nytt ljudkort för spel/musik

Permalänk
Medlem

nytt ljudkort för spel/musik

Eftersom jag har en en far som är Hi-Fi nörd så har jag rätt bra ljudsystem med saker som blivit över. Vad skulle ni rekommendera för ljudkort?
Det på moderkortet är inte tillräckligt för mig, jag har en budget på 500-700 kr.
Jag vill gärna ha ett med bra stöd för virtuellt surroundljud.

högtalare: Paradigm atom V.2
Bas: Speakercraft vital series V10 120 Watt 10"
förstärkare: Cambridge Audio dx1
Hörlurar: AKG k 171 Studio

Permalänk
Medlem

vill du ha bra ljud kommer inte ett litet ljudkort för 500-700 räcka. köp en dac istället.

rekommenderar att du går till din lokala hifi butik och pratar med dem.

annars kanske ett
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619351

vad kör du för kablar till förstärkaren? jag kör med optisk och det funkar bäst.

sen får du ju ställa in sampling i ljudkontroll inställningarna 2 kanal 24bit 44100 hz. sen kan du köra med 92000hz då ljudkortet samplar upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

vill du ha bra ljud kommer inte ett litet ljudkort för 500-700 räcka. köp en dac istället.

rekommenderar att du går till din lokala hifi butik och pratar med dem.

annars kanske ett
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619351

vad kör du för kablar till förstärkaren? jag kör med optisk och det funkar bäst.

sen får du ju ställa in sampling i ljudkontroll inställningarna 2 kanal 24bit 44100 hz. sen kan du köra med 92000hz då ljudkortet samplar upp det.

om jag skaffar en dac spelar kvaliten på ljudkortet i datorn ingen roll? och skulle du kunna rekommendera mig en bra dac som inte är allt för dyr?

Permalänk
Medlem

en dac är ett ljudkort kan man säga. digital audio converter.

Kan tyvärr inte rekommendera en bra dac för den summan.

hur kopplar du allt, kör du coaxialt eller optiskt till förstärkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

en dac är ett ljudkort kan man säga. digital audio converter.

Kan tyvärr inte rekommendera en bra dac för den summan.

hur kopplar du allt, kör du coaxialt eller optiskt till förstärkaren?

Coaxialt
RCA-kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capticus:

Analogt dǻ antar jag då,det finns digital coax men nåt sådant ser jag inte på din stärkare.
Har inga direkta tips på ljúdkort/dac men Argon DAC1 på hifiklubben är rätt bra.

Permalänk
Medlem

japp den är helt okej.

Själv kör jag optiskt men det är för att jag drar kabeln en bra bit å tappar annars lite om ja kör coaxialt.

Min förstärkare har en rätt okej inbyggt dac men vet inte om din har det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

japp den är helt okej.

Själv kör jag optiskt men det är för att jag drar kabeln en bra bit å tappar annars lite om ja kör coaxialt.

Min förstärkare har en rätt okej inbyggt dac men vet inte om din har det eller inte.

min har det inte, får ta och köpa mig en dac
Edit: vad bör man tänka på när man köper en dac, är inte så insatt i det och varför är en dac bättre en ett ljudkort i mitt fall?

Permalänk
Medlem

du kan köra med ett ljudkort också. men en dac kan du koppla till allt genom usb bara. annars MÅSTE man ha en stationär dator.

Säg att du beslutar dig för att köra en jätte liten htpc eller en bärbar i framtiden, då kan du inte använda det.

annars finns det mycket fler dacs än ljudkort som presterar mycket högre, men de bror på vad du vill lägga.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1619351
ligger i din budget tex.

helt ok, men förvänta dig inga mirakel

annars

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133

så har du ett bra ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capticus:

min har det inte, får ta och köpa mig en dac
Edit: vad bör man tänka på när man köper en dac, är inte så insatt i det och varför är en dac bättre en ett ljudkort i mitt fall?

Att den har de funktioner och anslutningar man behöver.
Ett ljudkort har ju fler finesser än bara ren digital/analog omvandling och då ska man betala för det,oftast är det inte själva omvandlaren som brukar brista utan analog-utgångarna,det kan vara lite varierande kvalite på dem men de flesta ljudkort/dacar oavsett prisklass är bättre än moderkortets inbyggda.