Permalänk

Varför är tempen så hög med min Ax-7??

Jo jag undrar varför min temp är så otroligt hög?? Jag kör Ax-7 med v7 fläkt som jag har klippt av pempsensor kablarna på och kortslutit dom. Så att den går på 12v helatiden men ja kan ändå inte klocka min prolle mer än Ca1695Mhz med Ac3 på och de är en agoia. Sen när ja kör ocklokat ligger den lite över 40c ständigt och när ja kör den i typ 1695 ligger den på 52c varför är min temp så hög ????

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

Tycker inte tempen är så värst hög. Visst, man kan få lägre men tempen du har skadar ju knappast prollen, isf på väldigt lång sikt.

Permalänk

Ligger på 52 grader med en AX-7:a och en Zalman 80mm på min Tbird 1200.
Dock ruggigt varmt i rummet.

Visa signatur

"?"

Permalänk

Ligger på 40 grader med en Volcano 7+ på 7volt(2500rpm typ) på en XP2000+ och det är sjukt varm i rummet...
Så jag tycker nog inte att den blir så värst varm eftersom den är klockad.
Höj spänningen till fläkten så ska du se...

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova att ominstalera flänsen om du har lust, men jag tror inte att det är nåt fel. Man ska inte stirra sig blind på temperaturer, särskilt när de mäts på ganska inexakta sätt.

En grej jag gjorde med min AX7 var att jag slipade botten med våtslippapper (600 och sen 1200) så den blev lite finare. Det gav ca.5 grader för mig.

Edit vill du veta mer om sånt kan du nog söka här på forumet med fördel.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

jag ligger typ på 55°C med min, enbart klockad från 1800+@2000+. Kör med en zalman 80mm på 12V

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

Kör oxå med AX-7 + Enermax 80mm fläkt med reglerbart varvtal, o min prolle ligger alltid mellan 50 o 55 grader. Har provat allt, men det går inte att få den lägre. Det är inte så varmt i rummet...normalt antar jag. O ventilationen i chassit är bra, min system temp går aldrig över 30. Kör med XP2000+, på ett gamalt moderkort, en KT 133.

Permalänk
Medlem

punkarn89 oj, ligga så högt på soltek 75kav-x? det är inte bra. Då 75kav mäter 25C för lite för mig alltså on-die har jag 75C medans 75kav säger 50C

Permalänk
Avstängd

Just nu ligger min 1800+@2000+ i 38°
Halvvarmt i rummet, har faktiskt stängt av en av mina utblås fläktar och satt en annan på 7v i ställer för 12v.
Ojoj nu gick den precis ner i 37°.. måste ner och känna på skiten
Kollade film igår med polarna så jag la typ 3 handdukar över datorn, hade bara 1 insugs fläkt ifronten.. tyst som FAN blev den och jag maxade bara 52° efter 1½ timmes filmtittning..

Och jag har bara en 2500 rpmare på min ax-7, halvdassigt as3 (bytar prolle rätt ofta ).
Mitt förslag är att fixa ihop kabel härvor med mera och göra så att du får bättre luftflöde ilådan, det gör alltid några grader bättre.
Testa att sätta en extra fläkt blåsande på cpuflänsen och se vad som händer, öppna ett fönster. Sätt den långt ifrån ditt element.
Dammsug av flänsen och fläkten för den delen.

Mer kan jag inte säga.

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Medlem

tonka/lonka Såg just att du kör med ett 8k3a+ det mäter internt alltså får du mycket högre siffror än moderkort som mäter med en sensor under cpun. Tex så mäter mitt 8k3a+ ca 25C högre än mitt soltek 75kav...

Så din temp är inte för hög eller nåt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
tonka/lonka Såg just att du kör med ett 8k3a+ det mäter internt alltså får du mycket högre siffror än moderkort som mäter med en sensor under cpun. Tex så mäter mitt 8k3a+ ca 25C högre än mitt soltek 75kav...

Så din temp är inte för hög eller nåt.

Jo det vat ja men en kompis har samma mobo som ja å han har bättre temp än mig å kör de sämre kylare

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

tonka/lonka
jag hade då ca 60C full load med en 120w palo på brädan o vatten..
Det finns ett par biosversioner som inte läser internt på kortet, sen kanske han har en athlon/duron? Dem har ingen intern diode så dom kan man inte mäta tempen internt på.

Permalänk

Jag har kollat på tempen med VIAhardware monitor och MBM och båda visar samma, 50 - 55 grader....detta är alltså för högt för ett Soltek KAV75?

Som sagt...har gjort det mesta möjliga. Ett insug långt ner fram i lådan, ett utsug i bak under nätagget o ett i toppen av lådan. Har försökt att samla ihop sladdarna så mycket som möjligt etc. Har även den senaste BIOS:n.

Skulle behöva lite hjälp, om det nu är så att min temp är för hög, allt funkar bra för övrigt, inga hängningar eller bluescreens.

Permalänk
Medlem

Om allt funkar bra så tycker iaf jag att det inte är nåt att oroa sig för.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

tonka/lonka, vad kör du för volt??

Jag har en 1700+ som jag kör i 1643 med 1,9 volt, jag kommer inte högre om min temp inte ska sticka iväg.

Visa signatur

:: Palamino XP (AGOGA) 1700+ :: GlacialTech 2320 PRO :: Abit KD7 :: TwinMos PC2700 512 Mb :: MSI Ti4200 128 Mb :: Seagate Barracuda V 80 Gb :: Hansol 920D 19" :: Chieftech 5x80mm fläktar ::

Permalänk
Medlem

Jag kör en AX-7 och sänkta fläktar, dvs en aning kass och hyfsat tyst ventilation. Luften som kommer ut från nätagget är rätt varm. CPUn ligger på ca 52/58 grader idle/load enligt tempsensorn. Tar jag av sidan på datorn så hamnar tempen på 41 typ. Så väldigt mycket beror på chassiventilationen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
tonka/lonka
jag hade då ca 60C full load med en 120w palo på brädan o vatten..
Det finns ett par biosversioner som inte läser internt på kortet, sen kanske han har en athlon/duron? Dem har ingen intern diode så dom kan man inte mäta tempen internt på.

Han har samma prolle som jag och han kör sin i over 1800Mhz

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

Jag kör en 1800+@2000+ med en AX-7 kylfläns och Enermax Adjustable (på lägsta varv) och 2 Enermax Adjustable som utsug (också på lägsta varv), resten av kylningen sköter min Antec Truepower 430 om. Mitt moderkort är ett MSI KT3-Ultra som enligt vad jag har förstått mäter cpu tempen från den interna dioden.

Temp :

39-40 C Idle
46 C efter några timmars spelande

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

vilka kassa temparaturer =P
jag kör min slk-800 och en enermax @2000 rpm
på min xp1700+ (t-bred) @ 1,66 ghz 1,55v och tempen ligger på ~33c

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sluta jämför temperaturer tagna med olika moderkort och sensorer.

Permalänk

52 grader är inga problem alls.. har jag vid lite arbete och typ bara 100mhz överklockning :/

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Hallå skulle folk som har samma mobo eller allafall epox med ax-7 och Xp prolle säga va de har för temp. Och om ni vill snacka temp med varan som tex [0verlord] och Polisen starta då upp en egne tråd

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk

Kan även nämna att kablarna inte påverkar flödet av luften i chassit

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk

Om man kollar på alla som kör med Ax-7 å enermax fläkt så verkar tempen väldigt usel. Är det ingen som är under 40c?? ocklockat? ele lite klockat

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

Mina temps med Epox moderkort är 46 idle och 57 load med burn k7.

Edit: Detta med en chassitemp på 34 C.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

tonka/lonka din gamle räv
varför säger du att jag har sämre kylare än dig för?
bara för att den är mycket billigare och är en 60mmare så behöver den inte vara sämre, snare bättre är den ju!
och jag mäter min tenp med diod under prollen jag med med mitt soltek liksom du!
AX-7an är dumt uppbyggd om ni tittar på den ju!
en tjock klup i mitten och sen tjocka flänsar och väldigt få.
det är inte sättet en kylfläns ska vara uppbyggd på.
annat ere med PCH137!

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rudeez
tonka/lonka din gamle räv
varför säger du att jag har sämre kylare än dig för?
bara för att den är mycket billigare och är en 60mmare så behöver den inte vara sämre, snare bättre är den ju!
och jag mäter min tenp med diod under prollen jag med med mitt soltek liksom du!
AX-7an är dumt uppbyggd om ni tittar på den ju!
en tjock klup i mitten och sen tjocka flänsar och väldigt få.
det är inte sättet en kylfläns ska vara uppbyggd på.
annat ere med PCH137!

A men PHC137 låter som en skollad bäver!!!! Men man kan ju köra fläkten på 7v som hjälper då en aning men då kan man knappt klocka nått. Jämnfört med Ax-7 som man kan köra med en betydligt tystare fläkt tex papsat men då kan då int klocka nått. Men om man kör med nån annan tex en bra zalman så kyler det tillräkligt bra för att kunna klocka en del ochman har ändå en tyst dator.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

tonka/lonka, vad kör du för volt på prollen?

Visa signatur

:: Palamino XP (AGOGA) 1700+ :: GlacialTech 2320 PRO :: Abit KD7 :: TwinMos PC2700 512 Mb :: MSI Ti4200 128 Mb :: Seagate Barracuda V 80 Gb :: Hansol 920D 19" :: Chieftech 5x80mm fläktar ::

Permalänk
Medlem

nilsrock
Du kan inte jämföra din temp mot ett 8K3A+ kort då ditt kort inte kan mäta internt.. :/

Rudeez
Tonka/lonka mäter sin temp i cpun och då mäter den med en termistor under cpun.

Permalänk

Jaja, men vad ska jag göra för att få ner tempen om det nu är så att den är för hög? Min chassi temp är ca.28 grader just nu (hur mäter man chassi temp?).