Permalänk
Medlem

Hade det inte varit bättre att använda en bricka under muttern i stället för att limma fast den?
Ska bli riktigt intressant att följa bygget.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Skjysst projekt. Ett litet "heads-up" dock: Ditt Moderkort ser ut att ha gett sig eller börjar ge sig.
Kondisatorerna brevid CPU-Sockeln ser ganska svullna ut.
// M

Permalänk
Medlem
Skrivet av marww:

Skjysst projekt. Ett litet "heads-up" dock: Ditt Moderkort ser ut att ha gett sig eller börjar ge sig.
Kondisatorerna brevid CPU-Sockeln ser ganska svullna ut.
// M

Jag måste hålla med, det ser ut som dina kondensatorer börjar bukta utåt, löd bort dem och byt snarast börjar dem läcka kommer det fräta bort ledspår på moderkortet och det blir obrukbart. Har bytt otaliga kondensatorer på gamla Amiga's, det är itne speciellt svårt och det är värt den lilla tiden oftast. Kondensatorer är billiga

Nu får vi hoppas att bilden lurar oss och att dem inte buktar utår
¨
//som99

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Väntar mig ett liknande galleri av någon brat med 10kr-or istället för 50öringar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Fan vad coolt

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk

Håller med ovan, kondingara ser väldigt ledsna ut, men kan du löda ihop en egen cpu-kylare är det väll ingen match att byta lite kondingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag måste hålla med, det ser ut som dina kondensatorer börjar bukta utåt, löd bort dem och byt snarast börjar dem läcka kommer det fräta bort ledspår på moderkortet och det blir obrukbart. Har bytt otaliga kondensatorer på gamla Amiga's, det är itne speciellt svårt och det är värt den lilla tiden oftast. Kondensatorer är billiga

Nu får vi hoppas att bilden lurar oss och att dem inte buktar utår
¨
//som99

Öhm har ett GA-EP35 DS3 moderkort som jag har kört en överklockad processor på i över ett år nu.

En av de större kondensatorerna buktar ut seriöst en halv centimeter, ser ut som att man har fyllt den med vatten och sen tryckt in lika mycket vatten en gång till

Är det något jag bör byta omgående alltså? Hur vet jag att jag byter till rätt sort?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt projekt. Måste vara mycket svårare än vad man kan tro

Permalänk
Medlem

Najs, ska bli intressant o få jämföra ditt resultat med mitt! Tror du kan få till det riktigt bra eftersom du använder flera rör och har allt i koppar. kul o se!

Permalänk
Medlem

Du lägger verkligen ner jobb på det. Ska bli kul att se det färdigt.
Personligen hade jag dock använt 50-öringar istället.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Kul tråd men måste säga att designen på ramkylaren är ganska dålig faktiskt. Du kommer ju inte få någon som helst flöde i rören som ligger mot minnena när du har dom med bara hål i ena änden.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Hedersmedlem

Hur coolt som helst. Skulle också gärna vilja kunna säga att femtioöringar kyler min processor!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipsfingers:

Kul tråd men måste säga att designen på ramkylaren är ganska dålig faktiskt. Du kommer ju inte få någon som helst flöde i rören som ligger mot minnena när du har dom med bara hål i ena änden.

De rören är designade som en heatpipe, så dom är helt förslutna. tanken är att man skall få en kall ända i toppen som kyler vattnet som sedan ramlar ned igen.
Men jag måste hålla med, jävligt dålig design. =D , ett helvete att löda, prestandan är,,,omätbar. och den sitter inte ens fast i något annat än att den klämmer fast sig på minnena. Men, jag vet nu att det går att göra utan att burken exploderar, så nästa gång blir det definitivt något mer genomtänkt.

Permalänk
Medlem

Bad news.

Jag har nu byggt MK3 , och den är död. (och jag har inte ens orkat posta MK2 ännu.)
Jag misstänker att det skulle kunna ha något att göra med det faktum att MK2 dog när CPU kylaren sprang läck. har inte ännu orkat titta närmare på den, utan köpte en vanlig dual core till morsan som kör på vanlig luft, så hon är nöjd iallafall.
Anledningen till att CPU kylaren sprang läck var en dålig lödning, i kombination med att jag kört citronsyra i vattnet i en månad.
Det var tydligen ett pyttelitet glapp/hål någonstans i lödningarna som antadligen var igenpluggat av lödpasta. Efter en månad med citronsyra i vattnet så löstes pastan upp och det började läcka vatten som droppade ned på grafikkortet som till sist stängde ner burken med en smäll.
(Don't try this at home kids)
Anledningen till att jag körde citronsyra i vattnet i en månad var för att se vad som skulle hända om jag körde citronsyra i vattnet en längre period. eller mja, anledningen från början var att tvätta ur systemet och få bort avlagringar på rören. (och,, jo lite lat, orka inte tömma.)
Men nu vet vi vad som kan hända om man har slavat med lödningarna och kör citronsyra i vattnet.

Ska lägga upp MK2 och MK3 byggena ,, nångång,, när jag orkar leta reda på bilderna, och sortera dem i någorlunda kronologisk ordning. vi ses!

Permalänk
Medlem

HAHA jag vill ha ditt tålamod så skönt bygge

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt. Måste ju gått åt 1000:- i bara silverlod!

Visa signatur