Permalänk
Medlem

CS GO och SLI

Hallå
Jag har ett mycket irriterande i-lands problem.
Nämligen att CS GO kraschar när jag kör sli och även när jag kör singel kort fast OC....
Notera att både sli och singel oc är stabilt i ALLA andra spel jag lirar tex Far Cry3, Crysis3, CoD4, BF3, Starcraft2, Black Ops1.
Har googlat lite men inte hittat någon lösning.
Just nu kör jag med ett singel kort fabriksklockat i CS och visst det flyter hur fint som helst på ett men jobbigt och slå av sli varje gång jag ska lira CS.
Framför allt då jag glömmer det ibland och kan då spela typ 10min och sedan total fryser hela burken.
Har formaterat och gjort en fresh install och senaste drivarna men med samma resultat.

Rigg som står i sign.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Kan Du kolla hur mycket energi burken drar när Du spelar CS GO? Har inte spelet själv så jag kan inte kolla hur stor differens det är mot t.ex Crysis 3.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Testa olika drivrutiner, klocka ner processorn o testa.

Permalänk

hade inte det problemet när jag körde med 2st 560, dock hade jag 2 likadana 560 (asus med dc1 kylaren) inte 2 olika som du har

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Provat detta? saxxat från steam forum: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=305921...

"Ok I figured out how to make SLI stop crashing Counter-Strike: GO without disabling SLI Mode.

NVidia Control Panel > Manage 3D Settings > Program Settings > Select Counter-Strike: Global Offensive > Change POWER MANAGEMENT MODE from "Adaptive" to "PREFER MAXIMUM PERFORMANCE" this should stop SLI from crashing Counter-Strike. Yes it's a custom profile for GO still, but you don't have to disable SLI mode."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kan Du kolla hur mycket energi burken drar när Du spelar CS GO? Har inte spelet själv så jag kan inte kolla hur stor differens det är mot t.ex Crysis 3.

Nej tyvärr harjag ingen sådan mätare men vet att Crysis3 med allt på max utom MSAA på x2 går grymt tungt jag har avg fps på ca65.

Skrivet av deilwynna:

hade inte det problemet när jag körde med 2st 560, dock hade jag 2 likadana 560 (asus med dc1 kylaren) inte 2 olika som du har

Borde ju inte spela någon roll när det är samma chip?

Skrivet av xp1ratex:

Provat detta? saxxat från steam forum: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=305921...

"Ok I figured out how to make SLI stop crashing Counter-Strike: GO without disabling SLI Mode.

NVidia Control Panel > Manage 3D Settings > Program Settings > Select Counter-Strike: Global Offensive > Change POWER MANAGEMENT MODE from "Adaptive" to "PREFER MAXIMUM PERFORMANCE" this should stop SLI from crashing Counter-Strike. Yes it's a custom profile for GO still, but you don't have to disable SLI mode."

Nej det har jag inte testat dock låter det definitvt som en lösning.
Då CS förmodligen är det minst krävande spelet jag spelar så kankse det blir någon form av energispar funktion som går in och bråkar med volt till gpu.
Speciellt eftersom det är samma problem som jag har om jag kör med ett OC (1320mhz/7300mhz) kort som när jag kör 2st oavsett oc el fabriksklock.

Temps på korten ligger på ca 39c som max i CS och cpu på ca52.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Testa olika drivrutiner, klocka ner processorn o testa.

Jo tänkte testa olika drivar men hoppades någon annan haft problemet och kanske visste vilka drivar som funka isf.
Processorn borde inte vara problemet då det funkar när jag kör ett kort med moderat klockning.
Har för övrigt kör cpun med denna klock i 2år nu hur stabilt som helst.

Men jag fick detta svar i en annan del av forumet ska prova det...

Skrivet av xp1ratex:

Provat detta? saxxat från steam forum: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=305921...

"Ok I figured out how to make SLI stop crashing Counter-Strike: GO without disabling SLI Mode.

NVidia Control Panel > Manage 3D Settings > Program Settings > Select Counter-Strike: Global Offensive > Change POWER MANAGEMENT MODE from "Adaptive" to "PREFER MAXIMUM PERFORMANCE" this should stop SLI from crashing Counter-Strike. Yes it's a custom profile for GO still, but you don't have to disable SLI mode."

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att ovan nämnda lösning fungerade klockrent.
TACKAR!! ;D

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Nej tyvärr harjag ingen sådan mätare men vet att Crysis3 med allt på max utom MSAA på x2 går grymt tungt jag har avg fps på ca65.

Ju mer ögongodis man slår på och högre upplösning, desto mindre drar maskinen, i alla fall när man testar med FurMark. Vill man se en elmätare kopplad till burken(ej skärmar eller annat) visa över 1000 watt så bör man ta en låg upplösning(ingen Eyefinity/Surround) och slå av allt ögongodis i FurMark. Då brinner det :D. Har sett på min elmätare >1500 watt och då är CPU'n inte överklockad och grafikkorten är fabriksklockade. Detta gjorde att jag upptäckte två fel med mitt bygge:

* Elsladden var kopplad via en UPS och dessutom så var eluttaget som datorns elsladd var kopplad till kass. Det kom gnistrande ljud ifrån den ibland.

* Belastningen mellan dom olika 12V portarna var bara slumpmässigt kopplade av mig. Ingen jämn fördelning alls.

Antingen så blådumpade burken eller så stängde den av sig. Efter 12V justeringen och ett helt annat eluttag som ej går via UPS så försvann problemen.

Kul att Du har fixat felet. Lät som om grafikkortet inte jobbade korrekt pga s.k "smart" energihantering.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Provat detta? saxxat från steam forum: http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=305921...

"Ok I figured out how to make SLI stop crashing Counter-Strike: GO without disabling SLI Mode.

NVidia Control Panel > Manage 3D Settings > Program Settings > Select Counter-Strike: Global Offensive > Change POWER MANAGEMENT MODE from "Adaptive" to "PREFER MAXIMUM PERFORMANCE" this should stop SLI from crashing Counter-Strike. Yes it's a custom profile for GO still, but you don't have to disable SLI mode."

Tänkte bara lägga till att den där inställningen fixade även mina fps drops i CSGO. Då och då droppade det ner från 60fps till 30. Släppte bara när jag tabbade ut och in. Nu är det 60 konstant. Tackar

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080