Permalänk

Idéer och råd angående kommande LAN!

Hej!

Vi är en grupp som går sista året på gymnasiet och planerar att anordna ett LAN som vårat gymnasiearbete. Vi sitter för närvarande i startgroparna och känner att tips och idéer vore bra. LANet är en årlig händelse så vi har en "mall" från tidigare att använda men känner ändå att allt går att förbättra!

Så vi vänder oss nu till er, både tidigare arrangörer och nya innovatörer för hjälp till att göra vårat LAN det bästa hittills.

Tack på förhand!

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

Hur många personer blir det ? Hur stor lokal ? Hur många dar ?

Permalänk
Medlem

Tävlingar med priser (Sponsorer?) i spel/skapande. Roliga inslag som t.ex säckhoppning, käka mariekex och vissla etc?
Blir ni många på detta lan kan det vara bra med försäljning av mat/dryck i lokalen.

Eller var det mer praktiska lösningar på strömförsörjning/nätverk du var ute efter?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Spela inte musik under era turneringar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Visa oss mallen, så kan vi berätta vad som kan förbättras och hur.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Nauie:

Tävlingar med priser (Sponsorer?) i spel/skapande. Roliga inslag som t.ex säckhoppning, käka mariekex och vissla etc?
Blir ni många på detta lan kan det vara bra med försäljning av mat/dryck i lokalen.

Eller var det mer praktiska lösningar på strömförsörjning/nätverk du var ute efter?

Nej det var idéer och tips generellt, är inget kategoriserat direkt.
Vi har kollat upp lite angående försäljning av mat/dryck och problemet då är att det finns en eller flera lagar som innefattar att vi måste antingen betala en avgift eller att skatta för t.ex mat/dryck eller priser. Men vi ska kolla upp det lite mer. Tack för tipsen iallafall!

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

Inom vilket ämne? Känns inte som servering är så relevant (förutom som en del av helheten) att fördjupa sig i om det är teknikprogram ni läser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast

Herregud vad soft om det räcker att du/ni dokumenterar det!

Går också i 3:an och har inte en blekaste aning om vad jag ska göra för gymnasiearbete men skolan får det ju att framstå som ett livsprojekt som måste vara helt perfekt.... Att det då räcker med att organisera ett LAN-event skulle ju vara fantastiskt!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Fabbeee:

Hur många personer blir det ? Hur stor lokal ? Hur många dar ?

Föregående år har tidigare grupper haft ett 70-tal personer men i år hoppas vi på runt 100-120 personer. I lokalen får det plats runt ungefär 160-18 personer efter våra beräkningar.

Skrivet av BergEr:

Spela inte musik under era turneringar.

Musik kommer endast spelas under själva "slötiden" och inte turneringar.

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Inaktiv

Som sagt ovan, spela inte musik under turneringar. Försök att ha lite "udda" spel i dagsläget i lanet, alltid roligt. Kolla med skolans IT om ni får ta några utdöda burkar som står i något lager och ha en tävling som jag såg på Krang för väldigt många år sedan. Går ut på att man går upp på scenen och tar valfritt verktyg(Hammare) Och slår sönder burken och sedan förklarar vad man försökte åtstakomma med det hela. Och dommarna får utse vinnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Herregud vad soft om det räcker att du/ni dokumenterar det!

Går också i 3:an och har inte en blekaste aning om vad jag ska göra för gymnasiearbete men skolan får det ju att framstå som ett livsprojekt som måste vara helt perfekt.... Att det då räcker med att organisera ett LAN-event skulle ju vara fantastiskt!

Varierar nog från skola till skola, men ingen jag känner tog deras projekt seriöst.
Jag installera en server, la omkring 10h på det.
Vet folk som gjorde ännu mindre, ingen kom då nära några hundra timmar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Herregud vad soft om det räcker att du/ni dokumenterar det!

Går också i 3:an och har inte en blekaste aning om vad jag ska göra för gymnasiearbete men skolan får det ju att framstå som ett livsprojekt som måste vara helt perfekt.... Att det då räcker med att organisera ett LAN-event skulle ju vara fantastiskt!

Vi har länge velat att göra något som gynnar andra, speciellt nu när vi fick erbjudande av kommunsfullmäktige som kunde tänka sig att stå för den ekonomiska biten och även lite aktiviteter under själva LAN:et ( Dock vet vi inte vad han tänkt än )
Så jag tycker definitivt du ska göra det , dock krävs det mycket tid och mycket dokumenteringar.

Skrivet av anon195822:

Som sagt ovan, spela inte musik under turneringar. Försök att ha lite "udda" spel i dagsläget i lanet, alltid roligt. Kolla med skolans IT om ni får ta några utdöda burkar som står i något lager och ha en tävling som jag såg på Krang för väldigt många år sedan. Går ut på att man går upp på scenen och tar valfritt verktyg(Hammare) Och slår sönder burken och sedan förklarar vad man försökte åtstakomma med det hela. Och dommarna får utse vinnare.

Detta låter som att det är något vi kan ha när vi har en lite mer "allmän" lokal. Just nu har vi tanken på skolans matsal och börja där för att se ifall vi kan få över 100 besökare. Isåfall kommer det troligen bli ett årligt event som vi ordnar.

Skrivet av BergEr:

Varierar nog från skola till skola, men ingen jag känner tog deras projekt seriöst.
Jag installera en server, la omkring 10h på det.
Vet folk som gjorde ännu mindre, ingen kom då nära några hundra timmar.

Vi är just nu två killar som jobbar med det och vi tar det väldigt seriöst och börjar redan ta fram ritningar över lokalen för att kunna se hur vi kan maximera antalet besökare och strömtillförsel. Och det är något vi vill visa för andra, att det inte är som ett vanligt kompis-LAN utan att det är väldigt genomtänkt.

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

Har ni tillgång till el-centraler och nätverksutrustning för samtliga deltagare?
Finns det tillgång till ett brandväggsfritt internet? Då skolor vanligtvis har ganska extrema brandväggar.

Sätter ni upp servrar för spel och annat lokalt?
Många frågor blir det

Finns massor av trådar här på forumet som tar upp flera av dessa svar också, bara som tips. Mycket intressant läsning, särskilt om nätverket och strömtillförsel.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Kommer gå en hel del ström, kolla upp det. Kolla även upp internet och utrustning till det.
Bokningssystem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

ska ni ha lan ska ni ha tävlingen; kast med tungt jävla as te Skrotdator =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Ha stenkoll på nätverket. Brandväggar, ip adresser, dhcp, dns, switchar, routrar, serverar etc etc. Skulle någon incident hända så ha gärna en backup plan, extra utrustning etc.

Var ett par elever som hade ett lan på en av skolorna jag jobbade. Var borta hos dom på fredagen och kopplade nät åt dom och berättade att dom fick 1 ip adress från vårat nät och att de går utanför våran brandvägg. Hjälpte dom sätta upp dhcp, brandvägg, switchar etc. Och frågade dom ett flertal gånger om dom hade koll på det om något skulle hända. Självklart hade dom det, sa dom iallafall. Märkte på dom att dom var mer intresserade av bordsplaneringen och att börja spela än att ha koll på utrustningen.
Berättade även för dom att jag bor ca 5mil från jobbet och att jag inte har någon jour och att det inte är så kul för mig att åka 10mil på en helg för att hjälpa dom om dom får problem.
Dagen efter,lördag, ringer min mobil kl 05:00 på morgonen. Bakfull som man var efter gårdagens bravader, vaknar jag ej. Kl 12:00 vaknar jag utav att min mobil ringer. Svarar då artigt som vanligt och på andra sidan luren är en arg mamma som börjar skälla på mig för jag sagt att jag skulle hjälpa killarna om något hände, vilket jag inte sagt. Förklarar för henne hur det ligger till och lägger på. Kollar sen min mobil, har då ca 20 - 25 missade samtal samt en del sms. Då hade dhcp:n lagt av på lanet och killarna hade varit inne och ändra dhcp lånet till 10minuter för att någon hade hört att det var bra. De visste inte heller vilka ip adresser de kunde använda som fasta adresser, fast jag visat de för dom. Kunde inte heller köra ditt då jag var bakfull. Kunde dock remota min jobb dator hemifrån och således komma åt servern på nätet och rätta till felen.

Blev lite mycket text men det finns mycket att tänka på. Man behöver inte vara ett geni för att hålla koll på grejerna men se bara till att ha minst en person som vet vad dom gör om något skulle hända. Mitt tips!

P.S
Fixa gärna topologi på nätet, mycket lättare att hålla koll och felsöka.
D.S

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Har vart på ett "privat" LAN med 50 pers som fick sponsrat av Alina och några andra har jag för mig att det var.. Var fina headsets, möss, tangentbord, spel och rengöring för datorer m.m. som du fick genom att vinna turneringar.

Då tog arrangörerna för LANet 80kr inträde för lokalkostnad osv. och sålde hamburgare o korv som de grillat för en 30kr per skalle

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currybarnet:

Vi har länge velat att göra något som gynnar andra, speciellt nu när vi fick erbjudande av kommunsfullmäktige som kunde tänka sig att stå för den ekonomiska biten och även lite aktiviteter under själva LAN:et ( Dock vet vi inte vad han tänkt än )
Så jag tycker definitivt du ska göra det , dock krävs det mycket tid och mycket dokumenteringar.

Detta låter som att det är något vi kan ha när vi har en lite mer "allmän" lokal. Just nu har vi tanken på skolans matsal och börja där för att se ifall vi kan få över 100 besökare. Isåfall kommer det troligen bli ett årligt event som vi ordnar.

Vi är just nu två killar som jobbar med det och vi tar det väldigt seriöst och börjar redan ta fram ritningar över lokalen för att kunna se hur vi kan maximera antalet besökare och strömtillförsel. Och det är något vi vill visa för andra, att det inte är som ett vanligt kompis-LAN utan att det är väldigt genomtänkt.

Dold text

Kolla upp vad era brandföreskrifter säger.. troligtvis så får man inte ha hur mycket folk som helst i lokalen. organisera Tävlingarna tidigt, det kommer troligen vara en del folk som säger att de ska vara med, men sedan hoppar av.

Som andra i tråden säger, hur ser nätverket ut ur skolan ut? brandväggar etc etc? med 120 pers antar jag att ni kommer använda befintligt nätverk istället för att hyra/köpa in ett 10tal switchar? annars hade det varit en ide att be de öppna upp en nätverksport i rummet och sedan använda era egna grejer.

glöm inte att dokumentera mycket! kommer behövas vid redovisning!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Kolla upp vad era brandföreskrifter säger.. troligtvis så får man inte ha hur mycket folk som helst i lokalen. organisera Tävlingarna tidigt, det kommer troligen vara en del folk som säger att de ska vara med, men sedan hoppar av.

Som andra i tråden säger, hur ser nätverket ut ur skolan ut? brandväggar etc etc? med 120 pers antar jag att ni kommer använda befintligt nätverk istället för att hyra/köpa in ett 10tal switchar? annars hade det varit en ide att be de öppna upp en nätverksport i rummet och sedan använda era egna grejer.

glöm inte att dokumentera mycket! kommer behövas vid redovisning!

Absolut! Vi kommer att höra av oss till räddningstjänsten innan eventet för att hålla dom uppdaterade om vad som kommer hända. Vi kommer använda oss av kommunens nätverk och får även låna en hel del Gigabyte-Switchar!

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar har ni att röra er med?
Betalar kommunen elen och uppkopplingen?

Bara undrar, hade varit kul och oxå "lånat" lokal och Lanat lite med polarna , som skattebetalare jag oxå är

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Skrivet av dansk1:

Hur mycket pengar har ni att röra er med?
Betalar kommunen elen och uppkopplingen?

Bara undrar, hade varit kul och oxå "lånat" lokal och Lanat lite med polarna , som skattebetalare jag oxå är

Vi står inte för något ekonomiskt själva. Utan det är kommunen som står för nätverket och elen står skolan för

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Har ni tillgång till el-centraler och nätverksutrustning för samtliga deltagare?
Finns det tillgång till ett brandväggsfritt internet? Då skolor vanligtvis har ganska extrema brandväggar.

Sätter ni upp servrar för spel och annat lokalt?
Många frågor blir det

Finns massor av trådar här på forumet som tar upp flera av dessa svar också, bara som tips. Mycket intressant läsning, särskilt om nätverket och strömtillförsel.

El har vi så det räcker till minst 100 datorer, och elcentralen har just nu en underdimensionerad säkring vilket vi skulle kunna byta utan problem ifall det är så att vi får över 100 personer på eventet. Vi har inte börjat kolla upp så mycket just hur det kommer bli med internet eftersom vår första prio är att få bokat lokalen så fort som möjligt. Sedan kan vi börja marknadsföra eventet och även ta kontakt med kommunen. Än sålänge har vi inga planer på att sätta upp några egna servrar för spel, men detta kan nog bli aktuellt om nåt eller några år ifall vi kör vidare på att arrangera LAN här i Uddevalla.

Skrivet av running_wild:

Ha stenkoll på nätverket. Brandväggar, ip adresser, dhcp, dns, switchar, routrar, serverar etc etc. Skulle någon incident hända så ha gärna en backup plan, extra utrustning etc.

Var ett par elever som hade ett lan på en av skolorna jag jobbade. Var borta hos dom på fredagen och kopplade nät åt dom och berättade att dom fick 1 ip adress från vårat nät och att de går utanför våran brandvägg. Hjälpte dom sätta upp dhcp, brandvägg, switchar etc. Och frågade dom ett flertal gånger om dom hade koll på det om något skulle hända. Självklart hade dom det, sa dom iallafall. Märkte på dom att dom var mer intresserade av bordsplaneringen och att börja spela än att ha koll på utrustningen.
Berättade även för dom att jag bor ca 5mil från jobbet och att jag inte har någon jour och att det inte är så kul för mig att åka 10mil på en helg för att hjälpa dom om dom får problem.
Dagen efter,lördag, ringer min mobil kl 05:00 på morgonen. Bakfull som man var efter gårdagens bravader, vaknar jag ej. Kl 12:00 vaknar jag utav att min mobil ringer. Svarar då artigt som vanligt och på andra sidan luren är en arg mamma som börjar skälla på mig för jag sagt att jag skulle hjälpa killarna om något hände, vilket jag inte sagt. Förklarar för henne hur det ligger till och lägger på. Kollar sen min mobil, har då ca 20 - 25 missade samtal samt en del sms. Då hade dhcp:n lagt av på lanet och killarna hade varit inne och ändra dhcp lånet till 10minuter för att någon hade hört att det var bra. De visste inte heller vilka ip adresser de kunde använda som fasta adresser, fast jag visat de för dom. Kunde inte heller köra ditt då jag var bakfull. Kunde dock remota min jobb dator hemifrån och således komma åt servern på nätet och rätta till felen.

Blev lite mycket text men det finns mycket att tänka på. Man behöver inte vara ett geni för att hålla koll på grejerna men se bara till att ha minst en person som vet vad dom gör om något skulle hända. Mitt tips!

P.S
Fixa gärna topologi på nätet, mycket lättare att hålla koll och felsöka.
D.S

Vi kommer ha en separat dator som är kopplad till vår router, vi kommer även spärra de mest kända torrentsidorna, plus att vi hoppas på att kunna lösa så vi kan spärra portarna för vissa torrentprogram såsom BitTorrent etc. men än sålänge vet vi inte hur det funkar eftersom det kan krocka med andra program. Tackar så mycket för din text och tiden du la ner, vi behöver verkligen alla tips vi kan få!

Skrivet av Kerus3:

Har vart på ett "privat" LAN med 50 pers som fick sponsrat av Alina och några andra har jag för mig att det var.. Var fina headsets, möss, tangentbord, spel och rengöring för datorer m.m. som du fick genom att vinna turneringar.

Då tog arrangörerna för LANet 80kr inträde för lokalkostnad osv. och sålde hamburgare o korv som de grillat för en 30kr per skalle

Problemet då är att du måste vara ett UF Företag om inte jag minns fel, och måste även betala skatt för priser och mat. Är inte så kunnig inom området men den andra killen i gruppen har en mamma som är jurist och hon sköter ganska mycket inom lagar vi ska följa.

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk

Bara lite nyfiken, men vilken kurs går du som man kan ha LAN som gymnasiearbete? x)
Går i trean själv nu så

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Skrivet av PekkaJukkasson:

Bara lite nyfiken, men vilken kurs går du som man kan ha LAN som gymnasiearbete? x)
Går i trean själv nu så

Går i Teknik! Ena killen går IT-inriktning , jag går Media!

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currybarnet:

Nej det var idéer och tips generellt, är inget kategoriserat direkt.
Vi har kollat upp lite angående försäljning av mat/dryck och problemet då är att det finns en eller flera lagar som innefattar att vi måste antingen betala en avgift eller att skatta för t.ex mat/dryck eller priser. Men vi ska kolla upp det lite mer. Tack för tipsen iallafall!

har skolan en cafeteria så kan du gå den vägen genom dom. alltså det med mat

Permalänk
Medlem

har inga riktiga tips på tekniken eller så, men kom bara ihåg att sätta upp soptunnor överallt så de nästan inte kan lägga nåt på golvet så det blir lite fräscht där inne haha lycka till med lanet

Visa signatur

MSI P67A-GD55 REV B3 | Intel Core i5 2500K 4.2 GHz | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Gigabyte GeForce GTX 580 | XFX 750W | Fractal Design R3 | Corsair h50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

har skolan en cafeteria så kan du gå den vägen genom dom. alltså det med mat

"mat"

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tips är att strypa bandbredden för torrent program istället för att försöka blockera portar, då torrent program söker nya portar hela tiden tills de finner lediga.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."