Spela upp filmer på plasma-tv från datorns hårddisk över nätverket?

Permalänk

Spela upp filmer på plasma-tv från datorns hårddisk över nätverket?

Jag har precis köpt en Panasonic Viera TX-P50UT50Y plasma-TV. Jag har kopplat upp den mot hemnätverket med trådad uppkoppling och kan bland annat spela upp Youtube-klipp direkt på TV:n. Kan jag på något sätt på TV:n att spela upp filmer som ligger på min dators hårddisk? Jag kan redan spela upp filmerna på min mobil, surfplatta och alla andra datorer som ingår i nätverket. Det jag undrar över är vilka inställninga som behöver göras i själva TV:n eller om jag behöver ladda och installera någon app på TV:n?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Det ska väl räcka med en vanlig HDMI sladd mellan dartorn och tvn

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Batman:

Det ska väl räcka med en vanlig HDMI sladd mellan dartorn och tvn

Ja, men då spelar jag upp på datorn och använder bara TV:n som skärm. Jag vill att TV:n ska spela upp filmerna själv över nätverket om det går.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag har precis köpt en Panasonic Viera TX-P50UT50Y plasma-TV. Jag har kopplat upp den mot hemnätverket med trådad uppkoppling och kan bland annat spela upp Youtube-klipp direkt på TV:n. Kan jag på något sätt på TV:n att spela upp filmer som ligger på min dators hårddisk? Jag kan redan spela upp filmerna på min mobil, surfplatta och alla andra datorer som ingår i nätverket. Det jag undrar över är vilka inställninga som behöver göras i själva TV:n eller om jag behöver ladda och installera någon app på TV:n?

Står det inte i manualen vilka format TVn klarar av att spela upp?

Permalänk
Medlem

Jag vet att med min Samsung 46" från 7-serien kan jag på datorn välja att spela upp på TV:n.
Man högerklickar på filen och det kommer upp typ "Spela upp via...".

Observera att jag har sladd till min bärbara datorn då och nätverket är ett "Hemmanätverk".

Jag tror inte att det är några inställningar gjorda på min TV dock så laggar det lite, det rycker liksom i bilden på TV:n som använder trådlös anslutning med inbyggt wifi. Tror dock detta beror på att datorn är sketen och ingenting att ha. Eventuellt seg router för trådlöst.

Hoppas det är till hjälp

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Jag vet att med min Samsung 46" från 7-serien kan jag på datorn välja att spela upp på TV:n.
Man högerklickar på filen och det kommer upp typ "Spela upp via...".

Observera att jag har sladd till min bärbara datorn då och nätverket är ett "Hemmanätverk".

Jag tror inte att det är några inställningar gjorda på min TV dock så laggar det lite, det rycker liksom i bilden på TV:n som använder trådlös anslutning med inbyggt wifi. Tror dock detta beror på att datorn är sketen och ingenting att ha. Eventuellt seg router för trådlöst.

Hoppas det är till hjälp

Behövde du installera något på datorn för att kunna göra det? Jag har Panasonic, så det fungerar kanske annorlunda än på Samsung.

Skrivet av Puttefnasket:

Står det inte i manualen vilka format TVn klarar av att spela upp?

Mitt problem är att jag inte kan hitta min dator på hemnätverket överhuvud taget. Jag kan inte heller hitta någon funktion som låter mig hitta enheter på hemnätverket och det står inte ett ord i manualen om hur man gör eller ens om det går.

Enligt den här reviewen ska det gå, men de säger inte hur man gör:
http://www.avforums.com/reviews/Panasonic-UT50-TX-P50UT50B-P4...
"Thanks to DLNA certification, media can also be played over your home network and a variety of media servers we tried worked nicely, whether we were connected with or without wires."

Jag antar att det är någon app som ska laddas hem från Panasonics market "VIERA Connect Market", men jag vet inte vilken.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Avstängd

DLNA är typ som Apples airplay dvs du skickar bilden från något till något, dvs behöver inte betyda att din tv kan spela upp något från din dator själv.

En mediaspelare kanske hade varit något istället ?

typ
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966788

Permalänk
Medlem

Satte upp detta på mina föräldrars Panasonic plasma igår faktiskt (exakt samma modell som denna)

Du måste först aktivera mediedirektuppspelning; http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/getting-started-w...

Så ska nog din dator dyka upp på tvn.

Tryck på viera tools på fjärren och välj media server för att se datorn osv

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär behövas en dlna server i datorn, det brukar finnsas i nasar och liknande men win har inte nått sånt igång från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan också följa från 1:10 på denna http://www.youtube.com/watch?v=hTQN0ofV540

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

DLNA är typ som Apples airplay dvs du skickar bilden från något till något, dvs behöver inte betyda att din tv kan spela upp något från din dator själv.

En mediaspelare kanske hade varit något istället ?

typ
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966788

Jag antog att eftersom TV:n själv kan spela upp Youtubeklipp och filmfiler från USB-minnen så borde den också kunna spela upp filer över hemnätverket. Annars är min andrahandslösning att dra en 10 meters HDMI-sladd genom lägenheten från min dator.

Skrivet av furis:

Satte upp detta på mina föräldrars Panasonic plasma igår faktiskt (exakt samma modell som denna)

Du måste först aktivera mediedirektuppspelning; http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/getting-started-w...

Så ska nog din dator dyka upp på tvn.

Tryck på viera tools på fjärren och välj media server för att se datorn osv

Tack, jag ska pröva det här.

EDIT: TV:n hittar ändå inte datorn, trots att jag aktiverat mediaströmning. Nej, nu ger jag upp och skaffar den där 10 meters HDMI-kabeln istället. Det här krävde alldeles för mycket pillande.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Jag vet att samsung har allshare och samsung link för att spela upp filmer från datorns hårddisk, vad panasonic har vet jag dock ej. Men det ska gå, gäller bara och hitta rätt program gissar jag.

Sitter själv på ett problem, att jag hittar datorn men den försvinner i 2sec o kommer sen tillbaka i 20sec... Så hinner knappt hitta filmen man ska se på innan den försvinner.

Kör då via nätverkskabel och via elnätet. Blir snart o dra en till kabel genom lägenheten för o slippa samsungs sketna program.