Framtidens mobil, vad vill ni ha i den?

Permalänk
Medlem

Framtidens mobil, vad vill ni ha i den?

Som topik lyder, vad vill ni ha i en mobil i framtiden. Ett år eller tjugo, bestäm ni

Om vi delar in det så här.

1. Vad ni vill ha.

2. Vad skulle ni behöva?

3. Vad är realistiskt?

4. Knock yourself out sci-fi boy.

Jag börjar med detta.

1. Själv vill jag ha bättre batteri.
2. Solceller som laddar automatiskt. Tex på hela baksidan.
3. En skärm som kan visa 3D utan glasögon/linser. Hur coolt vore inte det för kartor, film, foton osv
4. Jag vill kunna ta bilder i mitt hem, vara på tex Ikea ta en bild på en möbel och sätta denna i ett foto och visa det i 3D hur det ser ut och om måtten passar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Man proppar in en massa by teknik hela tiden men det händer väldigt lite på batterisidan, skulle vilja se att man pushar på mer där så vi får bättre batteritider!

Permalänk
Medlem

Yes, batteritid är väl det primära. Visst, en smartphone använder man ju till mycket mer än man använde en gammal dum telefon, som egentligen bara kom ut ur fickan när man skulle snacka i den, så det kanske är lite mycket begärt, men en veckas eller mer batteritid vid normalanvändning hade ju varit rent optimalt. Dessutom vore det fint med batterier som inte föråldras lika mycket med laddcyklerna.

Annars är telefonerna rätt nice som de är tycker jag. Storleken är det inget fel på, det är väl egentligen skärmen och hållfastheten som sätter gränserna; man kan ju inte göra en telefon mindre än skärmen, och blir de mycket tunnare än de är idag, så går de väl av på mitten i fickan om man skulle råka sätta sig lite illa.

Tycker inte telefonerna behöver bli så mycket smartare än de är idag, det räcker bra med att kunna göra lättare uppgifter som man traditionellt behövde en dator till.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

bättre batteritid och lite snabbare dualcores som är energisnålare istället för quadcore chip som nästan aldrig används förutom i benchmarks eller intensivare spel kanske ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Rekordmedlem

En Ubuntu edge baserad kring på Intels kommande ultralågeffekt x86 cpuer, naturligtvis med 802.11ad och induktiv strömförsörjning och extern kylning när den är i dockan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bättre batteritid.
Bättre telefon funktion.

Är de främsta tankarna jag kommer på. Solcell idén är intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker Ubuntus tankar kring en mobil med bra processor som kan dockas mot tangentbord/skärm och då användas som dator är rätt intressant.

Permalänk
Medlem

Har allt jag behöver redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Man proppar in en massa by teknik hela tiden men det händer väldigt lite på batterisidan, skulle vilja se att man pushar på mer där så vi får bättre batteritider!

Man gör massor på batterisidan också. Problemet är att mer kraft drar mer batteri så det tar ut varannat.
Om man hade slutat trycka i större displayer och kraftfullare CPUer varje år så hade vi genast fått bättre batteritid.

Tyvärr så är det svårt att få folk att köpa en ny telefon om man säljer "gammal" hårdvara och bara har bättre batteritid.

Permalänk
Medlem

1. Riktig(a) antenn(er), hyffsat batteri, Satellituppkoppling för samtal, stöt/vattensäker och energisnål display (Ej en massa färger). Samtalsfuntion+sms.
2. Möjlighet att koppla in ett större batteri.
3. Ovanstående är fullt realistiskt.
4. Öhhhh.. Lasern från "Death Star"?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

AMD APU inside och BRA batteritid tack!

Permalänk
Medlem

Storlek som Xperia Ray
Men bättre prestanda, DPI och batteritid.
Och att hela mobilen är lite mjuk så att den ligger bättre i fickan.

Permalänk
Medlem

Som några redan sagt, bra batteritid.
Fast är ju relativt nöjd med min nuvarnde. Inväntar Z1!

Visa signatur

Suomi Armeija
Kapteeni T. Salo

Permalänk
Inaktiv

En mobil driven av fusion och med inbyggd hjärtstartare.
Nä men lite längre batteritid hade inte varit helt fel. Hoppas att det händer något riktigt revolutionerande på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Som topik lyder, vad vill ni ha i en mobil i framtiden. Ett år eller tjugo, bestäm ni

Om vi delar in det så här.

1. Vad ni vill ha.

2. Vad skulle ni behöva?

3. Vad är realistiskt?

4. Knock yourself out sci-fi boy.

Jag börjar med detta.

1. Själv vill jag ha bättre batteri.
2. Solceller som laddar automatiskt. Tex på hela baksidan.
3. En skärm som kan visa 3D utan glasögon/linser. Hur coolt vore inte det för kartor, film, foton osv
4. Jag vill kunna ta bilder i mitt hem, vara på tex Ikea ta en bild på en möbel och sätta denna i ett foto och visa det i 3D hur det ser ut och om måtten passar.

Tycker batteritiderna är helt okej, men jag skulle vilja ha 10 sekundersladdning! Grafen kondensatorer tack!

Skulle vilja ha ett projicerat tangentbord, om man t.ex. lägger ner mobilen, så får man ett tangentbord projicerat
(Fan projicerat är ett jobbigt ord....)
Hologram!

Btw nr4, det finns! fast, tvärtom. du är i ditt hem, lägger ett papper med mönster på golvet. sedan väljer du soffa, möbel etc. så visar den sig där.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Man proppar in en massa by teknik hela tiden men det händer väldigt lite på batterisidan, skulle vilja se att man pushar på mer där så vi får bättre batteritider!

Skrivet av kaput:

Yes, batteritid är väl det primära. Visst, en smartphone använder man ju till mycket mer än man använde en gammal dum telefon, som egentligen bara kom ut ur fickan när man skulle snacka i den, så det kanske är lite mycket begärt, men en veckas eller mer batteritid vid normalanvändning hade ju varit rent optimalt. Dessutom vore det fint med batterier som inte föråldras lika mycket med laddcyklerna.

Annars är telefonerna rätt nice som de är tycker jag. Storleken är det inget fel på, det är väl egentligen skärmen och hållfastheten som sätter gränserna; man kan ju inte göra en telefon mindre än skärmen, och blir de mycket tunnare än de är idag, så går de väl av på mitten i fickan om man skulle råka sätta sig lite illa.

Tycker inte telefonerna behöver bli så mycket smartare än de är idag, det räcker bra med att kunna göra lättare uppgifter som man traditionellt behövde en dator till.

Skrivet av Hutter:

Bättre batteritid.
Bättre telefon funktion.

Är de främsta tankarna jag kommer på. Solcell idén är intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Nauie:

1. Riktig(a) antenn(er), hyffsat batteri, Satellituppkoppling för samtal, stöt/vattensäker och energisnål display (Ej en massa färger). Samtalsfuntion+sms.
2. Möjlighet att koppla in ett större batteri.
3. Ovanstående är fullt realistiskt.
4. Öhhhh.. Lasern från "Death Star"?

Skrivet av BARACAPS:

Som några redan sagt, bra batteritid.
Fast är ju relativt nöjd med min nuvarnde. Inväntar Z1!

Alla ni som säger bättre batteri, vad är ni beredda att offra för det? Man forskar allt vad man kan med batterier men man har nått en gräns för dagens batterier att de kan inte bli mycket starkare i förhållande till sin storlek. Står ni ut med en tjockare mobil? Långsammare processor? Mindre skärm? Tillverkarna sitter i ett omöjligt dilemma när batterierna inte utvecklas samtidigt som kunderna kräver tunnare mobiler med större skärm och att nästa modell ska innehålla bättre delar än den förra och inte minst bättre batteritid...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

En telefon med bra batteritid. Hade en Nokia e52 för ett par år sen och den behövde jag bara ladda en gång i veckan.
Har inget emot att ha en "tjockare" mobil (vissa mobiler är det lite anorexivarning på ) men behöver förvisso inte en stor skärm, 4 tum räcker.

En hybridskärm ḿed OLED och E-ink hade varit riktigt fint.

Klantsäkrad telefon. Den ska klaras att tappas i betonggolv, många gånger, utan att skärmen spricker och telefonen blir obrukbar. Vattentät är ju ganska bra också.

Taktil återkoppling från skärmen (eller från hela mobilen). Man ska kunna känna knapparna som visas på skärmen och upphöjningarna/nedsänkningarna i skärmen ska ju självklart kunna ändras för att passa till de knappar som visas på skärmen. Kan man få tillräckligt bra upplösning på upphöjningarna/nedsänkningarna så kanske man t.o.m kan fixa en Brailleskärm för synskadade också

3D kamera a'la Kinekt/Leap Motion för att kunna styra telefonen utan att behöva röra skärmen. Självklart så ska man ju även kunna styra telefonen m.h.a skärmen precis som det är idag.

Regenerativ laddning, telefonen laddas delvis upp genom rörelserna den utsätts för när den ligger i fickan.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Alla ni som säger bättre batteri, vad är ni beredda att offra för det? Man forskar allt vad man kan med batterier men man har nått en gräns för dagens batterier att de kan inte bli mycket starkare i förhållande till sin storlek. Står ni ut med en tjockare mobil? Långsammare processor? Mindre skärm? Tillverkarna sitter i ett omöjligt dilemma när batterierna inte utvecklas samtidigt som kunderna kräver tunnare mobiler med större skärm och att nästa modell ska innehålla bättre delar än den förra och inte minst bättre batteritid...

Om vi är nöjda med processorernas hastighet såsom de är idag tror jag att deras effektförbrukning kommer att sjunka snabbare än vad batteriets kapacitet kommer att öka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Alla ni som säger bättre batteri, vad är ni beredda att offra för det? Man forskar allt vad man kan med batterier men man har nått en gräns för dagens batterier att de kan inte bli mycket starkare i förhållande till sin storlek. Står ni ut med en tjockare mobil? Långsammare processor? Mindre skärm? Tillverkarna sitter i ett omöjligt dilemma när batterierna inte utvecklas samtidigt som kunderna kräver tunnare mobiler med större skärm och att nästa modell ska innehålla bättre delar än den förra och inte minst bättre batteritid...

Tjockare mobil, absolut, tveklöst, de får göra dem 80mm tjock om de vill, läs mitt förra inlägg.
Processorn behöver knappast mkt kräm om du läser mitt förra inlägg.
Skärm, läs mitt förra inlägg.

Dock tror jag att "the death star" drog mer ström än vad ett telefonbatteri kan producera, men vi snackade ju sci-fi

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

1. Bättre täckning samt batteri
2. Bättre täckning samt batteri
3. Bättre täckning samt batteri!
4. Telefon i flytande form! Smått opraktisk att ha i fickan dock...

Permalänk

1-4: Bättre batteri och lägre input lag i skärmen. Helst neråt 1 ms. Jag skulle aldrig ta i en appleprodukt med tång, men om det finns något som stör mig med Android så är det allt HORRIBELT input lag för touchen. Om någon mot förmodan skulle missuppfatta så menar jag inte operativsystemets rapphet eller eventuellt "lagg" i gränssnittets flyt, utan den tid det tar för skärmen att reagera när man trycker på skärmen. Det kan inte vara så omöjligt att ordna, men än så länge har jag aldrig testat någon smartphone där detta inte är ett enormt problem. Tyvärr är det värst på Android-sidan.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Många vill ha kraftigare batterier. Säg att vi ökar energin tio gånger dagens batterier på samma yta. Säg att det batteriet sedan exploderar. Energin motsvarar då TNT och det överlever man inte om man har den på sig.

Själv vill jag ha bättre högtalare, placerade på var sin sida om skärmen i liggande läge.
Kantfri display och HDMI-utgång. Mycket mera minne och 3D-skärm. Minst 6 tum. Bättre kamera och stabilisering. Optisk zoom och stereomic. Bättre LED och gärna ett effektivare strömsparläge. Kryptering av samtal och sms och ett operativ som inte jobbar i bakgrunden med reklam och spioneri.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en mobil som är extremt stötsäker samt vatten-/dammtät. Gärna att hela mobilen är lite böjbar, för att fördela krafterna bättre vid en smäll, vilket också skulle göra att glaset inte sprack lika lätt. Batteriladdning via mobilens skärm vore riktigt häftigt, alltså att om mobilen ligger i solen så laddas den sakta men säkert. Fanns det även solceller på baksidan skulle det ju inte vara en nackdel.

Det vore rätt tufft om man kunde lägga mobilen på en tom låda, så funkade lådan sedan som högtalare. Vore väl rent tekniskt inte omöjligt kan jag känna, men jag är osäker. I kombination med det vore en inbyggd projektor rätt trevligt. Finns ju idag, men ska man drömma lite är det ju en LED-projektor med galen upplösning och 3D som gäller...

Att fota i 3D och behandla informationen i flera dimensioner vore trevligt, det vore exempelvis riktigt häftigt att kunna fotografera sin bil och sedan importera den i exempelvis 3D Studio (om det nu används fortfarande).

Sist men inte minst vore det trevligt om det kom ordentliga dockningsstationer till Android-enheter, så att man kan docka sin telefon och sedan köra allt direkt på TVn, säg XBMC, ansluta en handkontroll via BT och spela spel osv. Detta går säkert redan idag, men jag skulle vilja ha en mer färdig lösning för det, det tror jag vore en enorm grej.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Som topik lyder, vad vill ni ha i en mobil i framtiden. Ett år eller tjugo, bestäm ni

Om vi delar in det så här.

1. Vad ni vill ha.

2. Vad skulle ni behöva?

3. Vad är realistiskt?

4. Knock yourself out sci-fi boy.

Jag börjar med detta.

1. Själv vill jag ha bättre batteri.
2. Solceller som laddar automatiskt. Tex på hela baksidan.
3. En skärm som kan visa 3D utan glasögon/linser. Hur coolt vore inte det för kartor, film, foton osv
4. Jag vill kunna ta bilder i mitt hem, vara på tex Ikea ta en bild på en möbel och sätta denna i ett foto och visa det i 3D hur det ser ut och om måtten passar.

Säkert många som skrivit det, men din steg 4 finns redan i verkligheten

http://www.theverge.com/2013/8/9/4604816/ikea-catalog-augment...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

1. Helt repfritt och okrossbart glas
2. Bättre batteritid
3. Punkt 1 & 2
4. Så bra högtalare att man kan använda den för hemmabio vart man än är, bra ljud och tung bas!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Allt detta vill jag ha/behöver, delvis finns det och är realistiskt

Bättre batteritid
E-Ink färgskärm runt 4" slimmad variant / med någon form av retina/minnes även om batteriet är slut eller om man ha skärmen avstängd ska den kunna visa ex en karta eller tidtabell.
Native Android med offline Google Maps, och där ingår ju music, books, drive (för spårning) osv.
Bättre trådlös laddning, och gärna någonform av solcells laddning
Vattentät (läsa böcker i badkaret exvis )

Exempelvis: http://yotaphone.com/#/en/ , stämmer inte riktigt på mina krav men är ett steg i rätt riktning

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SCORPIUS:

Som topik lyder, vad vill ni ha i en mobil i framtiden. Ett år eller tjugo, bestäm ni

Om vi delar in det så här.

1. Vad ni vill ha.

2. Vad skulle ni behöva?

3. Vad är realistiskt?

4. Knock yourself out sci-fi boy.

1. Smidig standard för trådlös överföring mellan mobil och de flesta andra skärmar/TV

2. NOKIA 3310

3. Glasögonlös 3D med bättre vinklar och funktion (förbättrad Gameboy Advance 3D)

4. Tony Stark's mobiler - GIEF!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Bättre batterilivslängd (om det görs med kraftigare batteri eller snålare elektronik spelar ingen roll).
Vatten-, damm-, stöt- och reptålig. Xperia-modellerna är väl de enda vettiga idag som uppfyller detta.
Mindre. Varför ska man springa runt med en jättemobil med en skärm som slukar enorma mängder ström för? Vad är det för fel på en 3,5"-skärm egentligen? Det är en telefon, inte en e-boksläsare eller bio i miniformat.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

4. Jag vill kunna ta bilder i mitt hem, vara på tex Ikea ta en bild på en möbel och sätta denna i ett foto och visa det i 3D hur det ser ut och om måtten passar.

Kolla in länken
http://www.engadget.com/2013/08/06/ikeas-2014-catalog-app-aug...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Batteritid! är rätt trött på att sitta med luren med laddaren i hela tiden!

Tycker att lurarna som finns idag är grymt bra och det som fattas är just ett bra batteri som håller 2-3 dagar vid användande i alla fall.