Permalänk
Medlem

jag skulle nog velat dölja HDD från den sidan och fokusera på GPU loopen och fläktstyrningen =D,.. kanske göra liknande du gjort med dina fläktar och front med material på utsidan =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Att dölja HDD är förvisso en idé men jag kommer sleeva kablarna som går till dom och göra det riktigt snyggt så det vore najs att visa den biten efter allt jobb. Tanken är att allt i hela datorn ska vara snyggt gjort och kunna agera ögongodis nämligen.

Vad menar du med det sista du skrev? Jag hängde inte med ang material på utsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

hehe jag menar att jag hoppas att du inte bara skär hål i sidoplåten utan att du gör som du gjorde din front =D ett stort hål som du sedan täcker med dina snygga mönsterramar =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Där sa du nått! Ah! Shit vad insnöad man blir i sina egna tankar ibland, detta öppnar ju upp möjligheterna ordentligt. Jag ska spåna vidare på det;) Tack!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

hur gåre med tankar och planer med Sidorna?

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

hur gåre med tankar och planer med Sidorna?

Jag ritade upp ett förslag efter det som du nämnde förut men när jag såg det i cadden så såg det faktiskt inte nått vidare ut. Det blev lite väl mycket kaka på kaka och jag kommer nöja mig med ett stort fönster istället som enbast fästs på insidan. Det blir mycket ögongodis i chassit så det kommer bli toppen med att visa så mycket som möjligt.

I övrigt så har jag idag sett bild på det grundämne som ska bli min nya moderkortsplåt. Det kommer bli så najs...och overkill;) Igår sleevade jag mina SATAkablar och om jag orkar så kommer det bilder på det under kvällen. Resultatet vart bra tycker jag och det enda som stör mig lite är att jag skulle velat haft olika längder på kablarna: 30cm, 35cm och 40cm. Kanske blir till att leta vidare på den fronten framöver.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Jag ritade upp ett förslag efter det som du nämnde förut men när jag såg det i cadden så såg det faktiskt inte nått vidare ut. Det blev lite väl mycket kaka på kaka och jag kommer nöja mig med ett stort fönster istället som enbast fästs på insidan. Det blir mycket ögongodis i chassit så det kommer bli toppen med att visa så mycket som möjligt.

I övrigt så har jag idag sett bild på det grundämne som ska bli min nya moderkortsplåt. Det kommer bli så najs...och overkill;) Igår sleevade jag mina SATAkablar och om jag orkar så kommer det bilder på det under kvällen. Resultatet vart bra tycker jag och det enda som stör mig lite är att jag skulle velat haft olika längder på kablarna: 30cm, 35cm och 40cm. Kanske blir till att leta vidare på den fronten framöver.

Kaka på kaka..? Hur tjock plåt tog du då egentligen ;D mycket ser ofta väldigt stort ut i cad'en men synns knappt IRL

De går att korta ner SATA kablar till önskad längd om du inte hittar de exakta du vill ha.. är lite krångligt men de går!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Jag kan posta en bild på det sen så får du se själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Rendering pågår=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Med ett lager 1mm plåt fastsatt med skruv.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Enkel sida med enbart plexiglas fastsatt på insidan.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

SATAkabel sleeving : Check!

Jag har ju tidigt i detta bygge lagt et beställning på lite kabelstrumpa och krympslangar från MDPC-X men med tidens gång så ändrades nyansen i färgvalet och jag blev tvungen att leta ny strumpa för SATA-kablarna. Utbudet är inte direkt jättestort på nätet men tillslut hittade jag ett fabrikat som heter AXON som hade mer eller mindre exakt den nyans av blå som jag använder i övrigt. Sagt och gjort, nu är den på plats.
Som vanligt kommer lite bilder från processen:

Gårdagens material för tidsfördrivning. Även om MDPC-Xs strumpa och krympslang hade gått hand i hand så tyckte jag att strumpan vek av för mycket från övriga strumpor i bygget.

Liten kort jämförelse:
Täthet: Samma
Nyans: För ändamålet vinner AXON
Storlek och passning: MDPC-X är något smalare och sitter därför tajtare på den färdiga kabeln. Det var inga problem med AXON men om man inte sträcker den tillräckligt så blir den lite säckig.
Utseende: Båda ser lika glansigt plastiga ut.

Lite verktyg ska vi ha oxå, det enda som inte är med på bild är en tändare och en brödrost.

Längden på strumpan bestämdes genom att dra den längs med kabeln och ta samma längd som jag vill se i slutresultatet, det funkade bra för just denna strumpa.

Grilla ändarna, annars blir det soptunnan nästa då den fransar upp sig när den träs på det stora SATA-kontakten.

Ett bra tips: Lägg dit ett lager med tunn dubbelhäftande tejp så sitter strumpan kvar.

Här satte jag änden på strumpan dikt an kontakten.

15mm krympslang skars till med rakblad. Det är detaljerna som är viktiga och en sned klippning eller påföring kommer synas.

På med brödrosten på hög effekt och snurra.

Tjeena!

Efter allt som farbror Frej tog fram så har vi nu fått oss en schnygg SATA-kabel som passar in i färgtemat.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Tycker det ser bra ut med plåten fastskruvad! Men det "grövre" mönstret skär sig ju tyvärr lite mot fronten :/

Najs sleeving! Kan tipsa om att testa tejpa satakablarna med blå eltejp innan du sleevar med

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Jag är hemma med förkylning idag så om jag orkar ska jag sätta mig å labba lite mer med mönster.

Tejp under sleevingen, då tänker du på att kabelns färg kan lysa igenom va? Jag har allt tänkt på det men ansåg att det inte behövdes, den svarta kabeln är ganska snäll så sett men hade jag haft en röd datakabel så hade det absolut behövts. Hur som helst, bra poäng där Spille!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Jag är hemma med förkylning idag så om jag orkar ska jag sätta mig å labba lite mer med mönster.

Tejp under sleevingen, då tänker du på att kabelns färg kan lysa igenom va? Jag har allt tänkt på det men ansåg att det inte behövdes, den svarta kabeln är ganska snäll så sett men hade jag haft en röd datakabel så hade det absolut behövts. Hur som helst, bra poäng där Spille!

Asså även om de svarta inte "lyser" igenom så mycket så kommer det bli ganska stor skillnad ändå, det blev det på mina oranga sata kablar iaf de första jag gjorde var utan tejp(också svarta kablar) och de syntes inte direkt något svart igenom sleeven men när jag drog på röd tejp under så blev det en mycket mer klar orange färg på sleeven de är ju de små detaljerna som gör de så att säga kan ta en bild när ja kommer hem för o visa skillnaden om du vill

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Wow. Nice bygge. Kommer klart följas den sista biten nu när man suttit och läst igenom tråden (tog runt 2.5tim)

Gillar verkligen ideen med att sidoplåten skall ha samma uppbyggnad av lager som fronten.

Kör hårt och krya på dig

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Kul projekt! Intressant läsning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

måste säga att jag tycket mycket om 1mm sidan med skruv, passade in i hela temat mycket bra. fast du kanske skulle testa en med nedsänkta huvuden?

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Asså även om de svarta inte "lyser" igenom så mycket så kommer det bli ganska stor skillnad ändå, det blev det på mina oranga sata kablar iaf de första jag gjorde var utan tejp(också svarta kablar) och de syntes inte direkt något svart igenom sleeven men när jag drog på röd tejp under så blev det en mycket mer klar orange färg på sleeven de är ju de små detaljerna som gör de så att säga kan ta en bild när ja kommer hem för o visa skillnaden om du vill

Jag tittar gärna på en bild och det vore intressant om du kunde visa en jämförelse mellan de båda alternativen (med / utan eltejp)

Skrivet av RainesX:

Wow. Nice bygge. Kommer klart följas den sista biten nu när man suttit och läst igenom tråden (tog runt 2.5tim)

Gillar verkligen ideen med att sidoplåten skall ha samma uppbyggnad av lager som fronten.

Kör hårt och krya på dig

Tack, hårt ska köras men nu är det mest fokus på grönt te och honung;) Känns faktiskt fint att man kan underhålla någon i 2,5h med intressant läsning=) Mer bilder kommer löpande. Det börjar ju närma sig slutmontering och då kommer det bli ultimat med smaskiga bilder!

Skrivet av twk:

Kul projekt! Intressant läsning!

Tack !

Skrivet av enRödjävel:

måste säga att jag tycket mycket om 1mm sidan med skruv, passade in i hela temat mycket bra. fast du kanske skulle testa en med nedsänkta huvuden?

Ja det kanske skulle funka och det blir ju helt klart mer diskret men en nackdel är ju att det då kommer skilja sig från fronten och den kan jag inte göra mycket åt nu när den är pulverlackad å allt. Syftar mest på att behöva försänka hålen och skava bort färgen...

Mer bilder på nya sidor kommer, nu är det bara lite finlir kvar på som så har jag ett säkert kort att köra på sen. Har äntligen hittat en design som känns rätt och denna ska bara passas in så att det blir fysiskt möjligt att få fast allt sen så är det klart. Mer bilder på det kommer när jag renderat ut dom...

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Jag tittar gärna på en bild och det vore intressant om du kunde visa en jämförelse mellan de båda alternativen (med / utan eltejp)

Yes här har vi 2 bilder i olika ljus

http://cdn.imghack.se/images/a92671248d17bbd7362c3602d306fde8...

http://cdn.imghack.se/images/4facf2dcabf7cd5d9ae363610cf59c02...

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Där ser man! Helt klart en skillnad till det bättre med lite matchande tejp under. Min blå färg är ju dock mörkare och jag upplever det inte alls som att det svarta syns igenom lika mycket som det syns på dina foton med orange färg. Men men, jag ska aldrig säga aldrig, en regning dag kanske jag gör om sleevingen på dom, hehe.

BTW: Mitt GPUblock EK-FC680 för 800-ish kr ligger nu insmetat i ketchup...

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag bli nöjd.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Nice med att chassie som man kan se rakt igenom på det viset.
Sen gillar jag att du inte bara speglat mönstret från ena till andra sidan
Devil is in the details så att säga, snyggt!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Där ser man! Helt klart en skillnad till det bättre med lite matchande tejp under. Min blå färg är ju dock mörkare och jag upplever det inte alls som att det svarta syns igenom lika mycket som det syns på dina foton med orange färg. Men men, jag ska aldrig säga aldrig, en regning dag kanske jag gör om sleevingen på dom, hehe.

BTW: Mitt GPUblock EK-FC680 för 800-ish kr ligger nu insmetat i ketchup...

Ja kan ju va värt o testa på en annan sata kabel om du har en liggandes nånstans bara för o se om det blir någon skillnad som är värd mödan

Sidopanelerna blev ju riktigt fina!! Och håller med RainesX, helt klart guldstjärna på att du inte bara speglat dem ;D

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Nice med att chassie som man kan se rakt igenom på det viset.
Sen gillar jag att du inte bara speglat mönstret från ena till andra sidan
Devil is in the details så att säga, snyggt!

Tack! Nej ush och fy för att göra något den enkla vägen;) Mönstret är olika på båda sidorna och främst är det anpassat för att på ena sidan visa displayen för fläktkontrollen hyfsat tydligt och på andra sidan är mönstret satt så att det helt enkelt ser dekorativt ut.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Dagens sjukstugepyssel: Rengöring av GPUblock i koppar.

Känslan av att bara gå hemma och känna att det börjar krypa i kroppen för att det börjar bli tråkigt skulle nog gå att jämföra med den tiden då man hade tentaplugg men ingen ork, slutresultatet av de båda gör att man tar tag i vilken syssla som helt och tycker att den är givande, ungefär så har denna dagen varit och jag rev då isär mitt EK FC680 koppar/plexi block som har legat och blivit riktigt skitigt med tiden. Dels av att jag testkörde blocket i en loop en pump för ett bra tag sen och att kvarvarande vatten sedan gjorde sitt med kopparen och dels för ovarsam hantering då koppar får missfärgningar extra fort där man tagit i det med sina feta fingrar. Idag har plasthandskar använts, hahaha!

Nått är fel, svart, grönt och en annan nyans på metallen går jag inte med på. Dessa missfärgningar hade även satt sig fast i plexibiten, hårt, riktigt hårt!
Över till lösningen...

KETCHUP! Den innehåller två viktiga saker som rengör koppar , ättika och salt.

Smeta in, vänta 30min, skölj av och inspektera, upprepa om du inte är nöjd.
När det gäller plexiglaset som hade fått missfärgning pga kopparen så var det gött flyt att jag har den frostade designen = inga direkta risker att göra repor. Fram med lite torkypapper och Whitening tandkräm å polera bort smutset. Funkade kanonbra och plexit är numera neutralfärgat istället för grönt som det hade blivit förut.

#Lycklig kille

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Gillas mycket, =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

På tal om annat, Vad kör ni med för lagrings-hårddiskar i era system? Är det någon idé att investera i två WD RED 3TB om målet är tyst lagring och där båda diskarna kommer köras helt fristående (ingen raid). Finns det något annat bra alternativ? Alltså enbart för lagring nu och inte system.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

På tal om annat, Vad kör ni med för lagrings-hårddiskar i era system? Är det någon idé att investera i två WD RED 3TB om målet är tyst lagring och där båda diskarna kommer köras helt fristående (ingen raid). Finns det något annat bra alternativ? Alltså enbart för lagring nu och inte system.

Jag kör på WD green diskar, grymt nöjd med dem Red är väl i stort sett samma disk bara att den inte går ner i "sleepmode" när den inte används så de borde nog med va bra

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Ah, så det är det som är skillnaden! Jag kör med två gamla GREEN diskar idag och får ju faktiskt säga att jag är hyfsat nöjd jag med dom. Dom är rätt tysta och svala men en sak jag har stört mig på är faktiskt deras "sleepmode". Jag har vissa program som vill ta en backup vid avslut och när programmet inte hittar HDDn som ligger och slumrar så blir det fel. Hmmm, red kanske är vägen att gå då...

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll