System till en äldre person?

Permalänk
Entusiast

System till en äldre person?

Hej allihop!

Skulle vilja har lite synpunkter på vilket slags system som är bäst för en äldre person (Specifikt min farmor som är 75 år).
Hon har aldrig riktigt använt Internet eller en dator för den delen men jag vet att hon skulle gilla det om hon bara kunde.

Problemet ligger väl mest i att hon är gammal och kan väl inte riktigt ta till sig tekniken så lätt men vilket slags system är lättast för ett helt "tomt blad" att börja med?

Är det stationär hederlig dator som gäller, surfplatta, vad vet jag? Vad tycker ni?

Tack på förhand!

PS. Jag vet att tråden ligger i "Surfplattor" men jag kunde inte hitta ett bättre ställe.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Min morsa som är lika gammal och verkligen teknikfientlig, hade jättelätt att ta till sig min gamla iPhone. iPad är ju ungefär samma grej..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag skulle också satsa på en ipad, stora ikoner, få inställningsmöjligheter och inte så mycket som kan gå fel. Räcker länge på en laddning och borde klara allt hon vill sålänge hon inte behöver skriva långa texter. Då kanske ett separat tangentbord skulle behövas.