Permalänk

Datorn visar ingen bild!

Tjenare, jag startade upp min dator och det hann gå cirka 1 minut innan ljudet började hacka upp sig. Fick bluescreen sen när jag startade den igen så fick jag ingen bild. Datorn går igång osv men ser ingenting, Testade med dvi, hdmi och displayport. Utan resultat. Någon som har lite tips?

Behöver ni mer info så säg bara till, behöver verkligen hjälp snarast.
+ jag har testat att koppla ur grafikkortet och in i moderkortet utan resultat. Datorn står i sign.
Mvh

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av ViktorSand:

Tjenare, jag startade upp min dator och det hann gå cirka 1 minut innan ljudet började hacka upp sig. Fick bluescreen sen när jag startade den igen så fick jag ingen bild. Datorn går igång osv men ser ingenting, Testade med dvi, hdmi och displayport. Utan resultat. Någon som har lite tips?

Behöver ni mer info så säg bara till, behöver verkligen hjälp snarast.
+ jag har testat att koppla ur grafikkortet och in i moderkortet utan resultat. Datorn står i sign.
Mvh

Testa att starta med bara 1 RAM-minne, om det inte fungerar så gör en CMOS.

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

Testa att starta med bara 1 RAM-minne, om det inte fungerar så gör en CMOS.

Vad är en CMOS?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorSand:

Vad är en CMOS?

Han menar med största sannolikhet att du ska "clear cmos", dvs återställa grundinställningarna i bios. Finns knapp på moderkortet eller en bygel som du ska flytta ett hack och sen tillbaka för att nollställa minnet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Brallor:

Han menar med största sannolikhet att du ska "clear cmos", dvs återställa grundinställningarna i bios. Finns knapp på moderkortet eller en bygel som du ska flytta ett hack och sen tillbaka för att nollställa minnet.

Jag hittar ingen knapp eller bygel
tillägg: Hittade detta på en sida. Sadly, the clear CMOS button is the only on-board button that the G45 Gaming boasts. This means there’s no on-board power or reset switches and, more frustratingly, no LED post-code readout. These are incredibly useful extras when troubleshooting and certainly we'd rather have them than an mSATA slot, but their omission underlines the board’s cheaper price tag. Oddly MSI has still chosen to include a set of voltage read-out points, although we’re sure few if any G45 Gaming owners will use them.
Vad jag jag då? Ta bort batteriet?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorSand:

Jag hittar ingen knapp eller bygel

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Skrivet av careau:

Vad har du för moderkort?

Msi z87-g45 (står i sign)

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk

Peta ut knappcellsbatteriet och sätt in det igen efter en stund.

Glömde skriva reset

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorSand:

Msi z87-g45 (står i sign)

Hittar faktiskt ingen cmos reset button / bygel heller. Men någonstans borde den finnas - testa att ta ut batteriet en stund och sätt sedan tillbaka det.

Permalänk
Skrivet av careau:

Hittar faktiskt ingen cmos reset button / bygel heller. Men någonstans borde den finnas - testa att ta ut batteriet en stund och sätt sedan tillbaka det.

Hur går jag vidare om det inte löser problemet?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk

Debug LED are located at the bottom of the board while a clear CMOS button is placed at the I/O panel. There’s also a Multi-BIOS switch located near the DIMM slots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorSand:

Hur går jag vidare om det inte löser problemet?

Ser ingenting om dina minnen i spec. 8 eller 16? Om du har 8, hur har du satt dem i moderkortet?

Permalänk
Skrivet av careau:

Ser ingenting om dina minnen i spec. 8 eller 16? Om du har 8, hur har du satt dem i moderkortet?

Jag har hyper x 4x4 gb.1600mhz

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViktorSand:

Jag har hyper x 4x4 gb.1600mhz

Testa med ett minne i taget, kan vara en sticka som är defekt.

Permalänk
Skrivet av careau:

Testa med ett minne i taget, kan vara en sticka som är defekt.

Redan testat.... hur går jag vidare om inte batteriet fixar det?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

RMA moderkortet eller köper nytt?

Permalänk

Tryck in Ram minnena ordentligt

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Skrivet av Borgen1998:

Tryck in Ram minnena ordentligt

Dator har ju fungerat 1 månad efter bygget. Ram minnerna är intryckta

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av 120hz:

RMA moderkortet eller köper nytt?

Skrivet av Borgen1998:

Tryck in Ram minnena ordentligt

Blir att kontakta inet, har inte gjort något fel så hoppas det går på garantin.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Var får du "r" ifrån i MINNENA?

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Var får du "r" ifrån i MINNENA?

Vad menar du?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

du har skrivit minnerna!

Permalänk
Skrivet av 120hz:

du har skrivit minnerna!

Katastrof.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze