Permalänk
Medlem

USB till 3.5mm adapter

Ja nu är det ju så att jag är ett jävla klantarsel och går och köper ett headset som tydligen ENDAST är USB... (steelseries siberia v2 heat orange om någon undrar) Headsetet är ju så sjukt skönt så vill inte lämna tillbaka det...

Går det att köpa en adapter från USB till 3.5mm pin som är standard för ljud osv? Så jag kan använda det till konsoll osv..

Permalänk
Medlem

Ditt headset måste ju kopplas till datorn för att datorn ska kunna använda det inbyggda ljudkortet i lurarna. Var hade du då tänkt sätta adaptern?

Jag vet inte hur du tänkte här, men det går inte att lösa utan ett nytt headset är jag rädd.

Permalänk
Rekordmedlem

Det du fråga efter är en dator, jag har inte sett nån mindre adapter än så om du vill göra om analogljudet till usb, det kanske skulle gå att göra en sån men marknaden är nog oerhört liten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seithu:

Ja nu är det ju så att jag är ett jävla klantarsel och går och köper ett headset som tydligen ENDAST är USB... (steelseries siberia v2 heat orange om någon undrar) Headsetet är ju så sjukt skönt så vill inte lämna tillbaka det...

Går det att köpa en adapter från USB till 3.5mm pin som är standard för ljud osv? Så jag kan använda det till konsoll osv..

Är det för att du ska ha den till telefonen eller så?

En sådan adapter du letar efter finns inte. Hörlurarna har ett eget inbyggt ljudkort, därav att den kopplas till USB. Det krävs drivrutiner, och därför går det inte att bara använda sig av en adapter.

Permalänk
Medlem

USB skickar data, 3,5mm plugg används för ljudsignal, det är två helt olika system.

Lite som att ha adapter för duschslang till ölkran. Hur mycket man än vill kan du inte få öl ur duschslangen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

USB skickar data, 3,5mm plugg används för ljudsignal, det är två helt olika system.

Lite som att ha adapter för duschslang till ölkran. Hur mycket man än vill kan du inte få öl ur duschslangen.

Eller som att ha adapter för etanol till en dieselbil.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

USB skickar data, 3,5mm plugg används för ljudsignal, det är två helt olika system.

Lite som att ha adapter för duschslang till ölkran. Hur mycket man än vill kan du inte få öl ur duschslangen.

Skrivet av Slaktardej:

Eller som att ha adapter för etanol till en dieselbil.

Två riktigt bra affärsideér..!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Hajar inte vad fan man ska använda dessa till trots att jag läst flera beskrivningarl.
http://www.alibaba.com/product-gs/604098690/USB_Female_to_3_5...

The Apple iPod shuffle USB Cable connects your iPod shuffle (3rd and 4th generation) to your computer's USB port for syncing and battery charging and to the Apple USB Power Adapter for convenient charging from a wall socket.

Two cables are included, both with a 3.5-mm jack on one end and a USB connector on the other. The shorter cable is the same length as the USB cable that comes with iPod shuffle. The longer cable is perfect for connecting iPod shuffle to the back of a desktop computer or to a power adapter plugged into a wall socket.

Compatible with iPod shuffle (3rd and 4th generation).

Varför ska man synka och ladda sin ipod genom en jävla 3.5mm? och varför är usb'n en hona isåfall?

Hursomhelst det finns inte, däremot finns det gott om adaptrar om man ska gå från 3.5mm till usb ofc.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Karaff:

USB skickar data, 3,5mm plugg används för ljudsignal, det är två helt olika system.

Lite som att ha adapter för duschslang till ölkran. Hur mycket man än vill kan du inte få öl ur duschslangen.

Jag skulle nog säga att det är som att sätta en kranventil i eluttaget för att få ut ström.

Visa signatur

Silverstone TJ08B-E - Intel 330 180GB - WD Blue 1TB - Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz - i3-3220 - be quiet! Straight Power E9 400W - ASUS P8B75-M LE - XFX Radeon HD 7870 2GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deadich:

Hajar inte vad fan man ska använda dessa till trots att jag läst flera beskrivningarl.
http://www.alibaba.com/product-gs/604098690/USB_Female_to_3_5...

The Apple iPod shuffle USB Cable connects your iPod shuffle (3rd and 4th generation) to your computer's USB port for syncing and battery charging and to the Apple USB Power Adapter for convenient charging from a wall socket.

Two cables are included, both with a 3.5-mm jack on one end and a USB connector on the other. The shorter cable is the same length as the USB cable that comes with iPod shuffle. The longer cable is perfect for connecting iPod shuffle to the back of a desktop computer or to a power adapter plugged into a wall socket.

Compatible with iPod shuffle (3rd and 4th generation).

Varför ska man synka och ladda sin ipod genom en jävla 3.5mm? och varför är usb'n en hona isåfall?

http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/527010284/Sync-and-Charge-...

http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/629757343_1/Sync-Charge-fo...

http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/717676488/3_5mm_Male_to_2_0_...

http://image.dhgate.com/albu_363867677_00-1.0x0/2pcs-3-5mm-ma...

Det är ju inga problem att ladda och synka en ipod via vilken form av kontakt som helst, den där används inte för analogljud, men det är inte nån standardlösning, det finns inte heller nåt som hindrar att man tex sätter ett ljudkort med pcie anslutning direkt på en hörlur, det skulle fungera men inte vara så praktiskt eller standardiserat det heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fan. Finns det någon annan steelseries siberia v2 som funkar till konsol mobil och dator? :/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Du behöver klippa kabeln strax ovanför usb-kontakten och sedan själv montera på 3.5mm-kontakter.

Om du orkar så kan du montera 3.5mm-honor på USB-sidan och så kan du koppla in den där om du behöver USB.

Lite jobb men det fixar biffen...

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Du behöver klippa kabeln strax ovanför usb-kontakten och sedan själv montera på 3.5mm-kontakter.

Om du orkar så kan du montera 3.5mm-honor på USB-sidan och så kan du koppla in den där om du behöver USB.

Lite jobb men det fixar biffen...

/s

Du måste skämta.

Så kan man inte göra, eller, det går om du bara kopplar den till USB igen med samma pinconfig, men han kan givetvis inte koppla den till ett 3.5mm uttag med analog ljudsignal.

EDIT: tänkte efter lite då jag tyckte ditt tips var sanslöst, menar du att lurarnas ljudkort sitter i USB-pluggen ? Isf är det ju en annan femma, dock lite pyssel med att få trådarna rätt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Du måste skämta.

Så kan man inte göra, eller, det går om du bara kopplar den till USB igen med samma pinconfig, men han kan givetvis inte koppla den till ett 3.5mm uttag med analog ljudsignal.

EDIT: tänkte efter lite då jag tyckte ditt tips var sanslöst, menar du att lurarnas ljudkort sitter i USB-pluggen ? Isf är det ju en annan femma, dock lite pyssel med att få trådarna rätt..

Ja headsetet har ett eget ljudkort, det har alla som ansluts med usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja headsetet har ett eget ljudkort, det har alla som ansluts med usb.

Dock är frågan, sitter det i USB-pluggen eller i hörluren, jag har själv aldrig haft (och skulle aldrig, kommer aldrig köpa) ett headset med USB, så är det så att ljudkortet sitter i luren så går det givetvis inte kapa kabeln och helt sonika löda på en annan plugg, är det i jacket är det en annan femma..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt var kretsarna sitter på den modellen vet jag inte, men det ser man nog om man öppnar o tittar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Hajar inte vad fan man ska använda dessa till trots att jag läst flera beskrivningarl.
http://www.alibaba.com/product-gs/604098690/USB_Female_to_3_5...

The Apple iPod shuffle USB Cable connects your iPod shuffle (3rd and 4th generation) to your computer's USB port for syncing and battery charging and to the Apple USB Power Adapter for convenient charging from a wall socket.

Two cables are included, both with a 3.5-mm jack on one end and a USB connector on the other. The shorter cable is the same length as the USB cable that comes with iPod shuffle. The longer cable is perfect for connecting iPod shuffle to the back of a desktop computer or to a power adapter plugged into a wall socket.

Compatible with iPod shuffle (3rd and 4th generation).

Varför ska man synka och ladda sin ipod genom en jävla 3.5mm? och varför är usb'n en hona isåfall?

Hursomhelst det finns inte, däremot finns det gott om adaptrar om man ska gå från 3.5mm till usb ofc.

http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/527010284/Sync-and-Charge-...

http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/629757343_1/Sync-Charge-fo...

http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/717676488/3_5mm_Male_to_2_0_...

http://image.dhgate.com/albu_363867677_00-1.0x0/2pcs-3-5mm-ma...

iPod shuffle är extremt liten, därför finns det inte plats för både USB och hörlursanslutning, så man använder en specialvariant av 3.5mm-kontakten som kan skicka stereo-ljud, men även data.
Om du jämför kontakten med en vanlig stereo-plugg så ser du att de du postade har en extra ledare. Det är den som används för att skicka data.

Permalänk
Medlem

Varför usb-headset?

Kan nån förklara varför man överhuvudtaget tillverkar headsets med usb?
Varför har inte alla headsets 3,5mm-plugg?
Jag fattar inte vitsen...?

Finns det några devices som endast kör ljud via usb och saknar 3,5mm-plugg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rop4:

Kan nån förklara varför man överhuvudtaget tillverkar headsets med usb?
Varför har inte alla headsets 3,5mm-plugg?
Jag fattar inte vitsen...?

Finns det några devices som endast kör ljud via usb och saknar 3,5mm-plugg?

Virtuellt surround, aka trams. Säkert för att svensson tänker "omg den har usb måste vara bättre än analogskräp" också. Varför man inte får ett usb-ljudkort och lurar med 3,5mm-plugg är en jefvligt bra fråga.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rop4:

Kan nån förklara varför man överhuvudtaget tillverkar headsets med usb?
Varför har inte alla headsets 3,5mm-plugg?
Jag fattar inte vitsen...?

Finns det några devices som endast kör ljud via usb och saknar 3,5mm-plugg?

Jag skulle vilja vända på frågan när det gäller headset till datorer, varför förser man inte alla headset med ett bra usbljudkort som är anpassat till modellen för att maximera ljudkvaliten ?
Det handlar nog mest om budgeten men hursomhelst så är det ju få headset som låter bra.

En del telefoner och plattor saknar 3,5mm analoganslutningar och en del har bara ljudutgång så man kan inte ansluta ett headset utifall man vill prata, då får man ju välja mellan usb eller blåtand för att kunna använda headset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av rop4:

Kan nån förklara varför man överhuvudtaget tillverkar headsets med usb?
Varför har inte alla headsets 3,5mm-plugg?
Jag fattar inte vitsen...?

Finns det några devices som endast kör ljud via usb och saknar 3,5mm-plugg?

Oftast är usb headsets för konsol eller för datorer som inte har 3,5mm mikrofon uttag tex. MacBook, iMac och några laptops m. Windows brukar inte ha 3,5mm.

Skickades från m.sweclockers.com