Nas <-> Nas över Wan med rsync - hjälp

Permalänk
Medlem

Nas <-> Nas över Wan med rsync - hjälp

Hej

Jag har en qnap ts-219 och netgear rndu200 som jag vill ha på två olika platser och att dessa skall synka sina filer med varandra.

Jag började med att konfigurera dem över LAN, och fick det tillslut att fungera.
Nu har jag flyttat den ena enheten till den plats där den skall vara och vet inte hur jag skall ändra inställningarna för att få det att fungera.

Jag har öppnat port 873 tcp/udp. Dock vill routern att man skall hänvisa till en ip adress. Jag är osäker på vilken, men jag skriv in den ip på nasen som är kopplad över lan till nämnd router, är det korrekt?

Jag har gjort detta på båda routrarna. Sen i backup jobbet har jag ändrat ip'n till WAN adressen på mottagarroutern.

Sen vet jag inte hur man skall göra med "path". Över lan hade jag bara skrivit in folderns namn, men läste något nu att det skulle vara den lokala ip adressen där nu istället....

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Tack på förhand!

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

I routern "portforwardar" du mot lan-IP-adressen på de nas som sitter bakom. När du sedan konfigurerar rsync så är det mot routrarnas wan-ip-adresser.

Om du har dynamiskt tilldelade adresser från din isp vill du köra dyndns och få ett dns-namn att konfigurera din rsync mot. Sedan ser du till att routern eller nasen på respektive ställe uppdaterar sin dyndns. Då rullar alltid syncen tryggt, så länge uppkopplingen fungerar. Annars kan den stanna pga. ofrivilligt bytt ip adress.

Permalänk
Medlem

Kan pinga båda routrarna från båda håll och port 873 är öppen i båda, och båda hänvisar port 873 till ip'n på nas'en.
Får det ändå inte att fungera. Hur ändrar jag dns'en och får ett dns namn?

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Kan pinga båda routrarna från båda håll och port 873 är öppen i båda, och båda hänvisar port 873 till ip'n på nas'en.
Får det ändå inte att fungera. Hur ändrar jag dns'en och får ett dns namn?

Har du konfigurerat rsync mot routrarnas respektive wan-ip-adresser? Kolla med http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ om du får grönt ljus mot respektive router. Om rsync-tjänsten är igång och portforward är rätt kommer den ge grönt och då ska det fungera. Om du kan få någon felkod eller logg från nasen säger det mer än "det fungerar inte". Vänta med dyndns till du fått rsync att fungera

Om du letar runt lite i nas:arna eller routrarna hittar du säkert något som heter dyndns. Du registrerar dig hos en provider för adresserna tex. Cigge88.dyndns.org och Cigge888.dyndns.org. Sedan skriver du in uppgifterna i enheten och den uppdaterar automatiskt adressen till att peka mot din nya IP-adress varje gång den råkar bytas. Jag föredrar dock no-ip's dyndns-tjänst. Har en tendens att missa de månatliga aktiveringsmejlen från dyndns. För du får aktiveringsmejl om du inte haft ett byte på över en månad.

Permalänk
Medlem

Får grönt åt båda håll på port 873.

Ska kolla lite i netgear nasaen. qnap'en minns jag inte om jag fick någon felkod, stod bara att det är fel på fjärranslutningen.

Okej man skall ha ett konto. Kostar det något att ha ett sånt?

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Nu helt plötsligt verkar det som att Netgear'en på kontoret kan skicka/hämta från qnap'en som står hemma.
Mycket märkligt då jag inte ändrat något...

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Får grönt åt båda håll på port 873.

Ska kolla lite i netgear nasaen. qnap'en minns jag inte om jag fick någon felkod, stod bara att det är fel på fjärranslutningen.

Okej man skall ha ett konto. Kostar det något att ha ett sånt?

Då borde det vara något i konfigurationen mellan dem. Lösenord, krypteringar, mål-adresser osv.

Det är gratis, men om din adress ändras sällan får du ett aktiveringsmejl. Du kan betala för att slippa och även för att få en riktig domän, nu får du bara en sub, vilket duger bra här.

Skrivet av Cigge88:

Nu helt plötsligt verkar det som att Netgear'en på kontoret kan skicka/hämta från qnap'en som står hemma.
Mycket märkligt då jag inte ändrat något...

Lustigt, inte kört något med rsync själv men kan ha något med att han kanske bara synkar en gång om dygnet?

Permalänk
Medlem

Funkar finfint nu. men borde väl försöka lösa de där med wan-adressen, kan ju inte gå nån gång i månaden och ändra hela tiden.
Är det noip du rekommenderar då?

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Funkar finfint nu. men borde väl försöka lösa de där med wan-adressen, kan ju inte gå nån gång i månaden och ändra hela tiden.
Är det noip du rekommenderar då?

no-ip fungerar fint. Annars om man vill ha egen domän så kan man köpa en sån via t.ex. loopia

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt.

Jag har gjort två host's på noip. en tex. cigge.no-ip.biz (för kontorets wan) och en cigge1.no-ip.biz (för hemmets wan).
Ska jag då i nasarna skriva in de domänen istället för den andras wan adress?

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

no-ip fungerar fint. Annars om man vill ha egen domän så kan man köpa en sån via t.ex. loopia

Och hur vet mitt konto på no-ip om min isp ger mig en ny wan adress? Då måste jag ha det där programmet rullandes 24/7 på en dator på kontoret och en i hemmet?

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Jag förstår inte riktigt.

Jag har gjort två host's på noip. en tex. cigge.no-ip.biz (för kontorets wan) och en cigge1.no-ip.biz (för hemmets wan).
Ska jag då i nasarna skriva in de domänen istället för den andras wan adress?

Exakt, du skriver in domännamnet på NAS:arna istället för IP.

Skrivet av Cigge88:

Och hur vet mitt konto på no-ip om min isp ger mig en ny wan adress? Då måste jag ha det där programmet rullandes 24/7 på en dator på kontoret och en i hemmet?

Du har rätt även här. Du måste ha en klient som uppdaterar din WAN-ip till no-ip så att domännamnet fungerar.
Finns vissa routers som har support för detta, s.k. dyndns. Om din har det vet jag ej.

Körde själv no-ip under en kortare period, och då fick man ha en maskin som står och rullar med klienten igång.
I mitt fall så hade jag klienten rullande på en virtuell maskin på min ESXi host.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Så kan jag konfigurera i min router. Det går även i vissa nas:ar med. Den går ut mot en webbsida som kollar vilken adress du har som källa. Om adressen är ändrad så skickar nas/router upp ändringen till no-ip.

Permalänk
Medlem

Tror jag fick ddns tjänsten att fungera i respektive nas. Dock var qnap´s mycket mycket enklare än netgears(där det behövdes installeras 3: parts program).

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Tack så enormt mycket för all hjälp Jocke92 & Sedman!

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb