja frekvensen tills din default/stock-volt inte räcker längre. Det är ju så lätt med en K-processor, särskilt när du har parat det med det där mITX-kortet som har ett dotterkort enkom för strömförsörjningen (som är avgörande vid överklockning).

Jag ska inte tjata eller bli dryg men nog känns det lite som att du har bra delar som går lite underutnyttjade.

Permalänk
Medlem

Nice bygge, men jag hade köpt ett annan fläkt till cpun, den Intel skickar med är knappt värd att använda som dörrstopp :E

+Att köra ett 780 på en oklockad 4670k är en skam för Swec..

Permalänk

Riktigt Nice men du borde köpa en ny kylare till din processor ;). Kanske överklocka lite senare?, men annars RIKTIGT snyggt

Permalänk

riktigt bra för en nybörjare må jag säga

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem

Härligt Bygge! Men det där med ESD bandet som du använde det så fungerar det inte du måste jorda ner ESD bandet för att det ska bli säkert T.e.x ett vatten element eller vattenkran eller jord pinnen på ett elutag! . Även måste man vara noga med att det inte kommer färg imellan jord och det du ska jorda ner. Inte för att vara jobbig men vill bara berätta det till nästa gång du/ni ska byta komponenter eller dylikt MVH Mojje

Permalänk
Medlem

Härligt bygge Grönt är skönt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av hippsieee:

riktigt bra för en nybörjare må jag säga

Tack!

Jag kollade mycket på Sweclockers och letade på andra sidor om info om olika komponenter och hur man bygger en dator innan jag påbörjade bygget. Innan jag började leta efter information så visste jag inte att GTX690 innehåller 2st GPU.

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S

Permalänk

för mycket kylpasta?

fint övrigt :]

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

5/5p för jönköpings län! Nä men bra bilder och för den som ska bygga en första dator vet hur man gör!

Permalänk
Skrivet av RedSparowes:

för mycket kylpasta?

fint övrigt :]

Lagom med kylpasta var det.:)

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S

Permalänk

Hur gick det att få in nätagget, var det tajt?

Har själv samma agg och funderar på en flytt till Phenom mitx (samma innandöme som prodigy).

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S