Permalänk
Medlem

Extra nätaggregat?

Hej hej!

Jag leker med tanken att köra in ett tredje kort i min burk, mest för att det hade vart kul att testa, men behöver lite mer kraft.

Mitt nuvarande nätagg: BeQuiet! Dark Power Pro 650w är underbart och har klarat av nästan 100% load i flera år, men jag behöver lite mer kraft om jag ska köra med tre kort.

Det finns speciellta nätaggregat som man placerar på samma ställe som man skulle sätta en CD läsare, etc.

Här är en länk:

http://www.fspgroupusa.com/boosterx-5/p/417.html
http://www.youtube.com/watch?v=RkqPyuM2sxE

Min fråga är
Säljs det något liknande i sverige? Om svaret är ja: Vart kan man få tag på dem?

Permalänk
Medlem

Något sådant har jag faktiskt aldrig sett förut

Det går ju att köra dubbla nätagg, men då krävs en speciell koppling med en kabel mellan nätaggregaten, vanligtvis som den här http://www.frozencpu.com/products/5637/ men på det agget du länkade verkar detta fungera genom vanlig 4-pin molex.

Dessutom är formfaktorn du nämner väldigt ovanlig för nätagg, så jag skulle tro att du inte hittar något sådant i Sverige. Enligt prisjakt finns bara nätagglistade som atx, sfx, tfx, cpx, flex atx samt externt. Ingenting om nätaggregate i 5,25"-platserna. Du blir isåfall troligtvis tvungen att importera

Slutsatsen blir därför att det blir lättare och kanske också billigare att bara köpa ett nytt nätagg med högre effekt som klarar alla dina grafikkort. Om ditt kört på hög last i flera år så är det dessutom slitet och behöver bytas ut snart

Edit: Jag vet inte alls vad för komponenter du har, men baserat på att ditt nätagg var på runt 600w och det du länkade på runt 400w så kanske ett agg på 1000w vore något? Typ http://cdon.se/hemelektronik/power_fractal_design_tesla_r2_10... ?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Vad har du för kort?

Permalänk
Medlem

Som Richie, jag har heller aldrig hört talas eller sett nått om "extra" nätagg för 5.25" plats.. Onekligen intressant, men hur praktiskt användbart?!
Också, som Richie säger, det är nog bättre skaffa ett nytt större nätagg. Beroende på vilka komponenter du har så kanske det räcker för dig att gå upp till runt 800-900W för att kunna köra 3 grafikkort?
Tyvärr är jag lite tveksam till FD Tesla 1000W, det ryktas att det agget drar säkringar när kondingarna laddas upp.. den drar hög startström. Finns en annan ganska ny tråd här på forumet om en som har problem med detta.. Multiman har kommenterat att det verkar vara ett problem för det agget.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det är inte helt omöjligt att importera, enligt vad jag har läst så finns den som 220v version, och det är väl allt man behöver, det känns sjukt smidigt att bara sätta in den i ett CD slot i datorn (Antec 1200) och bara köra.

Ni kommer säkert skratta åt mig men vi snackar om att köra tre stycken GTX 275...
Jag vet att det är på tiden att uppgradera, och dessutom få DX11, men jag hade två stycken ATI 5850 kort och båda dog samtidigt av någon anledning. Och jag lever på existensminimum just nu, så allt detta är bara fantasier.

Men japp, det hade varit tufft att köra med tre kort någon dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack för alla svar!

Det är inte helt omöjligt att importera, enligt vad jag har läst så finns den som 220v version, och det är väl allt man behöver, det känns sjukt smidigt att bara sätta in den i ett CD slot i datorn (Antec 1200) och bara köra.

Ni kommer säkert skratta åt mig men vi snackar om att köra tre stycken GTX 275...
Jag vet att det är på tiden att uppgradera, och dessutom få DX11, men jag hade två stycken ATI 5850 kort och båda dog samtidigt av någon anledning. Och jag lever på existensminimum just nu, så allt detta är bara fantasier.

Men japp, det hade varit tufft att köra med tre kort någon dag

HAHAHAHAHAHA ne jag bara skojar. Bara för att jag kan

Visa signatur

Volvo!!!

Permalänk
Medlem

låter som det är dyrare att importera över ett extra agg från andra sidan jordklotet än att bara köpa ett nytt vanligt agg

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av i7 2600k:

HAHAHAHAHAHA ne jag bara skojar. Bara för att jag kan

Det är ju inget att skratta åt Tre stycken 275:or hade ju varit awesome!

Skrivet av Mr_Lazy:

låter som det är dyrare att importera över ett extra agg från andra sidan jordklotet än att bara köpa ett nytt vanligt agg

Logiskt!
Men jag tvivlar på att kostnaden att importera ett nätagg överstiger 500 kronor.
Ett nytt kvalitetsaggregat på tusen watt går sannerligen på mer än detta, eller?

Permalänk
Medlem

Jag vetifan hur de fungerar men känns säkrare helt klart att köra på ett dedikerat nätagg än att hålla på fiffla med det, även om jag får säga att det e häftigt att det finns.
Men ingen man hört något om inget man sätt någon använda och inget som verkar säljas i Sverige så då är nog behovet extremt lågt för det eller så är det inget vidare till produkt.

Å andra sidan så e gtx275 ganska gammalt grafikkort och drar ström så inihelvete inte som singel kort men om man ska köra flera hade nog varit smartare att sälja korten investera i ett nyare än att satsa på 3vägs sli enligt min mening.

Sen har väll inte grafikkortet så mycket video minne heller och spel går ju bara frammåt använder mer och mer video minne så kan ju också vara värt tänka på.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Absolut!
Leker väl mest med tanken, två stycken 275 duger fint just nu, lirar det mesta på bra grafik, men ska man köra 16xQ CSAA anti aliasing så blir det såklart problem.