Permalänk
Skrivet av Findecanor:

http://i22.photobucket.com/albums/b345/DarthLars/Keyboard/th_...

Mitt senaste tangentbord. Jag köpte ett IBM Model M med ful låda som saknade tangenter, stoppade in den i ett gammalt terminal-tangentbords låda och bytte några av tangenterna till terminaltangentbordets.
Jag vet att Delete-tangenten hamnade på fel rad...

Stiligt! Coolaste lådan bortsett från industrial Vad är det för tillverkningsdatum på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille_AMD:

Stiligt! Coolaste lådan bortsett från industrial Vad är det för tillverkningsdatum på den?

Termintaltangentbordet var från jan '87. Innanmätet är från dec '95, med fast kabel visserligen, men var i riktigt bra skick när jag köpte det förutom att det saknade några tangenter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SevenFour:

Jag tar hem mitt Filco TKL med bruna switchar från jobbet då några kollegor anmärkt på ljudnivån.

Trist! Jaja, bra anledning till att köra Topre på jubb då.

Mina kollegor hade helst sett(hört) att jag kört buckling spring, men MX Blue får duga tills vidare.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Kul och inspirerande att se allas tangentbord!
Är ingen gamer själv men har ett steelseries 6gv2 (Cherry MX Black) som jag använder i mitt jobb som webbutvecklare och grafiker.
Jag är väldigt nöjd med det men vill ha ett kompakt tangentbord så jag har kollat runt lite efter något bra alternativ i våra svenska butiker/nätbutiker. Har hittat två favoriter; Ducky G2PRO TKL och Filco Ninja Majestouch-2 TKL men det lutar nog mest åt ett Ducky (mest pga priset tror jag).

Eftersom jag enbart kodar, kanske skriver lite texter, och inte spelar alls känns det som svarta brytare inte var det bästa valet på mitt nuvarande, även om jag gillar det. Är inte speciellt insatt i brytare av olika slag, men har förstått av andras artiklar att bruna eller blå är bäst för "typing". Rätt eller fel?
Bruna verkar vara tystare än blå men efter att kollat på lite YouTube-filmer tycker jag inte att blå brytare låter så farligt.

TLDR:
Är webbutvecklare och kodar/skriver lite texter. Spelar inte spel alls.
- Ducky G2PRO TKL eller Filco Ninja Majestouch-2 TKL? (Eller andra förslag på kompakta tangentbord. Helst inte import.)
- Bruna eller blå brytare?

PS! Ber om ursäkt om jag går lite OT med mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Visst blev det sådär härligt knäpptyst efter silence modden?
Låter som man sitter med sax switchar, men känns helt underbart att skriva med.

Intressant. Hur fungerar modden? Går den även att köra på bord med Cherry-brytare?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant. Hur fungerar modden? Går den även att köra på bord med Cherry-brytare?

Huttala's "Topre silence mod".-tråd.
De dämpar "uppknäppet" på Topre-brytarna när slidern slår i taket. Det går inte att göra samma sak på Cherry-brytare, tyvärr.

Samma band går dock att använda istället för O-ringar, om du använder Cherry-orginaltangenter (från ett tangentbord med Cherry MX-brytare tillverkat av Cherry själva). För de flesta andra tangenter så är det tjockare O-ringar som gäller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

CM Storm Quickfire Rapid Red Switches, ett par keycaps från qwerkeys (rekommenderas inte) och lite vita knappar från MaxFPS (rekommenderas)

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk

Inte så mycket av tangentbordet kanske

... men grymt nöjd är jag

Geek corner update by FreakyLeo, on Flickr

Ducky G2Pro Shine med Cherry MX Clear och vit bakgrundsbelysning
Ducky Transparent Acryllic handledsstöd
Mionix Sargas 900 musmatta (90x32cm)
Mionix Naos 3200

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Nya tangenter, vita keycaps från Ducky på mitt Shine 2 TKL med MX Brown och vita leds. Får ursäkta för den värdelösa bilden men dåligt ljus + Galaxy S3's kamera är inte det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedMoley:

Kul och inspirerande att se allas tangentbord!
Är ingen gamer själv men har ett steelseries 6gv2 (Cherry MX Black) som jag använder i mitt jobb som webbutvecklare och grafiker.
Jag är väldigt nöjd med det men vill ha ett kompakt tangentbord så jag har kollat runt lite efter något bra alternativ i våra svenska butiker/nätbutiker. Har hittat två favoriter; Ducky G2PRO TKL och Filco Ninja Majestouch-2 TKL men det lutar nog mest åt ett Ducky (mest pga priset tror jag).

Eftersom jag enbart kodar, kanske skriver lite texter, och inte spelar alls känns det som svarta brytare inte var det bästa valet på mitt nuvarande, även om jag gillar det. Är inte speciellt insatt i brytare av olika slag, men har förstått av andras artiklar att bruna eller blå är bäst för "typing". Rätt eller fel?
Bruna verkar vara tystare än blå men efter att kollat på lite YouTube-filmer tycker jag inte att blå brytare låter så farligt.

TLDR:
Är webbutvecklare och kodar/skriver lite texter. Spelar inte spel alls.
- Ducky G2PRO TKL eller Filco Ninja Majestouch-2 TKL? (Eller andra förslag på kompakta tangentbord. Helst inte import.)
- Bruna eller blå brytare?

PS! Ber om ursäkt om jag går lite OT med mitt inlägg.

Kan rekommendera båda. Switchar beror dock lite på. Sitter du bland folk som lätt störs av ljud så ta bruna, är du hemma och inte bryr dig; ta blåa. Det är ingen direkt skillnad på tangentborden i övrigt mer än var LED:sen sitter för caps osv.

Dock tycker jag mitt Ducky är något tystare, men det kanske är för att det är mycket nyare (eller pga tjockare/annat material av tangenter).

Edit: Har någon av er testat detta föresten? Lite nyfiken. http://www.keyboardco.com/keyboard/matias-quiet-pro-for-pc-no...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Det blev ett Ducky med bruna switchar. Har bara hunnit använda det ett par dagar nu men det känns som ett väldigt bra köp. Det är betydligt tystare än mitt Steelseries 6gv2 med svarta brytare även om jag gillar det också (troget tangentbord sedan ett tag tillbaka, kallas "pansarvagnen" av mina kollegor ).
Jag vet inte men så här i efterhand känns det som jag gjorde rätt val med bruna switchar eftersom jag sitter i en kontorslokal med andra ibland. Tvivlar dock inte en sekund på att blå switchar är gudomliga att skriva på...

Permalänk
Medlem

Glömde skriva också att switchboxen på baksidan av tangentbordet gör det väldigt enkelt att byta t ex Windows-knappen med alt-knappen om man har en Mac, vilket jag har. Köpte också Mac-keycaps för att få rätt layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Edit: Har någon av er testat detta föresten? Lite nyfiken. http://www.keyboardco.com/keyboard/matias-quiet-pro-for-pc-no...

Ja, men bara väldigt kort. Jag tyckte att de kändes ungefär som lätta rubber dome-brytare, men mer "metalliska", eller hur man nu ska beskriva det.

Matias Quiet-brytaren är i princip en klon av den klassiska Cream Alps-brytaren. Matias Quiet Pro-tangentbordet i layout och brytare är ungefär som en klon av klassikern Apple Extended Keyboard II till tidiga 90-talets Macintosh.
Brytarna har dämpning i botten av nedslaget och också där brytaren når taket. Den taktila punkten hos alla Alps-brytare är ganska högt upp i nedslaget. Många som har provat Cream Alps har därför misstagit den för rubber dome-brytare. Dämpningen är dock distinkt, och inte svampig som rubber dome ibland kan vara. De påminner om ljuddämpade 45g Topre-brytare men är inte alls lika friktionsfri. Alps har t.om mer friktion än Cherry MX om man trycker vid sidan om mitten -- jag skulle inte tro att Matias-brytarna är bättre, men jag fick inte chans att testa det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Mitt halvgetto Quickfire Rapid.

Framsidan är lika tråkig som den såg ut ur kartong så den lät jag bli att fota. Tycker att ljudet transporterades till bordet och således gjorde onödigt oljud, så jag satte dit lite gummisnoddar och möbeltassar från Biltema för 20 spänn.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Mitt halvgetto Quickfire Rapid.

Framsidan är lika tråkig som den såg ut ur kartong så den lät jag bli att fota. Tycker att ljudet transporterades till bordet och således gjorde onödigt oljud, så jag satte dit lite gummisnoddar och möbeltassar från Biltema för 20 spänn.

Gjorde det någon skillnad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Gjorde det någon skillnad då?

Gjorde stor skillnad på mitt dåliga ikea-skrivbord iaf, men det kan nog skilja lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

... men grymt nöjd är jag

http://farm8.staticflickr.com/7363/9631570154_b444f4ccc8_c.jp...
Geek corner update by FreakyLeo, on Flickr

Ducky G2Pro Shine med Cherry MX Clear och vit bakgrundsbelysning
Ducky Transparent Acryllic handledsstöd
Mionix Sargas 900 musmatta (90x32cm)
Mionix Naos 3200

Oh. Var hittade du handledsstödet?
Riktigt snyggt.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Oh. Var hittade du handledsstödet?
Riktigt snyggt.

Överst på gooooogle!

http://www.netonnet.se/art/dator/kringutrustning/handledsstd/...

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Juste ja, svenska... haha. Tänkte inte på att skriva in det på google. ^^

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Ja, men bara väldigt kort. Jag tyckte att de kändes ungefär som lätta rubber dome-brytare, men mer "metalliska", eller hur man nu ska beskriva det.

Matias Quiet-brytaren är i princip en klon av den klassiska Cream Alps-brytaren. Matias Quiet Pro-tangentbordet i layout och brytare är ungefär som en klon av klassikern Apple Extended Keyboard II till tidiga 90-talets Macintosh.
Brytarna har dämpning i botten av nedslaget och också där brytaren når taket. Den taktila punkten hos alla Alps-brytare är ganska högt upp i nedslaget. Många som har provat Cream Alps har därför misstagit den för rubber dome-brytare. Dämpningen är dock distinkt, och inte svampig som rubber dome ibland kan vara. De påminner om ljuddämpade 45g Topre-brytare men är inte alls lika friktionsfri. Alps har t.om mer friktion än Cherry MX om man trycker vid sidan om mitten -- jag skulle inte tro att Matias-brytarna är bättre, men jag fick inte chans att testa det.

Det låter ju faktiskt trevligt. Vill minnas att jag älskade det tangentbordet. Tror dock inte att jag har samma åsikt idag eftersom jag gillar den taktika feedbacken i bruna MX. Hade Matias-bordet funnits i TKL hade jag nog köpt ett för att testa.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Trodde jag gjort ett fynd först, men det visade sig att det satt svarta MY och inte svarta MX i den här gamla häcken. Fullständigt vidrigt att skriva på enligt min mening, men jag kan förmodligen ta till vara doubleshot keycapsen till något bättre.

Gammal AT-standard utan windowsknapp i all ära, men det blev inte roligare än så.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Vargas:

Trodde jag gjort ett fynd först, men det visade sig att det satt svarta MY och inte svarta MX i den här gamla häcken. Fullständigt vidrigt att skriva på enligt min mening, men jag kan förmodligen ta till vara doubleshot keycapsen till något bättre.

http://img22.imageshack.us/img22/6594/3uti.jpg

http://img24.imageshack.us/img24/63/qvie.jpg

http://imageshack.us/scaled/landing/560/i1xp.jpg

Gammal AT-standard utan windowsknapp i all ära, men det blev inte roligare än så.

Vad tråkigt, då tycker jag att du tar och ger mig dom där tangenterna istället!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vargas:

Trodde jag gjort ett fynd först, men det visade sig att det satt svarta MY och inte svarta MX i den här gamla häcken. Fullständigt vidrigt att skriva på enligt min mening, men jag kan förmodligen ta till vara doubleshot keycapsen till något bättre.

http://img22.imageshack.us/img22/6594/3uti.jpg

http://img24.imageshack.us/img24/63/qvie.jpg

http://imageshack.us/scaled/landing/560/i1xp.jpg

Gammal AT-standard utan windowsknapp i all ära, men det blev inte roligare än så.

Vad fick du det för? Om du inte vill behålla det så är jag eventuellt intresserad av att köpa keycapsen... Och kanske tangentbordet också...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon155896:

Vad fick du det för? Om du inte vill behålla det så är jag eventuellt intresserad av att köpa keycapsen... Och kanske tangentbordet också...

Ställ dig i kö! Jag har dibsat!!

Permalänk
Medlem

Lust att göra ett byte, Vargas?

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Vargas: Schooouuu lucky basterd!

Skrivet av ficklampa:

Hade Matias-bordet funnits i TKL hade jag nog köpt ett för att testa.

Quiet Pro Mini for PC Nordic finns, men layouten är inte riktigt TKL. Istället för de sex tangenterna ovanför piltangenterna så finns bara PgUp och PgDn där. Home och End får man med Fn-PgUp och Fn-PgDn.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargas:

Trodde jag gjort ett fynd först, men det visade sig att det satt svarta MY och inte svarta MX i den här gamla häcken. Fullständigt vidrigt att skriva på enligt min mening, men jag kan förmodligen ta till vara doubleshot keycapsen till något bättre.

Gammal AT-standard utan windowsknapp i all ära, men det blev inte roligare än så.

Vad är det för skillnad på svarta MY och svarta MX och hur ser man skillnaden?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Ställ dig i kö! Jag har dibsat!!

Hmpf men jag är iaf på andra plats i kön... Du var väl förresten bara intresserad av capsen?

Skrivet av running_wild:

Vad är det för skillnad på svarta MY och svarta MX och hur ser man skillnaden?

MY är väldigt konstiga, först kräver de ungefär 30g tryck men blir snabbt 120g vilket är helt sinnessjukt. Går att ta bort fjädern och då kräver de 20-30g tryck. De är linjära.
http://deskthority.net/wiki/Cherry_MY

Permalänk
Skrivet av Eldritzh:

Oh. Var hittade du handledsstödet?
Riktigt snyggt.

NetOnNet 349kr

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av Vargas:

Trodde jag gjort ett fynd först, men det visade sig att det satt svarta MY och inte svarta MX i den här gamla häcken. Fullständigt vidrigt att skriva på enligt min mening, men jag kan förmodligen ta till vara doubleshot keycapsen till något bättre.

http://img22.imageshack.us/img22/6594/3uti.jpg

http://img24.imageshack.us/img24/63/qvie.jpg

http://imageshack.us/scaled/landing/560/i1xp.jpg

Gammal AT-standard utan windowsknapp i all ära, men det blev inte roligare än så.

Grattis! Inte lätt att hitta tjocka svenska doubleshots

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.