Permalänk
Medlem

Bootmgr saknas och så vidare

Hej,

Det började med att jag fick felmeddelandet BOOTMGR SAKNAS, provade en hel del felsökning enligt diverse google-sökningar.
Valde istället att ominstallera Windows (på SSD-disk), allt fungerade bra vid första uppstart sedan kom samma felmeddelande upp igen. Provade att koppla bort min andra hårddisk (vanlig 3,5" ej win på den) och allt fungerade bra???

Började att installera diverse program men nu har dator kraschat och vid uppstart är det detta felmeddelande "Disk boot failure;insert system disk and press enter"
Har även fått detta felmeddelande i windows ett par gånger "grafikdrivrutiner slutade svara och har återställts"
Grafikdricrutinen NVIDIA windows kernel mode driver, version 320.49 slutade svara och har återställts.

Börjar tro att det är moderkort eller dylikt som krånglar. Vad tror ni??

Datorn är ca 5år så jag har inga problem att köpa nytt men vill veta hur mycket som ska köpas nytt, hårddisk, nätaggregat m.m.

Permalänk
Inaktiv

Satt båda diskarna i när du installerade Windows?

Permalänk
Medlem

Vad är det för SSD?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

SSD = Crusial M4

Permalänk
Medlem

Båda satt i när jag installerade win 7, hade tänkt att dra ut den andra men glömde bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Satt båda diskarna i när du installerade Windows?

Båda satt i när jag installerade win 7, hade tänkt att dra ut den andra men glömde bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hrutmuss:

Båda satt i när jag installerade win 7, hade tänkt att dra ut den andra men glömde bort det.

Se till att du tar bort den andra disken och installera om ditt OS på din SSD igen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Se till att du tar bort den andra disken och installera om ditt OS på din SSD igen då.

Provade detta, allt gick smärtfritt. Jag lät datorn vara ett tag sen utan problem, installerade uppdateringar och diverse drivrutiner. Inga problem så långt.
Stängde av datorn och kopplade in den andra hårddisken och allt startade bra, lät datorn vara ett tag och kom tillbaka och datorn hade startat om och samma felmeddelande BOOTMGR igen.

Är det problem med den andra disken eller??

Permalänk
Medlem
Skrivet av hrutmuss:

Provade detta, allt gick smärtfritt. Jag lät datorn vara ett tag sen utan problem, installerade uppdateringar och diverse drivrutiner. Inga problem så långt.
Stängde av datorn och kopplade in den andra hårddisken och allt startade bra, lät datorn vara ett tag och kom tillbaka och datorn hade startat om och samma felmeddelande BOOTMGR igen.

Är det problem med den andra disken eller??

Ja i och med att du hade den monterad vid den första installationen, du måste ta bort alla partitioner på den om du vill slippa problemen.

Permalänk
Medlem

Testat att ställa in den så ssd bootar ?

Visa signatur

.: Chassi: Phanteks Eclipse P300 | Moderkort: MSI Z77A-G43 GAMING | CPU: Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge) @ 3,4GHz + Corsair H80i | Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9| GPU: Asus GeForce GTX 1060 6Gb | OS Disk: Samsung 860 EVO 250GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W | Skärm: Philips 276E8VJSB 4K IPS | Server: HP Proliant N54L 5Tb :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja i och med att du hade den monterad vid den första installationen, du måste ta bort alla partitioner på den om du vill slippa problemen.

Har datorn inställd så att den bara bootar från SSD eller Dvd, den andra disken står inte med där.
Den andra disken kan jag inte inte ta bort partionen på i och med att den är full med material ca 1tb.
Om jag köper en ny hårddisk och flyttar allt material dit fil för fil så borde det fungera eller??
"Bootmgr filerna" kommer väl inte med då eller?

Permalänk
Medlem

Löste sig detta för dig? Har nämligen exakt samma problem med likadant MB...

Skrivet av hrutmuss:

Har datorn inställd så att den bara bootar från SSD eller Dvd, den andra disken står inte med där.
Den andra disken kan jag inte inte ta bort partionen på i och med att den är full med material ca 1tb.
Om jag köper en ny hårddisk och flyttar allt material dit fil för fil så borde det fungera eller??
"Bootmgr filerna" kommer väl inte med då eller?